Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe

Vierailija
19.01.2019 |

Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…

Kommentit (577)

Vierailija
1/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja juttuja omasta lapsuudesta.

Vierailija
2/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina kuullostaa keksityltä kokonaisuudessaan, toimittajan mielikuvituksen tuotosta.  Kiivit liian kalliita, just, nehän ne vasta maksaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on monelle perheelle arkea. Onhan se tietysti vaikea ajatella kun Suomessa saa sitä ja tätä, mutta täällä myös maksaa kaikki. Lisäksi rahanmenot on yksilölliset joihin vaikuttaa todella monta asiaa ja kaikkeen ei voi vaikuttaa.

Vierailija
4/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön yli sulaneet marjat roskikseen, voi uusavuttomuus. 

Vierailija
5/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä köyhyyden teki oman yrityksen konkurssi, siitä jääneitä velkoja ei sosku maksa joten meillä menee aina laskennallisesti tulot yli toimeentulotuen rajan. Budjetti on tiukka ja jopa 10e meno voi heilauttaa. Toisaalta tässä on oppinut säästäväiseksi, tähteiden ja kirpparien hyödyntäjäksi, alemyynnit on takaraivoon iskostettuna ja sentinkin säästä tarpeellisessa tavarassa saa hymyn huulille, tarpeetonta ei osteta.

Vierailija
6/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole aitoa köyhyyttä, on vain huonoa rahankäyttöä.

Meilläkin on pakastimen ovi jäänyt auki, mut en mä nyt silti ruokaa roskikseen heitä.

Ärsyttäviä tollaset keksityt nyyhkytarinat.

Vierailija
7/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…

Suomi on niin keskiluokkainen maa, että käsitys köyhyydestäkin vääristyy. 

Vierailija
8/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vähävarainen opiskelijaäiti, mutta eivät lasteni kengät tule koskaan puristavan pieniksi. Luulin, että on ihan yleistä mitata lasten jalat säännöllisesti ja ostaa alennuksesta seuraavan kauden kenkiä. Sama koskee vaatteita. Koon arviointiin rutinoituu kyllä, eikä se kouluikäisten kohdalla ole enää ongelma vaan pienempien. Kouluikäisen jalka kasvaa enää hitaasti ja tyrehtyy pian. Eiköhän tuossa ole ollut liian pienet kengät jo syksyllä, kun ottaa kasvu- ja käyntivaraksi 2-2.5 cm niin ei ne heti ole pienet. Kaikkea sitä on joutunut opettelemaan köyhänä, en kyllä ilkeäisi lehteen mennä uikuttamaan että joudun varautumaan kuluihin hankkimalla jotain alennuksesta.

Vierailija
9/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplla voi olla enempi rahaa käytössä ja silti tuntee itsensä köyhäksi. Mielen köyhyyttä on ainakin enempi kuin jutun perheellä.

Jos elää omassa kuplassa niin ei voikaan tietää, varsinkaan jos ei osaa kuvitella...

Vierailija
10/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta, ongelmana taitaakin olla todellisuudessa maalaisjärjen puute. Ja ei ne tulot, vaan ne menot. Olen itsekin elänyt köyhänä ja edelleenkin olemme semmoista alempaa keskiluokkaa tulojen puolesta, mutta silti ei ole koskaan ollut niin, että 10 euron poikkeama kuukausittaisista kuluista aiheuttaisi kaaoksen. Ne joilla on noin tiukkaa tai maksuhäiriöitä yms. on yleensä havaittavissa ongelmia ostotavoissa.

Vierailija
11/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.

Vierailija
12/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin välillä tosi tiukkoja kuukausia. Tällä hetkellä 25e tilillä. Minä ja lapset ja tulot 2000e/kk. Se on toki tavallaan paljon rahaa, MUTTA Suomi on kallis maa. Ihan tosi tarkkaan saa roponsa laskea joka kuukausi. Puolet menee asumisen kuluihin.

Vierailija
13/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta, ongelmana taitaakin olla todellisuudessa maalaisjärjen puute. Ja ei ne tulot, vaan ne menot. Olen itsekin elänyt köyhänä ja edelleenkin olemme semmoista alempaa keskiluokkaa tulojen puolesta, mutta silti ei ole koskaan ollut niin, että 10 euron poikkeama kuukausittaisista kuluista aiheuttaisi kaaoksen. Ne joilla on noin tiukkaa tai maksuhäiriöitä yms. on yleensä havaittavissa ongelmia ostotavoissa.

Maksuhäiriöitä voi tulla myös sairastumisista, palkanalennuksista (jatkuvat, toistuvat, = TÖRKEÄT kuten esim po$ti) ja niin edelleen.

Muuten olen samaa mieltä mainitsemistasi jutuista.

Itse käyn myös leipäjonoissa. (ei ole lapsia, joten ei hätää).

Vierailija
14/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuhäiriöitä voi tulla myös sairastumisista, palkanalennuksista (jatkuvat, toistuvat, = TÖRKEÄT kuten esim po$ti) ja niin edelleen.

Muuten olen samaa mieltä mainitsemistasi jutuista.

Itse käyn myös leipäjonoissa. (ei ole lapsia, joten ei hätää).

Siksi sanoinkin, että yleensä.

Vierailija
15/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tää on just tätä narinaa. Läheltä seuraan, miten ystäväni JOKA kuukausi kirjaimellisesti itkee minulle, että mitä hän tekee, kun tuli 20 € sähkölasku tms. ja tilillä on rahaa juuri sen verran että nipinnapin saa ruoat kunnes palkka tulee.

Uskon kyllä että rahat lopussa. Ja kuulemma elää nuukasti. Mutta miksi ei koskaan viisastu??

Eikö tajua, että kun se palkka tulee, silloin palkkapäivänäkään EI eletä leveästi! Ystävä ostelee tällöin uusia vaatteita itselleen (ja tyttärelle TIETENKIN annettava 150 € shoppailurahaa että pääsee taas ostoskeskukseen kavereiden kanssa). Kotiin ostetaan sisustuskrääsää, "halvalla ja vähän vaan" eli pieni koristepeili, eteiseen uus matto, uusi hauska avaimenperä, viherkasvi, kappas uusia siivousvälineitä ja ekologisia pesuaineita (selitetään että nää on järkeviä ostoksia.. ...niin onkohan vaan, kun kaapeissa kotona siivousaineita varmaan viideksi vuodeksi eteenpäin...) ja itelle uudet kivat hanskat... yhtään ei huomata että näihin meni satanen. SATANEN. Sillä jo kuun lopussa kummasti maksais sen kahenkympin sähkölaskun. Ja vielä 80 € jäis muihin yllättäviin.

Ihmiset ei vaan noteeraa eikä tajua, että ne pienet ostokset "joihin ei mee kuin pari euroa" kerryttävät ISON summan kuukaudessa. Vuodesta tai viidestä vuodesta puhumattakaan.

Vierailija
16/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.

Miksi ei?

Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.

Lapsia hankkiessa tuskin ajatteli, että ero tulisi ja isä päättäisi hylätä lapsensa. Näin kuitenkin kävi.

Ei käyty lomamatkoilla eikä kallista materiaa saatu, mutta onnellisen lapsuuden saimme silti.

Vierailija
17/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa 2 kpl kiiviä? Onko se jotain 60 snt.

Vierailija
18/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tää on just tätä narinaa. Läheltä seuraan, miten ystäväni JOKA kuukausi kirjaimellisesti itkee minulle, että mitä hän tekee, kun tuli 20 € sähkölasku tms. ja tilillä on rahaa juuri sen verran että nipinnapin saa ruoat kunnes palkka tulee.

Uskon kyllä että rahat lopussa. Ja kuulemma elää nuukasti. Mutta miksi ei koskaan viisastu??

Eikö tajua, että kun se palkka tulee, silloin palkkapäivänäkään EI eletä leveästi! Ystävä ostelee tällöin uusia vaatteita itselleen (ja tyttärelle TIETENKIN annettava 150 € shoppailurahaa että pääsee taas ostoskeskukseen kavereiden kanssa). Kotiin ostetaan sisustuskrääsää, "halvalla ja vähän vaan" eli pieni koristepeili, eteiseen uus matto, uusi hauska avaimenperä, viherkasvi, kappas uusia siivousvälineitä ja ekologisia pesuaineita (selitetään että nää on järkeviä ostoksia.. ...niin onkohan vaan, kun kaapeissa kotona siivousaineita varmaan viideksi vuodeksi eteenpäin...) ja itelle uudet kivat hanskat... yhtään ei huomata että näihin meni satanen. SATANEN. Sillä jo kuun lopussa kummasti maksais sen kahenkympin sähkölaskun. Ja vielä 80 € jäis muihin yllättäviin.

Ihmiset ei vaan noteeraa eikä tajua, että ne pienet ostokset "joihin ei mee kuin pari euroa" kerryttävät ISON summan kuukaudessa. Vuodesta tai viidestä vuodesta puhumattakaan.

Olin tulossa kertomaan omasta ystävästäni, mutta kertomuksesi kulutuskäyttäytymisestä palkkapäivänä liippaa niin lähelle täydellistä kiteytystä, että ei tarvitsekaan. En ole niin pitkään aikaan hemmotellut itseäni, että ansaitsen tämän. Eikä muistu lainkaan mieleen, että sama tilanne kävi edellisessä kuussa ja että mitä siitä seurasi.

Sähkölaskun maksamistakin venytetään siihen saakka, että seuraavan huomautuksen jälkeen katkeaa sähköt ja sama juttu puhelimen kanssa. Sitten kun se tapahtuu, itketään sitä, kuinka kallista on kytkeä sähköt takaisin päälle samana päivänä.

Vierailija
19/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun nainen on vain rikas sosiaalipummi. Tuet pois niin tietää miltä Intian katuojassa asuvalta oikealta köyhältä tuntuu elää. Hävettää että nainen ei osaa olla edes kiitollinen siitä että lapsilla on edes jalansuojina jotkut kengät. Kaikilla maailman lapsilla ei ole edes ruokaa.

Vierailija
20/577 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta, syöntikelpoista roskiin. Noista olisi tehnyt monet puurot, smoothiet, piirakat ym ym. Säilyvät useamman päivän hyvänä jääkaapissa. Leivistäkin olisi saanut lämmintä ruokaa moneksi päiväksi. Muistan iän päivän kun eräs sukulaisnainen (itsensä köyhäksi mieltävä, oikeasti vain osaamaton ja uusavuton) kertoi puhelimessa saaneensa naapuriltaan muovikassillisen pakasteita (lihaa enimmäkseen), lapsia heillä oli silloin 3-4. Oli katsonut päiväykset ja todennut ne vanhoiksi ja heitti koko kassillisen roskiin!!! Olisin vetänyt ympäri korvia jos olisi kasvotusten tuon kertonut. Jonain toisena päivänä kertoi miten vanhin lapsista oli pyörtynyt kaupungilla. Ambulanssilla sairaalaan jossa tokeni ja todettiin että ruoanpuute. Silti varaa oli aina uusiin vaatteisiin, videopeleihin, dvd elokuviin, lemmikkieläimiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän