Miksi on niin vaikeaa seisoa liukuportaissa peräkkäin oikealla puolella?
Pakko avautua tästä asiasta, koska tämä toistuu joka ikinen päivä. Itselläni on usein enemmän tai vähemmän kiire työasisoissa, joten sujuva ja nopea siirtyminen olisi tarpeen. Muuten kaikki meneekin aika hyvin, mutta sitten kun matkan varrella on useita liukuportaita, tulee stoppi.
Miksi ihmiset seisoo miten sattuu liukuportaissa, ja mikä pahinta, rinnakkain. Eikö nämä urpot tajua, että he tukkivat kaikkien muiden etenemisen sillä tavalla? Liukuportaissa tulee seisoa oikealla puolella, ja peräkkäin. Ja joka päivä törmään myös siihen, että kun pyydän ystävällisesti tilaa, jotta pääsen ohi, on se osalle liian vaikea tehtävä suoritettavaksi. Joko mulkataan vain tekemättä elettäkään, tai sitten huokaistaan kuuluvasti ja marttyyrimäisesti ja tehdään näyttävä väistö.
Ymmärrän, että pienen lapsen kanssa on eri asia, ei pientä voi välttämättä panna yksin seisomaan eri tasolle, mutta että aikuiset tekee keskenään näin, haloo!
Koittakaapa ottaa muutkin huomioon, ja seisokaa jatkossa siellä oikealla puolella, jotta teidän ohi pääsee sujuvasti.
Jos on pakko seistä rinnakkain liukuportaissa, niin jättäkää niiden käyttö väliin.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaan kategoriaan kuuluu ihmisten ymmärrys tai kyky ryhmittäytyä autolla kääntyessään. Ja tarkoitan tilanteita, joissa tie on sen verran leveä, että toinen auto pääsisi ohi. Mutta ei, siihen keskellle pitää jäädä pysähdyksiin, jotta kaikki muutkin saavat odottaa, kun toinen ei osaa liikennesääntöjä.
Siis kyvyttömyys ryhmittäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapeakatseista näköalattomuuttahan se on, tai surkeaa elämänhallintaa, näillä urbaanijunteilla. Kokeilisivat joskus maaseutua, jossa bussi kulkee kahden tunnin välein tai kerran päivässä. Ei tule mieleen jättää lähtöä niin viime tippaan että yllättävä lumisade tai vaunuja lykkäävä äiti myöhästyttävät ratkaisevat viisi sekuntia. Eräänlaista pilalle hemmottelua ja siitä kaikuvaa purnaamista tämä kitinä siis on. On totuttu siihen että aina tulee seuraava bussi/juna, että oikeasti ei myöhästymisestä ole mitään haittaa, mutta sitten tilanteessa se raivo iskee kuitenkin defenssinä kun ei omaa mokaa voi myöntää.
Urbaanijuntteja alkaa maapallolla yli puolet väestöstä. Kaupungistuminen tuo tullessaan joka puolelle samanlaiset käytösnormit. Planeetan eri kaupungeissa seistään liukuportaissa niin, että toisille annetaan mahdollisuus ohittaa. Näin kaupunkien liikenne ja matkustajat pystyvät kukin tahollaan liikkumaan. Eli ihan turhaan vedät tähän mukaan mitään Helsinki läppää, vaan näin tämä maailma toimii.
Vähemmistön ajanhallintaongelma ei ole mikään normi kaupungeissakaan. Siellä se vaan on mahdollista edes jotenkuten ja röyhkeydel. Tällaisten pitäisi käydä uudelleenohjelmoitumassa maaseudulla, niin pääsisivät eroon haitallisista tavoistaan. Siperia kun opettaa.
Mitenköhän saat tähän mukaan ajanhallintaongelman? Nythän on kyse siitä, mikä on ns. liukuporrasetiketti. Kaikkialla on todettu hyväksi se systeemi, että toinen kaista jätetään vapaaksi, jotta kaikilla on mahdollisuus mennä siitä ohi.
Ja kyllä mä ohitan ilman mitään ajanhallintaongelmaa. En vain halua tuijotella edessä olevan niskaa/reisiä.
Monessa viestissä on vedottu siihen, että myöhästyy jostain jos ei pääse kiilaamaan muiden ohi. Lue ketju ennen kommentoimista. Sinun halusi eivät tietenkään ole arvokkaampia kuin muiden, joten et voi edellyttää heiltä mitään toimia.
Jännää, että toisille tälläinen itsenstäänselvyys tulee ihan uutena asiana, kun taas itse sain tähän oppia jo pikkunassikkana. Vanhemmat opetti, etttä liukuportaissa seisotaan aina oikealla puolella, eikä tukita tietä. Poikkeuksena tietysti juurikin ne pikkulapset, joita vanhemmat pitää kädestä kiinni siinä rinnalla.
Ehkä tätä ilosanomaa voisi levittää myös pienemmille paikkakunnille, jotta tietoisuus leviäisi. Ja ihan oikeasti sellaiset opaskyltit/maalaukset lattiaan olisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapeakatseista näköalattomuuttahan se on, tai surkeaa elämänhallintaa, näillä urbaanijunteilla. Kokeilisivat joskus maaseutua, jossa bussi kulkee kahden tunnin välein tai kerran päivässä. Ei tule mieleen jättää lähtöä niin viime tippaan että yllättävä lumisade tai vaunuja lykkäävä äiti myöhästyttävät ratkaisevat viisi sekuntia. Eräänlaista pilalle hemmottelua ja siitä kaikuvaa purnaamista tämä kitinä siis on. On totuttu siihen että aina tulee seuraava bussi/juna, että oikeasti ei myöhästymisestä ole mitään haittaa, mutta sitten tilanteessa se raivo iskee kuitenkin defenssinä kun ei omaa mokaa voi myöntää.
Urbaanijuntteja alkaa maapallolla yli puolet väestöstä. Kaupungistuminen tuo tullessaan joka puolelle samanlaiset käytösnormit. Planeetan eri kaupungeissa seistään liukuportaissa niin, että toisille annetaan mahdollisuus ohittaa. Näin kaupunkien liikenne ja matkustajat pystyvät kukin tahollaan liikkumaan. Eli ihan turhaan vedät tähän mukaan mitään Helsinki läppää, vaan näin tämä maailma toimii.
Vähemmistön ajanhallintaongelma ei ole mikään normi kaupungeissakaan. Siellä se vaan on mahdollista edes jotenkuten ja röyhkeydel. Tällaisten pitäisi käydä uudelleenohjelmoitumassa maaseudulla, niin pääsisivät eroon haitallisista tavoistaan. Siperia kun opettaa.
Mitenköhän saat tähän mukaan ajanhallintaongelman? Nythän on kyse siitä, mikä on ns. liukuporrasetiketti. Kaikkialla on todettu hyväksi se systeemi, että toinen kaista jätetään vapaaksi, jotta kaikilla on mahdollisuus mennä siitä ohi.
Ja kyllä mä ohitan ilman mitään ajanhallintaongelmaa. En vain halua tuijotella edessä olevan niskaa/reisiä.
Monessa viestissä on vedottu siihen, että myöhästyy jostain jos ei pääse kiilaamaan muiden ohi. Lue ketju ennen kommentoimista. Sinun halusi eivät tietenkään ole arvokkaampia kuin muiden, joten et voi edellyttää heiltä mitään toimia.
Ei olekkaan. Minulla on yhtä suuri oikeus toimiin kuin muillakin. Tosin silloin kun puhutaan käytännöstä ja etiketistä, kuten tässä tapauksessa, on itsekkäämpää blokata muiden liikkumista, kuin liikkua itse muiden ohi normaalisti. Tässä on vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tänään viimeksi edessäni maleksi joukko eläkeläismummoja liukuportaissa niin, että heitä oli yhteensä kuusi siinä kolmessa rivissä rinnakkain.
Kun pyysin kohteliaasti tilaa, niin yksikään ei tehnyt elettäkään väistääkseen. Olin pelkkää ilmaa.
