Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Kiivi maksoi lähikaupassa 0,99 euroa 500 grammaa tänään. Mä nyt ihmettelen tota kiivijuttua. "Myydäänkö äiti näitä tavallisessa kaupassa" Mitäääääää??!!
Me koitetaan pitää puskurirahastoa, mutta äkkinäinen meno voi kaataa sen. Onneksi näitä u-käännöksiä ei tule kovinkaan usein. Miehelle piti iskostaa päähän miksi palkasta olisi hyvä siirtää tietty summa aina sivuun, jos vaan suinkin mahdollista. Työttömyys tai sairastuminen voi joku päivä osua omalle kohdalle, viimeistään eläkkeellä säästöt pääsevät oikeuksiinsa. En koskaan aio katsoa alaspäin itseäni vähävaraisempaa, koska minulla oli aikanaan kuukausia jolloin jouduin käyttämään tuet velkojen maksuun, enkä vielä silloin tiennyt lähellä olevasta ruokajonosta kunnes naapuri yksi päivä huikkasi, että hei tulehan mukaan.
Toisaalta tuo aika jätti jälkeensä juurikin sen, että kaikki mikä voidaan siirtää sivuun niin siirretään.
Miksikään eivät hae säännöllisesti toimeentulotukea jos kerran ovat siihen oikeutettuja? Onkohan niin että on sittenkin sellaisia menoja joita ei lasketa pakollisiksi..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.
Miksi ei?
Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.Minulle neuvottiin jo nuorena, että kouluttaudu hyvin, hanki työ. Niin kauan kuin on huonot tulot, ei pidä hankkia uusia suita ruokittavaksi. Olen noudattanut neuvoa eikä ole kaduttanut.
Toivottavasti saat pitää työpaikkasi etkä sairastu vakavasti sitten kun olet ne lapset saanut.
Kyllä Suomen tuilla tuo on harvinaista. Se on sitten eri asia jos on vaikkapa useampi osamaksuhankinta lisäksi maksettavana, tai jos ei ole calmis tinkimään esim. liian kalliista asumisesta tai muusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomen tuilla tuo on harvinaista. Se on sitten eri asia jos on vaikkapa useampi osamaksuhankinta lisäksi maksettavana, tai jos ei ole calmis tinkimään esim. liian kalliista asumisesta tai muusta.
Voi olla myös ihan työssäkäyvälläkin ongelma, jos on vaikka iso asuntolaina, kahden asunnon loukku, maksettavana yllättäviä perintöveroja edesmenneiden vanhempien asunnosta, joka ei mene kaupaksi, osamaksuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön yli sulaneet marjat roskikseen, voi uusavuttomuus.
Sanos muuta, ongelmana taitaakin olla todellisuudessa maalaisjärjen puute. Ja ei ne tulot, vaan ne menot. Olen itsekin elänyt köyhänä ja edelleenkin olemme semmoista alempaa keskiluokkaa tulojen puolesta, mutta silti ei ole koskaan ollut niin, että 10 euron poikkeama kuukausittaisista kuluista aiheuttaisi kaaoksen. Ne joilla on noin tiukkaa tai maksuhäiriöitä yms. on yleensä havaittavissa ongelmia ostotavoissa.
Maksuhäiriöitä voi tulla myös sairastumisista, palkanalennuksista (jatkuvat, toistuvat, = TÖRKEÄT kuten esim po$ti) ja niin edelleen.
Muuten olen samaa mieltä mainitsemistasi jutuista.
Itse käyn myös leipäjonoissa. (ei ole lapsia, joten ei hätää).
Pakko kommentoida tuohon Postin palkanalennus-asiaan. Itse en sympatiseeraa postilaisia palkka-asioissa yhtään luettuani taannoin Ylen juttusarjan Postilta irtisanotuista. Yhden vapaaehtoisesti lähteneen, jutun teon aikaan siis työttömänä olleen entisen postilaisen palkkatoive ilmeisesti puhelinmyyntityöstä oli alkanut kolmosella. Melko koville palkoille siellä Postissa siis tottunut. Tosin mikään pakkohan ei ollut töihin enää päästäkään, kun eläkekin odotti jo 62-vuotiaana...
En viitsi linkata juttua mutta etsimällä se löytyy.
Itse en ole köyhä vaan pihi enkä siksi osta kiivejä vaikka tykkäisin. Kalliita ovat, en osta semmoisella kilohinnalla kun omenoita saa alle eurolla.
Osa noista Marian listaamista asioista on oikeasti kalliita, kuten cheerleading-harrastus. Ymmärrän hyvin, ettei köyhällä ole varaa lasten kalliisiin harrastuksiin. Myös kaverisynttärit saattavat kuormittaa, jos osuu samalle kuulle useampi. Tai leffalippu voi olla turhan kallis siihen nähden, mitä sillä rahalla saa.
Henkilökohtaisesti en pysty ymmärtämään, että 10 euroa voi kaataa jonkun talouden. 50-100 e jo ymmärtäisin, mutta 10 euroa. Johan se kertyy, kun vie palautukseen pari kassillista pulloja tai myy lapsen hyväkuntoisen, mutta pieneksi jääneen talvihaalarin.
Jos hienompaa sampoota kaipaisin, saattaisin toivoa sellaista joulu- tai synttärilahjaksi. Tietty, jos on noloa pyytää lahjaa ydinperheen ulkopuolelta, niin sitten, mutta kyllä tossa jutussakin sanottiin, että vanhemmat heittää joskus 20 e hyvää hyvyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.
Miksi ei?
Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.Minulle neuvottiin jo nuorena, että kouluttaudu hyvin, hanki työ. Niin kauan kuin on huonot tulot, ei pidä hankkia uusia suita ruokittavaksi. Olen noudattanut neuvoa eikä ole kaduttanut.
Varmaan nykyään usein tuo noin meneekin. Äitini on siis 50-luvulla syntynyt, jolloin ei monella ollut varaa hankkia korkeampaa koulutusta.
Itse jään juuri toimeentulotuen rajoille. eli emme saa sitä. Lapsen harrastus vie nyt budjetista suuren osan. Se nyt vain on tärkeää, sanoi kuka mitä tahansa. Sen tärkeyteen on monta syytä, mutta yksikään ei ole vanhemman kunnianhimo.
Niin sen takia kipuilemme budjetilla, jonka 10 euroa voi saada sekaisin. Minulla on luottotiedot ja kortti. Se auttaa siirtämään jotain toiselle kuukaudelle, mutta sekin pitää maksaa. Eli sitä pitää käyttää varoen. Usein säästän, mutta joku ne säästöt vie ja joku saa budjetin pahasti miinukselle.
Kukaan perheestä ei käy kampaajalla tai osta uusia vaatteita, käy maksullisissa huvituksissa. Se mikä ketuttaa on tuo harrastus. Suurin osa on rikkaita ja siksi joukkueen rahankäyttö on lepsua. Vähän sinne ja maksetaan tätä ja sitä yms. Tietysti pitäisi itse tunkea johtoryhmään säätämään raha-asioita. olisikin aikaa siihen. Rikkaat eivät huomaa rahankäyttöä, eivätkä usko kenenkään tulevan pienillä toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.
Lapsia hankkiessa tuskin ajatteli, että ero tulisi ja isä päättäisi hylätä lapsensa. Näin kuitenkin kävi.
Ei käyty lomamatkoilla eikä kallista materiaa saatu, mutta onnellisen lapsuuden saimme silti.
Itse olen työpaikan lounasravintolassa töissä. Ennen lapsia tein lisäksi iltatöitä ravintolassa. Asun alle 100 m päässä työpaikaltani ja ravintola, missä tein keikkaa , oli 200 m toiseen suuntaan.
Vieläkin teen, enää max kerran kk. Olen sopinut omistajan kanssa soittaa jos ei ketään muuta saa. Teen sitä harrastuksena.
Työsuhde-etuna otan myymättömät lounasruuan mukaan. Omistaja on sanonut ne pitää viedä bioon, mutta hän ei käy katsomassa roskiksesta. Otan joka päivä mukaan kaikki, lämpimät, salaatit ja leivät , mitkä olivat esillä. Hyvin harvoin tulen kotiin tyhjin käsin. Myös pakkanen tulee täyteen, mm viime kesänä saimme just ja just pakkasin tyhjäksi.
Tässä on syy laiskuus, ruoka tulee valmiina pöytään, ympäristöystävällisyys ja tietenkin taloudellisuus.
Meillä kaupasta haetaan esim maitoa, margariniä, kahvia, teetä jne, 2 aikuista, 3 lasta ja meidän ruokaostokset ovat kk alle 100 e.
Olemme miehen kanssa ostaneet ensimmäinen asunnon 21 vuotiaana. Sitten isomman ja isomman. Nyt, lähes 25 v myöhemmin meillä on velaton 5 k ja kk ja yhtiövastike on pieni.
Minä en ollut lukuihmisiä. Tiesin se näkyy palkassa.
Jos jämähtää koulunkäyntiavustajaksi, silloin palkka tulee aina olemaan huono. Siihen yhtälöön jos lisää vielä lapsia, ei käy ainakaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tää on just tätä narinaa. Läheltä seuraan, miten ystäväni JOKA kuukausi kirjaimellisesti itkee minulle, että mitä hän tekee, kun tuli 20 € sähkölasku tms. ja tilillä on rahaa juuri sen verran että nipinnapin saa ruoat kunnes palkka tulee.
Uskon kyllä että rahat lopussa. Ja kuulemma elää nuukasti. Mutta miksi ei koskaan viisastu??
Eikö tajua, että kun se palkka tulee, silloin palkkapäivänäkään EI eletä leveästi! Ystävä ostelee tällöin uusia vaatteita itselleen (ja tyttärelle TIETENKIN annettava 150 € shoppailurahaa että pääsee taas ostoskeskukseen kavereiden kanssa). Kotiin ostetaan sisustuskrääsää, "halvalla ja vähän vaan" eli pieni koristepeili, eteiseen uus matto, uusi hauska avaimenperä, viherkasvi, kappas uusia siivousvälineitä ja ekologisia pesuaineita (selitetään että nää on järkeviä ostoksia.. ...niin onkohan vaan, kun kaapeissa kotona siivousaineita varmaan viideksi vuodeksi eteenpäin...) ja itelle uudet kivat hanskat... yhtään ei huomata että näihin meni satanen. SATANEN. Sillä jo kuun lopussa kummasti maksais sen kahenkympin sähkölaskun. Ja vielä 80 € jäis muihin yllättäviin.
Ihmiset ei vaan noteeraa eikä tajua, että ne pienet ostokset "joihin ei mee kuin pari euroa" kerryttävät ISON summan kuukaudessa. Vuodesta tai viidestä vuodesta puhumattakaan.
Olin tulossa kertomaan omasta ystävästäni, mutta kertomuksesi kulutuskäyttäytymisestä palkkapäivänä liippaa niin lähelle täydellistä kiteytystä, että ei tarvitsekaan. En ole niin pitkään aikaan hemmotellut itseäni, että ansaitsen tämän. Eikä muistu lainkaan mieleen, että sama tilanne kävi edellisessä kuussa ja että mitä siitä seurasi.
Sähkölaskun maksamistakin venytetään siihen saakka, että seuraavan huomautuksen jälkeen katkeaa sähköt ja sama juttu puhelimen kanssa. Sitten kun se tapahtuu, itketään sitä, kuinka kallista on kytkeä sähköt takaisin päälle samana päivänä.
Niinpä.
Suuri osa suomalaisesta köyhyydestä on seurausta huonosta taloudenpidosta, ei niinkään toivottoman pienistä tuloista/ tuista. Se, ettei köyhällä yksinkertaisesti ole varaa törsätä ja hemmotella itseään samalla tavalla kuin rikkaammilla, on ikävä tosiasia. Ellei sitä usko, käy juuri kuvailemallasi tavalla joka kuukausi.
Koulunkäyntiavustajan palkka on tosi pieni, joten varmasti on tiukkaa. Ja odota, kun lapset tulevat teini-ikään.
En ole köyhä, mutta muutama juttu:
- kiivirasia maksaa tarjouksessa 0,9 €
- minäkään en käy elokuvissa kalliiden lippujen vuoksi.
- pesen hiukset palashampoolla 3-9€ koko vuosi
- en ole koskaan ostanut magneetteja koulukuvista tms.
- jos rahasta on pulaa ja pakastin sulaa, laittaisin vain uudestaan käyntiin. Ei ne yhdessä yössä pilalle mene, laatu ehkä vähän kärsii, mutta mitä sitten.
Ymmärrän, että köyhyyttä on, mutta jostain syystä tuo juttu vaikuttaa osin keksityltä tai liioitellulta. Lähtökohtana voi olla todellinen haastattelu, mutta asioita on ehkä lisäilty myös muualta. En osaa sanoa, miksi tulee tällainen fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös ihan työssäkäyvälläkin ongelma, jos on vaikka iso asuntolaina, kahden asunnon loukku, maksettavana yllättäviä perintöveroja edesmenneiden vanhempien asunnosta, joka ei mene kaupaksi, osamaksuja tms.
Asuntolaina, 2 asunnon loukku ja osamaksut jos on ongelma, niin ei voi kuin peiliin katsoa. Alakoulun matikkaa, että jääkö muihin menoihin riittävästi vai ei ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Minäkin hankin hyvän työn, enkä hankkinut yhtään lasta. Terveys meni ja työt sen mukana. En ollut vielä säästää kuin Ason verran. Elelin kyllä mukavasti tuona aikana, olisin säästänyt enemmän, jos olisin arvannut että työt menee totaalisesti. Olin lapseton ehkäisykapseleineni, kunnes olinkin yllättäen raskaana. Siinäpä oli kysymys, mutta abortti tuntui liian raskaalta, vaikka en edes ole uskovainen. Nyt olen köyhä, kipeä yksinhuioltaja. Aikaisemmin olin menevä, hyvintoimeentuleva avovaimo.
Elämä yllättää.
Vasemmiston vaalimainosta. Heh heh!
T. Orpo
Tänä aamuna kaupan kassajonossa oli arviolta n. 35-40v nainen lapsen kanssa. Tarkistutti kauheen kasan lotto, keno ym kuponkeja ja arpoja, sekä osti maidon, -30% eineslihapullat ja kalapuikkoja. Osti kasan uusia kuponkeja ja useamman arvan ja samalla voivotteli että kun voittais jotain niin tulis köyhän elämään helpotusta. Ostokset pakattuaan meni pelikoneelle. Tässä tapauksessa peliriippuvuus on syynä siihen naisen puhumaan köyhyyteen. Siinä kun nainen voivotteli köyhyyttään teki mieli sanoa ettei kovin köyhä voi olla kun on varaa laittaa 50e arpoihin ja kenoon (50e siis sen summan päälle mitä voitti tarkistuttamistaan arvoista).
Minulle neuvottiin jo nuorena, että kouluttaudu hyvin, hanki työ. Niin kauan kuin on huonot tulot, ei pidä hankkia uusia suita ruokittavaksi. Olen noudattanut neuvoa eikä ole kaduttanut.