Toimeentulotuki taas myöhässä
Kenellä muulla sama ongelma? Nyt taas 2 vko ja kahden viikonlopun yli kestänyt päätöksen saaminen, minulla ei olisi edes ruokaa jos kaveri ei olisi ostanut. Onneksi ensi kuussa on lyhyt työpätkä niin säästyypä kyykytykseltä taas hetkellisesti.
Kommentit (103)
Voisipa olla edes sairaslomalla, olen niin väsynyt, täysin uupunut ja poikki tästä luukuilla juoksuttamisesta. Mutta jos olen saikulla, en voi tehdä edes niitä lyhyitä pätkiä mitä nyt onnistun saamaan.
Vaikea löytää elämälle mitään tarkoitusta tai suuntaa, kun sitä vaan elää tukikuukaudesta tukikuukauteen. Vaikkapa ensi kesän ajatteleminen tuntuu täysin utopistiselta, mistä sitä tietää onko silloin edes elossa... Koko kesä ylipäänsä ahdistaa, kun ei ole mitään palkallista kesälomaa, vaan joutuu tappelemaan kynsin ja hampain että saisi edes jonkun alipalkatun koiranviran kesäksi.
Juu mulla tulee huomenna toimeentulotuki. Kestää aina melki kaksviikkoo oottaa et rahat tulee tilille. Kyllä kela on perseestä.
Samaan aikaan muilla menee elämä eteenpäin, he saavat edes säännöllisesti pätkätöitä, valmistuvat opinnoistaan, pariutuvat, hankkivat lapsia. Köyhää kolmekymppistä ei yksinkertaisesti kukaan halua. Eikä minulla ole varaa laittaa hiusten leikkuuseen ja värjäämiseen, meikkeihin, vaatteiden ostamiseen jne. Osa rytkyistä edelleen samoja kuin lukiossa.
Milloin olet hakemuksen laittanut (tarkka pv.), niin lasketaan onko se oikeasti myöhässä, vai oletko itse laskenut väärin milloin pitäisi tulla. Ota huomioon, että päätöksen tekeminen kestää ainakin sen 7 ARKipäivää ja ruuhka-aikoina varmaan pari päivää lisää. Ruuhka-aika on tosiaan nyt vuodenvaihteessa.
Käy vielä katsomassa puolenyön jälkeen Kelan omilla sivuilla onko päätös tehty. Nimittäin esim. tämän päivän päätös näkyy vasta silloin.
Terapiakin on rikkaiden etuoikeus. Tarvitsisin apua masennukseeni, mutta terveyskeskuksesta saa vain pilleriä naamaan ja sitten pitäisi yrittää jotenkin pärjäillä. Eniten mielialaani ehdottomasti pahentaa tämä köyhyys joka ei pääty koskaan ja toki myös lapsuuden käsittelemättömät traumat.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet hakemuksen laittanut (tarkka pv.), niin lasketaan onko se oikeasti myöhässä, vai oletko itse laskenut väärin milloin pitäisi tulla. Ota huomioon, että päätöksen tekeminen kestää ainakin sen 7 ARKipäivää ja ruuhka-aikoina varmaan pari päivää lisää. Ruuhka-aika on tosiaan nyt vuodenvaihteessa.
Käy vielä katsomassa puolenyön jälkeen Kelan omilla sivuilla onko päätös tehty. Nimittäin esim. tämän päivän päätös näkyy vasta silloin.
Olen laittanut hakemuksen 1.1, se oli pyhäpäivä, tiedän. Ei ole edes käsittelyssä hakemukseni vielä, vaikka vein myös kaikki liitteet 3.1.
Milloin tännekin saataisiin perustulo. Paljon menee turhaan hukkaan rahaa ihan vaan pelkästään tämän byrokratiakoneiston pyörittämiseen, vaikka niilläkin rahoilla voitaisiin palkata vaikkapa siivoajia, lähäreitä tai koulunkäyntiavustajia.