Taidan ostaa pillin, ja seuraavan kerran puhallan siihen pilliin liukuportaiden tukkijan korvan juuressa. Jokohan silloin osattaisiin huomioida muitakin.
Eläkeläismummot mainittu! Mummojen puolustaja täällä kertoo omasta havainnostaan: ne ryhmäseisojat ovat vähintäin yhtä usein teinejä kuin mummoja. Joskus olen ystävällisesti hymyillen kysynyt: Mistäs böndeltä pojat ovat, kun ette osaa liukuportaissa käyttäytyä?
Ja sitten toinen juttu: seistäänkö vasemmanpuoleisen liikenteen maissa liukuportaissa oikealla vai vasemmalla? Olen kyllä käynyt tällaisissa maissa, mutta en enää muista (huh, dementiako siellä tekee tuloaan?)
Kyllä täällä Tampereellakin saa välillä ihmetellä, kuinka hukassa ihmiset on liukuportaissa. Niihin astutaan arastellen, ja siinä loppuvaiheessa taas usein näkee, kuinka joku meinaa kaatua, kun ei osaa astua tukevalle alustalle ajoissa. Ja liukuportaissa seisotaan miten sattuu. Joku oikealla, joku vasemmalla, ja jotkut rinnakkain.
Tilan pyytäminen ohittamista varten koetaan maailman suurimmaksi ihmeeksi. Kyllä meillä on vielä paljon tehtävää tämän asian kanssa.
Käyttäjä25661 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tänään viimeksi edessäni maleksi joukko eläkeläismummoja liukuportaissa niin, että heitä oli yhteensä kuusi siinä kolmessa rivissä rinnakkain.
Kun pyysin kohteliaasti tilaa, niin yksikään ei tehnyt elettäkään väistääkseen. Olin pelkkää ilmaa.
Taidan ostaa pillin, ja seuraavan kerran puhallan siihen pilliin liukuportaiden tukkijan korvan juuressa. Jokohan silloin osattaisiin huomioida muitakin.
Eläkeläismummot mainittu! Mummojen puolustaja täällä kertoo omasta havainnostaan: ne ryhmäseisojat ovat vähintäin yhtä usein teinejä kuin mummoja. Joskus olen ystävällisesti hymyillen kysynyt: Mistäs böndeltä pojat ovat, kun ette osaa liukuportaissa käyttäytyä?
Ja sitten toinen juttu: seistäänkö vasemmanpuoleisen liikenteen maissa liukuportaissa oikealla vai vasemmalla? Olen kyllä käynyt tällaisissa maissa, mutta en enää muista (huh, dementiako siellä tekee tuloaan?)
Hyvä, että annat tapakoulutusta niille nilkeille. Vasemmanpuoleisen liikenteen maissa on sekä että käytäntö, Englannissa seistään oikealla, Japanissa vasemmalla. Muista en sitten tiedäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas sattui hyvä ketju. Tänään konkreettisesti Tikkurilan asemalla meinasin myöhästyä junasta, kun edelläni olevat haahuilijat seisoivat rinnakkain liukuportaissa. Ja kun pyysiin tilaa, niin se siirtyminen oli niin tuskaisen hidasta. Kun väylä oli auki, niin sitten ehdin juuri ja juuri juoksujalkaa junaan.
Nämä haahuilijat olivat menossa samalla laiturilla toiseen suuntaan menevään junaan, eikä heillä ollut mikään kiire, koska sen junan tuloon oli vielä minuutteja aikaa.
Vähän soisi ihmisille lisää älynystyröitä sinne aivokoppaan. Olkaa rinnakkain ja vaihtakaa kuulumisia ihan missä muualla tahansa, mutta älkää nyt herran tähden liukuportaissa. Ja vielä vilkkaalla asemalla.
Tässähän oleellinen korostuu kahdessa viimeisessä lauseessa. Jotain käsitystä pitää olla julkisilla paikoilla liikkuessa, kuinka käytännön tasolla toimitaan.
Vilkkaalla asemalla ei voi tukkia kenenkään kulkureittiä.
Mutta miten tämän asian saisi taottua ihmisten tajuntaan? Kaikki liikenteen solmukohdat on sellaisia paikkoja, joissa aina jollain on kiire ehtiä johonkin. Yhteistyöllä ja muiden huomioon ottamiselle siitä selviää. Yksi ja älyttömän helppo tapa on juurikin se, että seisoo aina liukuportaissa oikella puolen, jotta ohittaminen on mahdollista.
Sen olen huomannut, että ihmiset eivät havainnoi ympäristöä tai ota muita ihmisiä huomioon. Olen korvesta muuttanut Helsinkiin, ja minä aina kuuntelen ja katselen ympärilleni, varsinkin jos aion tehdä suunnanmuutoksia. Ikinä en käänny minnekään katsomatta ympärilleni, enkä näin ollen säikähdä esim. takaa tulevaa pyöräilijää. Mietin, että jos teen näin, niin miten se vaikuttaa muihin. En koskaan kulje keskellä. Kaupassa siirrän kärryt pois muiden tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Liukuportaissa juokseminen on vaarallista. Ei niissä liukuportaissa matka kestä kuin 1-3min niin miten voi olla niin kiirre ettei voi rauhassa sitä aikaa seistä?
Ei liukuportaissa kuulukaan juosta. Pelkäätkö myös tavallisissa portaissa kulkemista? Ihan yhtä vaarallista niiden kiipeäminen.
Sitten kannattaa myös katsoa, mitä on mukana kun menee niihin liukuportaisiin. Lahdessa oli kuulemma hiljattain käynyt niin, että joku vanhus oli mennyt rollaattorin kanssa liukuportaisiin jotka menivät alaspäin. kyseinen vanhus oli sitten tullut kuperkeikkaa liukuportaat alas, ja rollaattori oli lennellyt ilmassa. En sitten tiedä, kuinka tälle vanhukselle kävi?
Ja itsehän osaan tietysti seisoa liukuportaissa oikealla puolen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset seisoisivat pääsääntöisesti rinnakkain niin pääsisivät perille keskimäärin nopeammin kuin käyttämällä vain puolet portaiden kapasiteetista muutaman huonosti aikataulunsa suunnittelevan ohirynnijän vuoksi. Sinun etu vai suurempien massojen etu?
On nopeinta kun molemmilla puolilla on ihmisiä, ja toinen niistä puolista liikkuu. Liukuportaissa seisojilla on tyypillisesti niin pitkät välit toisiinsa, että yhdessä laidassa seisojat voitaisiin ihan hyvin tiivistää sille oikealle puolelle, jos tällaista tehokkuutta haluttaisiin saada aikaan. Aina jos olen väsynyt kiipeämään portaita, ei ole ollut ongelmaa pysähtyä oikeaan laitaan seisomaan, koska siellä on niin paljon tyhjiä portaita.
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut, että ihmiset eivät havainnoi ympäristöä tai ota muita ihmisiä huomioon. Olen korvesta muuttanut Helsinkiin, ja minä aina kuuntelen ja katselen ympärilleni, varsinkin jos aion tehdä suunnanmuutoksia. Ikinä en käänny minnekään katsomatta ympärilleni, enkä näin ollen säikähdä esim. takaa tulevaa pyöräilijää. Mietin, että jos teen näin, niin miten se vaikuttaa muihin. En koskaan kulje keskellä. Kaupassa siirrän kärryt pois muiden tieltä.
Hienoa käytöstä. Miten käyttäydyt liukuportaissa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa myös katsoa, mitä on mukana kun menee niihin liukuportaisiin. Lahdessa oli kuulemma hiljattain käynyt niin, että joku vanhus oli mennyt rollaattorin kanssa liukuportaisiin jotka menivät alaspäin. kyseinen vanhus oli sitten tullut kuperkeikkaa liukuportaat alas, ja rollaattori oli lennellyt ilmassa. En sitten tiedä, kuinka tälle vanhukselle kävi?
Ja itsehän osaan tietysti seisoa liukuportaissa oikealla puolen.
Hui, toivottavasti selvisi säikähdyksellä. Ja lastenvaunnuilla ei kannata mennä myöskään liukuportaisiin. Myös niiden kanssa voi käydä vahinko, ja ne tukkivat reitin aika tehokkaasti. Sitä varten näissä paikoissa on yleensä myös hissit.
Minulle tulee ihan oikeasti yllätyksenä, että kaikki eivät tiedä tuota oikealla seisomisen tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko avautua tästä asiasta, koska tämä toistuu joka ikinen päivä. Itselläni on usein enemmän tai vähemmän kiire työasisoissa, joten sujuva ja nopea siirtyminen olisi tarpeen. Muuten kaikki meneekin aika hyvin, mutta sitten kun matkan varrella on useita liukuportaita, tulee stoppi.
Miksi ihmiset seisoo miten sattuu liukuportaissa, ja mikä pahinta, rinnakkain. Eikö nämä urpot tajua, että he tukkivat kaikkien muiden etenemisen sillä tavalla? Liukuportaissa tulee seisoa oikealla puolella, ja peräkkäin. Ja joka päivä törmään myös siihen, että kun pyydän ystävällisesti tilaa, jotta pääsen ohi, on se osalle liian vaikea tehtävä suoritettavaksi. Joko mulkataan vain tekemättä elettäkään, tai sitten huokaistaan kuuluvasti ja marttyyrimäisesti ja tehdään näyttävä väistö.
Ymmärrän, että pienen lapsen kanssa on eri asia, ei pientä voi välttämättä panna yksin seisomaan eri tasolle, mutta että aikuiset tekee keskenään näin, haloo!
Koittakaapa ottaa muutkin huomioon, ja seisokaa jatkossa siellä oikealla puolella, jotta teidän ohi pääsee sujuvasti.
Jos on pakko seistä rinnakkain liukuportaissa, niin jättäkää niiden käyttö väliin.Minä seison avustettavani kanssa vierekkäin, että voin pitää hänestä kiinni. Teistä ohittelijoista ja kiirehtijöistä tulee aivan tarpeettomia vaaratilanteita.
Jos liukuportaissa seisominen on terveydentilan tms takia vaarallista, niin kuljetaan hissillä. Sinä se vaarantaja tässä olet.
On teillä helsinkiläisillä ongelmat, ei voi muuta sanoa. Kyllä liukuportaissa saa seisoa missä huvittaa, ei sitä mikään laki kiellä. Jos jollain on kiire, niin lähteköön aiemmin matkaan. En aio antaa yhdellekkään kiilaajalle tilaa koskaan liukuportaissa.
Elä ja anna toisten elää. Seiso seisojien puolella, tai kävele kävelijöiden puolella. Sinulle on oma tilasi. Anna muille heidän tilansa.
Vierailija kirjoitti:
On teillä helsinkiläisillä ongelmat, ei voi muuta sanoa. Kyllä liukuportaissa saa seisoa missä huvittaa, ei sitä mikään laki kiellä. Jos jollain on kiire, niin lähteköön aiemmin matkaan. En aio antaa yhdellekkään kiilaajalle tilaa koskaan liukuportaissa.
Ja on sulla kanssa asenne. Jos joskus erehdyt menemään ulkomailla samalla asenteella johonkin isoon kaupunkiin, ja siellä liukuportaisiin, niin tunnet sen kyllä nahoissasi.
Taman paivan havainto taalta Hong Kongista. Valtaosa ihmisista seisoo perakkain ja oikealla puolella liukuportaissa. Vasemmalta menee ohitse ne joilla on kiire. Nain toimitaan kaupungissa, jotta kaikki voivat kulkea. Rinnakkain seisojia en huomannut, mutta eihan se tarkoita, etteiko niita olisi ehka ollut.
Kyllä mä ainakin näen harva se kerta, kun eri liikkeiden henkilökunnalla on kiire päästä liukuportaissa nopeasti eteenpäin. Ihan normi settiä.