Neuvola kotikäynnille
Uhka vai mahdollisuus?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani hoitaja, tosin en ole koskaan ollut neuvolatyössä. Mutta voin sanoa, että ei hoitajia kiinnosta ihmisten pölyt ja pyykkikasat tai sisustukset eikä hoitajat muutenkaan pällistele koteja. Hoitajaa kiinnostaa se potilas (lapsi, äiti) ja potilaan terveys.
Asiakas.
Olisin mielelläni ottanut kotikäynnin ensikäynniksi mutta kertaakaan ei ole tarjottu (3 lasta 10v haitarilla, 2 kaupunkia/neuvolaa).
93 kävivät täällä ruotsissa,kun ensimmäisen sain.Toisesta ja kolmannesta sain mennä itse neuvolaan.
Tulivat aikaa nopsaa kun olimme kotiutuneet,tietysti varasivat ensin ajan.Isäkin kotona jotta saivat tavata.
Lapsen takia tämä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
93 kävivät täällä ruotsissa,kun ensimmäisen sain.Toisesta ja kolmannesta sain mennä itse neuvolaan.
Tulivat aikaa nopsaa kun olimme kotiutuneet,tietysti varasivat ensin ajan.Isäkin kotona jotta saivat tavata.
Lapsen takia tämä tehdään.
Ensikäynneistä kyse.
Jos joku terkkari kotikäynnillä alkaisi puhua pölystä, niin sanoisin suoraan, että "ystävällisesti pyydän, että et kommentoi kotini siivousta vaan keskityt lapsen asioihin". Ei kannata tehdä ongelmaa tällaisista asioista, jos joku on törppö ja alkaa hölisemään jostain villakoirista, niin hänet pitää jämäkästi palauttaa aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Te, joita pelottaa se että joku ”arvostelisi” kotianne:
Arvosteletteko itse muiden koteja? Miltä teistä tuntuisi käydä kylässä lapsiperheessä, jonka koti ei olisikaan tiptop puunattu? Jos vaikka olisi leluja lattialla tai pyykkiä kuivumassa? Paheksuisitteko?
Meillä terveydenhoitaja (50+) hehkutti koko ajan, että ei ole koskaan ollut kartanossa, on tämä ihana, on teillä täällä ihanaa, minä kurkistan vielä saliin, ai heillä on täällä flyygeli, voi kun osaisi soittaa, ihana maisema näistä ikkunoista, voisiko katsoa vielä tuon ruokasalin...
Ei häntä kiinnostanut lapsi tai minä vaan se, että oli kerrottavaa muille. Kännykkää ei sentään kehdannut ottaa esille.
Meille sosiaalialan ihminen olisi tullut kotikäynnille, jos oltaisiin niin toivottu. Oli kyseessä ensimmäinen tapaamiskerta. Onneksi emme suostuneet, sillä kyseinen tapaamiskertakin oli aivan turha. Olisi ärsyttänyt ajatuskin, että tämä olisi tullut kotiimme arvioimaan vauvan tulevaa elinympäristöä.
Terveydenhoitajan sen sijaan toivotan tervetulleeksi uuteen osoitteeseemme, jossa vauvallakin on oma tilansa. Th:n tehtävä kun on vauvan tsekkaaminen, ei ympäristön tutkiminen. Tottakai, jos asuinympäristö olisi rähjäinen ja vanhemmat sen mukaisia, pitäisi hälytyskellojen soida. Muuten ei mitään ongelmia.
Minusta tuo on ihan hyvä idea. Kaksivuotias voi olla neuvolassa todella varautunut: ei uskalla poistua äidin sylistä leikkimään, ei suostu tekemään nuppipalapeliä, ei sano mitään (vaikka vanhemmat vakuuttavat lapsen osaavan puhua). Eikä neuvolassa ole paljon mahdollisuuksia näyttää karkeamotorisia taitoja. Kotona nuo asiat tulevat paljon luonnollisemmin. Vaihtoehtoisesti kaksivuotias voi roikkua ovenkahvassa ja karjua koko 2v-käynnin ajan :D
Ei se omakaan kotini ole tiptop, joten en järkyty jos jollain on kotona koirankarvoja tai pyykkikasoja.
T. Th