Vierailija kirjoitti:
Ite laitoin ekapäivä hakemuksen ja vasta nyt huomenna tulee. Eikös lain mukaan käsittely saa kestää kuin korkeintaan sen 7 päivää.
Onko kaikki liitteet lähetetty? Ootko kysyny, mikä mättää? Kannattaisko jo nyt laittaa ens kuun hakemus, niin se on sitten viimeistään helmikuun alussa valmis. Ootko ottanu yhteyttä semmoseen edunvalvojaan, joka pitää sun puolias, että päätökset tulee ajallaan. En nyt saa päähäni sitä oikeeta nimeä.
Kumma juttu, kun mulla on aina hommat sujunu. Ja ne nillittää ja itkee, kuinka vaikeeta on, vaikka eivät viitsi toimittaa liitteitä ajallaan ja niin, että niistä saa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki liitteet lähetetty? Ootko kysyny, mikä mättää? Kannattaisko jo nyt laittaa ens kuun hakemus, niin se on sitten viimeistään helmikuun alussa valmis. Ootko ottanu yhteyttä semmoseen edunvalvojaan, joka pitää sun puolias, että päätökset tulee ajallaan. En nyt saa päähäni sitä oikeeta nimeä.
Kumma juttu, kun mulla on aina hommat sujunu. Ja ne nillittää ja itkee, kuinka vaikeeta on, vaikka eivät viitsi toimittaa liitteitä ajallaan ja niin, että niistä saa selvää.
En ole saanut ketään kelasta kiinni, olen sekä yrittänyt soittaa että olen laittanut sähköisellä lomakkeella kysymyksen. Mitään vastausta tuohon lomakkeella laitettuun kysymykseen ei ole tullut.
Kokemukseni mukaan tämä riippuu asuinkunnasta, että miten toimeentulotukeen liittyvät asiat menevät. Muuttaisin itsekin hittoon tältä helsingistä, mutta kun opinnot ovat täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite laitoin ekapäivä hakemuksen ja vasta nyt huomenna tulee. Eikös lain mukaan käsittely saa kestää kuin korkeintaan sen 7 päivää.
Käsittely saakin kestää, maksusta ei puhuta mitään. Jos laittaa pyhäpäivänä hakemuksen, se katsotaan tulleeksi seuraavana arkipäivänä. Tästä arkipäivästä 7 päivää eteenpäin on käsittelyaikaa. Sitten Kelan maksuviive 2 päivää. Eli kun olet laittanut 1.1. hakemuksen, se on katsottu saapuneeksi 2.1. ja 3.1. on alkanut juosta käsittelyaika. Käsittelyaika on tullu täyteen 11.1., jolloin on ilmeisesti annettu päätös, kun maksu osuu huomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut hakemuksen 1.1, se oli pyhäpäivä, tiedän. Ei ole edes käsittelyssä hakemukseni vielä, vaikka vein myös kaikki liitteet 3.1.
Käsittelyaika alkaa, kun liitteiden takaraja on mennyt. Huijaustahan tuo on kelan puolelta ja siitä voi valittaa. Jos liitteet on toimitettu ajoissa, niin ei ole perusteita hidastaa käsittelyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu mulla tulee huomenna toimeentulotuki. Kestää aina melki kaksviikkoo oottaa et rahat tulee tilille. Kyllä kela on perseestä.
Teetkö muutakin kun odotat kuukaudesta toiseen toimeentulo - tukea ? Uskon, että on kyllä ankea elämä.
Oletko työtön ? Ollut koskaan töissä ? Opiskellut ? Miksi olet toimeentulo- tuen varassa ?
Minua kiinnostaa siksi, että AINA kun olen elämässäni ollut vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, olen omalla toiminnallani selviytynyt ilman Kelaa, ilman vippilainoja. Töissä kun on ja mikä tahansa työ kyllä silloin kelpaa ainakin minulle, ettei tarvitse ainakaan nälissään olla ja muutenkin aika kuluu paremmin kun töitä tekee.
3.1. jos on tarvittavat liitteet viety, 7.arkipäivä siitä tänään. Jos on annettu päätös tänään, näkyy huomenna asiointipalveluun päivittyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 7 arkipäivää. Viikonloppuja ja pyhäpäiviä ei lasketa mukaan.
https://www.kela.fi/perustoimeentulohakemuksen-kasittely
"Kela käsittelee hakemuksen normaalisti 7 arkipäivän (ma–pe) kuluessa siitä, kun hakemuksesi ja kaikki tarvittavat liitteet ovat saapuneet Kelaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni 8 arkipäivää. Huonolla tuurillahan tuokin menee kahden viikonlopun yli. Mutta sama ongelma kuin sinulla, 1.1 laitettu hakemus. Minulla ei vielä mitään päätöstä tehty eikä näy että olisi edes käsittelyssä. Ovatko sitten hukaneet toimittamani liitteet vai missä mättää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittely saakin kestää, maksusta ei puhuta mitään. Jos laittaa pyhäpäivänä hakemuksen, se katsotaan tulleeksi seuraavana arkipäivänä. Tästä arkipäivästä 7 päivää eteenpäin on käsittelyaikaa. Sitten Kelan maksuviive 2 päivää. Eli kun olet laittanut 1.1. hakemuksen, se on katsottu saapuneeksi 2.1. ja 3.1. on alkanut juosta käsittelyaika. Käsittelyaika on tullu täyteen 11.1., jolloin on ilmeisesti annettu päätös, kun maksu osuu huomiselle.
Joo 11.1 päätös tuli mutta maksu vasta 15.1 kun sattu ikävästä viikonloppu väliin. Mutta sais kyllä nopeammin noita käsitellä ennen tuli rahat nopeammin kun sossu hoiti ttt-tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö muutakin kun odotat kuukaudesta toiseen toimeentulo - tukea ? Uskon, että on kyllä ankea elämä.
Oletko työtön ? Ollut koskaan töissä ? Opiskellut ? Miksi olet toimeentulo- tuen varassa ?
Minua kiinnostaa siksi, että AINA kun olen elämässäni ollut vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, olen omalla toiminnallani selviytynyt ilman Kelaa, ilman vippilainoja. Töissä kun on ja mikä tahansa työ kyllä silloin kelpaa ainakin minulle, ettei tarvitse ainakaan nälissään olla ja muutenkin aika kuluu paremmin kun töitä tekee.
Hyvä että sinulla on kaikki elämässä mennyt putkeen. Itselläni on pari sairautta masennuksen lisäksi, sen lisäksi traumaattinen lapsuus johon en saanut silloin apua ja johon en ole myöhemminkään apua saanut. Yritän kyllä yliopistossa koko ajan opiskella, mutta kyllähän tämä rahattomuus tekee siitä vaikeampaa, kun vähäiset voimat joutuu koko ajan käyttämään työnhakuun, töiden tekoon tai byrokratian pyörittelyyn. Minulla ei ole koskaan ollut yli vuoden mittaista työsuhdetta, aina on ketjutettu tai olen saanut vain pätkän sieltä ja toisen tuolta eikä ole ikinä ollut kokoaikatyötä. Opintotukea tai opintolainaa en saa. Helpompaa olisi varmaan vaan alkaa elämäntapatyöttömäksi. Kohta loppuu nuo elintärkeät lääkkeenikin, kun se maksusitoumus olisi niin pirun tärkeä vihdoin saada.
Ennen myös sai täydentävänä toimeentulotukena sen vuokran osuuden joka meni rajojojen yli, nyt käytännössä kaikki ylihintaisessa asunnossa elelevät pk-seudulla asujat joutuvat maksamaan tuon omavastuuosuudesta. Vaikka kun kysyin että mistä löydän mukamas halvemman asunnon eivät osanneet kelalla neuvoa. Jos joku asunto on vaikkapa 400 euroa kuussa, niin on asuntonäytössä yli 20 ihmisen jono eikä siellä ole pätkätöitä tekevät köyhä todellakaan etusijalla.