Saako kerrostalossa pyörittää pesukonetta klo 21.30?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole mahdollisuutta pestä kolmea koneellista päivässä, jos ei ole mitään paikkaa, mihin laittaa pyykit kuivumaan! Sen takia esimerkiksi itse pesen pyykkiä korkeintaan jokatoinen päivä, että edelliset ehtivät kuivua ja ne voi viikata kaappiin. Itse pesen kyllä pyykit aina hiljaisuusajan ulkopuolella; Yleensä viideltä laitan koneen päälle arkena, kun pääsen kotiin. Mutta en ymmärrä niin herkkähermoisia ihmisiä, jotka eivät kestä pesukoneen ääntä. En ole myöskään koskaan valittanut yläkerran junnujen bileistä, vaikka usein ääntä kuuluu reippaasti kymmenen jälkeen. Pystyn mennä nukkumaan puheensorinasta ja vaimeasta musiikista huolimatta. Ainut oikeasti häiritsevä ääni kerrostalossa on tuo poraaminen! Sitä en soisi kuuluvan edes päiväsaikaan!
Onko se puolet vai kolmasosa ihmisistä, jotka nukkuvat huonosti. Tällöin on hyvä, että mitkään ylimääräiset äänet eivät enää valvota lisää.
Pesukoneen ääni ei ole normaali elämisen ääni hiljaisuuden aikana, jos se häiritsee naapureita. Sattuneesta syystä tuli juuri viime viikolla tarkistettua isännöitsijältä. Koneen käyttöä ei varsinaisesti ole kielletty, mutta ei myöskään järjen käyttöä. Jos äänieristys on surkea ja se oma kone linkoaa 2*20 min niin, että se paukuttaa sen ajan seinään, niin se ei ole homma, mitä tehdään öisin. Meillä naapurin kone peittää kevyesti television äänen, mutta mukavaa, kun joku muu täällä sanoo, että se nyt on pieni ongelma. Kun naapuri alkoi pestä pyykkiään keskellä yötä - mitä kotona lorvailevana voisi hyvin tehdä muulloinkin - niin minulta loppui ymmärrys ja hyvä tahto. Onneksi se trendi loppui lyhyeen, nyt saa taas nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää varta vaster pyörittää, harrastuksena vai? Ei kai se kiellettyä ole
"Pesukoneen pyörittäjän kylä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siellä talossa varmaan järjestyssäännöt, joista asia selviää. On ihan talokohtaista, mihin aikaan metelöinti on lopetettava.
Pesukoneen ääni kantaa helposti läpi rakenteiden, linkousvaiheessa varsinkin, joten sitä ei pidä hiljaisuuden aikana käyttää.
Toisaalta linkousvaihe kestää kuitenkin aika vähän aikaa. Itse olen ajatellut, että koska en itse kuule naapureiden pesukoneita juuri ollenkaan, ei omanikaan voi ihan hirveästi kuulua. Olen käyttänyt konetta välillä myös klo 22 jälkeen. Jos saan tietää että naapureita häiritsee, lopetan tietty. Edellisessä asunnossa joku naapuri pesi säännöllisesti pyykkiä klo 23-01 välillä.
Voihan myös olla, että et ole kuullut naapureiden pesukoneita, koska heillä ei sellaista asunnossaan ole? Vähän sama, kuin perustelisi, että itse voi kuunnella musiikkia volyymit kaakossa, koska itsekään ei juuri koskaan kuule naapurista musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukone pysähtyy ja hiljenee sitten, kun järjestyssäännöissä hiljaisuus alkaa.
Ai teiltä katkaistaan silloin sähköt?
Juuri mietin, että pitäisi katkaistakin, kun hyvin moni naapuri ei osaa laittaa televisiota hiljemmalle, lopettaa smoothieiden vääntämistä ja pyykin pesemistä vaikka meillä hiljaisuus alkaa niinkin myöhään kuin klo 23.
Teillä on huono äänieristys. Se ei ole asukkaiden vika.
Vierailija kirjoitti:
Minun asuntooni ei kuulu kuin yhden asunnon pesukone eikä se kuulu häiritsevästi. Sänky sen sijaan on suoraan pesutuvan kahden teollisuuskoneen yläpuolella ja se kuulumisen lisäksi tuntuu. Onneksi pesutupa menee kiinni klo 21.
Kerran yksi valopää alkoi pyykätä viikonloppuisin klo 6-7 aamulla. Kolmantena tai neljäntenä aamuna pomppasin sängystä ja rynnin pesutupaan, jossa ei enää ollut ketään paitsi päällä olevat koneet. Jätin kitkerän heippalapun, johon oli ilmestynyt kahden muun naapurin komppaus ja viikonloppujen aamurauha palasi kertalaakista.
Semmoista heippalappu tehokkaampi tapa on jutella ihmisten kanssa kasvotusten. Ns. järkipuheen pitäisi tehota normaali-ihmiseen, ja jos naapureita viitsi tervehtiä, niin jo sekin voi vähentää turhia kiistojen aiheita.
Tottakai saa. Yhdeltätoista en enää välttämättä laittaisi konetta pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morjens! Mulla loppu toissapäivänä pesuohjelma klo 22.20. Kuuluu luultavasti kunnolla vain yhteen naapuriin, heidänkin meille. Joskus olen ajastanut niin, että ohjelma alkaa jo klo 6. En koskaan ole katsonut kelloa, mutta olen melko varma, että meidänkin naapuri on pessyt ”hiljaisuuden” jälkeen - tosin meidän talossa ei ole mitään hiljaista aikaa määritelty. Pesukone on niin kotoisa ääni, että otan sen milloin hyvänsä äänekkään tappelun sijaan, jota myös satunnaisesti naapurista on kuulunut. Eli sanon että saa 23 asti ainakin pyöriä pyykkikone.
Miksi et viitsi pestä sitä pyykkiä vaikkapa päiväsaikaan klo 16 alkaen tai viikonloppuna klo 12 alkaen? Kannattaa pestä enemmän pyykkiä kerralla ja semmoiseen aikaan että naapurit ei turhaan häirinny. Sen voisi rinnastaa mm. musiikin kuunteluun tai imurointiin, sillä päiväsaikaan on muutenkin enemmän luontaista melua kuin myöhään illalla tai todella aikaisin aamulla. Naapureita voi myös tervehtiä, jolloin heidän kanssaan tulee oltua tekemisissä muulloinkin kuin ns. ikävissä asioissa.
Onpa erikoiset kellonajat ehdotuksessa. Kyllä pyykkiä saa viikonloppuna pestä myös ennen puoltapäivää. Ja monikos pääsee töistä jo neljäksi kotiin?
Nuo kellonajat olivat lähinnä suuntaa-antavia esimerkkejä verrattuna siihen että jostain on hyvä idea aloittaa pyykinpesu klo 22. Viikonloppuna se pyykinpesijäkin voi haluta nukkua vähän pidempään, sillä jos kyseessä on vapaapäivä, niin voihan sen pyykkäyksen aloittaa vaikka klo 12, jollei ole muuta pakollista ohjelmaa tiedossa.
Jostain syystä haluat nimenomaan nähdä asian riidanhakuisesti niin, että joku huvikseen pesee pyykkiä vain klo22 jälkeen. Et ilmeisesti käy töissä, etkä muutenkaan ymmärrä, että joskus se vaan menee niin, että sen koneen saa käyntiin vasta esim klo 20.45 jolloin ohjelma tosiaan kestää yli kymmeneen. Kun on muutakin elämää ja aiaktauluissa monta muuttujaa. Ehkä siihen on syynsä, miksi sinua ei tervehditä...
No jos tyyppi on joka ilta kotona vasta puol ysin jälkeen niin sitten sitä vois pestä ne pyykkinsä varmaan aamulla? Mulla on kolmena iltana viikossa harrastus joten olen kotona vasta illalla. En sitten tietenkään pese pyykkiä näinä iltoina vaan silloin kun tulen kotiin aikaisemmin. Se, että naapurit eivät ole valittaneet myöhäisestä pesuajasta voi johtua ihan vaan siitä, että niiden naapureidenkin voi olla hankala paikallistaa, mistä asunnosta se pesukoneen ääni oikein tulee. Tai ei viitti pilata naapurisopua valittamalla, kun se menee kuitenkin vaan jotain puol tuntia yli hiljaisuusajan. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö se vois ottaa jotain naapuria kovastikin päähän.
Jankutat kuitenkin riidanhaluisesti mielikuvastasi, jonka alkuperää en ymmärrä, että joku pesee pyykkiä joka ilta vasta klo 22. Onko joku sanonut tässä ketjussa tekevänsä niin? Toimiiko sinun naapurisi niin? Minä en ainakaan tee niin. Kenellä edes on niin paljon pyykkiä? Rauhoitu vähän. En ymmärrä miksi aamu olisi yhtään parempi aika pestä pyykkiä. Jos haluaa normaalityöaamuna pestä pyykit ja ehtiä laittaa ne kuivumaan ennen töihin lähtöä, se kone pyörii silloinkin hiljaisuuden aikaan. Sekö on parempi?
Ihan yhtä lailla kuin kannustaa naapureita tervehtimään, niin voi tulla reilusti sanomaan jos joku asia häiritsee. Puoli tuntia yli hiljaisuusajan ei minusta ole paha, mutta ainahan löytyy näitä supisuomalaisia sääntöpirkkoja, joiden mielestä säännöt ovat ehdottomia ja niistä joustaminen elämän mukaan aiheuttaa hirveää aggressiota. Että tasan klo 22 kaiken on loputtava ja kaikki menevät nukkumaan. Elämä kuitenkin tapahtuu siitä huolimatta ja samassa kerrostalossa voi elää ihmisiä, joilla voi hyvin erilaiset elämäntilanteet (joku on mt-eläkkeellä ja pesee pyykkinsä päivällä, toisella vuorotyö, kolmas on kiireinen yrittäjä ja koko ajan töissä), ja joskus hiljaisuusaikana voi aiheutua ääntä, koska pitää pestä pyykkiä, lapsi herää itkemään, joku käy suihkussa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siellä talossa varmaan järjestyssäännöt, joista asia selviää. On ihan talokohtaista, mihin aikaan metelöinti on lopetettava.
Pesukoneen ääni kantaa helposti läpi rakenteiden, linkousvaiheessa varsinkin, joten sitä ei pidä hiljaisuuden aikana käyttää.
Toisaalta linkousvaihe kestää kuitenkin aika vähän aikaa. Itse olen ajatellut, että koska en itse kuule naapureiden pesukoneita juuri ollenkaan, ei omanikaan voi ihan hirveästi kuulua. Olen käyttänyt konetta välillä myös klo 22 jälkeen. Jos saan tietää että naapureita häiritsee, lopetan tietty. Edellisessä asunnossa joku naapuri pesi säännöllisesti pyykkiä klo 23-01 välillä.
Voihan myös olla, että et ole kuullut naapureiden pesukoneita, koska heillä ei sellaista asunnossaan ole? Vähän sama, kuin perustelisi, että itse voi kuunnella musiikkia volyymit kaakossa, koska itsekään ei juuri koskaan kuule naapurista musiikkia.
Voi olla. Minusta pesukoneen ääni ja käyttötarkoitus ei kuitenkaan ole verrannollinen musiikin kuunteluun volyymit kaakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morjens! Mulla loppu toissapäivänä pesuohjelma klo 22.20. Kuuluu luultavasti kunnolla vain yhteen naapuriin, heidänkin meille. Joskus olen ajastanut niin, että ohjelma alkaa jo klo 6. En koskaan ole katsonut kelloa, mutta olen melko varma, että meidänkin naapuri on pessyt ”hiljaisuuden” jälkeen - tosin meidän talossa ei ole mitään hiljaista aikaa määritelty. Pesukone on niin kotoisa ääni, että otan sen milloin hyvänsä äänekkään tappelun sijaan, jota myös satunnaisesti naapurista on kuulunut. Eli sanon että saa 23 asti ainakin pyöriä pyykkikone.
Miksi et viitsi pestä sitä pyykkiä vaikkapa päiväsaikaan klo 16 alkaen tai viikonloppuna klo 12 alkaen? Kannattaa pestä enemmän pyykkiä kerralla ja semmoiseen aikaan että naapurit ei turhaan häirinny. Sen voisi rinnastaa mm. musiikin kuunteluun tai imurointiin, sillä päiväsaikaan on muutenkin enemmän luontaista melua kuin myöhään illalla tai todella aikaisin aamulla. Naapureita voi myös tervehtiä, jolloin heidän kanssaan tulee oltua tekemisissä muulloinkin kuin ns. ikävissä asioissa.
Onpa erikoiset kellonajat ehdotuksessa. Kyllä pyykkiä saa viikonloppuna pestä myös ennen puoltapäivää. Ja monikos pääsee töistä jo neljäksi kotiin?
Nuo kellonajat olivat lähinnä suuntaa-antavia esimerkkejä verrattuna siihen että jostain on hyvä idea aloittaa pyykinpesu klo 22. Viikonloppuna se pyykinpesijäkin voi haluta nukkua vähän pidempään, sillä jos kyseessä on vapaapäivä, niin voihan sen pyykkäyksen aloittaa vaikka klo 12, jollei ole muuta pakollista ohjelmaa tiedossa.
Jostain syystä haluat nimenomaan nähdä asian riidanhakuisesti niin, että joku huvikseen pesee pyykkiä vain klo22 jälkeen. Et ilmeisesti käy töissä, etkä muutenkaan ymmärrä, että joskus se vaan menee niin, että sen koneen saa käyntiin vasta esim klo 20.45 jolloin ohjelma tosiaan kestää yli kymmeneen. Kun on muutakin elämää ja aiaktauluissa monta muuttujaa. Ehkä siihen on syynsä, miksi sinua ei tervehditä...
Jos on niin myöhään töissä, että aloittaa pyykinpesun vasta klo 20:45, niin eikös sitten ole vastaavasti aikaa sille pyykinpesulle vaikkapa aamulla klo 7:00. Jos kyseessä on ilta-tai aamuvuoro töissä, eikä tyypillinen työaika ma-pe klo 8-16, niin onhan sitä vapaata aika muulloinkin kuin iltamyöhään.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen ääni ei ole normaali elämisen ääni hiljaisuuden aikana, jos se häiritsee naapureita. Sattuneesta syystä tuli juuri viime viikolla tarkistettua isännöitsijältä. Koneen käyttöä ei varsinaisesti ole kielletty, mutta ei myöskään järjen käyttöä. Jos äänieristys on surkea ja se oma kone linkoaa 2*20 min niin, että se paukuttaa sen ajan seinään, niin se ei ole homma, mitä tehdään öisin. Meillä naapurin kone peittää kevyesti television äänen, mutta mukavaa, kun joku muu täällä sanoo, että se nyt on pieni ongelma. Kun naapuri alkoi pestä pyykkiään keskellä yötä - mitä kotona lorvailevana voisi hyvin tehdä muulloinkin - niin minulta loppui ymmärrys ja hyvä tahto. Onneksi se trendi loppui lyhyeen, nyt saa taas nukkua.
Tällaisissä keskusteluissa on hyvä muistaa, että pesukoneita on erilaisia eikä kaikilla ole vanhaa rämää joka on vielä väärin asemoitu. Nykyiset uudet pesukoneet voivat olla hyvinkin hiljaisia eikä niiden käytöstä synny häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin myöhään töissä, että aloittaa pyykinpesun vasta klo 20:45, niin eikös sitten ole vastaavasti aikaa sille pyykinpesulle vaikkapa aamulla klo 7:00. Jos kyseessä on ilta-tai aamuvuoro töissä, eikä tyypillinen työaika ma-pe klo 8-16, niin onhan sitä vapaata aika muulloinkin kuin iltamyöhään.
Onko vaikea ymmärtää, että on muunkinlaisia työaikoja kuin nuo esittämäsi, ja sitten harrastukset ym elämä päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa edelleen talo jossa asuin vuosia, vuosia sitten. Siellä oli omistusasujina raamattusakkia, jotka jossain kokouksessaan päättivät että pyykkitupaa ei saa käyttää enää sunnuntaisin,(koska raamattu kieltää sunnuntaityön tekemisen) mutta jos on oma pesukone, sitä saa pyörittää sunnuntaisinkin.
Tämä oli hauskaa siksi, että näillä raamattupiiri-omistusasujilla, joiden sitä raamattua piti noudattaa, oli kaikilla oma pesukone, toisin kuin niillä opiskelijoilla, ja monella muulla vuokralaisella.
Hyvin hassua oli se, että nämä uskovaiset itse pesivät pyykkinsä sunnuntaina, mutta halusivat vain kieltää sen niiltä köyhemmiltä, joilla ei ollut pesukonetta itsellään. Mitähän nämä toisten kiusaajat ovat mieltä siitä, kun pietari kertoo heille siellä taivaan porteilla, että tänne sinulla ei ole mitään asiaa.
Itselläni myös kokemusta uskovaisista naapureita, ne ovat juuri niitä kamalampia. Lauletaan, rukoillaan ja musisoidaan niin että koko rappukäytävä raikaa. Sitten vielä kehdataan kytätä ja valittaa että vaivoi kun naapurin Pena nyt pesi pyykkiä sunnuntaina.
Meillä on varmaan ollut samat naapurit. Tai sitten uskovaiset ovat samanlaisia. Asuin kerran kämpässä jossa naapurin pappi joikasi koko sukunsa kanssa sunnuntaisin ja muiden pyhien aikaan virsiä ja musisoi. Pari kertaa hän kävi keskellä normaalia arkipäivää huomauttamassa minulle, että maallinen musiikkini, joka ei edes kuulunut käytävään oven ulkopuolelle, häiritsee häntä. Asuntojen välisen seinän kautta äänet kuuluivat tosiaan hyvin, heidän virrenlaulunsa ja lasten mellastus. Kerran naapuri pyysi heitä olemaan hiljempaa, ja papin vastaus oli että nyt on pyhäpäivä, joten heillä on oikeus.
Ilonaelli kirjoitti:
Saa kello 22 asti. Ottaisin kuitenkin tilannekohtaisesti huomioon esimerkiksi millaiset äänieristykset on, ja asuuko välittömässä läheisyydessä vaikka lapsiperhe, jonka taapero yrittää jo nukkua.
Mikäli ei siis pakottava tarve pestä juuri silloin.
Voi kun nää lapsiperheet itsekin joskus ottaisi muut huomioon. Lakkasin välittämästä hiljaisuudesta, kun naapurin perhe antoi taaperonsa mekastaa ja kiljua, juosta sisällä, pelata palloa, pudotella, heitellä ja raahata esineitä koko hereillä oloaikansa. Päivälläkin voisi naapurit huomioida varsinki jos saa jo palautetta että häiritsee.
Monesti yli 23. Ei oo tullut valituksia. Adun ylin krs
Vierailija kirjoitti:
Saa ja kannattaa naida linkouksen aikana, niin ei tule siitä myöhemmin sanomista. Jos vielä teette sen koneen päällä, niin tulee kolme kärpästä samalla "iskulla".
Lapsikin vois vielä huutaa.
Aika raskaalta kuullostaa
Pullonpyöritys olisi seurapelinä kätevämpi
Klo 21.30 ehtii puolen tunnin lyhytohjelman läpi. En käyttäisi pesukonetta ainakaan paljon klo 22 jälkeen, linkous on sen verran kovaäänistä. Riippuu toki kerrostalon iästä tms. Käyn kyllä yöllä suihkussa.
En kehtaisi. Meillä on mukavia naapureita eikä kukaan metelöi myöhään illalla.
No kyllä saa pestä. Itse treenaan myöhään ja heitän pyykit pesuun heti, ettei jää haisemaan.