Minusta tuntuu, että Elossa 24h sarjalla koetaan pestä terveydenhuollon kasvot, häivyttää hoidon surkea laatu ja huonot kokemukset
Pompottaminen sinne tänne, vähättely, huonoa suomea puhuvat lääkärit, törkeät lääkärit, hoitovirheet.. You name it.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee siinä ohjelmassa eniten se kun lääkärit nostetaan keskiöön. Lääkärit tekee toki mieletöntä työtä ja arvostan heitä todella. Kuitenkin sairaalamaailma pyörii hyvin paljon hoitajien työn ansiosta. Hoitajat ne on siellä potilaiden kanssa 24/7. Kirurgikaan ei saa edes takkiaan päälle ilman hoitajan apua. Hoitajat jätetään sarjassa täysin "sivuun". Ja ei, en ole hoitaja itse.
Jos ohjelman nimi on Elossa, niin lääkärit ja kirurgit pitää ihmiset elossa, hoitajat hoitaa ja hyvin hoitaakin. Heille vois tehdä oman ohjelman.
Siis eikö sun mielestä hoitajat pidä ihmisiä elossa? Jos jotain akuuttia tapahtuu, se on yleensä hoitaja joka toimii ensimmäisenä. Ja eikö hoitaminen ole elossa pitämistä? Esim teho- osatot.. mietippä.
Oma kokemus on, että erikoissairaanhoidossa saa Suomessa pääosin erittäin hyvää hoitoa, siis ihan julkiselta puolelta. Itselläni oli pitkään hyvin negatiivinen käsitys, koska se perustui lähinnä satunnaisiin terveyskeskuskäynteihin. Siellä oli tosiaan niitä huono suomi -lääkäreitä, sitä että ei päässyt edes lääkäriin kun jo "hoitaja-kerberos" torppasi odotushuoneesta kotiin, samoin sitä että olipa vaiva mikä tahansa niin ota tästä resepti panadolia ja syö niitä, ja tule uudestaan jos ei mene ohi. Samoin aivan tarpeettoman tuntuista ihmisten odotuttamista ja laitostavaa, tympeää kohtelua.
Mutta mitä olen erikoissairaanhoidon kanssa joutunut/päässyt tekemisiin niin olen huomannut että siellä meininki on ihan eri. Lääkäreitä oikeasti kiinnostaa hoitaa se sairaus minkä takia siellä ollaan, sairaanhoitajat hoitavat hommansa tehokkaan oloisesti ja usein jopa empaattisesti (sinänsä sitä ei tarvita, asiallinen riittää). Mutta ehkäpä se on tosiaan helpompaa kun siellä ei päivystyksen tavoin juokse ties mitä luulotautisia ja räkätautisia ja yksinäisiä vanhuksia jotka ei oikeasti tarvi hoitoa, vaan kaikki jotka sinne saa lähetteen on ihan varmasti oikeasti tutkimuksen ja hoidon tarpeessa.
Valittajien kokoontumisajot käynnissä jälleen kerran.
Sanon tämän kerran ja nyt kuunnelkaa erityisen tarkasti:
HÄVETKÄÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta tutulta. Olen käyttänyt erikoissairaanhoitoa aika paljon ja kokemukset ovat hyviä ja hoito tasokasta.
Ja tämä aiotaan romuttaa SOTElla , vaikka sairaanhoitopiirien mielipiteet ovat erittäin SOTE vastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin tytärtäni useita kertoja selkänsä takia lääkärissä kun hän oli 15-18 vuotias, aina oli asenteena että ei noin nuorella mitään ja enemmän liikettä vain, vaikka tyttö OLI harrastanut tanssia kun vielä pystyi. Koetin selittää, ettei tyttö voi ajaa pyörällä eikä meinaa päästä edes yläkertaan saati tanssia.
Lopulta päätin että rahalla saa ja hevosella pääsee ja varasin ajan yksityiselle. Välittömästi tuli lähete magneettikuvaukseen ja siellä selvisikin sitten yhtä sun toista. Tyttö on nyt 21v ja edelleen selkäongelmia, ongelmia jotka johtuvat siitä että ongelma sai kasvaa.
Tämä on juuri tyypillinen kertomus. Tästä ei selviä yhtään mitään siitä mikä selässä oli vikana, mitä hyötyä kuvauksesta oli ja mitä olisi tapahtunut jos kuvausta ei olisi yksityisellä tehty.
Ilman tarkempaa tietoa on mahdotonta sanoa juuta taikka jaata, provosointi kyllä varmasti onnistuu näilläkin tiedoilla.No minusta tyttäreni terveyshstoria ei tänne kuulu, mutta nikaman siirtymä sekä välilevyn pullistuma. Selkä oli lääkärin mukaan epätavallisen huonossa kunnossa nuorelle, liikkuvalle naiselle.
Kiitos. Jos haluaa asiallista keskustelua niin kannattaa tehdä asiallisia avauksia ilman provosoinnin makua. Miksi et voinut heti alkuun kertoa mistä on kyse?
Täällä taas on sairaanhoidon puolustelijoiden ja ongelmien hyssyttelijöiden kokoontumisajot. Vastenmielistä miten ihmisten kokemuksia lytätään ja arvostellaan.
Itse olen pääasiassa saanut asiallista hoitoa, mutta ne kerrat jolloin hoito on ollut huonoa, se on ollut sitä räikeästi ja törkeällä tavalla, ja pääasiassa nimenomaan terveyskeskustasolla vaikka joukkoon mahtuu myös yksi erikoislääkäri joka vaikutti olevan huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ja kosketteli teini-ikäistä minua täysin epäasiallisesti. Noh, se jalkaleikkaus sitten lykkääntyi usealla vuodella kun pakenin paikalta enkä lopulta saanut lähetettä yhtään minnekään. (Ja kyllä, mainitsin tästä tk-lääkärille seuraavan käyntini yhteydessä, ja hän minulle kertoi että kokemukseni ei voinut olla totta koska kyseinen lääkäri oli hyvämainen ja arvostettu. En siinä iässä osannut viedä asiaa eteenpäin, kun minut onli nyt jo asiassa leimattu valehtelijaksi.)
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas on sairaanhoidon puolustelijoiden ja ongelmien hyssyttelijöiden kokoontumisajot. Vastenmielistä miten ihmisten kokemuksia lytätään ja arvostellaan.
Itse olen pääasiassa saanut asiallista hoitoa, mutta ne kerrat jolloin hoito on ollut huonoa, se on ollut sitä räikeästi ja törkeällä tavalla, ja pääasiassa nimenomaan terveyskeskustasolla vaikka joukkoon mahtuu myös yksi erikoislääkäri joka vaikutti olevan huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ja kosketteli teini-ikäistä minua täysin epäasiallisesti. Noh, se jalkaleikkaus sitten lykkääntyi usealla vuodella kun pakenin paikalta enkä lopulta saanut lähetettä yhtään minnekään. (Ja kyllä, mainitsin tästä tk-lääkärille seuraavan käyntini yhteydessä, ja hän minulle kertoi että kokemukseni ei voinut olla totta koska kyseinen lääkäri oli hyvämainen ja arvostettu. En siinä iässä osannut viedä asiaa eteenpäin, kun minut onli nyt jo asiassa leimattu valehtelijaksi.)
Maailman parhaimpiin kuuluva terveydenhuolto pitää antaa lytätä, koska sinä kuvittelet lääkärin olevan jossain aineissa?
Ei se mene niin, että teidän yksityiset kokemukset puh nostaa totuudeksi. Tässä ketjussa ei ole tainnut yksikään väittää, että hoitovirheitä ei koskaan tapahtuisi. Mutta nimenomaan se laajempi ymmärrys puuttuu teiltä, jotka yleistää omat, todellisetkin, kokemukset kaikkia koskeviksi.
Voimattomuutta ja puutumisen tunnetta käsissä, vaikeuksia kohdistaa katsettani ja väsymystä hoidettiin ensin niskajumeina, sitten koetettiin järkätä hullun paperit eli leimata minut masentuneeksi ja huomion hakuiseksi. Kävin kahden vuoden aikana kolme kertaa työterveyslääkärillä , kuusi kertaa terveyskeskuksessa yleislääkärillä ja aina oli uusi tyyppi jolle sain selittää kaiken juurta jaksaen. Sen jälkeen, kun minua ohjattiin psykologille päätin etten enää mene lääkäriin. Pitääkööt tunkkinsa.
Vasta kun saunassa minulta meni näkö ja mies tilasi ambulanssin alkoi tapahtua, otettiin vakavasti ja tutkittiin. Lopulta sain diagnoosin, ms-tauti.
Eihän Suomessa ole enää aikoihin ollut "maailman paras terveydenhuolto". Joskus varmaan oli, mutta muut ovat menneet oikealta ohi jo ajat sitten. Onhan tästä ihan lääkäritkin olleet julkisuudessa huolissaan, esim. uusimpia syöpähoitoja ei saada Suomeen ollenkaan. Seulontoja tehdään Suomessa todella vähän ym.
Tuttavapiirissäni on ollut kaksi ihmistä, jotka ravasivat terveyskeskuksessa selkäongelmien vuoksi. Molemmille annettiin vaan Buranaa ja jumppaohjeita, ei puhettakaan, että olisi kuvattu. Toinen lopulta hermostui ja meni omalla rahalla yksityiselle kuvattavaksi. Syöpähän se oli. Sai hoitoa ja selvisi. Sen toisen syöpä löytyi vasta sitten kun oli jo levinnyt joka paikkaan. Mitään ei siinä vaiheessa ollut tehtävissä. Minä en terveyskeskukseen mene (paitsi toki akuutissa tilanteessa, jos täytyy lapsen kanssa lähteä vaikka keskellä yötä). Muuten pidän huolen siitä, että tilillä on aina sen verran, että pääsee yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Voimattomuutta ja puutumisen tunnetta käsissä, vaikeuksia kohdistaa katsettani ja väsymystä hoidettiin ensin niskajumeina, sitten koetettiin järkätä hullun paperit eli leimata minut masentuneeksi ja huomion hakuiseksi. Kävin kahden vuoden aikana kolme kertaa työterveyslääkärillä , kuusi kertaa terveyskeskuksessa yleislääkärillä ja aina oli uusi tyyppi jolle sain selittää kaiken juurta jaksaen. Sen jälkeen, kun minua ohjattiin psykologille päätin etten enää mene lääkäriin. Pitääkööt tunkkinsa.
Vasta kun saunassa minulta meni näkö ja mies tilasi ambulanssin alkoi tapahtua, otettiin vakavasti ja tutkittiin. Lopulta sain diagnoosin, ms-tauti.
Eli kun minulle kävi näin, koko homma on huono kuin pässi kaalimaan vartijana?
Jos te kykenisitte katsomaan pidemmälle kuin omiin kokemuksiin, ihan vaikka tilastoja ja vertailisitte niitä muihin maihin, ei Suomu nyt taaskaan niin huono olisi.
Ja anteeksi, vastasin sinun viestiisi vaikka tämä on tarkoitettu kaikille, jotka teilaa koko systeemin hataroin perustein. Miten muuten meni diagnoosin jälkeen? Oletko saanut hoitoa, kenties myös esimerkiksi fysioterapiaa? Oletko joutunut maksamaan tuhansia euroja ihan vain tutkimuksista, jotka johtavat diagnoosiin? Jenkeissä olisit maksanut, vaikka sinulla on vakuutus.
Ymmärrän kyllä, että se esimerkki omasta elämästä on koko totuus joillekin, mutta kokonaisuudelle se ei ole. Ehkä kukaan ei vain halua nykyisin kuulla, että ehkä ei olekaan tarkoitus palvella yksilöitä tyytyväisenä hinnalla minä hyvänsä, vaan pitää yhden maan kansakunta elossa.
Suomessa on maailman parhaimpia terveydenhuoltoja, kunhan vaan pääsee sen piiriin. Se pääseminen onkin se vaikein osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhaimpiin kuuluva terveydenhuolto pitää antaa lytätä, koska sinä kuvittelet lääkärin olevan jossain aineissa?
Ei se mene niin, että teidän yksityiset kokemukset puh nostaa totuudeksi. Tässä ketjussa ei ole tainnut yksikään väittää, että hoitovirheitä ei koskaan tapahtuisi. Mutta nimenomaan se laajempi ymmärrys puuttuu teiltä, jotka yleistää omat, todellisetkin, kokemukset kaikkia koskeviksi.
Näinhän se on, ja nämä "hoitovirheet" tuskin valtaosassa tapauksista edes ovat olleet sellaisia. Suoraan sanottuna ei vauvapalstan herneen kokoisilla aivoilla varustettu keskivertokäyttäjä ymmärrä mikä on hoitovirhe.
Miten hyvät kokemukset poistaa hunon? Minusta päinvastoin se korostaa sitä että mitä hoito on parhaimmillaan, kun ja jos siihen päästään jossakin niin miksi ei kaikkialla.
Sen lisäksi saat vain valittajan maineet etkä ole kovin uskottava jos kaikki on aina täysin p:stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin tytärtäni useita kertoja selkänsä takia lääkärissä kun hän oli 15-18 vuotias, aina oli asenteena että ei noin nuorella mitään ja enemmän liikettä vain, vaikka tyttö OLI harrastanut tanssia kun vielä pystyi. Koetin selittää, ettei tyttö voi ajaa pyörällä eikä meinaa päästä edes yläkertaan saati tanssia.
Lopulta päätin että rahalla saa ja hevosella pääsee ja varasin ajan yksityiselle. Välittömästi tuli lähete magneettikuvaukseen ja siellä selvisikin sitten yhtä sun toista. Tyttö on nyt 21v ja edelleen selkäongelmia, ongelmia jotka johtuvat siitä että ongelma sai kasvaa.
Tämä on juuri tyypillinen kertomus. Tästä ei selviä yhtään mitään siitä mikä selässä oli vikana, mitä hyötyä kuvauksesta oli ja mitä olisi tapahtunut jos kuvausta ei olisi yksityisellä tehty.
Ilman tarkempaa tietoa on mahdotonta sanoa juuta taikka jaata, provosointi kyllä varmasti onnistuu näilläkin tiedoilla.
Siis mitä sä olisit halunnut tähän sanoa? Olisit halunnut tarkan diagnoosin ja yksityiskohtaiset tiedot nykyisistä vaivoista, miksi?
Minulla ei ole mitään "huonon laadun" kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta, Päinvastoin. Ja minä ramppaan terveyskeskuksessa pari kertaa kuussa ainakin, terveysongelmieni seurannassa.
Luulen, että tilanne vaihtelee hurjasti kaupungin mukaan! Ei ole kokemusta, mutta luulisi Helsingissä saavan parempaa hoitoa kuin esim. Mikkelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeava, paha, sietämätön vatsakipu on ehdottomasti aihe mennä päivystykseen. Paha vatsakipu voi olla jopa kohtalokasta. Tärkeintä on, että asiakas tunnistaa erikoisen vatsakivun joka on poikkeavaa.
- sh
Tää on totta. Ei kannata kippuroida liian pitkään kotona. Se on hurjaa kun vaatteet leikataan saksilla päältä ja kiidätetään suoraan leikkaussaliin.
Juuri tällaiseen tilanteeseen päädytään, kun ambulanssi ei suostu ottamaan potilasta kyytiin. Näin kävi veljelleni (vähän yli 70 v täysissä järjissään oleva henkilö). Koska tuli päivystykseen omin voimin, pidettiin ei-kiireellisenä, kunnes lopulta tapasi lääkärin, ja sitten tulikin kiire. Paksusuoli on kiertynyt kokonaan itsensä ympäri ja oli puhkeamaisillaan. Jos olisi puhjennut, veljeni ei tod.näk. olisi selvinnyt. Paksusuoli poistettiin kokonaan, joitain komplikaatioitakin tuli, joita jouduttiin korjailemaan uusilla leikkauksilla, mutta loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin. Tapaus ei kuitenkaan ole omiaan herättämään minussa luottamusta terveydenhoitojärjestelmää kohtaan. Kuten tuolla aiemmin joku totesi, hoito on hyvää kunhan siihen pääsee. Ja se taas tuntuu olevan paljolti sattumasta kiinni.
Tätä päivää on juuri tämä että hoitajakouluun pääsee ihan kuka vain joka sisälle kävelee. Koulutus on pintaraapaisu pikkuisen kaikkea ja siitä sitten työmaalle leikkaussaliin tai teho-osastolle tai jopa päivystykseen haukkumaan sisälle saapuvat potilaat. Muistetaan sitten vinkua pientä palkkaa, kun ollaan pöhöttyneellä julkisella sektorilla. Yksityisellä hoitajalla pitää olla jopa käytöstavat, muuten saattaa saada vaikka potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee siinä ohjelmassa eniten se kun lääkärit nostetaan keskiöön. Lääkärit tekee toki mieletöntä työtä ja arvostan heitä todella. Kuitenkin sairaalamaailma pyörii hyvin paljon hoitajien työn ansiosta. Hoitajat ne on siellä potilaiden kanssa 24/7. Kirurgikaan ei saa edes takkiaan päälle ilman hoitajan apua. Hoitajat jätetään sarjassa täysin "sivuun". Ja ei, en ole hoitaja itse.
Jos ohjelman nimi on Elossa, niin lääkärit ja kirurgit pitää ihmiset elossa, hoitajat hoitaa ja hyvin hoitaakin. Heille vois tehdä oman ohjelman.
Siis eikö sun mielestä hoitajat pidä ihmisiä elossa? Jos jotain akuuttia tapahtuu, se on yleensä hoitaja joka toimii ensimmäisenä. Ja eikö hoitaminen ole elossa pitämistä? Esim teho- osatot.. mietippä.
Hoitajan työ on sitä, että toteuttaa lääkärien ohjeet kuuliaisesti ja tunnollisesti. Logiikkasi mukaan sairaalan siivoojista ja huoltomiehistä pitäisi tehdä oma ohjelma. Lääkärien ratkaisut ja toimenpiteet potilaita pelastavat, kaikki muu on vain tukitoimintaa, ruokahuolto, it-tuki, kuljetuspalvelut,...
Koska ongelmia ei heti otettu vakavasti, ne pääsivät pahenemaan. Tyttö ei mm . olisi saanut tehdä osaa hänelle hoidoksi määrätyistä jumppaliikkeistä! Ja kivut... ne ovat pahoja. Syö varmaan kipulääkkeitä koko elämänsä.