Mieheni ei osaa tehdä fiksuja ruokaostoksia
Latoo kärryyn vaikka ja mitä sattuu huvittamaan. Sitten kauhistelee loppusummaa kassalla ja pohtii ääneen miten kallista kaupassa käynti voikaan olla. Tästä jos sanoo, että vähän miettimällä niitä ostoksia pääsisi paljon halvemmalla, niin alkaa se kitinä ja kiukuttelu jolla varmasti pilaa kaikkien päivän. Miten saisin hänet ymmärtämään, että suunnittelu ja kauppalista on kaiken A ja O? Onneksi olen meillä pääasiassa ruokakauppavastaava, sillä muuten meillä menisi kaikki raha ruokaan. Itse saan helposti alle satasella viikon ruuat kolmihenkiselle perheelle, hän samalla rahalla muutamaksi päiväksi.
Vaikka olenkin huomattavasti fiksumpi rahankäyttäjä niin en todellakaan sano, etteikö joskus ei saisi ostaa extraa ja vähän mielitekojen mukaan... Mutta kun mielitekoja ja heräteostoksia kertyy useita kymmeniä euroja aina kun hänet erehtyy ottamaan kauppaan mukaan, niin siinä kohtaa on mielestäni tutkiskelun paikka.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon takia meillä minä vastaan perheen kauppaostoksista ja ruuan laitosta. Ei haittaa mua ollenkaan, tykkään suunnitella ja tehdä ruokaa. Mies sitten vaihtaa mun autoon polttimot ja renkaat + paljon muita hommia mitkä ei kovin hyvin luonnistu multa. Kaikki voittaa.
Meillä mies ostaa kaupasta esim. ranuja, hamppareita, majoneesisalaatteja, limua ja kolmioleipiä tai paahtoleipää. En pysty syömään noista oikein mitään. Mieluummin teen keittoja tai vaikka kalaa ja muusia, jälkkäriksi vaikka pannukakku. Ei ne munkaan tekemät ruuat aina niin terveellisiä oo, mutta rahaa menee ehkä kolmasosa siitä mitä miehellä.
Paahtoleipää ei pysty syömään tukehtumatta, mutta pannari kyllä uppoaa. Hillolla vai sokerilla?
Mistä sinä tiedät, miksi kyseinen henkilö ei pysty syömään paahtoleipää? Miksi keksit omiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka on ainakin meillä paljon tärkeämpää kuin penninvenytys ja kauppaan kuluukin kahdelta hengeltä n. 150 € viikko. Toki vähemmälläkin selviäisi, jos ostaisi vähemmän laadukasta lihaa, halvempia vihanneksia, hedelmiä ja herkkuja, jättäisi eksoottisemmat (lue kalliimmat) mausteet, vähäsokeriset myslit yms. kauppaan ja sitä rataa.
Penniä venyttämällä saa myös maistuvaa ruokaa edullisesti, kun jaksaa suunnitella. Meillä ostetaan lihat pakkaseen alelaputettua. Siinä säästää jo hurjasti.
AP
Pakastus muuttaa monen ruoka-aineen rakennetta selvästi heikompaan suuntaan.
Ohis, mutta tämä auton huolto on niin säälittävä vertaus aina näissä työnjakovertailuissa. Käytkö kaupassa kaksi kertaa vuodessa? Niin usein ne renkaat nimittäin vaihdetaan. Ja polttimot mulle vaihtoi Motonetin tyyppi viidellä eurolla viimeksi kaksi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
No tuon takia meillä minä vastaan perheen kauppaostoksista ja ruuan laitosta. Ei haittaa mua ollenkaan, tykkään suunnitella ja tehdä ruokaa. Mies sitten vaihtaa mun autoon polttimot ja renkaat + paljon muita hommia mitkä ei kovin hyvin luonnistu multa. Kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kaipailisin...
AP
Mihin ihmeeseen? Siihen, että miehesi on pöljä? Sori, en osaa auttaa.
Osaa kyllä ostaa terveellistä ja monipuolista ruokaa, mutta välillä tulee ylilyöntejä. Olimme viimeksi isolla markettiostoksilla, kun arvoin kumpaa juustoa haluan mieheni oli että ota kummatkin.
Kierroksen lopuksi jo vähän aloin toppuuttelemaan (koska en jaksa sitä laskun ihmettelyä), mies vaan sano että eihän tässä ole kuin joku 50 euroa.
Totesin että jaaha, kattellaan...
Kassalla n. 120 €
Totesi kyllä pölmistyneenä, että ei taida hänellä olla mitään tajua hinnoista jos ei mene frukaalin listan kanssa.
Eipä tämä taloutta kaada, mutta naurattaa nämä harvat ”kunnon” ostokset pari kertaa vuodessa yhdessä. Muuten siis käymme usein erikseen ja tarkan listan mukaan, lähinnä lista myös itselleni koska tasan jää puolet tarvittavasta pois kun en ulkomuistista aina muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruoka on ainakin meillä paljon tärkeämpää kuin penninvenytys ja kauppaan kuluukin kahdelta hengeltä n. 150 € viikko. Toki vähemmälläkin selviäisi, jos ostaisi vähemmän laadukasta lihaa, halvempia vihanneksia, hedelmiä ja herkkuja, jättäisi eksoottisemmat (lue kalliimmat) mausteet, vähäsokeriset myslit yms. kauppaan ja sitä rataa.
Penniä venyttämällä saa myös maistuvaa ruokaa edullisesti, kun jaksaa suunnitella. Meillä ostetaan lihat pakkaseen alelaputettua. Siinä säästää jo hurjasti.
AP
Pakastus muuttaa monen ruoka-aineen rakennetta selvästi heikompaan suuntaan.
Juu, esim. maidon ja monien hedelmien, muttei lihan silloin kun puhutaan muutaman kuukauden pakastukseen suositellusta ajasta. Kuinka moni pakastaa maitoa tai hedelmiä? Mummoni pakasti maitoa jostain syystä 40 vuotta sitten, muttei käyttänyt sitä kuin leivontaan. Kauppaan oli kyllä pitkä matka, se ehkä selitti asiaa kun silloin leivottiin kuitenkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että hän älyllisesti vajaa on. Kauhean fiksu ja kätevä monessa asiassa, mutta tämä ostokäyttäytyminen on jotain ihan järkyttävää. Osaa kyllä tehdä ruokaa, mutta ei ostaa sitä. Luulen, että perimmäinen syy on siinä, että hänen ei ole ikinä tarvinnut asua yksin ja opetella kantapään kautta vähillä rahoilla taloudenhallintaa.
Mullekin kaupassa käynti ja ostosten suunnittelu on mieluisaa puuhaa, mutta näin viimeisillään raskaana on joskus kiva armahtaa itseään ja ottaa mies kauppaan mukaan, jotta saa kantajan painaville ostoskasseille.
AP
Mä ehkä ottaisin tämän tilanteetn (=loppuraskaus ja pikkuvauva-aika) poikkeustilanteena, ja antaisin asian olla, kun mies ei kerran pysty ottamaan vastaan palautetta toiminnastaan. Sitten kun mahdollista, ottaisin taas päävastuun ruokaostoksista.
Jos kuitenkin haluat yrittää tehdä jotain...
Anna tarkka lista mukaan? Ei sillä, minua ärsyttäisi joutua tekemään aikuiselle ihmiselle listoja, mutta kaikki ei aina mene optimaalisesti.
Jos mies kauhistelee hintoja niin mä olisin vaan että hmm, niin, jaa, en menisi mukaan kauhisteluun. Ehkä hänellä joskus välähtää.
Tai jos näyttäisit hänelle hänen vs. oman kauppareissun kuittia ja ihan osoittaisit sieltä ne kalliit ostokset?
Eksä palasi kaupasta (jos sinne kolme kertaa vuodessa joutui) aina voitonriemuisena jauhelihapaketin ja maitolitran kanssa. Heilutteli kuittia ja ihmetteli kuinka minä saan perheen ruokiin tuhlattua niin järjettömän summan rahaa. Onneksi kaapista löytyi aina ne perustarpeet, joilla tuon kauppakäynnistä selvittiin ilman että piti syödä kuivaa jauhelihaa maitolasillisen kera.
Me suunnitellaan aina ruokalista yhdessä (viikoksi kerrallaan). Kun ateriat on päätetty, tehdään lista niitten mukaan ja jos halutaan jotain naposteltavaa lisäksi, nekin päätyvät listalle.
Sen jälkeen mennään kauppaan ja ostetaan tasan vain se, mitä lukee listassa.
It's not rocket science, peeps!
Mulla menee ruokaan n. 40-50 euroa viikossa, tosin asun yksin (tai no, koiran kanssa, senkin ruuat on laskettu tähän) nelisen päivää kun mies on mun luona yleensä vain pe-illasta ma-aamuun.
Itte ainakin oon sellanen että kunhan pääsee vaan nopeasti ulos ja kokkailunkin suhteen se menee vähän siihen että heitetään ne raaka aineet siihen pannulle ja kypsennetään -tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Itte ainakin oon sellanen että kunhan pääsee vaan nopeasti ulos ja kokkailunkin suhteen se menee vähän siihen että heitetään ne raaka aineet siihen pannulle ja kypsennetään -tyyliin.
Kuulostaa tosi herkulliselta...not :D
Vierailija kirjoitti:
Toinen ääripää on minun mieheni. Ei välitä niinkään rahasta, mutta ostoskorissa on viikosta toiseen vain vähärasvaista kanaa, kalaa ja lihaa, riisiä, bataattia sekä parsakaalia ja porkkanoita. Tietenkin puuroa ja kananmunia unohtamatta. Ruokaympyrä on täydellinen ja mieheni kuin veistos, mutta joskus tekisi mieli relata.
Heh, aivan kuin minä ja oon siis nainen :) Niistä saa hyvää ja terveellistä ruokaa käyttämällä mausteita :)
Miehet syö elääkseen noin normaalisti ja millä nälkä lähtee nopeasti jos miehen työt.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo 16v iässä, että hankin sellaisen ammatin, että ei tarvitse ruokakaupassa rahaa miettiä. Minulle on ihan se ja sama, mitä ruokaa mies kaupasta tuo, koska pystyn omalla palkalla ostamaan kaiken tarpeellisen. Jos mies ostaa herkkuja, niin meillä syödään viikonloppuna salmiakkiaakkosia ja kermaperunoita. Aika suppea ruokavalio, mutta en ota siitä mitään pulttia.
Aina kannattaa katsoa, millä hinnalla ostaa ja minkä verran. Hintojen vertailu on perustaito, joko jokaisen tulee osata. Etenkin elintarvikkeissa on mielettömiä hintaeroja. Tuotteen kilohinta voi olla esimerkiksi isommassa pakkauksessa kalliimpi kuin pienessä. Joskus taas kannattaa ostaa 100 gramman sijasta 3000 grammaa. Tietyt hedelmät voivat olla törkeän hitaisia vuoden ajasta riippuen jne. Tyhmää maksaa liikaa.
Ap:lle
Jos puoliso ei ymmärrä mitä mikäkin maksaa ja mitä tarvitaan, voisitteko sopia että hän hoitaa vaikka viikon ajan koko perheen ostokset nettipalvelun kautta JA tekee myös ruoat, koska muuten hän ei opi hahmottamaan mitä kaikkea ruokalajin valmistamiseen tarvitaan.
Vanha totuus on että kauppaan ei kannata mennä nälkäisenä eikä kiireisenä. Usein tilanne on kuitenkin juuri se. Miehesi pitäisi saada tekemään ostoksia kylläisenä, rauhallisena ja suunnitelmallisesti.
Nettipalvelu on kätevä siksi että siinä klikataan tuote ja hinta näkyy koko ajan. Ostosten kokonaisuutta ja niiden hintaa tulee eri tavalla katseltua. Yhdessä sitten vaikka tarkistatte hänen kokoamansa kauppakassin sisällön kaikessa rauhassa siinä ruudun äärellä ja voitte neuvotella, mikä on tarpeen ja mikä ei.
Ostostapahtumaa ei tietenkään tarvitse viedä loppuun asti, vaan homman voi tehdä ihan harjoituksen kannalta, jos hintaero hirvittää. Tosin onhan se helpotus jos kassi on koottu kaupassa valmiiksi ja riittää kun sen noutaa tai parhaassa tapauksessa saa jopa kotiin kuljetettuna. Jos kauppa ei ole kaukana, itse hakemalla yleensä säästää.
Meillä kanssa miehen kauppakassista löytyy kaikkea turhaa + päälle se, ettei hän osaa laittaa ruokaa. Hän itsekin aina haukkuu aikaan saannoksiaan, kuinka lorahti "vähän" liikaa chilijauhetta tai suolaa tai kuinka ne nyt "vähän" kärähti... Yleensä ruoka lentää suoraan roskiin ja se vasta on JÄRJETÖNTÄ tuhlaamista! Minulla on onneksi päävastuu ruuanlaitossa ja kaupassa käynnistä.
Kun käy liidissä, hyvä ruoka maksaa alle 5 eur/ruho/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Onko hönellä jokin älyllinen kehityshäiriö?
Hönöllä on.
Lakkaat käymästä kaupasta ja laittamastaa ruokaa. Ihme paapomista. Eiköhän tekemällä ja pankkitilin saldon vajumisella opi. Ihme marttyrointia.
Jos aikuinen mies ei osaa ajatella etukäteen, suunnitella, laskea tai laittaa muutamaa raaka-ainetta yhteen, on selkeästi syytä mennä lääkärin koska jonkinlainen aivojen vajaatoiminta on kyseessä.
AP