Ilkeänkö kysyä kaverilta, ottaako hän minut asumaan muutamaksi yöksi per viikko?
Jos saan hakemani työn hänen asuinkaupungistaan. Työ kestäisi toukokuun loppuun. Yöpyisin ma-pe välillä vaihtelevasti, 1-3 kertaa viikossa enkä varmaan enää huhti- toukokuussa lainkaan tai lähes lainkaan. Maksaisin tietysti.
Hän asuu melko isossa asunnossa, jossa yksi huone on vähän kuin romuvarastona ja tarvittaessa vierashuoneena. Hän asuu kahdestaan aikuisen poikansa kanssa, joka palasi armeijan jälkeen viettämään pakollista välivuotta töitä tehden, kun ei päässyt opiskelemaan.
Toisaalta yksiöitä tuosta kaupungista saa vuokralle alle kolmensadan euron per kk. Jos joku suostuu vuokraamaan noin lyhyeksi aikaa. Tuleehan siihen päälle sähkö, joissakin vesi, ja yleensä kotivakuutus. Palkka on hakemassani hommassa hyvin pieni, mutta työ olisi mieluinen ja hyödyllinen. Kotiin en jaksa joka päivä ajaa ainakaan niin kauan kuin on pimeää aamuin illoin.
Mitä tekisitte? En tiedä miten kysyisin, ja molempia sitten nolottaa jos hän ei asiasta innostu.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos saat yksiön kolmella huntilla niin et voi kysyä. Saman verran sun pitäis melkein korvata kaverille. Tuo kuitenkin tarkoittaa sitä että lähes joka arkipäivä olet pyörimässä nurkissa.
En olisi. Olisin 1-3 yötä viikossa ja loppukeväästä tuskin ollenkaan. Lisäksi tämä kaverini on usein iltaisinkin töissä. Voisin auttaa hänen koiransa ulkoiluttamisessa, tehdä ruuan hänelle valmiiksi ja muita normaaleja kotitöitä . Sen päälle yksiön vuokra olisi aika lailla liikaa, vai mitä?
Sano nyt vielä, että ajattelit maksaa vain niistä öistä, jotka olet paikalla, mutta haluat kuitenkin voida vapaasti päättää, koska yövyt ja koska ajat kotiisi.
En kai minä 30 yöstä halua kuussa maksaa, jos olen vaikka 6-8 yötä.
Tietenkään en jäisi silloin kun se hänelle ei sopisi. Eiköhän seuraavasta viikosta voisi sopia ajoissa edellisellä viikolla, kun muutenkin soitellaan ja viestitellään vähän väliä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et helvetissä voi. Miten itse suhtautuisit siihen, että joku tulisi nurkkiisi vakituisesti pyörimään?
Jos en asuisi miehen kanssa, olisin aika iloinen jos kaveri olisi luonani välillä ja auttelisi kotihommissa ja maksaisi vähän vuokraakin.
Jos asut kimppakämpässä, et "auttele kotihommissa", vaan totta kai teet oman osuutesi kotitöistä, eikä se ole mikään erityinen vuokranalennusperuste. Esimerkiksi roskien vienti kuuluu jokaiselle, joka syö asunnossa banaaninkin tai juo kupillisen kahvia, koska siitä syntyy roskaa. Samoin kylppärin pesu ja muu yleisten tilojen siivous kuuluu kaikille tilojen käyttäjille.
Rohkeesti vaan kysyt. En oikein ymmärrä täällä näitä kommentteja, tietenki kaveria autetaan. Itsekin olen ottanut väliaikaisesti asumaan kavereita, kotitöitä tehneet vuokranmaksuksi, kaikki mennyt aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No et helvetissä voi. Miten itse suhtautuisit siihen, että joku tulisi nurkkiisi vakituisesti pyörimään?
Mitä ihmeen vakituista, jos se on helmi-maalis- ja ehkä huhtikuun 1-3 kertaa viikossa ja siihen loppuu.
Onko se sinun käsityksesi vakituisesta asumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en asuisi miehen kanssa, olisin aika iloinen jos kaveri olisi luonani välillä ja auttelisi kotihommissa ja maksaisi vähän vuokraakin.
Jos asut kimppakämpässä, et "auttele kotihommissa", vaan totta kai teet oman osuutesi kotitöistä, eikä se ole mikään erityinen vuokranalennusperuste. Esimerkiksi roskien vienti kuuluu jokaiselle, joka syö asunnossa banaaninkin tai juo kupillisen kahvia, koska siitä syntyy roskaa. Samoin kylppärin pesu ja muu yleisten tilojen siivous kuuluu kaikille tilojen käyttäjille.
No eiköhän se olisi ihan mun ja kaverini välinen asia sopia, mitä teen ja kuinka usein vai olenko tekemättä.
Jank Jank Jank Jank Jank ap Jank ap Jank Jank Jank
Mun mielestä on parempi puhua suoraan kuin esittää vihjauksia, joita toinen ei välttämättä ymmärrä tai voi käsittää väärin. Mutta todellakin sanot, että kieltäytyy, jos hiukankin tuntuu siltä, ettei halua. Vieras ihminen omassa kodissa rasittaa, mutta tuossa olisi onneksi vain lyhyestä ajasta kyse. Sopikaa korvaus per yö.
Täyttyykö sulla ehdot, että saisit verotuksessa työasuntovähennyksen?
Vierailija kirjoitti:
Jank Jank Jank Jank Jank ap Jank ap Jank Jank Jank
Ei tässä keskustelussa ole pakko roikkua jos ärsyttää 🤣
Minä ihan oikeasti pohdin tätä asiaa, koska kyseisen työn pienestä palkasta en haluaisi maksaa yksiön vuokraa ja kuluja, kun enimmäkseen en siellä olisi. Plus että kuka edes vuokraa kämpän 3 kk:ksi.
Ja tiedän että kaverilla on tilaa ja hän valittelee myös yksinäisyyttään. Jos hänellä olisi joku parisuhdeviritys menossa, en edes harkitsisi, mutta tiedän ettei ole.
Voi olla ihan tervetullutkin ajatus kaverillesi, jos saa myös vähän ylimääräistä fyrkkaa! Maksaisit airbnb-tyyliin 20-25 e/yö.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on parempi puhua suoraan kuin esittää vihjauksia, joita toinen ei välttämättä ymmärrä tai voi käsittää väärin. Mutta todellakin sanot, että kieltäytyy, jos hiukankin tuntuu siltä, ettei halua. Vieras ihminen omassa kodissa rasittaa, mutta tuossa olisi onneksi vain lyhyestä ajasta kyse. Sopikaa korvaus per yö.
Täyttyykö sulla ehdot, että saisit verotuksessa työasuntovähennyksen?
Ei, matka ei ole riittävän pitkä.
Kysymykseen on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta tuntematta henkilöitä. Asun itse kohtalaisen isossa asunnossa yksin, ja mitä ajattelisin tuollaisesta kyselystä riippuu täysin henkilöstä. On kavereita, jotka varmasti olisivat täysin harmittomia ja jopa hyödyllisiä, mutta sitten on nää toiset, joilla ei mitään rajoja tunnu olevan. Aina ollaan kärttämässä palveluksia, luullen että toinen ei huomaa hyötymistarkoitusta. Nämä tyypit unohtelisivat maksaa sovitun summan, eivät koskaan tekisi sovittuja kotitöitä ja söisivät jääkaapista ruoat ostamatta uusia tilalle. Kai he luulevat ansaitsevansakin tällaisen hyväntahtoisuuden, mutta tosiaan sellaisille vastaus olisi ehdoton ei, ja saattaisinpa vielä mainita perään kiukkuisesti että älä ikinä enää pyydä mitään.
Jis kaverin luona asuminen ei onnistu, niin joku katso onko paikkakunnalla joku edullinen majoitusliike. Voit kysyä tarjousta.
Jos kysyt, kumpi jompi loukkaantuu.
Jos hän suostuu, tekee sen varmasti vastentahtoisesti.
Jos kieltäytyy, sinä kuitenkin loukkaannut.
Älä pilaa kaveruutta muutaman satasen takia.
Tottakai kysyt. Sehän voisi olla mukavaa kaverinkin mielestä.
Itse olen ottanut kaverin luokseni useammaksi kuukaudeksi yksiöön kun hänelle tuli äkillinen välttämätön remontti. Se oli todella mukavaa aikaa :)
Noin harvakseltaan voisin ottaa kaverin luokseni vieläkin vaikka meillä on jo miehen kanssa kaksi pientä lastakin, eikä mitään vierashuonetta ja itsekin nukutaan olohuoneessa. Eri asia sitten suostuisiko kukaan tänne tulemaan..
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltäytyy, sinä kuitenkin loukkaannut.Älä pilaa kaveruutta muutaman satasen takia.
Tuosta jäi pois se vaihtoehto , että kaveri loukkaantuu, jos ei kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltäytyy, sinä kuitenkin loukkaannut.Älä pilaa kaveruutta muutaman satasen takia.
Tuosta jäi pois se vaihtoehto , että kaveri loukkaantuu, jos ei kysy.
No tehdään kysely: yläpeukkuja, mikäli haluaisit kaverin asuntoosi, alapeukkuja mikäli et. Katsotaan mikä on yleinen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Jis kaverin luona asuminen ei onnistu, niin joku katso onko paikkakunnalla joku edullinen majoitusliike. Voit kysyä tarjousta.
Tuotakin mietin. Paikan ainoa varsinainen hotellintapainen on aika kallis vaikka se on kulahtanut ja jämähtänyt 70-luvulle. Yhden hengen ankea huone on yli 90e/yö. Tokihan tarjousta voi aina kysyä, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Kysymykseen on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta tuntematta henkilöitä. Asun itse kohtalaisen isossa asunnossa yksin, ja mitä ajattelisin tuollaisesta kyselystä riippuu täysin henkilöstä. On kavereita, jotka varmasti olisivat täysin harmittomia ja jopa hyödyllisiä, mutta sitten on nää toiset, joilla ei mitään rajoja tunnu olevan. Aina ollaan kärttämässä palveluksia, luullen että toinen ei huomaa hyötymistarkoitusta. Nämä tyypit unohtelisivat maksaa sovitun summan, eivät koskaan tekisi sovittuja kotitöitä ja söisivät jääkaapista ruoat ostamatta uusia tilalle. Kai he luulevat ansaitsevansakin tällaisen hyväntahtoisuuden, mutta tosiaan sellaisille vastaus olisi ehdoton ei, ja saattaisinpa vielä mainita perään kiukkuisesti että älä ikinä enää pyydä mitään.
Mun kohdalla voin kyllä vakuuttaa, että maksu on varma ja teen vähintään sen mistä on sovittu ja enemmänkin. Lisäksi minusta olisi autoineni paljonkin hyötyä hänelle, ja meillä olisi pari yhteistä projektiakin haaveissa, mutta kun nykyisellään on sitä välimatkaa sen verran, ettei ne onnistu. Hän kaipaa myös ylipainoisena ja laiskana liikkujana lenkkiseuraa (on näin sanonut), ja minusta sellaisen saisi.
Kysy suoraan, mutta sano jo kysyessäsi, että ymmärrät hyvin, jos järjestely ei kaverillesi sovi. Mulla asui aikoinaan miespuolinen serkku koko kesän mun luona, kun oli pääkaupunkiseudulla töissä. En veloittanut asumisesta muuta kuin sen, mitä piti maksaa ylimääräistä vesimaksua. Siskollani asui juuri viime syksynä serkkumme vaimo, joka oli pari kuukautta työharjoittelussa pääkaupunkiseudulla. Siskoni ei velottanut rahallisesti mitään, mutta vastineeksi asumisestaan serkun vaimo teki viikkosiivouksen. Win-win.
Täällä on jo kerrottu vastaus, mutta ap vain jankkaa ja jankkaa ja jankkaa. Ei jatkoon.