Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta tuntuu, että Elossa 24h sarjalla koetaan pestä terveydenhuollon kasvot, häivyttää hoidon surkea laatu ja huonot kokemukset

Vierailija
15.01.2019 |

Pompottaminen sinne tänne, vähättely, huonoa suomea puhuvat lääkärit, törkeät lääkärit, hoitovirheet.. You name it.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yliopistosairaaloissa erikoissairaanhoidossa saa Suomessa ihan huippuhoitoa. Ainakin itse olen hyvin tyytyväinen.

Tyks:n potilas (mm. syöpäosastolla)

Ootko: varakas, korkeastikoulutettu, kaunis, hakeutunut ensin yksityislääkärin kautta hoitoihin, työssäläyvä ennen diagnoosia, mies, ...

Tää on sama kun sari sarkomaa sanoi :" minä ainakin olen aina saanut hyvää hoitoa terveyskeskuksessa," ollessaan ministeri ( vastauksena kyselytuunnilla terveydenhoidon saamaan kritiikkiin, eli kaikki hyvon, kun hän on saanut hoitoa,( jonon ohi).

Vierailija
82/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori nätti helikopterilääkäri jahkaili ja jahkaili että viiäkkö se potilas kopterilla vai lanssilla....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee siinä ohjelmassa eniten se kun lääkärit nostetaan keskiöön. Lääkärit tekee toki mieletöntä työtä ja arvostan heitä todella. Kuitenkin sairaalamaailma pyörii hyvin paljon hoitajien työn ansiosta. Hoitajat ne on siellä potilaiden kanssa 24/7. Kirurgikaan ei saa edes takkiaan päälle ilman hoitajan apua. Hoitajat jätetään sarjassa täysin "sivuun". Ja ei, en ole hoitaja itse.

Hmm... minkähän takia leikkauskaapu puetaan kirurgin päälle?

Hmm... miksi sairaanhoitajat ( instrumenttihoitajat ) laittavat leikkausvälineistön esille, kuntoon ennen kirurgien tuloa saliin? Onko mahdollista että samaan aikaan kirurgit käyvät läpi leikkauksen kulkua ja sitä mitä tehdään jos tulee ongelmia?

Takin auttaminen sydänkirurgin päälle ja tavaroiden ojentaminen leikkauksessa. Miksi valitetaan huonoa palkkausta? Bussikuski on vastuussa kymmenien ihmisten hengestä ja turvallisuudesta ja kaupan varastossakin työ on paljon raskaampaa kuin saksien ojentelu. Kirurgit ovat palkkansa ansainneet ja vieläkin enemmän.

Vierailija
84/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämäni aikana olen tainnut tasan kerran päätyä tilanteeseen jossa hoitajan tai lääkärin asenne tai suora virhe ovat aiheuttaneet ongelmia, ja siitä on nyt 17 vuotta. Muina kertoina asiointi on aina sujunut todella hyvin. Niin hyvin, että Elossa 24 on kuvannut omienkin kokemusteni tunnelmaa ja toimivuutta erinomaisesti. On ollut pari leikkausta ja pikkukremppaa sekä mt-ongelmia.

Monilla vastaajilla on näemmä takanaan tosi kurjia kokemuksia. Onkohan näissä esim. paikallisia eroja? Suomi on pitkä maa ja ehkä taitavimmat ja parhaat päätyvät tiettyihin sairaaloihin tai tietyille alueille?

Vierailija
85/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista minä olen aina saanut hyvää palvelua niin terveyskeskuksessa kuin yliopistollisessa sairaalassa. Vaikka olen eläkkeellä masennuksen takia.

On leikattu sydän, on tehty kolosnokopia, pää kuvattu, taitaa kaikki paikat olla minulta tutkittu. Toisaalta joka kerta olen ihan asiasta mennyt lääkäriin.

Niin minäkin. Jopa tuolla Mikkelin haukutussa sairaalassa on minua eläkeiläistä hoidettu todella hyvin ja tarkkailu jatkuu edelleen, vaikka olen monen mielestä jo toinen jalka haudassa.

Vierailija
86/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa äkkiä isot irtisanomiset tuonne sote-puolelle, niin joutuisivat jäljelle jääneet tekemään ihan oikeasti työtä ja tulosta. Potilaaseen suhtauduttaisiin ihan kuin ihmiseen suhtaudutaan, eikä nyrpisteltäisi naamaa sairaan ihmisen edessä.

Vierailija
87/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisipa äkkiä isot irtisanomiset tuonne sote-puolelle, niin joutuisivat jäljelle jääneet tekemään ihan oikeasti työtä ja tulosta. Potilaaseen suhtauduttaisiin ihan kuin ihmiseen suhtaudutaan, eikä nyrpisteltäisi naamaa sairaan ihmisen edessä.

Tuohon on jo ratkaisu. Korvataan nykyinen hoitohenkilökunta ulkomaalaisilla hoitajilla. Espanjasta on koko ajan tulijoita. Tekevät ahkerasti töitä pienemmällä palkalla ja hymyä varmasti riittää.

Vierailija
88/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tilanne vaihtelee hurjasti kaupungin mukaan! Ei ole kokemusta, mutta luulisi Helsingissä saavan parempaa hoitoa kuin esim. Mikkelissä.

Luultavasti toisinpäin, onhan Helsinki isompi kaupunki ja jonot suuria.

Sairaanhoito ja vaikeat leikkaukset sitten asia erikseen.

Minä asun 8000 tuhannen ihmisen paikkakunnalla, täällä on hyvä terveyskeskus.

Toivottavasti jatkossakin, kun autoa en omista.

Oikeistohallitus varmasti mielellään siirtäisi kaikki terveyspalvelut vain isoihin kaupunkeihin sotesotkujensa kanssa.

Vierailija
89/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun sarjassa ollut Susanna Bowellan kuoli. Hän oli kivan oloinen.

Vierailija
90/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Vanhempi, hiukan kielipuoli  mieslääkäri alkaa väittää vatsakipujeni syyksi raskauden , koetan turhaan  selittää termiä "omenalihava". Kun ultrassa ei näy mitään,  Burana-reseptin kanssa kotiin. Myöhemmin todetaan ärtyvä suolisto, jolle ei tietysti olisi voinut tehdä päivystyksessä mitään mutta silti.

- Mies istuu odottamassa kipeän kätensä kanssa 8 h ja kun lopulta pääsee lääkärille, kuulee että röngen on suljettu siltä päivältä. Kotiin ja tuskainen yö särkylääkkeiden, jotka eivät auta mitään , kanssa, aamulla uudelleen päivystykseen jossa 4h odotus  kunnes viimein käsi saadaan kuvattua ja laajat murtumat todetaan.

- Kaverin hengitysvaikeudet tulkitaan paniikikohtaukseksi koska kyseessä on masennuslääkkeitä syövä ihminen, kotiin ja yöllä ambulanssilla takaisin sairaalaan jossa todetaan keuhkoembolia.

- Lääkäri alkaa huutaa koska en ymmärrä hänen erittäin heikkoa suomenkieltään, poistun hämmentyneenä potemaan kovaa päänsärkyäni kotiin ja mies soittaa puolestani  sairaalan päivystykseen (vaimo kävi tk:ssa mutta..)  jolloin  selviää, että  minua on odotettu siellä sairaalassa, pään kuvaukseen ! 

Jep. Voin sanoa, että luottamus julkiseen terveydenhuoltoon on 0.

Minulla suolitukos. Röntgenkuva siitä mukana kun kansdi toimitti ensiapuun. Lekuri passitti kotiin, sanoi että se on virus. Ei siis ollu vilkaissutkaan sitä röntgenkuva. Mistä minä olisin sen tiennyt ettei ollu katsonut. Oli oikeesti se tukos. Laihduin, en pystynyt syömään, oksentelun ja kipuisena aina uudelleen lanssi vei riippuen kellonajasta joko terveyskeskukseen tai ensiapuun. Joo, sain monen monta diagnoosia. Paras oli: ala joogaamaan.

Hätäleikkaushan siitä tuli, 40 senttiä suolitukos ja avanteelle. Tein potilasvahinko- ilmoituksen, kesti 3 vuotta käsitellä se. Ja kyllä, selkeä potilasvahinko.

En saa enää terveyttäni takaisin. On muodostunut kolme tyrää. Syöminen hakusessa. En saa suoltani takaisin roskiksesta. Paljonko korvataan ? Sitä on nyt mietitty jokunen puolitoista vuotta. Odottavat varmaan, että kuolen tuohon tyräleikkauksessa. Tai jotain.

En todellakaan luota enää koskaan kehenkään lääkäriin Suomessa. Tukos oli pieni, se olisi mennyt liotuksella ohi. Yksi vilkaisu koneelle ja siinä se tukos olisi ollut. Ja hoito perään. Nyt tämä on tullut kalliiksi minulle, perheelleni, yhteiskunnalle. Kaikille.

Vierailija
91/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin niin huvittavia osa kommenteista, huomaa, että ihmiset eivät edes tiedä mikä on hoitovirhe, mikä on päivystys jne. 

Itse olen sairastanut/telonut itsäni paljon, oikeasti paljon. Lisäksi yksityinen ortopedi on tehnyt kohdallani hoitovirheen, katkaisi leikatessa ison hermon, valitin oireita hän vain vähätteli niitä ja heitti läppä. Nyt 13v myöhemmin tuon hermovaurion takia olen työkyvytön, käytän todella paljon tyks:n palveluita. Välillä olen käynyt siellä 8 kertaa viikon aikana. Aina olen saanut todella hyvää ja asiallista hoitoa. Lääkärit ovat asiallisia ja mukavia, ottavat huomioon kokonaisuuden. JA hoitajilla on kova kiire, mutta silti tekevät niin paljon, tekee pahaa katsoa sitä kun yksi tekee kahden hommat. 

Lisäksi muutama vuosi sitten sairastin verenmyrkytyksen eli sepsiksen, jonka aiheutti pneumokokki. Alkuoireet oli todella epämääräisiä. Aamulla oli alaselkä kipua, kävin työterveydessä, koska ajattelin, että olis vti. Ei ollut eikä lääkäri löytänyt vikaa. No pari tuntia tuosta kaupassa alkoi heikottamaan kunnolla. Kotiin ja lepäsin. Illalla aloin oksentamaan, ajattelin että ahas noro. No olo muuttui tunnissa hyvin voipuneeksi ja veto lähti. Ajattelin, että käyn päivystyksessä, koska tämä ei ole enää normaalia. Menin makkariin ja aloin vaihtamaan vaatteita, meinasin pyörtyä. Mietin mitä teen, totesin, että en uskalla ajaa, enkä varmaan uskalla taksia odottaa, oli lauantai-ilta pikkujoulu aikaan. No päädyin soittamaan 112. Lanssi tuli reippaasti. Kotona tutkittiin vähän, todettiin et mennään autoon tekemään lisää kokeita, siellä todettiin, että syke oli todella korkea, verenpaine todella alhaalla. Veivät päivystykseen ja siellä pääsin suoraan tutkimustilaan, jossa vastassa oli kardiologi, koska epäiltiin häikkää sydämmessä, matkalla tuli rytmihäiriöitä. No hän alkoi tutkia minua ja otettiin paljon kokeita, pahimmillaan kimpussani oli 8 ihmistä. Kolme lääkäri ja 5 hoitajaa. Siirsivät varttissa teholle, jossa vietin sitten viikkoja. Tuosta jäi pysyvää vaivaa, niitä hoidetaan aktiivisesti.  Olen kolmekymppinen, olen reilut 10v hypännyt tyks:ssä paljon. Seuraavaksi on tulossa neurokirurginen operaatio jolla on tarkoitus helpottaa hermosärkyä. Noita leikkauksia tehdään pari vuodessa, koska yhden hinta on siellä 50 000e hujakoilla. No minä olen hyvä kanditaatti siihen, koska minulla on vahva halu päästä takas arkeen.  

Vierailija
92/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nätti helikopterilääkäri jahkaili ja jahkaili että viiäkkö se potilas kopterilla vai lanssilla....

Olisit katsonut jakson seuraavan jakson niin olisit saanut tuohon selvyyden. Potilasta hoiti jo toinen akuuttilääkäri lanssissa, potilas oli jouduttu toistamiseen elvyttämään. Hänellä oli mm paha päävamma. Elvytys ei onnistu helikopterissa. Hoitoyksiköt olivat yhteydessä töölöön/meilahden neurokirurgiin joka totes, että parempi tuoda maakuljetuksella, kun silloin pystytään elvyttämään. Aikaa toki olisi säästynyt jos olisi voitu lentää, mutta potilaan kunto ei sitä kestänyt . 

Vierailija
93/96 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin aivohalvaus tulkittiin masennukseksi. Kuvista selvisi myöhemmin ne jäljet siellä aivoissa.

Vierailija
94/96 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yliopistosairaaloissa erikoissairaanhoidossa saa Suomessa ihan huippuhoitoa. Ainakin itse olen hyvin tyytyväinen.

Tyks:n potilas (mm. syöpäosastolla)

Ootko: varakas, korkeastikoulutettu, kaunis, hakeutunut ensin yksityislääkärin kautta hoitoihin, työssäläyvä ennen diagnoosia, mies, ...

Tää on sama kun sari sarkomaa sanoi :" minä ainakin olen aina saanut hyvää hoitoa terveyskeskuksessa," ollessaan ministeri ( vastauksena kyselytuunnilla terveydenhoidon saamaan kritiikkiin, eli kaikki hyvon, kun hän on saanut hoitoa,( jonon ohi).

Itse ainakin olen 36 vuotias masennuksen takia eläkkeellä oleva yksinäinen mies. Tuloni on takuueläke. Silti olen aina saanut yliopistollisessa sairaalassa hyvää hoitoa. Olkoon sinne joutuminen omaa syytä tai sitten oikea sairaus. Minulta eläkeläiseltä on leikattu sydän, suolisto tutkittu, otettu magneettikuva päästä ja jokapaikasta röntgenkuvia. Sekä sepelvaltimot varjo-aine kuvattu. Olen jopa saanut rautaa suoneen alhaisen ferritiinin takia.

Vierailija
95/96 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee sote ja kaikki saavat hoitoa sen jälkeen tasapuolisesti.

Vierailija
96/96 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on jo ratkaisu. Korvataan nykyinen hoitohenkilökunta ulkomaalaisilla hoitajilla. Espanjasta on koko ajan tulijoita. Tekevät ahkerasti töitä pienemmällä palkalla ja hymyä varmasti riittää.

Jaa missäs näin? Eipä aikaakaan, kun kovalla tohinalla tuotiin espanjalaisia hoitajia tänne. No ei mennyt montakaan kuukautta kun pakkasivat kimpsunsa ja lähtivät pois. Ja en kyllä ihmettele, miksi kukaan tulisi Suomeen hoitajaksi, kun jo Ruotsissa ja Norjassakin saa tuplapalkan meihin verrattuna.