Tutkimus: Huono itsetunto saa ihmisen hakemaan kumppaniltaan tukea valittamalla – eikä se auta asiaa
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005966725.html?ref=rss
Tässä on syy miksi niin moni kokee ettei kumppani tue ja vain vapaamatkustaa.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Jospa ihmiset alkaisivat kumppanille valittamisen sijaan, keskittymään siihen mikä mahdollisesti itsessä on vialla.
Huonosta itsetunnosta kärsivä kyllä osaa mollata myös itseään. Huono itsetuntohan tarkoittaa sitä, että on vaikea nähdä itsessä mitään muuta kuin vikoja.
Noin se menee ja ei todellakaan kiinnosta kumppanin asiat joka vain valittaa. Miksi edes pitäisi kiinnostaa? Jos ei osaa käyttäytyä niin saa valittaa ihan itsekseen, sillä ero tuosta valittamisesta seuraa. Mutta tietenkin jokainen tekee tämän valinnan itse mitä elämältään haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee ja ei todellakaan kiinnosta kumppanin asiat joka vain valittaa. Miksi edes pitäisi kiinnostaa? Jos ei osaa käyttäytyä niin saa valittaa ihan itsekseen, sillä ero tuosta valittamisesta seuraa. Mutta tietenkin jokainen tekee tämän valinnan itse mitä elämältään haluaa.
Melko armoton ajattelutapa. Ellei tiedosta mistä omat ongelmat johtuvat, niin niitä on lähes mahdoton korjata. Traumat eivät ole oma valinta.
Jos parisuhde on toimiva, niin yleensä kumppani haluaa silloin tietää mistä toisen paha olo johtuu ja pyrkii tarjoamaan tukeaan.
Jutussahan oli selkeä kuvaus meistä suomalaisista ylipäätään. Samanlaisia tapauksia vilisee joka kulmilla ja vastaavaa oireilua tapahtuu vaikkapa naapurin kanssa. Meidän tapakulttuuriin kuuluu nuijia yksikin hyvä ajatus itsestään välittömästi pois muistuttamalla, miten itku pitkästä ilosta tmv.
Hyvähän se on, että juttuja julkaistaan. NImenomaan meille suomalaisille.
Osalla ihmisistä on välttelevä kiintymyssuhdetyyli ja he pyrkivät ratkaisemaan kaikki ristiriitatilanteet vetäytymällä. Ymmärrettävästi tällainen sitten saa puolisossakin aikaan jonkinlaisen reaktion. Parisuhteessa jokaiselle olisi tärkeää kokea tulevansa nähdyksi ja kuulluksi. Ristiriitojakin pitäisi oppia käsittelemään, koska ne kuuluvat elämään.
Jotkut ihmiset valittavat puolison lisäksi kavereilleen ja suvulleen! Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ei enää niin usein halua nähdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ihmiset alkaisivat kumppanille valittamisen sijaan, keskittymään siihen mikä mahdollisesti itsessä on vialla.
Huonosta itsetunnosta kärsivä kyllä osaa mollata myös itseään. Huono itsetuntohan tarkoittaa sitä, että on vaikea nähdä itsessä mitään muuta kuin vikoja.
Aika ilmiselvästi näin on, koska tutkittu tietokin kielletään. Valittajat eivät näe omasta käytöksestään johtuvaa tilannetta, vaan pahentavat sitä.
Saisko joku kopsattua tekstiä tänne, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. On paljon ihmisiä jotka haluavat kaataa pahan olon muiden niskaan eivätkä edes itse tunnista sitä että juuri he itse voivat Kaikkosta huonoiten. Asiat on huonosti vain ympärillä, parisuhteessa, yhteiskunnassa jne muuten itsensä kanssa he kyllä tulisivat mainiosti toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ilmiselvästi näin on, koska tutkittu tietokin kielletään. Valittajat eivät näe omasta käytöksestään johtuvaa tilannetta, vaan pahentavat sitä.
Usein riitaan tarvitaan kaksi. Sairas perhe on yleensä kokonaisuudessaan sairas, ei ainoastaan jokin yksittäinen perheenjäsen.
Eli kaikki nyt kehumaan ja kiittämään omaa puolisoaan ja muitakin aina kun se on mahdollista.
Valittaminen voi olla tapa yrittää saada jokin yhteys henkisesti etäällä olevaan kumppaniin, jokin reaktio toisessa ihmisessä. Usein huonoissa parisuhteissa olevilla ihmisillä suhde päättyy siihen, kun toinen kyllästyy siihen, ettei toinen reagoi mihinkään mitenkään ja lopettaa "valittamisen".
Minua syytettiin että en tue suhteessa puolisoani riittävästi ja tässä onkin mainittu tuo syy. Lähdin suhteesta, missä minua kohdellaan huonosti ja vaaditaan tämän huonostikohtelujan tukemista. Ei tasapainoinen aikuinen käyttäydy noin, varsinkaan sitä itse valitsemaansa puolisoa kohtaan. Ei toinen ihminen ole mikään paskaämpäri mihin voi suoltaa kaiken paskan. Opetelkaa tunnistamaan tunteitanne ja ajattelemaan niitä. Ei käyttäytämään niiden mukaan. Tuo taitaa olla mammoilta liikaa vaadittu, koska täältäkin saa lukea oikeutuksia jopa henkiseen väkivaltaan, vain siksi että musta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Valittaminen voi olla tapa yrittää saada jokin yhteys henkisesti etäällä olevaan kumppaniin, jokin reaktio toisessa ihmisessä. Usein huonoissa parisuhteissa olevilla ihmisillä suhde päättyy siihen, kun toinen kyllästyy siihen, ettei toinen reagoi mihinkään mitenkään ja lopettaa "valittamisen".
Tuossa tutkimuksessa todettiin että tuo on huono tapa. Koittakaa jotakin muuta. Kuinka vaikeaa tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Minua syytettiin että en tue suhteessa puolisoani riittävästi ja tässä onkin mainittu tuo syy. Lähdin suhteesta, missä minua kohdellaan huonosti ja vaaditaan tämän huonostikohtelujan tukemista. Ei tasapainoinen aikuinen käyttäydy noin, varsinkaan sitä itse valitsemaansa puolisoa kohtaan. Ei toinen ihminen ole mikään paskaämpäri mihin voi suoltaa kaiken paskan. Opetelkaa tunnistamaan tunteitanne ja ajattelemaan niitä. Ei käyttäytämään niiden mukaan. Tuo taitaa olla mammoilta liikaa vaadittu, koska täältäkin saa lukea oikeutuksia jopa henkiseen väkivaltaan, vain siksi että musta tuntuu.
Huono parisuhde muistuttaa asemasotaa. Kumpikin eronneista vanhemmistani suuri lapsilleen juuri tuollaista tekstiä toisesta vanhemmasta. Nuoruus oli todella paskaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa todettiin että tuo on huono tapa. Koittakaa jotakin muuta. Kuinka vaikeaa tämä on?
Mitä voi tehdä, jos kumppani ei suostu keskustelemaan millään tavalla mistään vaikeista asioista, koska "ei halua riidellä"? Silloin ei ole aikaa myöten mitään muuta vaihtoehtoa kuin erota.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mene. Täälläkin räiskyy mies- nais v i ha , koska kyllä se kiinnostaa. Siis älykäs kansa osaa hakea syyllistä, ei syytä. Siihen meitä ohjaa erittäin viisas virallinen valta, ja sylikoirat myötäilevät koska eivät muutakaan osaa.
Ne jotka valittaa valittavat siis väärästä asiasta, joten eivät pääse ikinä ympyröistään irti. Huono itsetunto pysyy tai pahenee, kun ne huonoudet joita tunnustaa ovat aivan eriä kuin ne jotka sen itsetunnon pilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono parisuhde muistuttaa asemasotaa. Kumpikin eronneista vanhemmistani suuri lapsilleen juuri tuollaista tekstiä toisesta vanhemmasta. Nuoruus oli todella paskaa aikaa.
- syyti