Kuuluuko Aspergeriin sellainen, että epäloogisuus ärsyttää?
Olen huomannut, että monet assit tuntuvat olevan ajattelussaan varsin systemaattisia ja heitä ärsyttää kovasti, mikäli heidän keskustelukumppaninsa puheessa ja mielipiteissä on ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia. Voi toisaalta liittyä ihan perusluonteeseenkin, mutta uskotteko, että assiudella ja loogisuuden tavoittelulla on jonkinlainen yhteys?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että asseilla on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin neurotyypillisillä? Siis keskimäärin, ei automaattisesti ja kaikissa tapauksissa. Kyllä ymmärrän hyvin, että älykästä ihmistä saattaa ärsyttää hieman vähemmän älykkäiden ihmisten käytös ja mielipiteet.
Oma poika sai diagnoosin ja samalla koulupsykologi totesi kongnitiivisten avujen, muistin ja loogisen ajattelun olevan selvästi ikätasoaan vahvempaa, jos vaikka haasteitakin on, lähinnä liittyen sosiaalisuuteen, ei niinkään ajatteluun.
Poika on erittäin kiinnostunut muiden ajatuksista ja haastaa muita perustelemaan kantansa. Tämä on erityisen ärsyttävää, sillä hän voittaa joka kerta. Jos esimerkiksi sanon että uskon jumalaan, hän esittää niin pahoja kysymyksiä, että lopulta minun on vain luovutettava ja sanottava että en itseasiassa tiedä, näyttää siltä että jumalaa ei ole olemassa.
Mikätahansa uskontoon, politiikkaan, ideologiaan liittyvä uskomus saa hänet hykertelemään, kun tietää että en osaa argumentoida samalla tasolla kuin hän. Poika on 14, minä 40, enkä ihan tyhmä ole itsekkään.
Mutta huomiona siis se, että loogisuuden puute ei saa häntä ärsyyntymään, vaan hän näkee tilaisuuden hupilleen.
En tiedä, olenko asperger, mutta minua juuri epäloogisuus, perusteettomat oletukset, irrationaalisuus ja ihmisten laumahenkisyys v*tuttaa kaikista eniten tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Asperger tuntuu olevan uusi narsismi. Sitä on joka toisella.
70% aspergereista on joku persoonallisuuden häiriö. Löytyy googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä asburgerjuttuja.
Ehdottomasti parempia kuin Aasian viennin asiantuntijoiden jutut. Tai setämiesikäisten koulukiusaajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että asseilla on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin neurotyypillisillä? Siis keskimäärin, ei automaattisesti ja kaikissa tapauksissa. Kyllä ymmärrän hyvin, että älykästä ihmistä saattaa ärsyttää hieman vähemmän älykkäiden ihmisten käytös ja mielipiteet.
Oma poika sai diagnoosin ja samalla koulupsykologi totesi kongnitiivisten avujen, muistin ja loogisen ajattelun olevan selvästi ikätasoaan vahvempaa, jos vaikka haasteitakin on, lähinnä liittyen sosiaalisuuteen, ei niinkään ajatteluun.
Poika on erittäin kiinnostunut muiden ajatuksista ja haastaa muita perustelemaan kantansa. Tämä on erityisen ärsyttävää, sillä hän voittaa joka kerta. Jos esimerkiksi sanon että uskon jumalaan, hän esittää niin pahoja kysymyksiä, että lopulta minun on vain luovutettava ja sanottava että en itseasiassa tiedä, näyttää siltä että jumalaa ei ole olemassa.
Mikätahansa uskontoon, politiikkaan, ideologiaan liittyvä uskomus saa hänet hykertelemään, kun tietää että en osaa argumentoida samalla tasolla kuin hän. Poika on 14, minä 40, enkä ihan tyhmä ole itsekkään.
Mutta huomiona siis se, että loogisuuden puute ei saa häntä ärsyyntymään, vaan hän näkee tilaisuuden hupilleen.
Lähipiirissä aspergereitä. Jollain heistä erityislahjakkuutta ja kykenevät argumentoimaan loogisesti sekä perusteellisesti ja tavallaan ärsyyntyyvät epäloogisuudesta. Mutta yhtä kaikki, ollessaan selvästi väärässä eivät luovuta omasta logiikastaan. Eli ovat ikäänkuin jumissa siinä omassa ajatuksissaan, vaikka se olisi vääräkin.
Sitten on aspergeri, jolla ei ole erityislahjakkuutta. Hänkin on jumissa omassa loogisuudessaan, mutta se ei ole ns älykästä loogisuutta.
Kaikkihan ovat yleensä omasta mielestään niin ylivertaisen loogisia, vaikka ulospäin oma toiminta näyttäisi miten sekavalta tahansa. Ihmiset ovat taitavia selittelemään asiat itselleen aina parhain päin. Aspergerit tuskin ovat tässä poikkeus. Itsekriittisyys ei poista sitä, että jokaisella on ne omat sokeat pisteensä.
Itselläni ei ole virallista diagnoosia, mutta jos lähipiiriltä kysyisi, kaikki luultavasti sanoisivat minua assiksi.
Ja epäloogisuus on niitä ärsyttävimpiä asioita maailmassa. Ajatusmaailma ei jousta tarpeeksi, eli kaikki on aika mustavalkoista.
Älykäs, kyllä, mutta myös henkisesti jäykkä.
Aspergerit ehkä turhan usein näkevät sosiaalisissa suhteissa paljon enemmän tietoista manipulointia vastapuolen taholta kuin mitä niihin oikeasti sisältyy. Tulkinnat tilanteista tuntuvat monesti olevan aika mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin varmaan, muttei tosiaankaan kaikilla. Aspergereita on hyvin, hyvin erilaisia.
Pakko ollakin, jos 50% väestöstä kuuluu luokitteluun.
Tuntemani as-piirteiset ihmiset eivät aina tunnu tajuavan, mitä kannattaa sanoa, ja saattavat laukoa aika tökeröitä ja loukkaavia kommentteja. Mutta jos joku toinen laukoo heille itselleen vähän vastaavia kommentteja, he saattavat kuitenkin ärtyä ja jopa suuttua. Jotkut saattavat myös kehuvat itseään aika paljon, mutta jos toinen tekee samaa, niin he alkavat heti kyseenalaistaa toisen väitteitä. Mielestäni ei tunnu kovin loogiselta, että itselle on eri säännöt kuin muille.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit ehkä turhan usein näkevät sosiaalisissa suhteissa paljon enemmän tietoista manipulointia vastapuolen taholta kuin mitä niihin oikeasti sisältyy. Tulkinnat tilanteista tuntuvat monesti olevan aika mustavalkoisia.
Juuri näin. Tämän olen tajunnut tätä palstaa lukemalla. Paitsi ettei osata tulkita vastapuolta oikein, oletetaan asioita jotka ei pidä paikkaansa ja jotka neurotyypillinen ymmärtäisi vääriksi tulkinnoiksi mutta assi ei. Hankala tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko Aspergeriin kiusaaminen? En tarkoita sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia vaan aivan selvää kiusaamista.
Itseasiassa voi liittyä tietynlaista, mutta eivät ole varsinaisesti niitä kiusaajatyyppejä, koska sosiaaliset taidot puuttuvat ja kiusaajat ovat taitavia juuri siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta huomiona siis se, että loogisuuden puute ei saa häntä ärsyyntymään, vaan hän näkee tilaisuuden hupilleen.Lähipiirissä aspergereitä. Jollain heistä erityislahjakkuutta ja kykenevät argumentoimaan loogisesti sekä perusteellisesti ja tavallaan ärsyyntyyvät epäloogisuudesta. Mutta yhtä kaikki, ollessaan selvästi väärässä eivät luovuta omasta logiikastaan. Eli ovat ikäänkuin jumissa siinä omassa ajatuksissaan, vaikka se olisi vääräkin.
Sitten on aspergeri, jolla ei ole erityislahjakkuutta. Hänkin on jumissa omassa loogisuudessaan, mutta se ei ole ns älykästä loogisuutta.
Olen todennäköisesti asperger, ja olen huomannut että jos pidän jotakin asiaa totena, on minulla rakennettu tästä asiasta jonkinlainen päättelyketju jossa asia yhdistyy toiseen monella tavalla. Se miten tukevasti tämä häkkyrä seisoo, tekee siitä pätevän, ainakin omassa päässäni. Pääni haluaa myös koko ajan koestaa tätä totuutta ulkomaailmassa ja katsoa onko se vedenpitävä ja onko tukevatko muut tähän asti validit totuudet tätä totuutta. Onko päättelyketju lyhennettävissä, onko se jopa yhdistettävissä muiden totuuksien päättelyketjujen kanssa. Jos näin tapahtuu, syntyy ällistysmäinen ahaa-elämys kun hyvin etäisetkin asiat ovat sittenkin yhteydessä toisiinsa, olkoon se vaikkapa ”totuusketjun” yhdessä ainoassa solmussa.
Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin kuulla jonkun sanovan että jokin asia on näin vain koska se on näin tai koska jossain kirjassa lukee niin ilman perusteltua päättelyketjua. Eipä sillä että itsekään pystyisin perustelemaan miten olen päätynyt ajattelemaan kuin olen päätynyt ajattelemaan, mutta intuitio jonkin asian paikasta maailmassa on vahva. ”Se vain menee niin, tiedän sen”-tyylillä. Luin jostain että aspergereilla aivot rakentavat konsepteja palasista alhaalta ylöspäin eikä ylhäältä alaspäin. Tuntuu järkeenkäyvältä.
En tiedä, mutta ainakaan asseja ei tunnu usein kiinnostavan ns. arkipäiväinen jutustelu esim. kuulumisista, työasioista jne., vaan he haluaisivat keskustella syvällisesti tietyistä aiheista mahdollisimman perinpohjaisesti.
Ainakin itseni kohdalla kuuluu. Siksi en juuri viihdykään ihmisten seurassa, vaan koneiden ja laitteiden. Olen tullut siihen tulokseen, että jos hakeutuisin enemmän ihmisten seuraan, kiusaisin ja ärsyttäisin sillä vain itseäni.
Sinun poikasi on todennäköisesti älykkäämpi kuin kaikkien muiden lapset ja hän on todennäköisesti valovuosien päässä älykkyydessä verrattuna minuunkin. Olen kuullut hieman puhetta täällä yliopistossa, että hän saisi seuraavan nobelin lääketieteestä ihan vain siksi, kun hän on niin ÄLYKÄS. Saulikin vihjaili tossa vähän mulle, että kyllä sinun pojastasi voitaisiin tehdä seuraava presidentti hänen ÄLYTTÖMÄN korkean älykkyyden perusteella. Siis oikeasti vain hänen pitäisi saada lisääntyä, hän on ihmiskunnan tulevaisuus ja hän todennäköisesti vie meidät uranusta kauemmas avaruuteen, ihan OIKEASTI, siis ei voi olla totta miten älykäs hän on, ei vaan voi olla.
Assit ovat taitavia havaitsemaan yksityiskohtia, mutta kokonaisuuksien hahmottaminen on usein vaikeaa. He haluaisivat aina ajatella kaikkien asioiden kohdalla yksilökohtaisesti ja yleistäminen ärsyttää heitä, vaikka tietyissä asioissa on vain pakko tehdä yleistyksiä, jotta ne etenisivät.
Käsittääkseni kaikkein yleisimpiä persoonallisuustyyppejä asseilla ovat juuri nämä "loogiset" persoonallisuudet eli INTJ, INTP ja ISTJ. Varsin assimaisilta niiden kuvailut kyllä vaikuttavatkin:
https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustyypit