Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Hernekeittokin kuulemma kannattaa tehdä itse, tulee halvaksi. Tuleehan se, mutta valmishernekeitto kylläkin on yksi halvimpia kaupan ruokia, joten paljonko siinä säästää, kymmeniä senttejä? Ja vielä pitää ottaa huomioon vaivannäkö ja sähkönkulutus (pitkä keittoaika).
Vinkki liikuntaharrastukseen: Sienestä, poimi marjoja tai jaa lehtiä.
Joo tokihan niissä saa liikuntaa, mutta marjoja ja sieniä tuskin kuitenkaan löytyy talvella. Ja lehtien jakaminen ei taas ole mikään harrastus vaan se on työtä josta myös saa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...
No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?
Eri:
On muuten oikeasti aikamoista taiturointia tuo halpa matkustaminen, jos asuu kaukana matkallelähtöpaikasta. Vaikka itse matka olisi ilmainen, niin pitäisi saada kuitenkin vielä halpa matka kotoa lähtöpaikkaan ja takaisin sieltä. Pitäisi varmistua, että on varmasti tarpeeksi aikaa päästä satamaan ja pois sieltä. Jos myöhästyy, tulee lisää maksettavaa. Kokeneelle matkustajalle varmasti helpompaa kuin kokemattomalle.
Itsekin asun kaukana Helsingistä. Onnibus on halpa, kun matkan ostaa ajoissa. Todella halpoja nettitarjouksia on useilla yhtiöillä. Junakin on suht edullinen, kunhan lipun ostaa ajoissa.
Tietysti satamaan pitää mennä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Tölkinkeräyslenkit on kuin aarteenetsintää, löytäminen on se hauskuus siinä.
Itsekin kerään pulloja lenkeillä vaikka oon töissä ja tienaan hyvin. Tulee jostain alitajunnasta takaisin se lapsena koettu löytämisenriemu kun taskurahaa metsästettiin.
No mulla on ihan tavallinen liittymä 17,90 rajaton netti, 500 Min puheluita ja tekstareita. Ei mielestäni paljon halvemmaksi voi puhuminen muuttua. :)
Mutta ei se kilohinnan tuijottelu auta, jos ei ole rahaa siihen isompaan ja kalliimpaan pakettiin. Jos mulla on 2e käytettävissä, ei auta vaikka ison pakkauksen kilohinta olisi 3 e ja pienen 4,25 jos isopakkaus maksaa 2,60 ja pienempi 1,80. Koska mulla ei ole laittaa enempää rahaa kuin se 2e. Tai jos pitää ostaa asiat x ja y ja on 3 e rahaa, niin en osta asiaa x kilohinnanmukaan (2,6), koska sitten en saa asiaa y ollenkaan. Vaikka se pienempi pakkaus maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Missä korvessa sä oikein sitten asut?
Voisiko joku selittää tyhmälle mikä tuon kilohinnan kyttäämisen idea on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...
No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?
Eri:
On muuten oikeasti aikamoista taiturointia tuo halpa matkustaminen, jos asuu kaukana matkallelähtöpaikasta. Vaikka itse matka olisi ilmainen, niin pitäisi saada kuitenkin vielä halpa matka kotoa lähtöpaikkaan ja takaisin sieltä. Pitäisi varmistua, että on varmasti tarpeeksi aikaa päästä satamaan ja pois sieltä. Jos myöhästyy, tulee lisää maksettavaa. Kokeneelle matkustajalle varmasti helpompaa kuin kokemattomalle.
Jestas. On se vaikeaa olla ajoissa satamassa.
Kaikkea voi sattua, bussi saapuu myöhässä tms. tai sitten menettää suuntavaiston tms. VInkkisi on tietysti, että pysyköön kotona jos ei osaa. Mitä vähävaraisempi, niin sitä huonommin oma talous kestää mitään riskejä, joista voi joutua maksamaan lisää.
Sijoita asuntoon, et voi menettää rahaa! Tämä siis kun olin opiskelija ja ainoa tulonlähde oli kesätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Hernekeittokin kuulemma kannattaa tehdä itse, tulee halvaksi. Tuleehan se, mutta valmishernekeitto kylläkin on yksi halvimpia kaupan ruokia, joten paljonko siinä säästää, kymmeniä senttejä? Ja vielä pitää ottaa huomioon vaivannäkö ja sähkönkulutus (pitkä keittoaika).
Sähkö kuuluu monesti vuokraan.
Onhan se itse tehty keitto ihan eri luokkaa kuin purkkikeitot. Ja kerralla tulee vaikka viisi litraa - ruokaa moneksi päiväksi.
”Älä käytä taksia” (ööh koskahan olisin mennyt viimeksi taksilla)
”Suosi laadukkaita vaatemerkkejä” (en ylipäätään osta vaatteita, kun ei ole varaa)
”Ota töihin omat eväät” (olen vain osa-aikaisena, en pidä lounastaukoa)
Sama! Anoppi tätä pullonkeräystä harrastaa vaikka on hyvin toimeentuleva. Sitten saanut minut ja miehenikin innostumaan keräämään pulloja :D kesällä tämä aloitettiin jolloin olin viimeisilläni raskaana. Nyt tyttö 4kk ja kaikki kerätyt pullorahat menee tytön säästöpossuun :) hurjat 15€ sinne jo tullut 😂 mutta mukavaa puuhaa. Ollaan miehen kanssa löydetty jopa pari avaamatonta kalja tölkkiä ojasta. Ja anopin kanssa kisaillaan kumpi löytää eniten tölkkejä :DD ollaan siis 26vuotiaita. Onneksi tässä asuu pari perus juoppoa jotka heittelee säännöllisesti kalja tölkkinsä ojiin nii varma tulonlähde :DD tiedän elämämme on jännittävää täällä pikku pitäjässä
Hyvähän se on antaa halpoja matkavinkkejä, jos asuu Helsingissä, mutta ei täältä Lapin perukoilta kyllä euron hintaisen laivamatkan takia kannata vaivautua.
"Kun meillä oli tosi tiukkaa, mies alkoi silti sijoittamaan. Ihan pieniä summia, mutta säännöllisesti." Etkö pöllö tajua, että on aivan eri asia, jos on tiukkaa tai jos sitä rahaa ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole senttiäkään ylimääräistä. Teitä oli kaksi, minä olen yksin. Minä kirjoitan tämän vielä oikein hitaasti, että ymmärtäisit: kun ei sitä ylimääräistä rahaa kerta kaikkiaan ole, kun joutuu syömään kaurapuuroa päiväkausia, että edes jotain saisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi vinkki on kanssa, että kun jää ylimääräistä, niin osta osakkeita. Siis mitä? Kun sitä ylimääräistä ei jää. Tonnikalapurkin hinnalla saa aika paljon pottuja eikä nälkä lähde pelkillä nuudeleilla. Kääk!
Kun meillä oli tosi tiukkaa, mies alkoi silti sijoittamaan. Ihan pieniä summia, mutta säännöllisesti. En minä sitä silloin tajunnut, mutta oikeassa mies oli. Sitä jatkettiin ja kun tilanne parani, sijoitimme enemmän. Nyt on koossa aika mukava potti vaikka vanhuuden varalle.
Ei se niin pöllö neuvo ole.
Usein nuo säästövinkit ovat sellaisia, ettei niillä säästä kuin korkeintaan muutaman euron. Kannattaa siis katsoa isoimmat rahavirrat ensiksi.
1. Auto pois. Joo, tiedän, se aiheuttaa elämään hankaluutta, mutta autosta aiheutuvat kulut ovat niin valtavia, että niistä kertyvillä säästöillä maksaa vaikka kerran viikossa taksimatkan ja lopun matkaa voi kulkea julkisilla tai pyörällä. Talvella voi pyöräillä, kun on nastarenkaat. Tavaroita ja lapsia voi kuljettaa peräkärryssä. Toki jos lapsia on monta, tämä ei toimi.
2. Halvempi asunto. Tämä voi tarkoittaa kyllä pienempää, vaikeampien kulkuyhteyksien päässä olevaa jne. Jos asumiskustannukset putoavat paljon, autonkin voi ehkä pitää. Monista kaupungeista löytyy asuinalueita, jotka ovat kohtuuhintaisia. Niillä voi olla maine ja niissä voi olla kansainvälinen meininki, mutta rahaa säästyy! Ja näiltäkin alueilta voi saada ihan siistin, remontoidun asunnon.
3. Tulojen lisääminen. Juuri tuo, mitä edellinen kirjoittajakin totesi: sijoittamaan vain, vaikka kuinka pienillä summilla. Joko indeksirahastoihin tai mieluummin osinkoa tuottaviin osakkeisiin. Ideana on saada edes vähän lisää tuloja osinkojen muodossa joka vuosi. Vaikka onnistuisi sijoittamaan vain 500 eur/v. eli noin viisikymppiä kuussa (joulukuussa ja kesäkuussa ei mitään), tuo voi silti tuottaa parikymppiä vuodessa osinkoja. Se on vähän, mutta tuo pääoma on silti koko ajan tallella - harvat osakkeet, jotka kykenevät maksamaan edes 4-5% osinkoja, romahtavat nollille! Paljon järkevämpää kuin lottoaminen. Jos olet opiskelija, sijoita opintolainaasi, mutta harkiten, hajauttaen ja pienissä erissä. Velkaraha on edelleen aika halpaa. Mutta sijoittaa ei pidä pikavoittojen toivossa. Sijoittamista voi oppia esim. Nordnetin blogien avulla.
Osta miehelle/teinipojalle vaatteita kirppareilta.
Vaan sen kun päivän näkis, että kirpparrilta löytyis miehelle ja teinille sopivaa vaatetta joka on heille mieleistä ja jonka kelpuuttavat. Mitä tahansa vaatetta eivät nimittäin kelpuuta vaan molemmat ovat hyvin tarkkoja siitä mitä vaatetta laittavat pääleen. Ovat kyllä sanoneet, että heille kyllä voi kirppareilta ostaa jos vain sopivaa vaatetta löytyy. Itselle vaatteiden löytäminen Emmystä, Face ryhmidtä tai kirpparilta ylipäätään tuota mitään vaikeuksia. Hyviä vaatteita joista pidän ja joita käytän löytyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on ihan tavallinen liittymä 17,90 rajaton netti, 500 Min puheluita ja tekstareita. Ei mielestäni paljon halvemmaksi voi puhuminen muuttua. :)
Mutta ei se kilohinnan tuijottelu auta, jos ei ole rahaa siihen isompaan ja kalliimpaan pakettiin. Jos mulla on 2e käytettävissä, ei auta vaikka ison pakkauksen kilohinta olisi 3 e ja pienen 4,25 jos isopakkaus maksaa 2,60 ja pienempi 1,80. Koska mulla ei ole laittaa enempää rahaa kuin se 2e. Tai jos pitää ostaa asiat x ja y ja on 3 e rahaa, niin en osta asiaa x kilohinnanmukaan (2,6), koska sitten en saa asiaa y ollenkaan. Vaikka se pienempi pakkaus maksaa enemmän.
Sitä kilohintaa on tarkoitus seurata koko ajan, myös sillon kun rahaa vielä on, jotta sulle ei tulis tota kahden euron tilannetta tai jos tulee, kotona on jotain varastossa.
Pakastin ja säilykekaappi kannattaa pitää hyvin varustettuna halvalla ja mieleisellä tarvikkeella. Esmes liskkikeiton aineet ei maksa juuri mitään ja kestää vaikka kuin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri:
Kaikkea voi sattua, bussi saapuu myöhässä tms. tai sitten menettää suuntavaiston tms. VInkkisi on tietysti, että pysyköön kotona jos ei osaa. Mitä vähävaraisempi, niin sitä huonommin oma talous kestää mitään riskejä, joista voi joutua maksamaan lisää.
Ainahan kaikkea voi sattua, kotonakin, mutta pitkänmatkan bussit ovat ääreisharvoin muutamaa minuuttia enemmän myöhässä.
Karsi kaikki ylimääräinen! E
sim sanoma- ja aikakausilehdet. Ei ole enää vuosiin ollut varaa moisiin luksuksiin.
Ja kun kaikki ylimääräinen on karsittu jo edellisen laman aikana. eikä noususuhdanne ole ainakaa meillä vaikuttanut, ei ole hyvä neuvo, ei.
Muistan kyllä vielä ajan kun kävin shoppailemassa ja saatoin ostaa jonkun vaatteen ihan vaan kun sattui sopiva kohdalle.