Vierailija
Poiminta

Olen niin loppu tähän. Vuorotellen lapset uhmaa tai kiukuttelee JOKA asiasta. Tai sitten tappelevat keskenään. Tai tappelevat isänsä kanssa. Jos toinen onkin kiltisti niin toinen varmasti pistää hösseliksi.

Esim. nukkumaanmeno ja kiukuttelua siitä mitä on iltapalaksi, taistelua siitä kuka saa minkäkin lusikan, taistelua pesulle menosta, taistelua hampaiden pesusta, taistelua siitä mikä satu luetaan jne. Ihan jatkuvaa.

Onko muilla ja koska tämä loppuu?

Sivut

Kommentit (122)

Vierailija

Olihan sitä kauan. Totta puhuen, ei ole loppunut vieläkään. Meidän pojat on 16 ja 18 v. Seassa hämmentää vielä nuorempi sisaruksensa. Se vaan on elämää, kun on useampi lapsi. Sanovat, että siinä hioutuu...tiedä siitä sitten. Ylimainostettua semmoiset hyödyt on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onneksi meillä on 3 rauhallista lasta. Meidän perheen iltatoimet ovat tuohon verrattuna kuin taivas. Nytkin isoveli lukee pienemmille satuja eikä kukaan huuda tai pistä hösseliksi.

Vierailija

On ollut. En pidä ihmeellisenä asiana. Tuo on lapsen tapa opetella uusia asioita ja toisaalta mahdollisuus kasvattamiseen... Se on sitä rajojen hakemista. Aikuisetkin sisarukset tappelevat periaatteista. Sisauksille uskalletaan sanoa asioita ja näyttää puolia, joita ei kuuna päivänä näytetä esim. ystäville.

Vierailija

Sitä pelkäänkin että se on nyt tätä sitten seuraavat 10-15 vuotta. Millä hemmetillä sitä jaksaa?

Ekat 2-3 vuotta oli meillä hyvinkin seesteistä. Tunnen riittämättömyyttä ja huonoa omaatuntoa ja mietin mitä olen tehnyt väärin, kun tämä elämä mennyt tämmöiseksi.

ap

Vierailija

Meillä oli kans kauheeta pari vuotta kun kaksi poikaa pienellä ikäerolla tappeli koko ajan. Ei kylläkään meidän vanhempien kanssa. Kunnioittivat kyllä meitä auktoriteetteja.

En mä muuta osaa lohduttaa kuin että ohi menee. Ylimmät ystävykset ovat nyt aikuisiässä.

Käytiin kylässä paljon, ulkoiltiin ja laitettiin toinen hoitoon. Hengissä selvittiin ja paljon oli tosi kivojakin hetkiä.

Vierailija

Ap, ei ole sinussa vikaa, se on varma! Yleisempää se on, että tilanne on tuo, kuin että olisi täydellisen rauhalliset lapset. Et ainakaan nyt syytä itseäsi. Kausia tulee ja menee. Kokemusta on.

Vierailija

Olen itse ainut lapsi ja kannatan sitä suoraan sanoen hyvin lämpimästi. Nyt, kun itselläni on kolme, tilanne on juuri tuo sama kuin ap:lla. Rakkaita ovat ja todella hyvää huolta pidämme heistä. Raskasta se välillä vain on, ei mahda mitään. Minulla oli hyvin seesteinen lapsuus ja olen kasvanut sisarusten puuttumisesta huolimatta tasapainoiseksi tyypiksi. ; )

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On ollut. En pidä ihmeellisenä asiana. Tuo on lapsen tapa opetella uusia asioita ja toisaalta mahdollisuus kasvattamiseen... Se on sitä rajojen hakemista. Aikuisetkin sisarukset tappelevat periaatteista. Sisauksille uskalletaan sanoa asioita ja näyttää puolia, joita ei kuuna päivänä näytetä esim. ystäville.

Ja lisään, että se on myös itselle mahdollisuus kasvaa aikuisena. Olen oppinut huomattavasti diplomaattisemmaksi, rauhallisemmaksi ja kärsivällisemmäksi lasten tappelujen selvittämisen myötä. Huomasin, ettei raivoaminen ja turhautuminen johda mihinkään.

Tsemppiä! Eihän tuo silti mukavaa ole...

Vierailija

Meillä oli jossain kohden kolmen lapsen kanssa liikaa huutamista ym. Istuttiin vanhempien kesken ja mietittiin mitkä asiat rasittaa meitä eniten ja miten ne ratkaistaan.

Yksi iso osa ratkaisua oli ”palkintopeli”. Piirsimme alkuun 6 porrasta ja laitettiin alimmalle portaalle magneetti. Selitettiin lapsille että kun saavat yhteistyöllä magneetin nostettua pelissä ylimmälle portaalle saavat palkinnon jota olivat toivoneet pitkään ja joka motivoi kaikkia lapsia.

Sitten selitettiin säännöt pelille. Jos joku lapsista lyö, tönii ym toista ihmistä niin sinä päivänä magneetti ei nouse yhtään askelmaa. Jos tämä toistuu samana päivänä niin magneetti laskee yhden askelman. Muista kielletyistä asioista sovittiin että annetaan varoitus ja jos sitä varoitusta ei totella niin sama seuraus kuin lyönnistä, jos varoitusta totellaan ei vaikutusta magneettiin. Jos koko porukka selviää päivän niin ettei magneettiin vaikuttavia negatiivisia juttuja niin illalla nostetaan magneettia yksi askelma ylemmäs.

Esikoinen epäili etteivät saisi koskaan palkintoa. Mutta käytännössä viikossa saivat nostettua 5 askelmaa. Eli vaik parina päivänä pieniä ongelmia. Peli vietiin läpi pari kertaa ja ehkä vielä kerran 10 askelman versiona.

Kun aikuiset sopi yhteiset säännöt arjelle ja käytettiin lisäksi tuota peliä meillä tilanne rauhoittui huomattavasti. Toki ongelmia on ollut senkin jälkeen muta vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen niin loppu tähän. Vuorotellen lapset uhmaa tai kiukuttelee JOKA asiasta. Tai sitten tappelevat keskenään. Tai tappelevat isänsä kanssa. Jos toinen onkin kiltisti niin toinen varmasti pistää hösseliksi.

Esim. nukkumaanmeno ja kiukuttelua siitä mitä on iltapalaksi, taistelua siitä kuka saa minkäkin lusikan, taistelua pesulle menosta, taistelua hampaiden pesusta, taistelua siitä mikä satu luetaan jne. Ihan jatkuvaa.

Onko muilla ja koska tämä loppuu?

Ei kuulosta tutulta. Olisiko kannattanut panostaa listen kasvatukseen sen sijaan että jumitit vain puhelimen ääressä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen itse ainut lapsi ja kannatan sitä suoraan sanoen hyvin lämpimästi. Nyt, kun itselläni on kolme, tilanne on juuri tuo sama kuin ap:lla. Rakkaita ovat ja todella hyvää huolta pidämme heistä. Raskasta se välillä vain on, ei mahda mitään. Minulla oli hyvin seesteinen lapsuus ja olen kasvanut sisarusten puuttumisesta huolimatta tasapainoiseksi tyypiksi. ; )

Ensin sanon, etten missään nimessä tuomitse tai yleistä kaikkia ainoita lapsia. On täysin vanhemmista kiinni, kuinka lapsensa kasvattavat ja ainoaan lapseen on mahdollista satsata enemmän kuin usempaan halutessaan.

Mutta nyt tulee iso mutta: todella moni tuntemani ainut lapsi on kyllä todella itsekäs eikä tunne kompromissitaitoja tai suostu joustamaan missään. Ja myös lasten luokkien pahimmat häiriköt ovat ainoita lapsia. Joidenkin kohdalla ihmettelen todella miksi näin, sillä vanhemmat vaikuttavat ihan ok vanhemmilta. Sitten tajusin, mikä heitä yhdistää: he harvoin näkevät, millä tavalla lapsensa käyttäytyvät vertaistensa seurassa ja nimenomaan konfliktitilanteissa. Me useamman lapsen vanhemmat näemme miten rasittavalla tavalla se oma lapsi riitelee. Nämä yhden lapsen vanhemmat ovat myös hirveän usein sinisilmäisiä ja uskovat kaiken mitä siltä herrantertultaan kuulevat. Tämäkin on huomattu usean kokemuksen kautta. Perheissä, joissa on useampi lapsi, vanhemmat ovat huomattavasti avoimempia useille tulkinnoille.

Toki asiaan vaikuttaa myös se, kuinka paljon se ainoa lapsi on perheensä kanssa vuorovaikutuksessa muiden lapsiperheiden kanssa. Pahimpia ovat ne, joilla ei ole edes samanikäisiä serkkuja tai muita kontakteja ja ovat koko suvun lellikkejä.

Vierailija

Tsemppiä! Kuulostaa niin tutulta. Minä kanssa syyllistin itseäni ihan hirveästi ja miestäni, mietin mitä teemme oikein väärin! Ajattelin, että onko lapsissamme jotain vikaa..
sitten työkaverini kertoi kuinka rankkaa heillä oli tuossa samassa iässä! Tajusin,että moni muu perhe kamppailee saman asian kanssa. Nyt pojat 6 ja 8, edelleen nuhjaavat keskenään, mutta paljon vähemmän. Ymmärtävät myös seuraamukset paremmin ja ehkä miettivät kaksi kertaa kannattaako aloittaa tappelu ja mitä siitä seuraa!

Vierailija

Muistelkaa vaan omaa lapsuuttanne.

Vanhemmilla on tässä ratkaisun avaimet: tuleeko lapsesta omaa tahtoaan rakentavalla tavalla ilmaiseva yksilö, vai aiheutetaanko elinikäinen eripura sisarusten välille 50-luvun tyyliin vertailemalla ja "ohipuhumalla": "Pekka on niin kiltti, pitääkö sun aina olla niin tuhma?! Katso Pekasta mallia!!"

"Tule Liisa sinä tänne, jätetään Matti yksin nyt, Matti saa miettiä tekojaan, kun me tehdään jotain muuta. Todella ärsyttävää tuollainen Matin käytös."

Vierailija

Ei me aikuiset loppujen lopuksi olla niin paljon fiksumpia kuitenkaan.. Kyllä mekin osataan nahistella, kiukutella ja vierittää vastuuta muille kun olosuhteet ovat oikein suotuisat. Riitoja tulee aina siellä missä on ihmisiä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat