Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras vegaaninen maito muroille

Vierailija
16.01.2019 |

Haluaisin siirtyä vegaaniseen ruokavalioon. Olen kokeillut eri kauramaitoja ja en tiedä, onko se vain tottumiskysymys, mutta jotenkin murot+kauramaito maistuu mielestäni hirveältä. Muuten en maitoa oikeastaan käytä mihinkään, joten en turhaa viitsisi ostella eri maitoja, tykkään kuitenkin välillä herkutella muroilla.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tulin tänne hämmästelemään syökö joku aikuinen muroja? Kauramaito on oma lemppari maidoista. Erilaiset pähkinämaidot välillä hyviä, mutta ne pähkinät kun ei Suomessa kasva niin en käytä.

Älä nyt, kuningatar Ellukin syö muroja aamuisin!

Vierailija
22/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söisin mehukeiton kanssa varmaan, jos en maitoa voisi enää juoda.

En tiedä onko nykypäivänä kaura- ja soijamaitojen maut kehittyneet, mutta 20v sitten olivat ainakin kaikki hirveän makuisia. Olin siis maidoton pienenä, joten noita joutui lipittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastis + vesi = ihan kuin maitoa.

Vierailija
24/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin soija-, kookos-, manteli- ja riisinaitoa saa 2,5dl purkeissa. Ihmisillä on niin eri makuja, että mä ostin kokeilun vuoksi kaikkia ja maistoin.

Laitan muroihin soijamaitoa. Sitä käytän muutenkin paljon. Riisipuuron keitän aina mantelimaitoon. Perunamuussiin tulee blandis soija- ja mantelimaidosta. Kookosmaitoa en käytä mihinkään.

Vierailija
25/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuohenmaito on vegaaneille sallittua, koska vuohen ja ihmisen yhteiselämä ei perustu hyväksikäyttöön, vaan vapaaehtoiseen yhteistyöhön ja molemminpuoliseen kunnioitukseen.

Ja jos nyt kuitenkin muistettaisiin että vegaaneita on monenlaisia. Monet ovat vegaaneita eettisistä syistä, koska ei haluta kuluttaa eläintuotteita. Osa terveydellisistä syistä, eli syövät mm. hunajaa ja käyttävät nahkaa ja villaa. Osa ilmastoekologisista syistä. Turha vegaanejakaan on yrittää saada samaan muottiin.

Mutta itse aiheeseen; itse pidän makeutetuista pähkinämaidoista kahvin seassa, ehkä niitä voisi testata myös murojen kanssa? Esim. agavella makeutettua macadamiamaitoa?

Eivät ole VEGAANEJA

Vierailija
26/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blue Diamondin almond + oat on paras :)

Vierailija
27/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoportin kauramaito tai mantelimaito(alpro)

Vierailija
28/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpron Cashew- juoma

Vierailija
29/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoportin kauramaito tai mantelimaito(alpro)

Kyllä makumieltymykset ovat erilaisia! Mun mielestä Juustoportin kauramaito maistuu ihan hirveältä! Tykkään eniten Kaslinkin kauramaidosta, joka on myös murojen kanssa hyvää. Murot ovat hyviä myös AlproSojan sen miedosti makeutetun soijamaidon kanssa.

Vierailija
30/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuohenmaito on vegaaneille sallittua, koska vuohen ja ihmisen yhteiselämä ei perustu hyväksikäyttöön, vaan vapaaehtoiseen yhteistyöhön ja molemminpuoliseen kunnioitukseen.

Ja jos nyt kuitenkin muistettaisiin että vegaaneita on monenlaisia. Monet ovat vegaaneita eettisistä syistä, koska ei haluta kuluttaa eläintuotteita. Osa terveydellisistä syistä, eli syövät mm. hunajaa ja käyttävät nahkaa ja villaa. Osa ilmastoekologisista syistä. Turha vegaanejakaan on yrittää saada samaan muottiin.

Mutta itse aiheeseen; itse pidän makeutetuista pähkinämaidoista kahvin seassa, ehkä niitä voisi testata myös murojen kanssa? Esim. agavella makeutettua macadamiamaitoa?

Eivät ole VEGAANEJA

Edellinen kirjoittaja varmaan tarkoittikin, että noudattavat vegaanista ruokavaliota olematta kuitenkaan muuten vegaaneja.

Enkä tiedä, onko ap edes maininnut olevansa ruokavalioltaan vegaani - minäkin käytän vegaanisia maitoja olematta vegaani, sillä minulle ei sovi maito.

Vierailija
31/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myslin, kaurahiutaleiden ja murojen kanssa käy parhaiten soija- tai mantelijuoma. Ne maistuvat riittävän erilaiselta. Kauratuotteista juomaa parempi on kaurakerma, jota käytän paljon ruuanlaitossa sekä vaniljakastike, joka on aivan huippuhyvää.

Vierailija
32/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmä ei tiedä sellaista kuin hyväksikäyttö . Lehmienpito perustuu molemminpuoliseen yhteistyöhön ihminen antaa lehmälle ruokaa, suojaa ja hoivaa ja ihminen saa lehmästä lihaa ja maitoa. Vai olisiko parempi laittaa vuosituhansia ihmisen mukana kulkenut kotieläin puuhun pesimään, kahlaamaan nälkiintyneenä ja sairauksista kärsivänä metsiin kunnes susi tulisi ja repisi siltä takajaloista jänteet ja aloittaisi sen syömisen elävältä?

Tästä vuohenmaitoasiasta on ollut paljon keskustelua. Lehmä on valitettavasti vain tuote tehomaatalouden teollisessa tuotantoketjussa, kun taas vuohen ja ihmisen suhde on tasavertaista kumppanuutta, jota voisi luonnehtia jopa ystävyydeksi. Siitä se ero tulee.

Vierailija
33/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmä ei tiedä sellaista kuin hyväksikäyttö . Lehmienpito perustuu molemminpuoliseen yhteistyöhön ihminen antaa lehmälle ruokaa, suojaa ja hoivaa ja ihminen saa lehmästä lihaa ja maitoa. Vai olisiko parempi laittaa vuosituhansia ihmisen mukana kulkenut kotieläin puuhun pesimään, kahlaamaan nälkiintyneenä ja sairauksista kärsivänä metsiin kunnes susi tulisi ja repisi siltä takajaloista jänteet ja aloittaisi sen syömisen elävältä?

Tästä vuohenmaitoasiasta on ollut paljon keskustelua. Lehmä on valitettavasti vain tuote tehomaatalouden teollisessa tuotantoketjussa, kun taas vuohen ja ihmisen suhde on tasavertaista kumppanuutta, jota voisi luonnehtia jopa ystävyydeksi. Siitä se ero tulee.

- mahtavaa tekstiä lukea näin lypsykarjatilan emäntänä! Tuskin olet ikinä nähnyt lehmää muualla kuin kettutyttövideoissa. Meillä on sata lehmää ja tiedän jokaisen lehmän nimeltä, korvanumerolta sekä tunnistan utareesta lypsyasemalla ja niissä on eri persoonia joten turha kirjoitella sellaista mistä et oikeasti tiedä yhtään mitään.

Vierailija
34/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse söisin mehukeiton kanssa varmaan, jos en maitoa voisi enää juoda.

En tiedä onko nykypäivänä kaura- ja soijamaitojen maut kehittyneet, mutta 20v sitten olivat ainakin kaikki hirveän makuisia. Olin siis maidoton pienenä, joten noita joutui lipittämään.

No en lähtis nykypäiväisiä kasvimaitoja vertailemaan 20vuotta sitten olleisiin vaihtoehtoisin. Vegaaniset tuotteet on harpponut todella suurin askelin eteenpäin viime vuosien aikana, joten kyllä noi kasvimaidot ja etenkin niiden valikoimat on parantuneet huomattavasti. Jo pelkästään kauramaitoja löytyy todella paljon erilaisia ja eri merkkejä. 

Vierailija
35/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt jonkin verran kasvimaitoja.

Sara La Fountainin ohjeella, jossa tuli taateleita makeuttajaksi, tuli tosi hyvää mantelimaitoa. Sopisi varmasti murojen kanssa, mutta ihan sellaisenaan tuli nautittua kaikki. Sen jälkeen kokeilin tehdä mantelimaitoa ilman makeuttajaa, mutta lopputulos ei maistunut hyvältä.

Pekaanipähkinöistä olen tehnyt maitoa jollakin netistä löytyvällä ohjeella, jossa tuli vaahterasiirappia makeuttajaksi. Sekin oli tosi hyvää ja heti taisin juoda kaiken.

Kookoshiutaleista kerran tein sellaisenaan juotavaksi tarkoitettua kookosmaitoa, mutta se oli jostakin syystä tosi etovaa. Heitin pois kaiken.

Olen sittemmin koittanut tehdä maitoa myös seesaminsiemenistä, koska niissä pitäisi olla kalsiumitkin luonnostaan, mutta tehosekoittimeni ei onnistunut rikkomaan seesaminsiemeniä ollenkaan.

Cashewpähkinöistä olen aikonut myös tehdä maitoa, mutta toistaiseksi on jäänyt vain aikomukseksi. Minulle ongelmana on siis ollut kasvimaidoissa että joko niistä on tullut niin hyviä että kerralla on mennyt kaikki, tai sitten ei ole tullut mitään juomakelpoista.

Vierailija
36/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- mahtavaa tekstiä lukea näin lypsykarjatilan emäntänä! Tuskin olet ikinä nähnyt lehmää muualla kuin kettutyttövideoissa. Meillä on sata lehmää ja tiedän jokaisen lehmän nimeltä, korvanumerolta sekä tunnistan utareesta lypsyasemalla ja niissä on eri persoonia joten turha kirjoitella sellaista mistä et oikeasti tiedä yhtään mitään.

Lehmilläsi on ilmeisesti poikkeuksellisen hyvät elinolosuhteet ja voisitkin ryhtyä tuottamaan vegaanista luomumaitoa. Suosittelen myös toiminnan laajentamista vuohenkasvatukseen.

Vierailija
37/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito.

Vierailija
38/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän kaurajuomaa vain puuroon tai muuten ruuanlaittoon. Murojen ja myslien kanssa jotain pähkinäjuomaa. Macadiamiajuoma on herrrrrkullista, mutta kallista. Hasselpähkinäjuoma on mielestäni tosi hyvää myös.

Vierailija
39/47 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en tykkää tuosta kehutusta Kaslinkista yhtään. Kauramaidoista menee vain iKaffe, sitä laitan teehen ja muroihin tai mysliin. Teehen käytän Alpro Soya For Professionals soijamaitoa, se on erittäin miedon makuista kun taas nuo kauramaidot on teehen pahoja - kahviin jostain syystä sopii yllättävän hyvinkin. Nuo kaikki muut monet mitä olen kokeillut, mantelimaidot, cashewmaidot, hasselpähkinämaidot, kookosmaidot - ne on vähän sellaisia että kyllästyn makuun äkkiä. Välillä kiva johonkin, esim. mantelimaito mysliin, mutta yleismaidoksi ostan aina soijaa tai kauraa.

Vierailija
40/47 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Rainbow kauramaitoa ruoanlaitossa. En itse syö muroja, mutta joskus syön mysliä kauramaidon kera.

Maitoa meidän perhe ei juo ollenkaan ruokajuomana, kuten 6 miljardia meidän planeetalla asuvaa ihmistä on tämän tajunnut, että lehmän maito kuuluu vasikalle eikä ihmiselle.

Poliitikkojen pitäisi kieltää maidon ostaminen kouluihin. Yhteiskunta säästäisi paljon, kun kouluissa ruokajuomana olisi vesi.

Enkä ole edes vegaani, vaikka lehmän maitoa en juo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi