Toimeentulotuki ja veronpalautus
Olen hakenut ja saanut viimeksi toimeentulotukea 22.2.2018, rahallisesti tiukkaa mutta olen pärjännyt. Sain veronpalautusta ja olin joulukuun töissä, maksoin kaikki erääntyneet laskut alta pois, ja tammikuun elän taas niin että joudun hakemaan TT tukea. Vaikuttaako siihen tuo joulukuussa maksettu isompi veronpalautus ?
Kommentit (11)
Valitettavasti voi vaikuttaa. Sossu syynää kaiken 3 kk säteellä. Kannattaa silti yrittää, paljon on tuurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti voi vaikuttaa. Sossu syynää kaiken 3 kk säteellä. Kannattaa silti yrittää, paljon on tuurista kiinni.
Ei sossu myönnä enää toimeentulotukea, haetaan KELAsta.
Vaikuttaa ja et saa. Esimerkiksi itse sain n. 600e veronpalautuksia joulukuussa niin tuota summaa vyörytetään kuukausiksi eteenpäin, että seuraavan kerran saan varmaan huhtikuussa. Tuolla veronpalautuksella olisi siis pitänyt elää nämä lähikuukaudet. Näin luki päätöksessäni. Kannattaa kuitenkin hakea heti ja joka kuukausi, että tuo vyörytys alkaa heti eikä ensi kuussa tai sitä seuraavassa, vaikka tietäisi, ettei saa.
Se riippuu ihan siitä, että mitä ne laskut oli, ja kuinka paljon veronpalautusta ja millaiset muut tulot sulla on/on ollut. Kannattaa laittaa mukaan selvitys niistä laskuista. Joku ehkä sai 1000€ veronpalautuksia, ja ei vaikuttanut enää edes tammikuun toimeentulotukeen, ja jollain taas vaikuttaa 600€ veronpalautus vielä maaliskuussa (kuten tuossa yhdessä kommentissa).
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa ja et saa. Esimerkiksi itse sain n. 600e veronpalautuksia joulukuussa niin tuota summaa vyörytetään kuukausiksi eteenpäin, että seuraavan kerran saan varmaan huhtikuussa. Tuolla veronpalautuksella olisi siis pitänyt elää nämä lähikuukaudet. Näin luki päätöksessäni. Kannattaa kuitenkin hakea heti ja joka kuukausi, että tuo vyörytys alkaa heti eikä ensi kuussa tai sitä seuraavassa, vaikka tietäisi, ettei saa.
Tottakai siitä olisi pitänyt säästää tuleville kuukausille. Näinhän esim. yrittäjätkin toimivat jos tulos epävarmaa, siloin säästetään kun pystytään eikä laiteta ylimääräistä palamaan. Suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ylimäärää saa vyöryttää vain kahdelle seuraavalle kuukaudelle eli maaliskuussa saat ainakin tukea.
Kahden edellisen kuukauden tiliotteet on oltava toimeentulotukihakemuksessa.
Eli jos hakija saa joulukuussa veronpalautuksia jotka käyttää elämiseensä, maksaa laskunsa/menonsa sillä, hän saa seuraavan kerran toimeentulotukea maaliskuussa. Tilotteella on oltava nähtävissä ettei siellä ole ylimääräisiä rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ylimäärää saa vyöryttää vain kahdelle seuraavalle kuukaudelle eli maaliskuussa saat ainakin tukea.
Juuri noin.
No mitenkäs jos on ollut töissä vaikka 2 kk ja sen jälkeen hakee toimeentulotukea, niin eikö sitä sitten myönnetä, kun pitäisi seuraavatkin kaksi kuukautta elää niillä töissäolokuukausien palkalla. Siitä on kuitenkin joutunut maksamaan esim. täyden vuokran, kun ei ole saanut niiltä työssäolokuukausilta asumistukea. Vuokran ja muiden välttämättömien kulujen jälkeen käteen jäisi sitten vain joitakin kiluja, joilla on pitänyt ostaa ruokaa. Miten ihmeessä elää kahden kuukauden palkalla neljä kuukautta, jos se palkkakaan ei kummoinen ole ollut?
kyllä kaikki viedään , tuhkatkin pesästä et saa täyttä tukee tuo vaikuttaa kuukausiin asti