Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä nukahtamisvaikeuksien kanssa

Uneton Suomessa
15.01.2019 |

Alan olla melko loppu näillä 2-4 tunnin yöunilla. Töissä olen jatkuvasti kuin sumussa. Ongelma ei ole nukkuminen itsessään vaan nukahtaminen. Kaikkia itsehoitokeinoja on kokeiltu, mikään ei auta. Lääkärissä en tosin ole vielä tämän vuoksi käynyt. Tilanne on jatkunut jo vuosikausia ja tuntuu että pahemmaksi vaan menee. Nykyään pelkään jo iltoja ja öitä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kofiinissa on 6 h puoliintumisaika, niin ei kannata ennen nukkumaan menoa altistaa itseään yhtään sille.

Kannattaa myöskin koittaa rentoutua aiemmin ennen nukkumaan menoa, vaikka jo 7 jälkeen syö iltapalan ja HUOM. Clipperin Easy Sleep unitee (tai sinnepäin), joka sisältää rauhoittavaa valeriaanaa, kannattaa juoda kupillinen.

Sit vaan käy makoilemaan ja kattoo korkeintaan tv ruudulta jotain, ei mitään näpyksiä tms virikkeellistä.

Kurpitsansiemenet voivat auttaa myös nukahtamiseen. Melatoniinia en suosittele, koska siitä jää "melatoniinikrapula" eikä uni ole ainakaan mulla oikeasti niin laadukasta.

Paras tietenkin on liikunta joskus iltapäivällä, tai oman kehon palautumisen mukaan niin, että on täysin rauhallinen jo sit siinä vaiheessa, kun alkaa rentoutumaan.

Mulla kans lapsesta asti ollu tosi vaikeeta nukahtaminen, mutta nyt parin vuoden ajan jo oppinut omat konstini.

Lääkäristä ei ollu mitään apua, pillereitä tyrkyttävät tapansa mukaan.

Vierailija
22/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta käyt liian aikaisin nukkumaan väkisin, älä mene nukkumaan jos ei edes nukuta-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Areenassa vielä prisma, jossa puhuttiin ko asiasta.

Itse sain avun sieltä. Aloin syödä 2 kiiwihedelmää illalla ja 10 mg melatoniinia. Pelkkä melatoniini ei tehonnut

Kokeile pari viikkoa. Ei ole ainakaan vaarallista.

T.mummeli

10 Mg melatoniinia. Aika isoilla menet mummu. Pitäiskö mennä lääkäriin? 1-3 Mg tavan annos, joskus 5mg harkitusti.älä jää tällaista itsehoito- ohjetta muille!

Itse asiassa mullakin on annos 9 mg illassa. Ihan lääkärin määrämänä. 

Vierailija
24/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku unitutkija antoi lehtijutussa seuraavan vinkin, joka on minulla toiminut: kun menet nukkumaan, hengittele muutaman kerran syvään. Sitten hengität sellaiseen tahtiin, että lasket kuuteen joka sisään- ja uloshengityksellä. Kun keskityt laskemiseen (1,2,3,4,5,6), pää tyhjenee pyörivistä ja poukkoilevista ajatuksista ja vaivut uneen.

Tämä on niin yksinkertainen ohje, etten uskonut sen toimivan, mutta se toimii!

Vierailija
25/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoaaltomusiikki/äänet auttaa minulla nukahtamista ja syvässä unessa pysymistä. Siitä oli Hesarissakin joskus juttua. 

Vierailija
26/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

unettomuuteen melatoniinilla ei ole mitään vaikutusta vaikka söisit lidlin hyllyn tyhjäksi siitä.

siihen tarvitaan muita keinoja, eli lekurille kannattaa mennä.

Vierailija
27/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti vaan kirjoitti:

Joku unitutkija antoi lehtijutussa seuraavan vinkin, joka on minulla toiminut: kun menet nukkumaan, hengittele muutaman kerran syvään. Sitten hengität sellaiseen tahtiin, että lasket kuuteen joka sisään- ja uloshengityksellä. Kun keskityt laskemiseen (1,2,3,4,5,6), pää tyhjenee pyörivistä ja poukkoilevista ajatuksista ja vaivut uneen.

Tämä on niin yksinkertainen ohje, etten uskonut sen toimivan, mutta se toimii!

Toimii sinulla. Olet onnekas. Itsehän voin laskea vaikka tuhanteen keskittyen hengitykseen ja lihasten rentouttamiseen, ei tulosta. 

Vierailija
28/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo iltiksen yms , jutut unettomuuden hoidossa sopii hyvin niille joilla päivä pilalla kun tuli nukuttua vain se 8h eikä 9h. Sitten se korjataan vähän teetä juomalla ja hengittelemällä seuraavana iltana.

Oikea krooninen unettomuus on ihan eri tasoa ja vaatii koko elämän rytmin ja tapojen muutosta.

Vierailija
29/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo iltiksen yms , jutut unettomuuden hoidossa sopii hyvin niille joilla päivä pilalla kun tuli nukuttua vain se 8h eikä 9h. Sitten se korjataan vähän teetä juomalla ja hengittelemällä seuraavana iltana.

Oikea krooninen unettomuus on ihan eri tasoa ja vaatii koko elämän rytmin ja tapojen muutosta.

Minulla se korjautui vasta sillä, että en mene töihin kahdeksaksi enkä edes yhdeksäksi. Se vaikuttaa siihen, että työ vie elämästä paljon enemmän kuin 8-16, mutta saa ainakin nukuttua yönsä. 

Vierailija
30/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä pää täyteen alkoa ja kokeile kerrankin mennä rentoutuneena jännittämättä nukkumaan.

En tarkoita joka päiväiseksi tietenkään vaan nollata tilanne.

Vierailija
31/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään kärsinyt ongelmista unen kanssa ja käynyt aiheesta terapiassakin. Nyt ihan alkuun se vihreä tee pois! Kofeiinia voi olla samat määrät kuin kahvissa. Yhdeksän on liian aikaisin nukkumaan menolle. Mene vaikka puoli yhdeltätoista ja kuten muut jo ehdottivat jätä se kännykkä viimeisiksi tunneiksi ennen nukkumaan menoa pois. Älä joka aamu analysoi ja mieti edellistä yötä. Nukuit jos nukuit sen minkä nukuit. Uni ei saa olla enää elämäsi tärkein TEEMA.

Kokeile vaikka tryptofaania (saa apteekista). Käyttäisin ihan vaan silloin kun on erityisen huono tilanne. Mitään tuskin kannattaa käyttää jatkuvasti. 

Vierailija
32/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa se että on jotakin taustahälyä. Helpoiten nukahdan telkkarin ääreen, joten pidän iltaisin telkkaria päällä hiljaisella äänellä ja telkkarin kirkkausasetukset nollilla ja käännän selkäni telkkaria päin etten jää katselemaan sitä. Joskus pahimmissa nukahtamisvaikeuksissa melatoniini on auttanut lääkärin määräämällä isommalla annostuksella. Iltaisin mulla on vain pikkuvalot päällä ettei ole liian kirkasta. Kännykän olen laittanut muuttamaan näytön asetuksia iltaisin niin, että näyttö muuttaa väriasetuksiaan oranssiin taittavaksi joka ei pidä aivoja samalla tavalla hereillä kuin se siniseen taittava. Jos joudun pitämään telkkarin kiinni iltaisin ollessani esimerkiksi kotoa poissa, lasken sataan. Jos sataan laskeminen ei auta, lasken uudestaan. Mulle myös nukkumaan meno on ahdistavaa juuri sen vuoksi kun en tiedä kuinka pitkään taas hereillä pyörin. Normaalisti siis katsotaan kumppanin kanssa iltaisin telkkaria, ja laitan silmät kiinni ja yleensä siihen nukahdan tosi nopeasti ja sitten kumppani herättää myöhemmin kun menee itse nukkumaan ja siirryn myös sänkyyn.  Noissa vaan kannattaa kokeilla että mikä keino toimii sulle parhaiten, mutta jätä nyt se vihreä tee ainakin pois ja kännykkä pois aikaisemmin. Juo jotain kofeiinitonta rauhoittavaa teetä mieluummin jos haluat iltateen säilyttää. 

Vierailija
33/33 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaa se että on jotakin taustahälyä. Helpoiten nukahdan telkkarin ääreen, joten pidän iltaisin telkkaria päällä hiljaisella äänellä ja telkkarin kirkkausasetukset nollilla ja käännän selkäni telkkaria päin etten jää katselemaan sitä. Joskus pahimmissa nukahtamisvaikeuksissa melatoniini on auttanut lääkärin määräämällä isommalla annostuksella. Iltaisin mulla on vain pikkuvalot päällä ettei ole liian kirkasta. Kännykän olen laittanut muuttamaan näytön asetuksia iltaisin niin, että näyttö muuttaa väriasetuksiaan oranssiin taittavaksi joka ei pidä aivoja samalla tavalla hereillä kuin se siniseen taittava. Jos joudun pitämään telkkarin kiinni iltaisin ollessani esimerkiksi kotoa poissa, lasken sataan. Jos sataan laskeminen ei auta, lasken uudestaan. Mulle myös nukkumaan meno on ahdistavaa juuri sen vuoksi kun en tiedä kuinka pitkään taas hereillä pyörin. Normaalisti siis katsotaan kumppanin kanssa iltaisin telkkaria, ja laitan silmät kiinni ja yleensä siihen nukahdan tosi nopeasti ja sitten kumppani herättää myöhemmin kun menee itse nukkumaan ja siirryn myös sänkyyn.  Noissa vaan kannattaa kokeilla että mikä keino toimii sulle parhaiten, mutta jätä nyt se vihreä tee ainakin pois ja kännykkä pois aikaisemmin. Juo jotain kofeiinitonta rauhoittavaa teetä mieluummin jos haluat iltateen säilyttää. 

Lisäyksenä vielä tähän: vaikka se melatoniini ei todellisuudessa auttaisikaan, se voi rauhoittaa sua kuitenkin ja toimia placebovaikutuksella. Mua ainakin usein pelkästään se tieto että otin melatoniinin voi auttaa rauhoittumaan sitä unensaantia varten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi