Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Av:n superkokit! Miten hyödynnät tuoreet yrtit ruoanlaitossa niin, että käytät kaikki eikä mene roskiin?

Vierailija
12.01.2019 |

Ja ei kiinnosta nyt sellaisten kommentit, joilla on joku kotiyrttitarha vaan ne, jotka ostavat jonkun puskan kaupasta tiettyä ruokaa varten, mutta seuraavana päivänäkin se pitäisi käyttää.
Onko sinulla joku viikon ruokalista, jonka olet rakentanut niin, että yrtit menee joka ruokaan?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti voi pakastaakin, mutta tilli tai korianteri ei kyllä pakkasversioina ole yhtä hyviä kuin tuore..

Mausteet nyt on yleensäkin kuivattuja, joten en nyt innostu tuosta kuivuri-ideastakaan (ymmärrän, että se jollekin sopii ja voihan kuivurilla tehdä kaikkea kivaa).

Tuo vesilasivinkki kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.

ap

Mun mielestä tilli kestää hyvin pakastamista, siis ainakin jos käyttää ne lämpimään ruokaan, ehkä se ei ole niin hyvä esim. tuoreena leivän päälle laitettuna pakastamisen jälkeen.

Vierailija
22/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte leikattua nuo yrtit ruokaan järkevästi? Minusta on kauhea homma leikata esim. korianterista tai basilikasta lehdet irti varsista. Vai käytättekö varretkin?

Mun mielestä noiden lehdet on kyllä helppo ja nopea nyppiä irti, mutta basilikasta käytän usein varretkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakastaa ja voi kuivata. Ja voi säilöä oliiviöljyyn, tulee hyvää mausteöljyä.

Vierailija
24/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan aina osan basilikasta, ihan vain lehdet kokonaisena rasiaan. Lämpimään ruokaan saa rikottua kätevästi sen verran kuin haluaa, sellaisenaan se ei oikein enää maistu.

Vierailija
25/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin jostain aleista reilu vuosi sitten tollasen kastelumasiinan jossa kolmelle yrtille tilaa ja kasvivalo, maksoi 20e, se toimii tosi hyvin ja suosittelen kaikille jotka yhtään yrttejä enemmän tykkää käyttää. Basilika siinä varsinkin oikein villiintyy. 

Mä laitan ylimääräiset pakkaseen rasioihin jos ei tule kaikkea käytettyä.

Vierailija
26/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä voi tehdä mausteöljyä, kuivata tai pakastaa. Itse  tungen yrit isoon satsiin tomaattisoosia jonka sitten pakastan annoksina.Justi laitoin murskattua valkosipulia ja yrttejä lasipurkkiin ja täytin purkin oliiviöljyllä. Kiva käyttää vaikka salaatinkastikkeena.

Vierailija
27/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte leikattua nuo yrtit ruokaan järkevästi? Minusta on kauhea homma leikata esim. korianterista tai basilikasta lehdet irti varsista. Vai käytättekö varretkin?

Yrttisaksilla?Niissä on useampi terä.

Vierailija
28/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pitänyt kokeilla silppuamista ja pakastamista oliiviöljyssä jääpalamuottiin, muttei ole vielä jäänyt mitään kokeiltavaa. Luin vinkin jostain kätevien keittiöniksien kokoelmasta, onko kukaan testannut?

Vierailija
29/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele ruuanlaittosi.

Vierailija
30/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytää yrttejä. Käyytän luontaisten kompoonenttien makuja.

Vierailija
31/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan loput pakkaseen. Sieltä on helppo ottaa ruuanlaittoon sopiva määrä.

Joskus annan esim basilikan tai salvian kuivua ja murustan kuivat lehdet purkkiin.

Vierailija
32/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianterista kannattaa käyttää varretkin hienonnettuna vaikka marinadiin / muuhun maustetahnaan. Niihin on turha edes lehtiä haaskata. Samoin teen timjamin kanssa.

Rosmariini toimii yrteistä parhaiten pakastettuna, pilkon puskan heti oksiksi ja pakastan pienissä minigripeissä.

Käytän jos mahdollista koko puskan heti tai sitten yritän esim basilikaa veden avulla pitää hengissä seuraavaan käyttökertaan. Talvella etenkään noi yrtit ei niin turpeita ole, etteikö ne yleensä menisi laakista ihan kahden hengen ruokaankin.

Vierailija
33/33 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään monta kertaa viikossa smoothieita. Niihin menee hyvin kaikki yrtit ja salaatit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi