Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki taas myöhässä

Vierailija
14.01.2019 |

Kenellä muulla sama ongelma? Nyt taas 2 vko ja kahden viikonlopun yli kestänyt päätöksen saaminen, minulla ei olisi edes ruokaa jos kaveri ei olisi ostanut. Onneksi ensi kuussa on lyhyt työpätkä niin säästyypä kyykytykseltä taas hetkellisesti.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi jättää siitä tuesta rahaa myös ensikuulle eikä tuhlata kaikkea heti kahdessa viikossa. Saman rahat silti saat tuli se sitten puolessa välissä kuuta.

Minä ainakaan en saa täyttä toimeentulotukea koska "liian kallis vuokra". Siksi toimeentulotuesta pitää aina säästää ensinnäkin se osuus, mikä menee seuraavan kuun vuokraan ettei joudu maksamaan vuokraa myöhässä. Viime kuussa tuli veronpalautuksia, mutta meni myös opintolainan korot suoraveloituksena tililtä, joten eipä siinä sitten rahaa jäänytkään. En ymmärrä ylipäätään syyllistystä siitä että kukaan toimeentulotuella elelevä tuhlaisi, itse en ainakaan tunne sellaisia ihmisiä lainkaan. En sitten tiedä millaisissa piireissä sinä liikut. Jossain on kuitenkin jokaisen pakko elää, sähköt on maksettava ja vesimaksu, jonkinlainen puhelin ja liittymä on vähän pakko nykyaikana olla, jos ainoat talvikengät hajoaa niin pakko ostaa uudet jne. 

Mikä pakko uudet on ostaa, kun käytettyjen markkinat ovat paremmat kuin ikinä aiemmin.

Vierailija
62/103 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi jättää siitä tuesta rahaa myös ensikuulle eikä tuhlata kaikkea heti kahdessa viikossa. Saman rahat silti saat tuli se sitten puolessa välissä kuuta.

Minä ainakaan en saa täyttä toimeentulotukea koska "liian kallis vuokra". Siksi toimeentulotuesta pitää aina säästää ensinnäkin se osuus, mikä menee seuraavan kuun vuokraan ettei joudu maksamaan vuokraa myöhässä. Viime kuussa tuli veronpalautuksia, mutta meni myös opintolainan korot suoraveloituksena tililtä, joten eipä siinä sitten rahaa jäänytkään. En ymmärrä ylipäätään syyllistystä siitä että kukaan toimeentulotuella elelevä tuhlaisi, itse en ainakaan tunne sellaisia ihmisiä lainkaan. En sitten tiedä millaisissa piireissä sinä liikut. Jossain on kuitenkin jokaisen pakko elää, sähköt on maksettava ja vesimaksu, jonkinlainen puhelin ja liittymä on vähän pakko nykyaikana olla, jos ainoat talvikengät hajoaa niin pakko ostaa uudet jne. 

Mikä pakko uudet on ostaa, kun käytettyjen markkinat ovat paremmat kuin ikinä aiemmin.

No, minä ainakin kävelen helposti lähemmäksi 10 km päivässä, joten pakko olla jalkaan edes kohtalaisen hyvin sopivat monot. Säästän joka kuukausi hyvän summan kun en hanki matkakorttia ja kulje epämiellyttävissä kengissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon sossupummeja täällä ilmeisesti. Mitäpä jos kokeilisitte työntekoa? Oisko mitään.

Emmää nyt mihkää töihi jouda ku on nii kivaa laskea päivästä toiseen senttejä, käyttää samaa foliota ja leivinpaperia 3-5 kertaa, kävellä puhkikuluneilla kengillä etenkin näin talvella, olla ilman ihmisarvoa "parempien" ihmisten sylkykuppina, tuntea ulkopuolisuutta koko muuta yhteiskuntaa kohtaan, olla saamatta lapsia, olla suunnitelematta tulevaisuutta yhtä päivää pidemmälle, nöyryyttää itseänsä kelan sossun ja työkkärin kanssa ja niin edelleen. Kelpais varmaan sulleki.

Vierailija
64/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki lähtee.

Vierailija
65/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hommasin miehen juuri tuon takia. Jo 90 luvun alussa huomasi että tiukemmaksi vain menee ja kun ei töitä koskaan saanut eikä opiskelemaan ollut niin mies oli ainoa ratkaisu.

Vierailija
66/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä niitä rikkaita miehiä saa? Ja miksi sellainen köyhän naisen kelpuuttaisi? Muutenkin kuulostaa epämiellyttävälle olla taloudellisesti riippuvainen toisesta ihmisestä.

Vierailija
67/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieläkään mitään päätöstä, näkyy että on käsittelyssä. Mikä hitto siinä kestää! 

Vierailija
68/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea löytää elämälle mitään tarkoitusta tai suuntaa, kun sitä vaan elää tukikuukaudesta tukikuukauteen. Vaikkapa ensi kesän ajatteleminen tuntuu täysin utopistiselta, mistä sitä tietää onko silloin edes elossa... Koko kesä ylipäänsä ahdistaa, kun ei ole mitään palkallista kesälomaa, vaan joutuu tappelemaan kynsin ja hampain että saisi edes jonkun alipalkatun koiranviran kesäksi. 

Niiiin tämä!

Vierailija
69/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan ne kelan virkailijat jotain mielihyvää siitä, et pääsee vähän köyhiä kyykyttämään? Ei vahingossakaan tehdä tukipäätöksiä ajoissa, jotta köyhälle varmana tulee muistutuslaskuja ja joutuu maksamaan viivästyskorkoja ja muita kuluja ja joutuu kerjäämään ruokarahaa muilta. 

Vierailija
70/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttaa ajatus, että jos saavat päätöksen vihdoin esim torstaina tehtyä, niin ne rahathan menee silloin vielä kolmannenkin viikonlopun yli. Onko tämä enää kohtuullista? 

Vierailija
71/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sossupummeja täällä ilmeisesti. Mitäpä jos kokeilisitte työntekoa? Oisko mitään.

Emmää nyt mihkää töihi jouda ku on nii kivaa laskea päivästä toiseen senttejä, käyttää samaa foliota ja leivinpaperia 3-5 kertaa, kävellä puhkikuluneilla kengillä etenkin näin talvella, olla ilman ihmisarvoa "parempien" ihmisten sylkykuppina, tuntea ulkopuolisuutta koko muuta yhteiskuntaa kohtaan, olla saamatta lapsia, olla suunnitelematta tulevaisuutta yhtä päivää pidemmälle, nöyryyttää itseänsä kelan sossun ja työkkärin kanssa ja niin edelleen. Kelpais varmaan sulleki.

Minä käytän leivinpaperin niin monta kertaa kunnes alkaa savuttamaan. Vaatteitani en ole uusinut vuosiin, kampaajalla kävin 12v. sitten. Hammaslääkäriin(julkiselle)ei ole varaa. Syödään valtavasti perunaa ja kaurapuuroa.

T. Äitiyslomalla ja korotettutuki(palkkatyöstä)tulee tilille.

Vierailija
72/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan pitäisi palkata lisää henkilökuntaa, jotta päätökset saataisiin ajoissa. Voisi palkata vaikka joitakin toimeentulotukiasiakkaita, niin edes osa henkilökunnasta ymmärtäisi, miten tärkeää on saada ne päätökset ajoissa. 

Vierailija
73/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieläkään mitään päätöstä, näkyy että on käsittelyssä. Mikä hitto siinä kestää! 

Katso puolenyön jälkeen, mulla ainakin tulee päätös näkyviin aina silloin.

Vierailija
74/103 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan ne kelan virkailijat jotain mielihyvää siitä, et pääsee vähän köyhiä kyykyttämään? Ei vahingossakaan tehdä tukipäätöksiä ajoissa, jotta köyhälle varmana tulee muistutuslaskuja ja joutuu maksamaan viivästyskorkoja ja muita kuluja ja joutuu kerjäämään ruokarahaa muilta. 

Kannattaisi myös itse katsoa että laittaa hakemukset ajoissa, esim. ensi kuun hakemuksen voi laittaa jo vaikka tänään, ja huolehtia että liitteet on myös mukana. Pitäisi ehtiä kuun alkuun tuet.

Vierailija
75/103 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen, mies asuu muualla mutta on töissä. Ukolle on kiva mennä ku se syöttää. On vielä mua nuorempi, että eipä tässä tätiytymäänkään pääse. Saan asumistuen ja molemmil omat asunnot. Parhaat on menny jo. Kannattaa olla nopea.

Vierailija
76/103 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen maksamiseen on tullut jokin muutos. Ennen päätöksen sai viikossa, nyt menee jopa kuukausi. Vuokranmaksuun olen joutunut pyytämään lisää maksuaikaa jo useamman kerran, ei ihme että asunto meni myyntiin. Vuokra on taas maksamatta ja on vain 5 euroa, jolla pitäisi lapsen kanssa pärjätä ehkä vielä useampi päivä - en yhtään tiedä, milloin 15.2. lähettämäni hakemus käsitellään... Soittamalla kysyminen ei onnistu, koska puheluyrityksiä ei hyväksytä.

Vierailija
77/103 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työ alustavasti tiedossa, mutta ennen kuin saan palkkaa, en tiedä millä hoidan perusmenoni.

Vierailija
78/103 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako nykyään korvauksia jos päätös viivästyy?

Vierailija
79/103 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen myös sai täydentävänä toimeentulotukena sen vuokran osuuden joka meni rajojojen yli, nyt käytännössä kaikki ylihintaisessa asunnossa elelevät pk-seudulla asujat joutuvat maksamaan tuon omavastuuosuudesta. Vaikka kun kysyin että mistä löydän mukamas halvemman asunnon eivät osanneet kelalla neuvoa. Jos joku asunto on vaikkapa 400 euroa kuussa, niin on asuntonäytössä yli 20 ihmisen jono eikä siellä ole pätkätöitä tekevät köyhä todellakaan etusijalla. 

Kimppakämppä kutsuu?

Huone per lärvi ja keittiö.

Ei oma asunto pk-seudulla ole mikään ihmisoikeus.

Asut niin kuin sulla on varaa.

Vierailija
80/103 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen myös sai täydentävänä toimeentulotukena sen vuokran osuuden joka meni rajojojen yli, nyt käytännössä kaikki ylihintaisessa asunnossa elelevät pk-seudulla asujat joutuvat maksamaan tuon omavastuuosuudesta. Vaikka kun kysyin että mistä löydän mukamas halvemman asunnon eivät osanneet kelalla neuvoa. Jos joku asunto on vaikkapa 400 euroa kuussa, niin on asuntonäytössä yli 20 ihmisen jono eikä siellä ole pätkätöitä tekevät köyhä todellakaan etusijalla. 

Muuta maalle.