Digitalisaatio on syvältä...
En ole aivan nuoremmasta päästä, ehkä siksi tämä mielipide. Eli olen työkseni tehnyt vuosia tietsikalla töitä, käytän päivittäin asiointiin ja uutisen lukuun yms.
No, läppärini sanoi yhteistyön irti, joten uusi piti hankkia (myös modeemi). Voi Luoja! En tiedä miksi asiat vuosi vuodelta muuttuvat vaikeammiksi, eikö mitään voisi pitää suht samana? En enää ymmärrä, operaattoreiden liikkeissä parikymppiset puhuvat kapulakieltä, ja katsovat nenänvarttaan pitkin. Aiemmin helposti tehdyt työt (esim tietoturvan asentaminen) vaatii jos jonkinlaisia niksejä. Haluan kivikauteen!
Kommentit (12)
MInä toivon, että pian tulisi jonkinmoinen romahdus ja tietokoneet häviäisivät ikuisiksi ajoiksi. Samalla lähtisivät älypuhelimet ja kaikki turha elektroniikka ja monet ns. mukavuudet. Ihmiset alkaisivat taas elää.
Sama. Olen niin kyllästynyt tähän. Kaikesta infotulvasta huolimatta roikun täälläkin. Ei vaan kiinnosta asialliset asiat, mutta kaikki maksuliikenne on netissä, joten pakko on kone avata, ja sitten taas täälläkin, kun nyt sattuu kone olemaan auki... Totta. Olen heikko ihminen. :(
Sekin on totta, tai ainakin siltä tuntuu, että kun asiat muka helpottuvat, ne oikeasti vain vaikeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
MInä toivon, että pian tulisi jonkinmoinen romahdus ja tietokoneet häviäisivät ikuisiksi ajoiksi. Samalla lähtisivät älypuhelimet ja kaikki turha elektroniikka ja monet ns. mukavuudet. Ihmiset alkaisivat taas elää.
Maailmassa on vielä sellaisia seutuja, joissa saat elää ilman digitalisaation kiroja. Tosin siellä ei sitten istuta lämpimässä huoneessa kirjoittelemassa av:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on vielä sellaisia seutuja, joissa saat elää ilman digitalisaation kiroja. Tosin siellä ei sitten istuta lämpimässä huoneessa kirjoittelemassa av:lle.
Näinpä. Mielelläni luopuisin tästäkin touhusta, jos samalla pääsisi eroon kaikesta digitalisaatiosta. Käyn täällä silloin tällöin lukemassa otsikot ja avaan jos kiinnostaa ja vastaan, jos on jotain sanottavaa. Toivon, että ainakin joskus pystyn tällä tavalla edes hieman herättelemään ihmisiä. Olenkin karsinut jo elämästäni paljon turhaa,mm. sen älypuhelimen, en ole facessa, twitterissä tms. Asioin vain kivijalkakaupoissa, mutta ostan kyllä vain ihan minimin. Kodinkoneita ei pahemmin ole. En lennä, en omista autoa. NO, tämä menee jo yli aiheen. Tarkoitus on kuitenkin karsia turhuutta vielä paljon lisää ja palata yhä enemmän luontoon ja elää oikeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähempänä kuin arvaatkaan. Maan magneettikenttä heikkenee kiihtyvällä vauhdilla ja kun se enää ole suojaamassa auringonpurkauksilta, niin eräänä kauniina päivänä lakkaa ensin tietoliikenne kulkemasta ja sitten häviävät sähköt.
Suomalaisten kannalta olisi parempi, että purkaus tulisi talvella kovien pakkasten aikaan. Olisi armeliaampaa kuolla kylmään kuin nälkään.
Eikö lapset tai lapsenlapset tai joku muu tuttu voi auttaa?
Netistä löytyy myös ohjeet melkein kaikkeen ja ohjeita seuraamalla saa tehtyä aika hankaliakin asioita.
Itse tykkään nykykehityksestä, mutta kuinka pitkään. Meneeköhän tämä sitten jossakin vaiheessa itseltäkin yli ja toivoo että kehitys olisi pysähtynyt vuoteen x ? No enpä usko, hyvinhän nuo vanhemmat työkaveritkin pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset tai lapsenlapset tai joku muu tuttu voi auttaa?
Netistä löytyy myös ohjeet melkein kaikkeen ja ohjeita seuraamalla saa tehtyä aika hankaliakin asioita.
Tarkoitat varmaan hyvää, mutta siitä ei taida olla ketjussa kyse, etteikö itsekin osaisi.
Olen miltei kuuskymppinen ja minä taas pidän digitalisaatiosta. Kun asiat voi hoitaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa kotikoneelta, jää enemmän aikaa elämiseen. Viimeisen vuorokauden aikana olen hoitanut tietokoneella seuraavat asiat
- maksanut pari laskua, suurin osa on e-laskuja ja ne menee eräpäivänä suoraan tililtä
- tilannut kännykkääni uudet suojakuoret
- tilannut viikonlopun ruuat sekä useamman pussillisen kissanhiekkaa Citymarketista kotiinkuljetuksella
- täyttänyt sairaalan esitietolomakkeen (olen menossa leikkaukseen parin viikon päästä)
- katsonut Omakannasta labratulosteni vastaukset sekä mitä reseptejä mulla on voimassa
- sopinut tyttäreni kanssa muutamasta asiasta, jotka hän lupasi hoitaa mun sairaalassaoloaikani
- laskenut Kelan sivuilla arvion tulevasta sairaspäivärahasta
- tarkistanut erään tarvitsemani tavaran saatavuuden myymälästä (eipä tule turhaan mentyä myymälään, kun tuote onkin loppu)
- katsonut bussiaikataulut, koska lähden kohta apteekkiin
Kaiken tuon hoitamiseen meni yhteensä noin 15 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Annapa esimerkki siitä operaattorin kapulakielestä.
No meneppä itse toteamaan. Jos olet ns. nörtti, niin varmaan helppoa sinulle. Itse opastan erästä vanhaa rouvaa tabletin käytössä, Whatsapp, sähköposti, Fonectan käyttö.... Samaa asiaa toistaen ja toistaen, esim. Youtube ja verkkotelkkarit odottavat aikaa parempaa. Hän pitää minua "tietotekniikkaguruna" .Hän varmaan saisi slaagin, jos joutuisi tekemisiin näiden asennushommien yms. kanssa.
Kaikilla ei ole näitä digitaitoja, se täytyisi ymmärtää ja palvelut pitäisi pystyä turvaamaan (esim. pankki) tietotekniikasta huolimatta.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Olen miltei kuuskymppinen ja minä taas pidän digitalisaatiosta. Kun asiat voi hoitaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa kotikoneelta, jää enemmän aikaa elämiseen. Viimeisen vuorokauden aikana olen hoitanut tietokoneella seuraavat asiat
- maksanut pari laskua, suurin osa on e-laskuja ja ne menee eräpäivänä suoraan tililtä
- tilannut kännykkääni uudet suojakuoret- tilannut viikonlopun ruuat sekä useamman pussillisen kissanhiekkaa Citymarketista kotiinkuljetuksella
- täyttänyt sairaalan esitietolomakkeen (olen menossa leikkaukseen parin viikon päästä)
- katsonut Omakannasta labratulosteni vastaukset sekä mitä reseptejä mulla on voimassa
- sopinut tyttäreni kanssa muutamasta asiasta, jotka hän lupasi hoitaa mun sairaalassaoloaikani
- laskenut Kelan sivuilla arvion tulevasta sairaspäivärahasta
- tarkistanut erään tarvitsemani tavaran saatavuuden myymälästä (eipä tule turhaan mentyä myymälään, kun tuote onkin loppu)
- katsonut bussiaikataulut, koska lähden kohta apteekkiin
Kaiken tuon hoitamiseen meni yhteensä noin 15 minuuttia.
Joo, kyllähän minäkin käyttelen, jos homma pelaa. Mutta annas olla, jos tulee teknisiä ongelmia tms...Mistä apua, mistä kiikastaa? Ennen niin toimiva sähköposti muuttui hankalaksi ja epäselväksi. Entäs kun ikää tulee lisää, näkö heikkenee ja motoriikka ei enää toimi? Lapsia ei ole, eikä lähipiiristä löydy apua. Itku pääsi männäviikolla.
Annapa esimerkki siitä operaattorin kapulakielestä.