Ruma totuus 3000 eur palkasta!
3000 eur palkkaa on turha tavoitella.
2600€ palkasta käteen jää 1999€
3000€ palkasta käteen jää 2019€
Kiitos verotuksen, vastuullisempi työ ja esimiesasema ei todellakaan kannata.
Kommentit (250)
Onneksi en asu Suomessa
11 000€ palkasta jaa kateen 8500€
Vierailija kirjoitti:
Jos käteen jää 2000e niin sit pitää vielä valittaa? Mietipä kun monien tulot ovat se 500e/kk. Sellaisesta tuesta ei maksella asuntolainoja tai muita luksusjuttuja.
Ei ole tarkoituskaan, että asuntolainaa maksetaan yhteiskunnalta saatavalla tuella. Minä saan käteen 2750 €, josta 1300 menee asuntolainaan. Laina on nykyisellä maksusuunnitelmalla maksettu joskus 2032, jolloin olen 59-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi palkka jokin aika sitten 400 eurolla. Käteen jää kuukaudessa tosiaan alle satanen enemmän kuin ennen. Nyt jälkeenpäin ajatellen oli huono diili. En tajunnut että progressio puree ihan noin kovasti.
Ei se purekaan. 200-250e on realistisempi nettopalkankorotus jos bruttona nousee 400e. Riippuu toki lähtöpalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Suomessa
Jep, suomessaa jäisi reilu 5000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä jää noin paljon käteen? Oma palkka 4000 e ja netto 2800. Kirkkoon kuulun, liittoon en.
Liittoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä nettopalkan kanssa.
Minä ajattelen netoksi sen mitä tulee tilille. Verojen, maksujen ja liiton jäsenmaksun jälkeen.
Kirkollisverot ja liittomaksut voi jättää pois laskuista, ne ovat vapaaehtoisia lisäveroja.
Eivät ole edes minkään sortin veroja veroja, vaan jäsenmaksuja.
Kirkon jäsenmaksu on kyllä ihan virallisesti kirkollisvero. Liiton jäsenmakus ei ole vero, mutta useimmissa liitoissa sekin on joku prosentti palkasta, joten käyttäytyy kuten vero, varsinkin kun se vielä kuitataan palkasta, tosin ei verottajan vaan työnantajan toimesta.
Sulla on nyt pahasti hakusessa, mitä vero tarkoittaa. Veron on pakollinen maksu ja sitä ei voi välttää. Sen määrää voi toki pienentää vähennysten avulla. Kaikenmaailman erilaiset vapaaehtoiset maksut taas ei ole veroja, eikä edes veroluonteisia maksuja, koska ne ovat vapaaehtoisia. Se että kirkon jäsenmaksua yhä edelleen kutsutaan kirkollisveroksi on muinainen jäänne, mutta mikään vero se ei ole, vaan jäsenmaksu. Sama koskee liiton jäsenmaksua. Kumpaakaan ei ole pakko maksaa, jos ei halua. Palkastahan voidaa suoraan vöhennellää monelaisiakin maksuja, jos siitä on työnantajan kanssa sovittu, mutta ne eivät ole mitään veroja. Ne siis vähennetään nettopalkasta, eli ovat osa nettopalkkaa. Liiton jäsenmaksuhan on myös verovähennys kelpoinen, eli se pienentää jonkun verran verotusta, mutta se pidätetään silti nettopalkasta. Jos siis maksat liiton jäsenmaksua vaikkapa 30 euroa kuukaudessa ja tilillesi kolahtaa 2000 euroa, niin silloin nettopalkkasi on 2030 euroa, eikä siis se tilille maksettava 2000 euroa. Vapaaehtoiset suoraan palkasta pidätettävät summat (oli ne mitä tahansa) vähentävät siis tilillesi maksettavaa summaa, mutta eivät pienennä nettopalkkaa.
Jep, eli selitit äsken miksi kirkollisvero on vero. Se ei tosin ole pakollinen, kirkosta voi erota ja kirkon veronkanto-oikeus päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos käteen jää 2000e niin sit pitää vielä valittaa? Mietipä kun monien tulot ovat se 500e/kk. Sellaisesta tuesta ei maksella asuntolainoja tai muita luksusjuttuja.
miksi ei voisi valittaa? Onko sun mielestä valtiolla täysin rajaton lupa viedä ihmisten palkoista ja omaisuudesta ihan mitä huvittaa? Kyllä se ensi sijassa on kuitenkin sen työn tehneen ihmisen palkka, ei valtion. Jokin on todella pielessä, jos yhteiskuntaa ei saa pidettyä pystyssä ilman että keskituloiset verotetaan kuiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, mulla jää 3900 € palkasta käteen 2100 €.. kyllä työnteko kannattaa.
Höpön höpön, sama palkka ja juuri tilasin verokortin, käteen jää yli 2600. Minulla ei asuntolainaa, ei muitakaan vähennyksiä
Ja kun maksan asuntoa itselleni eli lainaa on niin 3515 e palkalla saan myös n. 2600/kk.
Faktoja elämästä kirjoitti:
Jengi jauhaa pelkästä veroprosentista, että tarkista veroprossa :D Kannattais varmaan tarkistaa omat tiedot myös mm. tyel-maksuista, joita toki peritään suuremmasta palkasta myös suurempi siivu. Tähän päälle vielä mahdolliset liiton jäsenmaksut (prosenttiosuus bruttopalkasta) niin kyllä mä ainakin uskon täysin omallakin kokemuksella 3000 brutto /n. 2000 e/netto.
Eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut menevät automaattisesti kaikilta reilun 8 prosentin mukaan. Ei niitä pääse itse verokorttia tilatessa sorkkimaan. Ne ovat pakollisia. Liiton jäsenmaksu EI, joten se on oma valinta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Faktoja elämästä kirjoitti:
Jengi jauhaa pelkästä veroprosentista, että tarkista veroprossa :D Kannattais varmaan tarkistaa omat tiedot myös mm. tyel-maksuista, joita toki peritään suuremmasta palkasta myös suurempi siivu. Tähän päälle vielä mahdolliset liiton jäsenmaksut (prosenttiosuus bruttopalkasta) niin kyllä mä ainakin uskon täysin omallakin kokemuksella 3000 brutto /n. 2000 e/netto.
Eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut menevät automaattisesti kaikilta reilun 8 prosentin mukaan. Ei niitä pääse itse verokorttia tilatessa sorkkimaan. Ne ovat pakollisia. Liiton jäsenmaksu EI, joten se on oma valinta maksaa.
Minullakin niin pieni netto. Ei kun palkastahan on vähennetty syömäni 20 lounasta... Mutta niin pieni netto silti :).
Köyhäillen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan, että asuntolainaa maksetaan yhteiskunnalta saatavalla tuella. Minä saan käteen 2750 €, josta 1300 menee asuntolainaan. Laina on nykyisellä maksusuunnitelmalla maksettu joskus 2032, jolloin olen 59-vuotias.
Kuinka iso laina sulla on? Tuo on tosi iso summa lainanmaksuun, mutta toki ymmärrän että haluat saada sen maksettua ennen eläkkeelle jäämistä, mutta jos ehdit olla terveenä töissä vielä 59-65- vuotiaana sulle jää aika kivasti sukanvarteen kun ei tarvi maksaa enää lainanlyhennystä. Siinä mielessä varmaan kannattaakin kituuttaa nyt ja maksaa lainaa noin iso summa pois.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Suomessa
No tämän takia Suomesta moni uraihminen lähteekin ulkomaille töihin. Jo Ruotsissa on 5% matalampo työn verotus. Puhumattakaan sitten sellaisista maista kuin Sveitsi tai Norja, joissa myös bruttopalkka voi olla kaksinkertainen ja silti veroprosentti 20-30.
Höpö höpö kirjoitti:
Vai että 400€:n palkankorotuksesta jää käteen 20€, eli lisäveroaste olisi 95%? Kokeilehan vielä veroprosenttilaskurilla.
Silläkin uhalla että tähän on jo monta kertaa vastattu. Veroprosentti ei tule sen palkankorotuksen mukaan, vaan sen koko palkkasaatavasi. Ei siis mitään erillistä lisäveroastetta.
Vierailija kirjoitti:
Netto 4500, käteen 3000€. :/
Tuohan on erittäin hyvä palkka. Nettona 3000€ joka on keskivertoihmisen bruttopalkka. Minä en varmaan koskaan eläissäni tule tienaamaan noin paljon, joten kyllä sinuna olisin tyytyväinen, olet varmaan opiskellut muutaman vuoden korkeammalle kuin minä ja siitä hyvästä saat noin paljon parempaa palkkaa kuin minä.
On tämä kyllä omituista, itsellä 2250€ bruttopalkka josta jää jäteen 1760€. 3000€ palkka tuntuu kaukaiselta haaveelta mutta ihmeen vähän siitä näyttää jäävän ihmisillä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Suomessa
11 000€ palkasta jaa kateen 8500€No tämän takia Suomesta moni uraihminen lähteekin ulkomaille töihin. Jo Ruotsissa on 5% matalampo työn verotus. Puhumattakaan sitten sellaisista maista kuin Sveitsi tai Norja, joissa myös bruttopalkka voi olla kaksinkertainen ja silti veroprosentti 20-30.
Noissa maissa myös eläminen on paljon kalliimpaa kuin täällä, sveisiläiset hakevat ruokaakin Ranskan puolelta kun saa halvemmalla, ja Norjalaiset Ruotsista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitä vihervassareita. Niiden kotona makaavien laiskureiden ansiosta veroprosenttimme on euroopan korkein.
Yritystuet ne rahat vie. 8 miljardia vuodessa yrityksille, muuta Eurooppaa selvästi korkeammat yritystuet. Lisäksi maataloustuki Euroopan korkeimmalla tasolla; Suomi maksaa kansallista maataloustukea 2000 miljoonaa vuodessa, Ruotsi vain noin 100-200 miljoonaa. Y.tuen saajissa voittoa tuottavia yrityksiä, joskus oli jopa Nokia yritystuen saaja, kun huipulla oli. Mahdollisesti saa vieläkin. Yritystuistahan ollaan mediassa täysin hiljaa. Ne on kätkettävä ihmisiltä. Sen sijaan tämäkin hallitus on syyllistänyt sosiaaliturvaa saavat.
Tyhmät ei tajua, koska media ei siitä pidä meteliä, että yritystuki on Suomen todellinen ongelma. Tuki ei näy edes yritysten työllistävyydessä, vaan se menee osinkoihin. Tyhmiä on iltapäivälehdistön helppo manipuloida ja saada myös vihaamaan haluamaansa kohdetta. Tyhmiä on suurin osuus kansasta, heidät on myös tärkein manipuloida, koska tyhmiltä - enemmistö -tarvitaan hyväksyntä tehdylle politiikalle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Suomessa
Täällä sun veroprosentti ilman mitään vähennyksiä eli korkein mahdollinen olisi 45,75, eli ei edes puolta ja luultavasti sulla olis tuossa kaikenmaailman vähennyksiä työmatkoista, asuntolainasta, liitonmaksuista ja ties mistä.
Onko siellä missä asut minkälainen hintataso? Mitenkäs julkisten palveluiden taso ja onko ne maksuttomia?
Vierailija kirjoitti:
Unohdat nyt että se palkka tulee työstä, se on korvaus työntekijälle siitä vaivannäöstä että joka aamu raahautuu töihin tekemään koko päivän ajaksi hommia. Tukirahat napsahtaa tilille ilman kummempaa vaivannäköä. Kyllä mun mielestä on väärin, jos esim. 70 tunnin työviikkoa tehnyt saa käteen suht saman summan kuin 37 tunnin työviikon tehnyt, puhumattakaan siitä että saisi saman summan kuin tyyppi jonka arki on pelkkää vapaa-aikaa. Ei ole yhteiskunnankaan kannalta järkevää jos työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Suomessa
11 000€ palkasta jaa kateen 8500€Jep, suomessaa jäisi reilu 5000.
Ei menisi veroa kuin ehkä 40%, vähemmänkin riippuen vähennyksistä, joten ei pidä paikkaansa että vain reilu viisi tonnia jäisi käteen.