Ylireagoinko? Uuden miehen käytöksestä
Minulla on takana koulu- ja työpaikkakiusaamista, joten otan herkästi itseeni. Siksi mun on pakko saada mammojen näkökulmaa uuden miesystävän käytökseen, että onko se oikeasti ilkeää vai loukkaannunko turhaan.
Olen lyhyt ja mies välillä vitsailee lyhyydestäni. Vitsit eivät mielestäni edes ole erityisen hauskoja vaan tyyliä "onneksi en ole sentään noin lyhyt, hehe." Sanoin, että vitsit sattuvat ja mies pyysi anteeksi. On kuitenkin välillä heittänyt edelleen vitsiä ja sitten pyytää kyllä anteeksi.
Käytän myös satunnaisesti lääkettä unettomuuteen. Mies aina kommentoi, ettei lääkkeiden syöminen ole hyväksi ja minun kannattaisi kokeilla esim. Mindfulnessia. En jaksa sitä, että hän kokee tietävänsä paremmin mitä tilanteessani kannattaa tehdä. Minulla on omat syyni syödä lääkettä, mutta mies tuntuu paheksuvan sitä.
Muutama päivä sitten laitoin päälle mekon ja sukkahousut. Mies ihmetteli, että laitanko mä oikeasti näillä pakkasille sukkahousut. Minun piti sitten selittää hänelle, että paksut merinovillasukkikset ovat kyllä lämpimämmät kuin farkut.
Eräs päivä kerroin, että pidin eräästä bändistä ja olisi hauska nähdä se pitkästä aikaa livenä. Mies purskahti nauruun ja sanoi bändin olevan ihan paska. Nyt hän laittaa välillä tahallaan tämän bändin musiikkia soimaan. Sanoo sen olevan vitsi. Kerroin myös olevani kiinnostunut tankotanssiharrastuksesta ja mies sanoi sen olevan täysin wt harrastus.
Musta tuntuu, etten uskalla olla enää hänen seurassaan oma itseni. Tunnen oikeasti itseni jotenkin huonoksi, että mä olen wt. Luulin tämänkin heiton olevan yleistä vaan keskustelupalstoilla, mutta outoa, että joku livenäkin tuomitsee toiset harrastusten ja musiikkimaun perusteella. Vai olenko nyt vain herkkis? Ja ei, tämä ei ole provo.
Kommentit (67)
Kundihan on ihan daiju. Pistä kartsalle ja touhuu jonkun toisen kanssa.
No ei nainen voi ottaa itseensä lyhyydestä kiusoittelusta.
Se ei ole teille huono juttu :D
Herkkis. Exäni oli unilääke koukussa, purkin päällä lyki tarvittaessa. Mistä mies tiesi tarvitsevansa unilääkettä kun ei yrittänytkään nukkua ilman. Kyllä puutuin asiaan oli oikeus tai ei koska hänellä oli riippuvuus jonka lopulta myönsi itsekkin. Pääs eroon unilääkkeestään vuosia sitten. Sen jälkeen oli vähän normaalimpi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta olette kumpikin wt.
Kiitos rakentavasta ja syväluotaavasta kommentista. Ap
Taidat olla uusi internetissä. Trolli heitti syötin ja nielaisit sen. Älä vastaa trollille jatkossa niin pääset elämässä helpommalla.
Ihan sama, onko herkkä vai ei, mutta minusta tuo on huonoa käytöstä, huonoa ja halpaa huumoria ja ikävää luonnetta. Lisäksi vaikka olisi ihan puhdasta huumoria, se vaikeuttaa todellisen ja aidon yhteyden rakentumista ja intiimiä ja kiinteää suhdetta ja toisen huomioimista. Minä en haluaisi heittää omasta rakkaastani halpahintaista ja ilkeää huumoria.
Jos haluaisin antaa vinkkejä nukahtamiseen tai keskustella aiheesta, se pitää tehdä pieteetillä. Läheisessä suhteessa kuitenkin tuollaisistakin asioista pystyy puhumaan loukkaamatta ja loukkaantumatta.
Vierailija kirjoitti:
Noh, joo. Tuohon pituusjuttuun, loukkaannut mielestäni turhasta. Eipä lyhyitä naisia lähes koskaan oikeasti kiusata pituudesta, vaan juurikin leikillä sanotaan.
Sukkahousuihin: todella turhaan. Itsekin ihmetellyt, kun nuoret naiset notkuu kovilla pakkasilla minimekoissa ja sukkahousuissa. Pitää paljastella paleltumisen uhalla, tyhmää.
Tuohon lääkkeiden syömiseen taas, en loukkaantuisi. Olen itsekin unilääkkeitä, ja ihan hyvin voin keskustella vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Monia lääkkeitä syödään myös turhaan ja haitat hyötyjä suurempia.Omassa ystäväpiirissä naljailu myös yleistä, kaikki tietävät sen olevan leikkimielistä. En tulisi toimeen herkän tyypin kanssa, joka ottaa kaiken itseensä.
Mies ei siis paskalta tyypiltä kuulosta, vaan erilaiselta kuin sinä.
Samaa mieltä. Ei ole oikea tyyppi sinulle, vaikka esim. minulle tuossa ei olisi mitään ongelmaa/kummallista. Perus läppää ja sanailua vaan.
Tässä kohtaan ainoa oikea ratkaisu on: Jätä se sika!
Vierailija kirjoitti:
Bändijuttu oli törkeä, mindfulnessjuttu huonoa käytöstä (pyytämättä neuvominen, en jaksaisi kuunnella kovin kauaa), mutta muut normaaleja. Bändin haukkuminen oli tosin niin epäystävällistä, että jos toistuisi niin juttu olisi siinä.
Mindfullness on oikeasti todella tärkeätä mielenhallintaa. Oletko oikeasti noin herkkä loukkaantumaan? jos sanoo bändiä paskaksi niin vedetään herne nenään? kertoo paljon sinusta, millä tolalla itsetunto on? loukkaantumisessakin on se puoli että loukkaantuja saa usein valtaa tällä loukkaantumisella onko se sitten hyvä. Kritiikkiä saa aina esittää mutta tietysti se pitää osata perustella ja esittää sivistyneesti. Mielestäni asiat pitää sanoa aina suoraan. Ihmiset ovat liian herkkiä, tai heidän asenteensa on perseestä, pitää olla vastavoimia tasapainon ylläpitämiseksi.
Ei voi olla niin, että toisen pitää kuunnella sellaista "huumoria", mikä on joidenkin mielestä normaalia, mutta itselle ei sovi. Sillä säästää paljon, kun ei hakkaa päätä seinään henkilön kanssa, joka ei varmasti koskaan muutu.
Elämässä on monia tilanteita, joissa jonkun toisen ihmisen harmitonta urpoilua kannattaa vähän sietää, jotta asiat sujuvat: työkaverin tyhmät vitsit, harvoin tavattavan sukulaisen naljailut, asiakkaan tietäväiset kommentit ja neuvot. Parisuhteessa ei kuitenkaan tarvitse sietää ivallista ja vähättelevää puhetta eikä tahallista ärsyttämistä. Vaikea käsittää, miksi joku edes haluaisi väen vängällä tehdä ja sanoa asioita, joiden tietää harmittavan ihastuksensa/rakkautensa kohdetta.
Pituudesta naljailu on väsynyttä ja typerää, jos toinen ei ole siinä itsekin mukana, vaan on päinvastoin pyytänyt, ettei asiasta jauhettaisi. Mikä tahansa toiseen kohdistuva huumori (erityisesti ulkonäköön kohdistuva), josta se toinen on vakavasti ja tosissaan sanonut, ettei tykkää, on ihan vain kiusaamista.
Unilääkkeestä huomauttaminen voi olla ihan asiallistakin, jos äänensävy on aidosti huolestunut ja pyrkimys on todella keskustella aiheesta toisen kanssa. Jos taas sävy on tuomitseva ja jyrkkä, huomauttelu on pelkästään ikävää eikä kerro välittämisestä.
Tuo bändijuttu... Asia itsessään on pieni, mutta ei hyvänen aika, miten huonoa käytöstä mieheltä! Ne, joiden mielestä toisen suosikkibändin, -elokuvan, -harrastuksen tms. teilaaminen ja mollaaminen on OK, ihan tosissanneko te tuollaisessa tilanteessa nauratte ystävällenne/kumppanille päin naamaa, kuvailette tämän diggaamaa asiaa sanalla ”paska” ja vielä myöhemminkin otatte toistuvasti ns. huumorilla esiin sen, miten onkin hauskaa, että joku voi jostain noin huonosta pitää?
Ei todellakaan tarvitse tykätä samoista asioista, mutta sen ilmaisemiseen riittää ihan vain asiallinen: ”Ai, no täytyy myöntää, että minuun tuo ei uppoa lainkaan - tykkään vähän erityylisestä.” Ei ole tarpeen ruveta suureen ääneen ivaamaan jotain toisen lempparia, vaikka itse sitä inhoaisikin.
Ap:lle, voi olla, ettei mies tarkoita pahaa, mutta ei hän kyllä kuulosta mukavalta ihmiseltä. Olen itse naimisissa ja liittoomme kuuluu myös pieni, hellä kiusoittelu puolin ja toisin, mutta ikinä ei kyllä vitsiä jatketa, jos toinen siitä loukkaantuu, vaan silloin pyydetään ihan anteeksi. Muutenkaan ei meillä ole tapana dissailla toisiamme. Se ei ole kivaa edes huumorin varjolla. Jos tykkää toisesta, ei halua tuottaa tälle pahaa mieltä ja ärsyttää, vaan uskoo heti, jos toinen jostakin sanoo, ettei tuo ole OK.
Kannattaa kysyä lääkäriltä joko hullun lehmän tautiin on keksitty hoito. Siitä se alkaa.
No, ehkä ette ole ihan ideal match. Miks muuten olette yhdessä?
Jotkut tykkää tuollaisesta nakkelusta. Ite en kauaa jaksaisi. Joko alkaisin nakkelemalla takaisin, mikä johtaisi riitaan, koska osaan sanoa tosi pahasti. Tai sitten väsyisin olemaan jatkuvasti puolustuskannalla.
Ei tule pidemmän päälle toimimaan.
En pitäisi tuollaista varsinaisesti ilkeänä mutta ihan liian lapsellisena ja itselleni vääränä tyyppinä kyllä. Ei osaa arvostaa muita ihmisiä eikä kumppaniaan sillä tavalla kuin mä haluan oman kumppanini mua arvostavan ja huomioivan. Sillä perusteella ei jatkoon.
Kyllähän tuo mies on urpo, jos sinun juttusi paikkansa pitää. Minulla ei ole traumoja, mutta en haluaisi puolisoa joka repii ilkeämielistä pilaa minusta huumorin varjolla. Huumoria voi olla, ja joskus sen kohteena voi olla puolisokin, mutta kyllä sen pitää olla hyväntahtoista ja kilttiä sitten.
Outo kaveri jos haluaa tahallaan kiusata ja tehdä pahaa oloa tytölleen.
Hyvä tosin että tulee ilmi heti suhteen aluissa taipumus vittuiluun ja ilkeilyyn.
Kaveri deittaili myös hetken aikaa miestä, joka nauroi ja teki pilaa kaveristani aika ilkeämieliseen sävyyn. Ei se juttu sitten kauhean kauas kantanut, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bändijuttu oli törkeä, mindfulnessjuttu huonoa käytöstä (pyytämättä neuvominen, en jaksaisi kuunnella kovin kauaa), mutta muut normaaleja. Bändin haukkuminen oli tosin niin epäystävällistä, että jos toistuisi niin juttu olisi siinä.
Mindfullness on oikeasti todella tärkeätä mielenhallintaa. Oletko oikeasti noin herkkä loukkaantumaan? jos sanoo bändiä paskaksi niin vedetään herne nenään? kertoo paljon sinusta, millä tolalla itsetunto on? loukkaantumisessakin on se puoli että loukkaantuja saa usein valtaa tällä loukkaantumisella onko se sitten hyvä. Kritiikkiä saa aina esittää mutta tietysti se pitää osata perustella ja esittää sivistyneesti. Mielestäni asiat pitää sanoa aina suoraan. Ihmiset ovat liian herkkiä, tai heidän asenteensa on perseestä, pitää olla vastavoimia tasapainon ylläpitämiseksi.
Herkkä ihminen, jota on kiusattu. Mitäs luulisit millä tolalla itsetunto on? Kenenkään ei pidä tuntea oloaan kiusatuksi myös parisuhteessaan. Nälviminen ja vttuilu eivät ole asiallista käytöstä mieheltä. Jotkut ihmiset nauttii keljuilusta ,sanailusta ja ovat mielestään älykkäitä, vitsikkäitä ja suorapuheisia. Ymmärtämättä, että herkemmälle ihmiselle se on liikaa ja tuntuu pahalta. Kuten muutkin sanovar, ette sovi yhteen. Tarvitset mukavamman ja sinua paremman n ymmärtävän kumppanin. Jätä se sika.
Lopeta suhde. Olet herkkä, ja se on ok. Et voi muuttaa luontoasi miehen takia. Ja vaikka mies ei kiusaisi tahallaan, on selvä, että ette sovi toisillenne. Seurustelukumppanin kanssa ollessa pitäisi olla rento, mukava olo - ei sellainen, että pitää koko ajan olla varpaillaan jostain asiasta.