Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nostelitko painavia asioita/tavaroita normaalisti raskausaikana? Miten pitkälle raskautta uskalsit tehdä raskaampia hommia esim tavaroiden nostelua?

Vierailija
15.01.2019 |

Itse olen rv 17 ja olen edelleen tehnyt raskaitakin hommia. Tänäänkin kannoin kauppakassit kotiin, normaalisti menee reilu 10 min kävellessä, nyt raskaana ollessa pitää kävellä vähän rauhallisemmin.

Sitten kotiin tultua piti tehdä lumihommat kun aura-auto oli jättänyt taas metrin korkuisen vallin meidän pihatien eteen. Pakko oli nostella painavaa lunta että pääsee pihaan.

Sitten illalla piti mennä vielä siivoustöihin, siellä ehkä raskain homma oli roskasäkkien vieminen ulos roskakatokseen.

Nyt illalla selkä onkin jo sitten todella kipeä. Onneksi pääsee pian sänkyyn lepäämään.

Minkälaisia raskaita hommia sinä teit raskauden aikana ja miten myöhäisille viikoille uskalsit tehdä niitä normaalisti?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa tänään rv 36 ja tämä on kolmas raskaus. Eli aika paljon tulee noita raskaita hommia tehtyä, mm. vedettyä isompia lapsia pulkassa/puskettua rattaissa lumisen metsän poikki kotiin päiväkodista (miehen työt kestää yleensä kuuteen). Ja näitä mukuloitahan tulee nosteltua ja kannettua koko ajan, asumme vielä hissittömässä kerrostalossa (onneksi keväällä muutto edessä!).

Isompia odottaessa tein myös fyysistä työtä, jossa piti kurotella ja kantaa raskaitakin tavaroita osana työtä, jäin äippälomalle heti kun mahdollista. Nyt olen onneksk muissa hommissa. :) Sellaisesta kieltäydyn minkä pelkään oikeasti irrottavan istukan tai aiheuttavan vatsalihasten erkauman tms. mutta nyt on tilanne, etten voi jättää lapsia sinne metsäänkään kun heidät haen tarhasta. Mies onneksi lupasi, että järjestää niin, että pääsen autolla sitten kun sanon, ettei enää onnistu. Vielä tämä menee, mutta nivuset ovat rasituksesta koko ajan kohtuuttoman kipeät, normaalisti tuo ei olisi homma eikä mikään.

Tietenkin jos mahdollista niin koita välttää kaikkea raskaita tai venyttäviä töitä. Käy kaupassa vaikka muutaman kerran viikossa niin kannettavaa ei ole niin paljon. En usko, että lumen kolaaminen on mitenkään erityisen vaarallista, mutta jos sinulla on paljon supistuksia niin kannattaa puhua lääkärin kanssa. Joidenkin täytyy ottaa raskausaikana rauhallisemmin. Tiedän yhden naisen, joka odotti kaksosia ja oli vuodelevossa käytännössä viimeiset kolme kuukautta kovien supistusten vuoksi.

Kuuntele kehoasi äläkä ole tyhmä. Jos jokin sattuu niin jätät vaikka hommat levälleen. Normaalissa ja terveessä raskaudessa saa rehkiä aika pitkäänkin, mutta ole mieluummin varovainen kuin liian rohkea. + senkin vuoksi on hyvä levätä ja ottaa rennommin, että vältyt kivulta ja säryltä. Hormoneiden ja vähitellen kehon painopisteen muuttumisen vuoksi alkaa särkeä yllättävän vähästä, kuten olet huomannut selkäsi kanssa. Älä kuitenkaan stressaa turhasta, vatsa tulee olemaan vielä paljon enemmän tiellä kun raskaus etenee. Nauti raskaudesta ja luota itseesi. Onnea teille tulevasta kääröstä! <3

Vierailija
2/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan nostelen ja työntelen kaikkea kun ei tunnu pahalta. Toinen raskaus (rv 18) ja esikoinen 3v ja sitä tulee nosteltua paljon päivässä. Se on se raskain :)

Vierailija
4/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kyllä koko raskausaikana kovin kovia nosteluita tehnyt. Työssä kun on nähnyt niitä istukan repeämisen aiheuttamia tilanteita niin ei paljon huvita riskeerata.

Vierailija
5/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa tein tosi raskaita töitä ja sain toisen raskauden lopussa sitten 3 välilevyn pullistumaa. Kahdessa viimeisimmässä en oikeastaan mitään koska ennenaikaiset supistukset alkoivat ennen raskauden puoliväliä..

Vierailija
6/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksei voisi tehdä, jos ei ole mitään erityisiä ongelmia?

Kaiken teen, mitä ennenkin. Ei tämä tila mikään sairaus ole ja liikunta on vaan hyväksi, jos kaikki on normaalisti.

Yhdestä ystävästä tuli hirveä draamaqueen raskaana ja odotti koko ajan jotain erityiskohtelua, vaikka hänelläkin kaikki meni ihan normaalisti. En ymmärrä, en ollenkaan.

Vierailija
7/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannoin synnytykseen asti 25 kg rehusäkkejä, tein raskaita lapio hommia ym. Ei raskaus ole sairaus. Pysyy paremmassa kunnossa kuin se että istuu sohvalla istumassa. Minulla 4 lasta.

Vierailija
8/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kyllä koko raskausaikana kovin kovia nosteluita tehnyt. Työssä kun on nähnyt niitä istukan repeämisen aiheuttamia tilanteita niin ei paljon huvita riskeerata.

Olis musta erittäin vastuutonta, jos ei neuvoloissa informoitais, jos tällainen riski olisi olemassa. Kuitenkin sieltä jaetaan jos jonkinlaista ohjenivaskaa kieltoja ja rajotteita kuitenkin..

Mitä teet työksesi? Lääkäri et ainakaan ole.

Vierailija
9/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus, voi elää normaalia elämää.

Vierailija
10/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa kannoin ostoskassit (vanha armeijan selkäreppu, siis iso, ja kaksi kestokassia) kotiin 2km matkan kävellen. Puolivälissä raskautta piti vähän hidastaa kävelytahtia, oli talvi ja paljon lunta sekä ikäviä liitoskipuja.

Asuimme kerrostalossa seitsemännessä kerroksessa, hissi oli rikki noin kaksi kuukautta raskausviikkojen 20-30 paikkeilla. Hyvin jaksoi ne ostokset kantaa ylös asti ilman taukoja portaitakin.

Meillä oli muutto ahtaasta kaksiosta kolmioon rv 38 lopulla. Pakkasin ja kannoin täydet banaanilaatikot (hissillä) katutasolla olevaan häkkivarastoon sitä mukaan kun sain ne pakattua, sillä ajatuksella, että jos hissi onkin taas muuttopäivänä rikki. Miehen mielestä turhaa työtä, joten hän ei osallistunut yhdenkään laatikon kantamiseen vaikka pyysin.

Myös muuttosiivous piti tehdä, tietysti. Molempiin asuntoihin, pinta-alaa yhteensä yli sata neliötä. Ikkunoita en yltänyt pesemään ilman jakkaraa ja lattioiden pesu oli kontaten vähän ikävän tuntuista.

Muistan myös juosseeni bussiin, olisin muuten myöhästynyt yliaikakontrollista rv 40+0. Tuosta seurasi bussimatkan (30min) kestäneet kipeät supistukset. Synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt.

Toista lasta odottaessa juoksentelin pitkin hankia esikoista pulkassa vetäen ja kyllähän se esikoinen, alle 2v, piti mut aika kovassa vauhdissa koko raskauden alusta loppuun asti. Häntä piti myös aika paljon nostella ja kanniskella, sylitellä.

Oman voinnin mukaan uskalsin mennä ja touhottaa. Kipuja ja vaivoja ei ollut :).

Vierailija
11/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaamut alkaa aina banaanilaatikoiden nostelulla. 90 laatikkoa josta yksi painaa 18 kiloa. Se on alkulämmittelyä ja en tunne enää selkääni kun on täysin puutunut tms. Lääkäri sanoi että työ pitää veren liikkeessä??

Vierailija
12/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa elin ihan normaalia elämää loppuun asti, koska mitään vaivoja ei ollut. Kolmannessa raskaudessa oli niin pahat liitoskivut ja ennenaikaiset supistelut, että jouduin töistä sairaslomalle toisen kolmanneksen lopulla ja kotonakin välttämään raskaimpia hommia.

Vierailija
13/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole normaaliarjessa mitään raskaita taakkoja kannettavaksi. En siirtele huonekaluja enkä muutakaan painavaa. Kauppakassit on normaalipainoisia, ja ne jaksaa kyllä kantaa milloin tahansa. 

Vierailija
14/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista, miten moni nainen täällä riskeeraa vauvansa ihan tiedostaen ja vieläpä leveilee asialla.

Olen rv 34, enkä tee mitään väkinäisiä riuhtomisia. Mutta kyllä, kauppakassit on edelleen kannettava. Tosin käytän kangaskassia, jonka saan olalle ja pakkaan kevyemmin mahdollisen toisen kassin, jonka sitten kannan käsissäni - autolle. Kaupassakin onneksi nykypäivänä voi valita perässä vedettävän, kärrymallisen korin.

Jos en ole ulkoillut päivän aikana väsymyksen takia, saatan tehdä kevyitä jumppaliikkeitä. Painotan sanaa kevyitä. En näe mitään järkeä rääkätä jo valmiiksi rasittunutta kroppaani, saati ottaa riskiä lapseni kohdalla. Ehdin sitten repiä itseäni eri suuntiin aivan tarpeeksi, kun vauva on maailmassa.

Ottakaa huomioon, että kyse ei ole enää vain teistä.

Vierailija
15/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tästä ketjusta tuli nyt (porvoolaisten) kilpailu, kuka nostaa eniten raskaana ollessaan... Toisin sanoen, kuka eniten asetti itsensä ja lapsensa keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen vaaraan.

Meillä oli neuvolasta ohjeistus, että saa nostaa max. 10 kg taakkoja, kun normaali raskaus kyseessä. Jos vanhemmat lapset painavat sitä enemmän, niin eipä sille mitään mahda, mutta muuten suositeltiin järjestämään elämän niin, että ohjeistusta pystyy noudattamaan.

Mut tässä pitää ymmärtää, että kyse nimenomaan äkillisistä nostosta, jotka on niitä riskialttiita liikkeitä. Esim. pulkan vetäminen tai lastenvaunujen työntäminen on erilainen liike. Niissä pätee raskaana olevan kultainen neuvo, että kunhan ei supista, voi tehdä.

Vierailija
16/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis musta erittäin vastuutonta, jos ei neuvoloissa informoitais, jos tällainen riski olisi olemassa. Kuitenkin sieltä jaetaan jos jonkinlaista ohjenivaskaa kieltoja ja rajotteita kuitenkin..

Mitä teet työksesi? Lääkäri et ainakaan ole.

No eiköhän hän ole töissä yrityksessä kotiäiti oletettavasti 🤔

Yleensähän nämä on niitä suurimpia lääketieteen tuntioita, lääkäriltä vaaditaan EKG:sta lähtien kaikki tutkimukset kun Nico-Petteri saa flunssan.. 🙄

Vierailija
17/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lääkärissä (neuvola ja työterveys) ja heidän mielestään nostot eivät vaaranna ketään vaikka selkäni oireilee jo näin varhaisessa vaiheessa rv15. Työterveyslääkäri oli se veret liikkeelle kommentoija.

T. Banaani

Vierailija
18/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työ ei ole fyysistä, mutta kyllä mä olen joka raskaudessa pelannut futista ekan kolmanneksen, lenkkeillyt n. puoleenväliin saakka, sen jälkeen pyöräillyt ja käynyt salilla, cross-trainerilla ym., tässä vikassa raskaudessa esim. kyyditsin pitkät matkat pyörällä 15-kiloista kuopusta ihan loppuun saakka. Mutta mulla on ollut helpot raskaudet, ymmärrän hyvin, että monilla muilla on fyysisesti hankalampaa. Äkillisiä riuhtaisunostoja olen aina välttänyt puolivälin jälkeen.

Vierailija
19/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus meni yliajalle noin viikon. illalla rikoin ja nostelin eristepaaleja kun mies puhalsi villaa alapohjaan. Kone oli pakattuna kärryyn ja homma valmis niin lähettiin synnärille.

itse kävin kävelyllä koko raskausajan. samaa lenkkiä tein. jossain kohtaa alkoi vauhti hidastuun niin paljon et mies ehti jo soittaa et oonko kunnos :) mut mm tapetointia, kauppakasseja ja vettä kannoin ihan loppuun asti. jossain kohdassa liitoskivut oli hurjat jolloin hiljensin tahtia mut onneks lieventyivät taas.

Vierailija
20/26 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, voi elää normaalia elämää.

Mun mielestä tämä on outo hokema. Ei ole sairaus ei, mutta tila, jossa keho toimii hieman eri tavalla ja riskit ovat hieman erilaiset.