Sinä naiskuski, joka ajoit aamulla pikkuautolla motarilla about 70km/h
Näitkö, millaisen autoletkan keräsit taaksesi?
Ohituskaista luminen ja kaistojen välissä lumivallia
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minua ihmetyttää jäisellä tiellä satasta paineleva porukka. Jo 80 tuntuu olevan liikaa tien liukkaus huomioiden, jarrutusmatkat ovat älyttömiä ja hätäinen väistö johtaa suurella todennäköisyydellä hallinnan menetykseen.
70-luvun takavetokadetti oli niin kevyt, että siinä perä liiraili mihin sattuu huonosti auratulla tiellä, mutta sen jälkeen on autoilla päässyt ihan kohtuullisesti, vaikka vähän lunta ripisteleekin.
Muuta vaarallista ei huonolla kelillä ole kuin ajotaidottomat, jotka haakuilee jotain kuuttakymppiä ja kuvittelevat olevansa turvallisia kuskeja.
On muutamia asioita mistä ei kannata noin yleisesti ottaen vängätä vaikka kuinka on oikeassa. Tämä on yksi niistä. Maa on myyty täyteen jotain Fiat Pandoja litraisella moottorilla joilla pääsee kierrokset tapissa just sen kahdeksankymppiä ja ihmiset kuvittelevat että hitaasti körrääminen tientukkona on automaattisesti turvallista, ja että jokainen ohittaja on vaarallinen kaahari.
Oliko sinun siis loistavana kuskina vaikea päästä motarilla Fiat Pandasta ohi Audillasi?
Johtuisiko tästä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/britit-selvittivat-huonoimmat-kuski…
En minäkään saisi sakkoja jos omistaisin Pandan tai vastaavan. Kehtaisi poistua tallista ja harvoin sinne tullaan sakottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minua ihmetyttää jäisellä tiellä satasta paineleva porukka. Jo 80 tuntuu olevan liikaa tien liukkaus huomioiden, jarrutusmatkat ovat älyttömiä ja hätäinen väistö johtaa suurella todennäköisyydellä hallinnan menetykseen.
70-luvun takavetokadetti oli niin kevyt, että siinä perä liiraili mihin sattuu huonosti auratulla tiellä, mutta sen jälkeen on autoilla päässyt ihan kohtuullisesti, vaikka vähän lunta ripisteleekin.
Muuta vaarallista ei huonolla kelillä ole kuin ajotaidottomat, jotka haakuilee jotain kuuttakymppiä ja kuvittelevat olevansa turvallisia kuskeja.
Kaikilla keleillä pääsee eteenpäin mutta pitää pystyä myös pysähtymään ennen edellä menevän tavaratilaa.
Nimenomaan tämä ei sinulta onnistu. Taisit arvata vastaukset sekä teoriakokeessa että peruskoulun fysiikassa.
Jännä miten ihmiset kuvittelevat sen auton niin turvalliseksi. Johtuu ehkä siitä että nykyautoissa on kadonnut tuntuma kaikenmaailman avustimien kautta tiehen. Vaikka niissä onkin kaikenlaisia turvatyynyjä ja rakenteellisia ratkaisuja niin siitä huolimatta tavallisen henkilöauton kori on kestävyydeltään törmäysvoimissa samaa luokkaa kuin kananmunakuori. Itse en luottaisi siihen että ne turvavarusteet pelastaa varsinkaan jos omaa typeryyttäni vielä ajan nopeampaa kuin keliolosuhteisiin nähden olisi suotavaa.
Kyllä vain Audin neliveto on ehdottomasti vakain ajettava talvikelillä. Kokemusta automerkeistä löytyy laidasta laitaan, jopa takaveto ooppeli oli parempi kuin moni etuvetoauto talvella. Mitä painavampi auto, sen parempi ajotuntuma. T. nainen joka uskaltaa ajaa talvella moottoritiellä satasta tai vähän ylikin, saksan autobaanalla 190km/h
Jos motarilla on nopeusrajoitus esim. 80 km/h, tarkoittaa se ylintä sallittua nopeutta. Se ei tarkoita sitä, että tasan sitä nopeutta tulisi ajaa - edes säästä huolimatta. Sitäkin hiljempaa saa ajaa, vaikka kesällä.
Auton nopeus tulee mitoittaa sääolosuhteisiin eli pitää osata ajaa hiljempaa kuin ylin sallittu nopeus ja kaikkien pitäisi osata pitää kunnon turvaväli.
Tuo 70 km/h kuulostaa hyvän kuskin nopeudelta kuvailemaasi tilanteeseen.
Ja huom. hyvä kuski ei ole sama asia kuin se, että ajaa täysillä säästä piittaamatta. Sellainen on huono kuski.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut nerot ajavat talviliukkailla aivan kuin kesällä.
Mun mielestä tuollaiset kuskit on auttamatta tyhmiä.
No, luonto karsii tyhmimmät.
Tänään on tosiaan quattrokelit:)
Se nopeusrajoitus ei ole alaraja, ja aina on mentävä tilannenopeutta ajatellen. Sitten vasta jonotetaankin kun huimapäiset audit ja bemarit ovat läjässä tukkimassa koko liikenteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain Audin neliveto on ehdottomasti vakain ajettava talvikelillä. Kokemusta automerkeistä löytyy laidasta laitaan, jopa takaveto ooppeli oli parempi kuin moni etuvetoauto talvella. Mitä painavampi auto, sen parempi ajotuntuma. T. nainen joka uskaltaa ajaa talvella moottoritiellä satasta tai vähän ylikin, saksan autobaanalla 190km/h
Tutkitusti nelivedot ovat liukkailla useammin onnettomuuksissa kuin etuvedot. Monet kuskit kun eivät ymmärrä että vaikka neliveto helpottaa liikkeelle lähtemistä niin se ei lisää pitoa kaarteissa eikä lyhennä jarrutusmatkaa, joten aliarvioivat liukkauden ja ajelevat "kuin kesällä" koska neliveto.
Hei sinä mieskuski, joka ohiyit minit pikkuautolla ajavan naisen moottoritiellä, mutta jumiuduit eteeni ajamaan samaa nopeutta ja välillä hitaamminkin kuin minä. Jouduin ohittamaan sinut sen vuoksi, mistä vedit herneen nenään ja ohitot minut välittömästi uudestaan 30 km ylinopeudella. Onko itsetuntosi noin heikko? Oliko tarkoituksesi alunperinkin vain v1ttuilla naiskuskille? Etkö saanut lapsena karkkia ja onko naispuolinen pomosi antanut sinulle potkut?
Ne pienet autot ovat hyvin kevyitä. Kannattaa joskus kokeilla ajaa sellaista eri teillä ja varsinkin talvikelillä niin tiedät miten vaikeaa sellaista on hallita huonosti auratulla/röpelöisellä tiellä! Ne reagoivat tien epätasaisuuksiin hyvin herkästi ja lähtevät hyvin mitättömissä urissakin jo liiraamaan/lapasesta. Lisäksi jos siinä sattuu olemaan vielä huonot renkaat, kun pihi mies on katsonut, että kyllä näillä vielä tämän talven ajelee... Niin lopputulos voi olla se ettet halua ajaa kovin lujaa. Et uskalla. Varsinkin, jos lapsi on kyydissä. Monissa perheissä nainen ajaa arkena lasten kanssa näillä hengenvaarallisilla sillipurkeilla (koska naisella on yleensä lyhyempi työmatka) ja mies paahtaa sillä turvallisella perheautolla yksin töihin ja takaisin. t. Fiat Punto-naiskuski
Kun joku ajaa ilman näkyvää syytä niin poikkeuksellisesti, että se haittaa muun liikenteen sujuvuutta, ota talteen rekisteritunnus ja edes auton väri. Ilmoita hätäkeskukseen (112), he ilmoittavat poliisille ja autoilija menee seurantaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä mieskuski, joka ohiyit minit pikkuautolla ajavan naisen moottoritiellä, mutta jumiuduit eteeni ajamaan samaa nopeutta ja välillä hitaamminkin kuin minä. Jouduin ohittamaan sinut sen vuoksi, mistä vedit herneen nenään ja ohitot minut välittömästi uudestaan 30 km ylinopeudella. Onko itsetuntosi noin heikko? Oliko tarkoituksesi alunperinkin vain v1ttuilla naiskuskille? Etkö saanut lapsena karkkia ja onko naispuolinen pomosi antanut sinulle potkut?
Liikenneraivosta voi ilmoittaa numeroon 112.
Hei sinä oman elämäsi kiireinen toimitusjohtaja, mulla oli lapset takapenkillä. Oletko kuullut turvavälistä? Onko ketjukolari tuttu termi? Ilmainen vihje, joson huono ajokeli niin lähde 20 min normaalia aikaisemmin. Niin minäkin tein. Ei voisi vähempää kiinnostaa sun tai muiden audikuskien kiire töihin, oma ja lasten ehjänä perille pääseminen sitäkin enemmän.
...Pientä tilannearviota tietysti! Moni tekee hölmöyksiä liikenteessä vahingossa, ilmeisesti. Mutta osan kohdalla on selvää, että asenne on turvallisuusriski.
Hitaus on suurempi vaara kun ylinopeus moottoritiellä.
Olen transsu ja ajoin nopeusrajoitusten mukaan
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä oman elämäsi kiireinen toimitusjohtaja, mulla oli lapset takapenkillä. Oletko kuullut turvavälistä? Onko ketjukolari tuttu termi? Ilmainen vihje, joson huono ajokeli niin lähde 20 min normaalia aikaisemmin. Niin minäkin tein. Ei voisi vähempää kiinnostaa sun tai muiden audikuskien kiire töihin, oma ja lasten ehjänä perille pääseminen sitäkin enemmän.
Kun joku ajaa takana liian lähellä, lasken ajonopeuden vastaamaan turvavälin puutetta.
Sitten on nämä, joiden on vain pakko päästä ohittamaan kelillä, kuin kelillä, vaikka ajettaisiin sitä suurinta sallittua nopeutta. Jos keli näyttää hyvältä, niin kyllä sitä pystyy ajamaan sen 100 km/h, mutta ohituskaistat yleensä huonossa kunnossa, niin sieltä on pakko puskea ohi? Miksi?
Jos ei vauhti riitä, niin mene ohi tai sitten pulinat pois.
Vai eikö kökkyrälläsi pääse lumivallin yli ja se harmittaa?