Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Some ahdistaa

Vierailija
14.01.2019 |

Haluaisin keskustella somesta ihan asiallisesti tässä ketjussa. Minua siis ahdistaa koko some nykyään, kaikki siinä. Tinderit, snapchatit, instagramit...you name it. Kaikki ottavat vain kuvia itsestään turpa tötteröllä eikä oikealle elämälle jää aikaa. Somessa on myös koko ajan läsnä s*ksi, se ällöttää ja häiritsee kovasti. Jos meinaa pysyä mukana menossa, on pakko tyrkyttää itseään joka tuutista ja ottaa kuvia. Nykyaika on tällaiselle rumemmalle ihmiselle todella ahdistavaa. Onko muilla samoja fiiliksiä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät kuvaa itseään, ja on paljon niitäkin, jotka eivät ole somessa. Miksi yleistät?

Ennaltaehkäisy on paras toimintatapa niin monessa asiassa.

Vierailija
2/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään noista kanavista ei ole pakko olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan ettei kannata mennä ja käyttää noita sovelluksia jos ne tekee olon vaan pahaksi. instagramissakaan esim. ei ole pakko seurata yhtäkään selfietä postaavaa henkilöä tai edes yhtään ns. ihmisiä. sielä on paljon esim. luonto, taide, valokuvaus meikki (you name it) tilejä joilla ei tarvi kenenkää pärstää kattella jos ei tahdo. samalla tapaa voi facebookissa jne. olla näkemättä ärsyttäviä seksiä tihkuvia kuvia jos vaan laitat ko. kuvia postaavat kaverit piiloon jne. eli saa ihan omalla käytölläkin vaikutettua. ja jos tiedostaa että joku ahdistaa, niin älä jumaliste kato sellasia kuvia tai sivuja. Se että jotain ahdistaa se mitä muut tekee, ei tarkota et se ois väärin tai joku muu ei siitä tykkäis- mut jos itteensä ahistaa niin ei siinä muuta kun poistat omasta elämästäs sellaset asiat jotka ahistaa niin hyvin ku pystyt tai sitte vaan keskityt niihin hyvii ja kivoihin asioihin mitkä sua ei ahdista. En mäkään seuraa tai kiinnitä huomioo mihinkään mikä mua ahistaa tai ei kiinnosta... 

Vierailija
4/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin on pakko olla esimerkiksi töihin liittyvien asioiden vuoksi. Ymmärrän täysin tuon ahdistuksen, sillä itsekin joudun pakosta käyttämään mm. facea ja instagramia.

Vierailija
5/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että Tinder on deittisovellus eikä mikään some-alusta, mutta olen ilmeisesti ymmärtänyt väärin...?🙄

Vierailija
6/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistuksesta voi päästä eroon esim. kehittämällä omaa itsetuntoa ja keskittymällä asioihin jotka kiinnostaa itseään ja lakata ajattelemasta kaikkea mitä muut tekee tai postaa someen. ja muistamalla et sielä olevat asiat on aina hienosäädetty ja monen filtterin läpi suodatettua ei siis oikeaa elämää. turha sellasesta on itseään soimata ja ahdistua sen takia. Jos on pakko esim. töiden takia käyttää tms. niin sitten käyttää vaan sen minimin mikä on pakko. Ymmärrän ahdistuksen, itselläkin oli sellaista joskus. Mutta kehitettyä paremman itsetunnon ja muita kiinnostuksen kohteita, ja kiinnittämällä huomion vain omaan elämään enkä muiden asioihin ja somen kyttäämiseen niin ahdistus noiden takia on vähentyny. Miksi se seksuaalisuus sielä haittaa esimerkiksi? 

Vierailija
7/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teet päätöksesi mitä luet ja katsot. Jos koet itsesi rumaksi, miksi se pitää täällä mainita erikseen. Tulee aina tietty provojen kirjoittaja mieleen, jonka aikansa kuluksi tekee aloituksia.

Vierailija
8/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ahdistaa toisinaan some, erityisesti teinien keskuudessa todella ikävää kun toisia salakuvataan ja otetaan kaikkia kuvia ja videoita ilman lupaa. On myös kurjaa, jos on kaverin kanssa ja ei saa mitään kontaktia, kun toinen istuu luurit päässä (kylässä!!!!!) eikä saa mitään kontaktia. Vähän ikävää myös se, että ainakin omassa kaveripiirissä muutamat nuoret ottavat mallia noista tubettajista ja jokainen kuvittelee, että voi tehdä siitä itselleen ammatin, vaikkei olisi mitään mielenkiintoista tarjottavaa muille. Parasta kuitenkin varmaan ihan vain opetella hyväksymään että tämä on ajan henki ja näillä mennään. :-)

Vierailija
9/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustan vanhempaa, keski-ikäistä ikäluokkaa ja jossa some tarkoittaa lähinnä Facea, Instaa ja Tinderiä.  Siinä ikäryhmässä, jos missä,somen irvokkuus näkyy ikäihmisten apinoidessa nuorempaa sukupolvea filtteröityine selfieineen ja lastenlasten saavutuksia kehuskellessa. Ymmärrys somen riskeistä on vähäistä ja netiketti hakusessa. 52 vuotias vaikeasti ylipainoinen äijä hämäläisessä tuppukylässä kasvattaa pitkän letin ja istuu saunan jälkeen kotisohvalla ottamassa vihjailevia kuvia melkein alapäästään, jolla koukuttaa sitten lähipubissa viihtyvän lähihoitajan nauttimaan maalaiselämästä kanssaan (ja tekemään kotiduunit). Joten jossakin siinä mennään ikäluokassani ja joka myös saa monet addiktoitumaan, sillä keski-iässä monen elämä erojen ja lasten kodista muuttojen jälkeen saattaa olla kovinkin yksinäistä. Niinpä addiktoituminen saa myymään itseään, hakemaan seuraa sekä hyväksyntää kuin sen sijaan miettimään olisiko elämänkokemuksella sekä ihmistuntemuksella suurempi arvo sittenkin.

Some ja siihen liittyvä jatkuva luurin tai läpppärin plaraaminen on tunnetusti keskittymistä hajottavaa, jolloin myös vaikutus oikeassa elämässä on negatiivista.

On hyvä, että asiasta keskustellaan. Tein itse kovan työn päästä irti terapian avulla ja luodakseni somesta itselleni piristävän kokemuksen silloin kuin siellä päätän seassa pyöriä. Ei some pelkästään huono asia ole, vaan millaisilla ehdoilla siinä suostuu olemaan mukana. Kaveruutta se ei missään nimessä vahvista,mutta luo uusia kanavia löytää kavereita ja tekemistä ja tietoa.

Vierailija
10/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ahdistaa toisinaan some, erityisesti teinien keskuudessa todella ikävää kun toisia salakuvataan ja otetaan kaikkia kuvia ja videoita ilman lupaa. On myös kurjaa, jos on kaverin kanssa ja ei saa mitään kontaktia, kun toinen istuu luurit päässä (kylässä!!!!!) eikä saa mitään kontaktia. Vähän ikävää myös se, että ainakin omassa kaveripiirissä muutamat nuoret ottavat mallia noista tubettajista ja jokainen kuvittelee, että voi tehdä siitä itselleen ammatin, vaikkei olisi mitään mielenkiintoista tarjottavaa muille. Parasta kuitenkin varmaan ihan vain opetella hyväksymään että tämä on ajan henki ja näillä mennään. :-)

Nämä on ehkäpä niitä oikeita syitä miksi some voisi ahdistaa. lähinnä juuri lasten kehityksen kannalta huolestuttava kun ns. pelisääntöjä silä ei ole kuten normaalisti yhteiskunnassa... 

Vierailija
11/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on helppo kiusaamisen väline. Minua on mm. kuvattu salaa ja levitelty ikäviä juoruja ja netissähän ne leviää helposti. En yhtään väheksyisi myöskään ulkonäköpaineita. Oletteko te koskaan olleet lapsia? Itse olen 13 ja kyllä vaan ahdistaa ettei itselläni ole koskaan mahdollisuuksia olla yhtä kaunis kuin nämä IG-tytöt, vaikka miten leikkelisin ja pumppaisin itseeni täyteaineita.

Vierailija
12/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on helppo kiusaamisen väline. Minua on mm. kuvattu salaa ja levitelty ikäviä juoruja ja netissähän ne leviää helposti. En yhtään väheksyisi myöskään ulkonäköpaineita. Oletteko te koskaan olleet lapsia? Itse olen 13 ja kyllä vaan ahdistaa ettei itselläni ole koskaan mahdollisuuksia olla yhtä kaunis kuin nämä IG-tytöt, vaikka miten leikkelisin ja pumppaisin itseeni täyteaineita.

Älä valehtele ikääsi. 😂😜

Vierailija
13/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kysymys kuuluu, miksi pitäisikään olla? ja miksi haluaisit pumpata itsesi täyteen täyteaineita ja leikellä kroppaasi? miksi?? kenen takia?? ja nekin ig-tytöt on sielä veitsen alla ja photoshopin ihmemaailmassa muokattu - ja todennäköisesti ei ole oikeasti sen onnellisempiakaan. todennäköisesti vielä paskempi itsetunto on heillä ja neuroottinen tarve parannella itseään ja verrata muihin - aina kun löytyy joku joka on kauniimpi tai timmimpi tai mitälie. 

Lapsille tulisi lähinnä opettaa miten kasvattaa hyvä ja terve itsetunto ja että itseään ei tarvi verrata muihin... mutta kun tätä ei ole niin lopputulos on siinä että ahdistutaan ja katkeroidutaan kun ei huomata omaa kauneutta ja elämän arvoa. tämän olen oppinut kantapään kautta ja terapiassa itsetuntoa vahvistamalla tajunnut. Kysykää itseltänne vakavasti - ketä varten teidän täytyisi olla meikattuja, treenattuja ja leikeltyjä heruttajia?? onko se kaiken maailman miesten huomio niin tärkeää, todella? 

Vierailija
14/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää vielä, että on hirvittävän kurjaa että nykyään näitä laitteita pitäisi käyttää myös koulussa työvälineenä, vaikkei mitään näyttöä ole siitä, miten ne vaikuttavat oppimiskykyyn ja kehitykseen. Pojat ja heikommat oppilaat putoavat kelkasta jo alkumetreillä, eikä kukaan voi keskittyä kun mölinä ja vaeltelu on sallittua. Erityisluokat pitäisi saada takaisin ja vähän tutkia, ketkä niistä vempeleistä oikeasti hyötyvät. En usko, että ainakaan keskittymishäiriöiset oppilaat tai juuri ketkään pojista. Helpostihan noilla pääsee vaikka googleen kesken tunnin, opiskella ei sitten tarvitse. Heikentävät entisestään keskittymiskykyä ja monien kirjoitustaitokin on rapistunut oletettavasti nimenomaan somen myötä, se kun on kaikesta muusta pois.

Vierailija
15/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulle some on kuin kirjasto, jossa voin itse valita, minkä kirjan luen. Toisaalta en ole some-addikti eli mun ei ole mikään pakko olla 24/7 somessa eikä edes seurata sellaisia asioita, jotka eivät kiinnosta mua palaneen puupennin vertaa (esim turpatötterökuvat). Oikealle elämälle jää aikaa just niin paljon kuin haluaa. En edes tunne ihmisiä, joiden koko elämä on somessa. 

Vierailija
16/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele ikääsi. 😂😜

Vierailija
17/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle on annettu niin huonot kortit elämään ettet osaa kirjoittaa sujuvaa tekstiä, en voi sille mitään. Olen pahoillani.

-11

Vierailija
18/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä noi määritelmät sovi omiin someihini. Yksikään kaveri/seurattava ei postaa töröhuulikuvia. Kaikilla facekavereilla on oikea elämä eikä some ole elämän keskipiste.

Vierailija
19/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäisten puhe - ja kirjoitustyyli on hiukan erilaista...

Vierailija
20/23 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on ihan alueellisia eroja ja taustakin vaikuttaa. Ne lähiössä asuvat kirjoittavat keskimäärin huonompaa kieltä kuin akateemisten ja hyvin toimeentulevien lapset.

-11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan