Miksi on niin vaikeaa seisoa liukuportaissa peräkkäin oikealla puolella?
Pakko avautua tästä asiasta, koska tämä toistuu joka ikinen päivä. Itselläni on usein enemmän tai vähemmän kiire työasisoissa, joten sujuva ja nopea siirtyminen olisi tarpeen. Muuten kaikki meneekin aika hyvin, mutta sitten kun matkan varrella on useita liukuportaita, tulee stoppi.
Miksi ihmiset seisoo miten sattuu liukuportaissa, ja mikä pahinta, rinnakkain. Eikö nämä urpot tajua, että he tukkivat kaikkien muiden etenemisen sillä tavalla? Liukuportaissa tulee seisoa oikealla puolella, ja peräkkäin. Ja joka päivä törmään myös siihen, että kun pyydän ystävällisesti tilaa, jotta pääsen ohi, on se osalle liian vaikea tehtävä suoritettavaksi. Joko mulkataan vain tekemättä elettäkään, tai sitten huokaistaan kuuluvasti ja marttyyrimäisesti ja tehdään näyttävä väistö.
Ymmärrän, että pienen lapsen kanssa on eri asia, ei pientä voi välttämättä panna yksin seisomaan eri tasolle, mutta että aikuiset tekee keskenään näin, haloo!
Koittakaapa ottaa muutkin huomioon, ja seisokaa jatkossa siellä oikealla puolella, jotta teidän ohi pääsee sujuvasti.
Jos on pakko seistä rinnakkain liukuportaissa, niin jättäkää niiden käyttö väliin.
Kommentit (229)
On sinulle tästä koitunut varmadti merkittävää hidastusta kiireisessä työssäsi. Useita minuutteja varmaan viikossa
Se on tämä minäminä-asenneilmapiiri mikä nykyisin on myrkyttänyt monet mielet.
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Stadissa tämä etiketti on hyvin hallussa esim. metron liukuportaissa. Siellä osataan tämä käytäntö hyvin. Ei olla itsekkäitä, ja ymmärretään, että ihmisillä voi olla kiire.
Mutta heti kun mennään täältä pohjoiseen, niin ilmiö pomppaa silmille. Maakuntien kauppakeskuksissa liukuportaat on kai niin uusi asia, että sitä pitää ihmetellä siinä rinnakkain?
Ja jalkakäytävilläkään ei muuten tarvitse kulkea 4 rinnakkain, jotta kukaan ei vain pääse ohitse.
Tästä huomaa, kuinka pienessä maassa asumme. Ei täällä osata ottaa muita ihmisiä huomioon, myöskään liikenteessä. On todella turhauttavaa, kun ihmiset tukkivat liukuportaat sekä sen liukumaton mikä lie. Ne matot ovat jumalattoman hitaita, joten elämää mietiskelevät seisoskelijat voisivat seisoa oikessa laidassa niin, että muut pääsisivät ohi kävellen, ettei tarvitse koko päivää viettää siinä seisten.
Seisohan sinä itse siellä jonossa kiltisti äläkä rynni toisten ohi. Sinun tehty "kiireesi" ei ole maailman tärkein asia ja se päättyy sinne minne muidenkin. Hautausmaat on täynnä korvaamattomia ihmisiä.
Mitä se sulle kuuluu missä seison. Koko leveys on käytettävissä. Lähde ajoissa liikkeelle jos meinaat myöhästyä, turha siitä muille on kitistä.
Pitäisiköhän tästä kirjata jotain tieliikennelakiin ja rikoslakiin.
Sen verran on tullut kierrettyä sekä tahkoa että maailmaa, että on tullut opittua että liukuportaissa seistään oikeassa reunassa, joten kiireiset voi juosta vasemmalta ohi.
Toinen opittu juttu on se että julkisiin likennevälineisiin noustessa päästetään ensin matkustajat ulos ja vasta sitten mennään sisälle.
Mistä tunnistaa suomalaisturistin ulkomailla metroasemalla? Hän hyökkää pysähtyvän metron oven eteen ja yrittää tunkea sisälle, kun muut tulee vasta ulos. Paikalliset seisoo oven vieressä odottamassa että poistujat tulee ensin ulos. Metrosta myöhästyminen ei ole paha juttu, sillä muutaman minuutin päästä tulee uusi, mutta jos ei pääse nousemaan haluamallaan asemalla, niin joutuu hakemaan vauhtia seuraavalta ja palaamaantakaisin.
t. Sääntösuomi
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Stadissa tämä etiketti on hyvin hallussa esim. metron liukuportaissa. Siellä osataan tämä käytäntö hyvin. Ei olla itsekkäitä, ja ymmärretään, että ihmisillä voi olla kiire.
Mutta heti kun mennään täältä pohjoiseen, niin ilmiö pomppaa silmille. Maakuntien kauppakeskuksissa liukuportaat on kai niin uusi asia, että sitä pitää ihmetellä siinä rinnakkain?
Ja jalkakäytävilläkään ei muuten tarvitse kulkea 4 rinnakkain, jotta kukaan ei vain pääse ohitse.
Stadin metroportaat ymmärrän, mutta mihin kellään voi olla kiire maakuntien kauppakeskuksen portaissa?
Kuolemaanko?
Sehän vasta onkin se itsekäs minä minä ihminen, jonka pitää leikkiä kiireistä ja rynniä likuportaiden vasenta kaistaa sekä myötä- että vastaleessa.
Ei oikeasti kellään niin kiire ole. Kunhan esittää
Kyllähän tässä korostuu aika paljon se kaupunkilaiset vastaan maalaiset asetelma. Helsingissä asuvat tietävät tämän etiketin, mutta maalaiset eivät tiedä, tai eivät välitä. He käyvät muutenkin aika hitaalla, joten voiko tätä liukuporras- etikettiä heiltä edes aina vaatia.
Välillä toivoisin, että nämä rinnakkain seisoskelijat menisivät tekemään saman esim. Lontoon maanalaisen liukuportaisiin. Voisi tulla aika kylmää kyytiä..
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän tästä kirjata jotain tieliikennelakiin ja rikoslakiin.
Sen verran on tullut kierrettyä sekä tahkoa että maailmaa, että on tullut opittua että liukuportaissa seistään oikeassa reunassa, joten kiireiset voi juosta vasemmalta ohi.
Toinen opittu juttu on se että julkisiin likennevälineisiin noustessa päästetään ensin matkustajat ulos ja vasta sitten mennään sisälle.
Mistä tunnistaa suomalaisturistin ulkomailla metroasemalla? Hän hyökkää pysähtyvän metron oven eteen ja yrittää tunkea sisälle, kun muut tulee vasta ulos. Paikalliset seisoo oven vieressä odottamassa että poistujat tulee ensin ulos. Metrosta myöhästyminen ei ole paha juttu, sillä muutaman minuutin päästä tulee uusi, mutta jos ei pääse nousemaan haluamallaan asemalla, niin joutuu hakemaan vauhtia seuraavalta ja palaamaantakaisin.
t. Sääntösuomi
Sitten vaan aloitetta tekemään. Pitää saada muutos lakiin. Ja tuntuva rangaistus liukuportailla liian leveästi seisomisesta.
Vakava epäkohta
Vierailija kirjoitti:
Seisohan sinä itse siellä jonossa kiltisti äläkä rynni toisten ohi. Sinun tehty "kiireesi" ei ole maailman tärkein asia ja se päättyy sinne minne muidenkin. Hautausmaat on täynnä korvaamattomia ihmisiä.
Kas, ensimmäinen juntti jo ilmoittautuikin.
Opettele väistämään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu missä seison. Koko leveys on käytettävissä. Lähde ajoissa liikkeelle jos meinaat myöhästyä, turha siitä muille on kitistä.
Ah, ensimmäinen minäminä ilmottautuu. Kokeilepa samaa "ihan sama missä seison" - asennetta vaikkapa Lontoossa tai Nykissä. Ehkä sitten opit muidenkin ihmisten huomioon ottamista.
Ja ps. Kaikki eivät jaksa töröttää paikallaan, vaan mieluummin etenevät reippaasti. On todella turhauttavaa yrittää päästä hitailijoiden ohi. Ihan vaikkei olisi kiirekään.
Vierailija kirjoitti:
Sehän vasta onkin se itsekäs minä minä ihminen, jonka pitää leikkiä kiireistä ja rynniä likuportaiden vasenta kaistaa sekä myötä- että vastaleessa.
Tää oli varmaan provo, mutta tartun silti.
Kyllä se vaan on niin, että ihmisillä on välillä oikeasti todella kiire erilaisista syistä johtuen. Ja tälläiset ajattelemattomat itsekeskeiset kulkuväylien tukkijat eivät ainakaan helpota tilannetta. Nyt ei siis puhuta tieliikenteestä, vaan asiasta, joka pitäisi olla itsestään selvyys kaikille. Liukuportaissa tulee seisoa oikealla puolella, ja jättää se vasen kaista vapaaksi muille.
Katos meillon vähä lepposampaa täälä Keski-Suomessa. Ei ikinä, ikinä, ole kukaan ohittanu, vaikka seisois litistyneenä vasemmassa reunassa. Eikä kukaa oo sit ikinä valittanu, jos seisooki vierekkäi. Ikävä ois asua jossai Helsingissä, joka on täynnä näitä oman elämänsä sankareita, jotka ei osaa aikatauluttaa menojaan nii, ettei tartteis ohitella muita liukuportaissa. Sehä onki just se paikka, missä sitä aikaa säästetään :D
Vierailija kirjoitti:
No sitähän nyt ei voi muut tietää. Itselläni ei ehkä ole erityisesti kiire, mutta en totta vie halua jäädä jumiin jonkun flegmaatikon perään. Jos muilla on elämä leppoisaa eikä kiire mihinkään, niin ei kuitenkaan yleistetä sitä kaikkiin muihin. Vaikka maailma onkin valmis niin kiire se on joka miehen tiellä pitää. Ei joku rullaportaissa himmailu.
Hyvä ap, että otit asian esille. Ihan samoja ajatuksia on ollut itsellänikin. Se kuka tukkii kulkuväylän on itsekäs, ei se joka menee ohitse.
Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, että liukuportaissa seisotaan oikealla puolella, ja vasen puoli jätetään vapaaksi muita kulkijoita varten.
Tätä on turha vähätellä, koska viikkotasolla nämä tukkijat syövät aika helvetin monta minuuttia muusta pois.
Se, että itsellä ei ole kiire mihinkään, ei tarkoita sitä, etteikö jollain muulla voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Katos meillon vähä lepposampaa täälä Keski-Suomessa. Ei ikinä, ikinä, ole kukaan ohittanu, vaikka seisois litistyneenä vasemmassa reunassa. Eikä kukaa oo sit ikinä valittanu, jos seisooki vierekkäi. Ikävä ois asua jossai Helsingissä, joka on täynnä näitä oman elämänsä sankareita, jotka ei osaa aikatauluttaa menojaan nii, ettei tartteis ohitella muita liukuportaissa. Sehä onki just se paikka, missä sitä aikaa säästetään :D
Voi sinnuu. Kyllä minä säästän jopa 5 minuuttia joskus, kun ehdin koko matkan pitkiä metron liukuportaita kävellen siihen seuraavaan lähtevään metrojunaan.
Huomaavainen ja sivistynyt ihminen seisoo aina liukuportaissa oikealla puolella. Muut eivät.
Koska "mä olen uniikki lumihiutale, kapinoin ja seison liukuportaissa just missä haluan" :D