Miksi on niin vaikeaa seisoa liukuportaissa peräkkäin oikealla puolella?
Pakko avautua tästä asiasta, koska tämä toistuu joka ikinen päivä. Itselläni on usein enemmän tai vähemmän kiire työasisoissa, joten sujuva ja nopea siirtyminen olisi tarpeen. Muuten kaikki meneekin aika hyvin, mutta sitten kun matkan varrella on useita liukuportaita, tulee stoppi.
Miksi ihmiset seisoo miten sattuu liukuportaissa, ja mikä pahinta, rinnakkain. Eikö nämä urpot tajua, että he tukkivat kaikkien muiden etenemisen sillä tavalla? Liukuportaissa tulee seisoa oikealla puolella, ja peräkkäin. Ja joka päivä törmään myös siihen, että kun pyydän ystävällisesti tilaa, jotta pääsen ohi, on se osalle liian vaikea tehtävä suoritettavaksi. Joko mulkataan vain tekemättä elettäkään, tai sitten huokaistaan kuuluvasti ja marttyyrimäisesti ja tehdään näyttävä väistö.
Ymmärrän, että pienen lapsen kanssa on eri asia, ei pientä voi välttämättä panna yksin seisomaan eri tasolle, mutta että aikuiset tekee keskenään näin, haloo!
Koittakaapa ottaa muutkin huomioon, ja seisokaa jatkossa siellä oikealla puolella, jotta teidän ohi pääsee sujuvasti.
Jos on pakko seistä rinnakkain liukuportaissa, niin jättäkää niiden käyttö väliin.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä korostuu aika paljon se kaupunkilaiset vastaan maalaiset asetelma. Helsingissä asuvat tietävät tämän etiketin, mutta maalaiset eivät tiedä, tai eivät välitä. He käyvät muutenkin aika hitaalla, joten voiko tätä liukuporras- etikettiä heiltä edes aina vaatia.
Välillä toivoisin, että nämä rinnakkain seisoskelijat menisivät tekemään saman esim. Lontoon maanalaisen liukuportaisiin. Voisi tulla aika kylmää kyytiä..
Meinaatko, että lontoo on niin erityisessä muusta maailmasta, että siellä ei ole koskaan maalaisia ja turisteja vaan pelkästään paikallisia? :D
En. Mutta olen omin silmin siellä nähnyt, kuinka liukuportaiden tukkijat ovat saaneet aika kovaa ripitystä. Lisäksi olen nähnyt kuinka heidät kylmästi jyrätään kumoon, jos seisovat tukkimassa niitä portaita. Yksi tien tukkija haittaa välittömästi satojen, jopa tuhansien matkantekoa Lontoon maanalaisessa.
Suurin osa maailman kaikista turisteista seuraavat kuinka paikalliset toimivat esim. liukuportaissa, ja pyrkivät käyttäytymään samalla tavoin.
Kiitos paljon tästä tiedosta
Tämä. Tänään viimeksi edessäni maleksi joukko eläkeläismummoja liukuportaissa niin, että heitä oli yhteensä kuusi siinä kolmessa rivissä rinnakkain.
Kun pyysin kohteliaasti tilaa, niin yksikään ei tehnyt elettäkään väistääkseen. Olin pelkkää ilmaa.
Taidan ostaa pillin, ja seuraavan kerran puhallan siihen pilliin liukuportaiden tukkijan korvan juuressa. Jokohan silloin osattaisiin huomioida muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuportaissa olen jonossa ja jonossa ei etuilla. Helsinki ei ole mikään Lontoo, enkä näe mitään hienoa suurkaupungeissa, joten en aio myöskään käyttäytyä niin. Takapajula on hyvä juttu.
Tuota noin... mihin jonotat niissä liukuportaissa?
Ilmaisia ämpäreitä arvaan ma.
Joo samoin olisi järkevä ryhmittyä jo sinne portaille siirryttäessä oikein. Nyt Matinkylässä ainakin lössi tukkii koko laituriväylän ja etuilee, vaikka jäisikin sitten portaissa nököttämään oikeaan reunaan. Tosi rasittavaa, vaikka en itse olekaan ikinä se kiireinen. En ymmärrä, miksei osata ihan perus käytöstapoja. Osa ihmisistä kuitenkin osaa järjestäytyä siihen jonoon jo siellä laiturilla, sitten on näitä jotka tunkee sivusta jonottamaan. Menisi sujuvammin koko suma ilman teitä.
Liukuportaissa juokseminen on vaarallista. Ei niissä liukuportaissa matka kestä kuin 1-3min niin miten voi olla niin kiirre ettei voi rauhassa sitä aikaa seistä?
Toi on ihan Helsinkiläinen tapa. Muualla ei oo siitä ees kuultu. Ja mikä kiire sitä edes ostarin liukuportaissa ees ois? Metrossa kiireen ymmärränkin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Stadissa tämä etiketti on hyvin hallussa esim. metron liukuportaissa. Siellä osataan tämä käytäntö hyvin. Ei olla itsekkäitä, ja ymmärretään, että ihmisillä voi olla kiire.
Mutta heti kun mennään täältä pohjoiseen, niin ilmiö pomppaa silmille. Maakuntien kauppakeskuksissa liukuportaat on kai niin uusi asia, että sitä pitää ihmetellä siinä rinnakkain?
Ihmisillä ei ole siellä niin kiire, joten maleksivat missä sattuu. Olen itse pikkukaupungista kotoisin, mutta tottunut Helsingissä hektisempään elämänmenoon ja siistiin jonottamiseen liukuportaissa. Kotiseudulle palatessani se hitaus ja epäjärjestys tuntuvatkin oudolta.
Entäs ylipainoiset? Semmoinen tankki onkin jo vähän vaikeampi ohittaa liukuportaissa tai kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisohan sinä itse siellä jonossa kiltisti äläkä rynni toisten ohi. Sinun tehty "kiireesi" ei ole maailman tärkein asia ja se päättyy sinne minne muidenkin. Hautausmaat on täynnä korvaamattomia ihmisiä.
Kas, ensimmäinen juntti jo ilmoittautuikin.
Opettele väistämään.
Osaan jo, väistän aina tankkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi keino voisi olla, että liukuportaisiin astuessa maahan on pantu isolla teksti: SEISO OIKEALLA. Näinhän lukee ainakin Saksassa, Itävallassa, Puolassa ja Sveitsissä joissain paikoissa.
Jos siitä huolimatta tukkii liukuportaat, niin tietää sen olevan tahallinen teko. Wienissä näistä voi antaa rikesakon.
Tämän voisi tuoda meillekkin. Ei ole edes kova kustannus maalata lattiaan tekstiä SEISO OIKEALLA. Silloin asia tulisi niidenkin tietoon, joille tämä tulee yllätyksenä.
Ja pikkuhiljaa toivottavasti kaikki sitten alkaisivat noudattaa tätä.
Ja Japanissa juna- ja metroasemilla on maahan piirretyt viivat, joissa jonotetaan, kun ollaan menossa kyytiin. Vaunu pysähtyy just eikä melkein sille kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Joo samoin olisi järkevä ryhmittyä jo sinne portaille siirryttäessä oikein. Nyt Matinkylässä ainakin lössi tukkii koko laituriväylän ja etuilee, vaikka jäisikin sitten portaissa nököttämään oikeaan reunaan. Tosi rasittavaa, vaikka en itse olekaan ikinä se kiireinen. En ymmärrä, miksei osata ihan perus käytöstapoja. Osa ihmisistä kuitenkin osaa järjestäytyä siihen jonoon jo siellä laiturilla, sitten on näitä jotka tunkee sivusta jonottamaan. Menisi sujuvammin koko suma ilman teitä.
Tai esim. Herttoniemessä on lyhyet portaat. Idän puolella menee yhdet liukuportaat, ja ne menevät ylös. Toisella puolella menee ainoat liukuportaat alas. Ja sitten metrosta poistuva lössi menee tasaiseen tahtiin 3 riviä vierekkäin tavallisia portaita niin, että vierestä mahtuu juuri vastaantulijat, mutta nopeammin menevät eivät mahdu mitenkään. Jos menisi edes 2 riviä hidasta lössiä niin siitä mahtuisi ohi, mutta ei. Ja kaikki menevät yhtä hitaasti. Itse jään yleensä heti portaiden vieressä pois ja olen ensimmäinen joka astuu metrosta ulos, mutta jos juuri on mennyt metro toiseen suuntaan niin siinä se lössi menee...
Siis ei siinä mitään, mutta kun parhaimmillaankin minulla menee julkisilla tunti töihin. Heti jos ensimmäinen bussi on myöhässä, niin sitten tulee kiire, koska vaihtobusseja menee 20 min välein. Kyllä minä mielelläni olen mahdollisimman aikaisin kotona, kun tuolla 20 minuutilla saa jo kohtuullisen iltalenkin. Eniten ärsyttää se, että bussi lähtisi 1-2 min päästä siitä kun olen asemalla, mutta en ehdikään kun muut ovat niin hitaita. Sitten kotimatka kestää helpostikin yli tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja toki jollei ole ihan lonkkavammainen, voisi muutaman portaan kiivetä ylöspäinkin, niin väki mahtuisi nopeammin liukuportaiden kyytiin. Jättäytyy ylempänä oikeaan laitaan seisomaan.
Jos ihmiset seisoisivat pääsääntöisesti rinnakkain niin pääsisivät perille keskimäärin nopeammin kuin käyttämällä vain puolet portaiden kapasiteetista muutaman huonosti aikataulunsa suunnittelevan ohirynnijän vuoksi. Sinun etu vai suurempien massojen etu?
No on teillä ongelmat. Ja kiire. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Stadissa tämä etiketti on hyvin hallussa esim. metron liukuportaissa. Siellä osataan tämä käytäntö hyvin. Ei olla itsekkäitä, ja ymmärretään, että ihmisillä voi olla kiire.
Mutta heti kun mennään täältä pohjoiseen, niin ilmiö pomppaa silmille. Maakuntien kauppakeskuksissa liukuportaat on kai niin uusi asia, että sitä pitää ihmetellä siinä rinnakkain?
Ja jalkakäytävilläkään ei muuten tarvitse kulkea 4 rinnakkain, jotta kukaan ei vain pääse ohitse.
Kenellä on niin kiire _kauppakeskuksessa_ ettei ehdi liukuportaissa seisoa? Huonosti valittu shoppailuajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä korostuu aika paljon se kaupunkilaiset vastaan maalaiset asetelma. Helsingissä asuvat tietävät tämän etiketin, mutta maalaiset eivät tiedä, tai eivät välitä. He käyvät muutenkin aika hitaalla, joten voiko tätä liukuporras- etikettiä heiltä edes aina vaatia.
Välillä toivoisin, että nämä rinnakkain seisoskelijat menisivät tekemään saman esim. Lontoon maanalaisen liukuportaisiin. Voisi tulla aika kylmää kyytiä..
Meinaatko, että lontoo on niin erityisessä muusta maailmasta, että siellä ei ole koskaan maalaisia ja turisteja vaan pelkästään paikallisia? :D
Lontoon metrossa käy sellainen kuhina, ettei siä turisti ehdi kauaa vasemmalla puolella seistä kun joku jo tulee juosten takaa ja kyllä siellä väkisin junteinkin joutuu lopulta sinne oikealle puolelle survoutumaan koska niitä nopeammin liikkuvia on niin paljon.
Joo, Helsingissä asuvana tuttua kun Saarijärven maalaisturistit ovat tulleet ihmettelemään isolle kirkolle ja seisoskellaan metrolaitureiden ja juna-asemien liukuportaissa rinnakkain. Helvetti että sapettaa se asenne jolla naureskellaan "hesalaisille" näiden kiireestä! Helsingissä moni liikkuu julkisilla kulkuneuvoilla ja vaihtoaikataulu on usein minuuttien laskemista, minulla ihan oikeasti ON joskus siitä 10 sekunnista kiinni että ehdinkö junaan tai metroon jos aikaisempi linja on ollut myöhässä ja perillä on oltava suunniteltuun aikaan. Maalla ehkä hypätään omaan autoon ja ajetaan lähikauppaan tyhjällä tiellä, mutta ei täällä!
Vierailija kirjoitti:
Katos meillon vähä lepposampaa täälä Keski-Suomessa. Ei ikinä, ikinä, ole kukaan ohittanu, vaikka seisois litistyneenä vasemmassa reunassa. Eikä kukaa oo sit ikinä valittanu, jos seisooki vierekkäi. Ikävä ois asua jossai Helsingissä, joka on täynnä näitä oman elämänsä sankareita, jotka ei osaa aikatauluttaa menojaan nii, ettei tartteis ohitella muita liukuportaissa. Sehä onki just se paikka, missä sitä aikaa säästetään :D
Se itseasiassa välillä on - kato kun tää stadi on sen verran isompi, että jotkut joutuu välillä useammalla kulkuvälineellä liikkumaan. Pisimmät liukuportaat metrossa on 76 metriä, nopeus 0,5 metriä sekunnissa, eli pelkästään niissä yksissä portaissa _seisomiseen_ menee kaks ja puoli minuuttia.
Ihan joka aamu ja iltapäivä kävelen ylös ja alas stadissa kahdet ja espoossa kahdet portaat - Se on jo sitten 10 minuuttia työmatkaan lisää, jos seison ja joudun vielä ootteleen metroa sen ylimääräisen kaks minuuttia.
Jos vielä joutuu vaihtamaan jollain metro-spåra-dösä-juna-kombolla, niin tiellä olijat oikeesti voi viivästyttää sitä matkaa reilusti.
Että seisokaa nyt vaan siellä oikealla puolella ja koittakaa kävellä normaalia vauhtia - ja oikeesti, sieltä metrosta tullaan ja sinne mennään mahdollisimman rivakasti. Sama pätee spåraan, bussiin ja taksiin.
Jos säkin siellä Keski-Suomessa joutuisit joka helevatan ajamaan 20 km/h alinopeutta jonkun perässä, niin vois olla toinen ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan #itun raivostuttavaa. Huomaa ettei tupeksijat ole reissanneet muualla, aivan normaalia toimintaa seisoa AINA oikealla puolella liukuportaissa. Jos näin ei tee, on JUNTTI ja sitä pidetään huonona käytöksenä.
Itse olen joskus kohteliaasti kysynyt että anteeksi pääsisinkö tästä niin ei edes kuunnella vaan möllötetään edelleen siinä edessä.
Et ole sitten reissannut Tokiossa :D
Auta armias, jos töpeksit siellä oikealla reunaa liukuportaita.
No Tokiossa on vasemmanpuoleinen liikenne mutta ei se asiaa silti mihinkään muuta. Yhtä lailla siellä on junttia ja epäkohteliasta seisoskella rinnakkain tai vasemmalla puolen portaita mitä täällä oikeanpuoleisen liikenteen maassa.
t. Tokiossa paljon reissannut
Niin no, se ongelma onkin siinä, että vaikka avaisi suunsa, ei välttämättä mitään tapahdu. Joillekkin ei mene käsityskykyyn se, että hänen ohitseen olisi hyvä päästä kulkemaan.
Ja sitten kun ne aivosolut kohtaa, ja tämä menee tajuntaan, niin ollaan siitä loukkaantuneita.