Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en opi puhumaan englantia kunnolla?

Vierailija
18.01.2019 |

Luen englanninkielistä kirjallisuutta, katson sarjoja ja uutisia englanniksi ja olen opiskellut kieltä koulussa ala-asteella ja lukiossa.
Mutta aina kun joudun puhumaan englantia ( melko usein) en osaakkaan muodostaa lauseita niin että ne olisivat kieliopillisesti oikein. Aikamuodoissa tapahtuu virheitä ja epäloogisuuksia, ja vaikka tiedän sanajärjestykset teoriassa ( subjekti, predikaattia, objekti, tapa, paikka,aika) en vain saa niitä ulos.
Olenko tyhmä vai mikä mättää?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ertewrt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kieli pitäisi opetella ennen 8:aa ikävuotta, jos haluaa oppia puhumaan kuin natiivi. Sen jälkeen myöhäistä ellei ole kielellisesti lahjakas. 

Tämä lienee totta. Mutta oma kokemus on myös, että jotkut kielet on aikuisena helpompaa oppia kuin toiset.

En tiedä mistä johtuu, mutta minulle englanti on aina ollut aika vaikeaa vaikka olen asunutkin pari vuotta briteissä. Ääntäminen on tästä huolimatta ihan rallienglantitasoa, en osaa niitä intonaatioita enkä kaikkia perusäänteitäkään kunnolla. Lisäksi englannin kielen monet ilmaisut on jotenkin ainakin itselleni suomalaisena vaikeita ja vieraita, ne on täytynyt erikseen opetella eikä mikään "vaisto" sano mitään. 

SIksi olinkin yllättynyt, kun olin töistä vierailevana "tähtenä" projektissa Italiassa puolitoista vuotta, että se kieli tuntuikin jotenkin tosi helpolta. Minulla ei ollut edes alunperin ajatus opetella italiaa, koska firman virallinen kieli on englanti ja sillä pärjää. Mutta aika äkkiä alkoi tarttua ilmaisuja, sitten opettelin perusjuttuja kuten numerot, tervehdyksiä, miten kysytään hintaa tai reittiä. Ääntäminen oli helppoa ihan heti. Kielioppi ehkä suunnilleen yhtä vaikeaa kuin englannissa, mutta sitten taas muuten ilmaisut ja kielen yleinen luonne, tapa ilmaista asioita vertauksin ja kielikuvin tms. istui heti suomalaiselle.

Englannissa on niin hirveästi tasoja ja piilomerkityksiä, että se tekee kielen oppimisesta haasteellista natiiveillekin. Ei vaikkapa Suomessa pysty ihmisen puhetavasta päättelemään hänen älyn lahjojaan ja hankkimansa koulutuksen laatua niin kuin Englannissa pystyy. Minustakin tuntuu, että moni muu kieli on paljon suoraviivaisempi ja ne voi ottaa kirjaimellisemmin. Ei tarvitse miettiä missä yhteydessä mitäkin voi sanoa, riittää että osaa yhdellä tavalla.

Ei siinä sen enempää tasoja ja piilomerkityksiä ole kuin esimerkiksi suomessakaan, mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Koulutuksen ja muun voi toki päätellä aksentista.

Ota selvää, edessäsi on hyvin laaja ja monipuolinen oppimiskokemus.

Olen aina ollut englannissa hyvä, kirjoittanut siitä laudaturin ja opiskellut sitä pääaineena yliopistossa. Joten on hyvinkin otettu selvää. Selvää tuntuu olevan sekin, että kun osaa englantia kunnolla niin siinä ei ole mitään kummallisia lisätasoja joita vähemmän osaavan mielestä siinä näyttää olevan.

Burn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi