Onko täällä sijoittajia?
Hei kaikki, olisin kiinnostunut sijoittamisesta, mutta en ymmärrä aiheesta paljoa ja en tiedä kuinka päästä alkuun.
Kumpi on kannattavampaa sijoittaa rahastoihin vai osakkeisiin?
Ja onnistuuko sijoitus niin, että talletan kuukausittain tietyn verran rahaa, vai tuleeko minun sijoittaa kerralla isompi summa?
Kuulisin mielelläni kokemuksia mikäli täällä olisi aiheesta tietäviä! Kiitos!
Kommentit (66)
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta sijoitusasunto, varmasti kannattavin tuotto. Rahastot yms yhtä huuhaata etkä tiedä menetätkö kaikki rahasi vai saatko siitä jotain itsellesi.
Vaatii aika paljon pääomaa tai lainaa. Muuttotappioalueella hinnat laskevat ja voi tulla tyhiä kuukausia, jolloin vastike kuitenkin juoksee. Muuttovoittoalueella asunnot ovat kalliita, joten tuotto jää pieneksi. Muutenkin hommassa on monenlaisia riskejä. Ja sanon tämän 18 vuoden ja neljän sijoitusasunnon kokemuksella.
Taitaa hävitä yleisesti sijoitusasuntojen tuotot keskimääräiselle pörssin vuosituotolle (toki yleensä vakaampi) ja vaivaakin on.
On täällä sijoittajan sukulainen. Laittoi rahojansa hajautetusti moneen paikkaan ja menetti koko omaisuutensa. Onnea teille vaan, Nokia ja KOP esim. jättivät sijoittajansa tyhjän päälle.
Marimekko nousi viime vuonna pilviin, mutta ruotsalaiset H&M ja KappAhl ovat laskeneet kolmen viime vuoden aikana yli 50%.
Onko sijoitusmammoilla tietoa kävisikö tänä vuonna päinvastoin ja ko. ruotsalaiset kledjufirmat nousevat 100%?
Joko kuluttomaan indeksirahastoon kuten Nordnet superrahasto tai osakkeisiin suoraan. Kotimaisista itsellä UPM, Sampo, Nordea, CapMan, Evli ja eQ jotka maksavat hyvää osinkoa. Aika finanssisektoripainotteinen kyllä :)
Aloituksesta ei käy ilmi haetko sijoittamisesta harrastusta vai haetko rahoillesi tuottoa.
Jos haet harrastusta, niin silloin suorat osakesijoitukset on huomattavasti mielenkiintoisempi kohde.
Sijoittamisessa perusohje on, että älä laita kaikkia munia samaan koriin. Tämä tarkoittaa että:
- Osta eri alojen osakkeita
- Osta tasaisesti eri aikoina
- Osta maantieteellisesti eri alueilla toimia yhtiöitä
Helpoimmalla pääset kun ostat indeksirahastoa tasaisesti joka kuukausi. Indeksirahasto on halpa ja rahastoissa joissa voitto perustuu tuottoa tuotolle periaatteeseen, pienetkin kuluerot kertautuu 10 vuoden sijoitusjaksolla.
Jos päätät sijoittaa suoraan osakkeisiin, niin tarkista kulut. Hajauttaminen saattaa lähipankissa maksaa todella paljon.
Ja viimeinen vinkki. Älä ikinä milloinkaan sijoita rahastojen rahastoihin. Niissä maksat tuplakulut.
Ja muista realismi. Tasaiselle sijoittamisella pääset noin 8% vuosituottoon.
Vierailija kirjoitti:
On täällä sijoittajan sukulainen. Laittoi rahojansa hajautetusti moneen paikkaan ja menetti koko omaisuutensa. Onnea teille vaan, Nokia ja KOP esim. jättivät sijoittajansa tyhjän päälle.
Näitä stooreja aina löytyy, konkretiaa tosin vähemmän. Ja paljon enemmän on ihan konkreettisia esimerkkejä kuinka on vaurastuttu järkevällä sijoittamisella. Sijoittaminen on loppujen lopuksi aika "tylsää". Osta säännöllisesti, hajauta (ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialoittain) ja aika tekee työn. Minä olen parikymmentä vuotta sijoittanut ja vasta nyt alkaa oikeasti vaurastumisen ihan konkreettisesti näkemään ja kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä stooreja aina löytyy, konkretiaa tosin vähemmän. Ja paljon enemmän on ihan konkreettisia esimerkkejä kuinka on vaurastuttu järkevällä sijoittamisella. Sijoittaminen on loppujen lopuksi aika "tylsää". Osta säännöllisesti, hajauta (ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialoittain) ja aika tekee työn. Minä olen parikymmentä vuotta sijoittanut ja vasta nyt alkaa oikeasti vaurastumisen ihan konkreettisesti näkemään ja kokemaan.
Tosiaan aina sijoituskeskusteluissa on aina se joku, jonka kumminkaimanserkunkissanemonomistaja on sijoittanut osakkeisiin ja menettänyt KAIKEN. Kuitenkin pörssiyhtiöiden konkurssit ovat melkoisen harvinaisia. Ja huonosti on kohteen valinnut jos hajauttanut juurikin näihin kaikkiin konkurssiin menneisiin, muttei mihinkään muihin pörssiyhtiöihin.
Minä sijoitin tutun opettaja-miehen pääedeltä lumipenkkaan viimeviikolla kun tuli valittamaan siitä että nain hänen vaimoaan. Oikeassahan tuo oli, mutta kun ei osannut käyttäyttyä kunnolla niin tein tällaisen suoran sijoituksen. Suosittelen vastaavaa muillekin.
Vähän asian sivusta mutta minä ostan tonttimaata Aasiasta. Siellä on pirusti väkeä keskiluokkaistumassa ja maan valmistus on lopetettu. Paraikaa on puoli milliä kiinni ja parin vuoden päästä myydään. 100%:n prosentin tuotto pitäisi tulla.
Harvalla on aikaa ruveta ottamaan selvää asioista ja seuraamaan eri firmojen tilanteita jatkuvalla syötöllä, joten ETF-rahastot tai muut indeksirahastot ovat oikea ratkaisu. Voi laittaa könttäsumman tai sitten pieniä summia joka kuukausi.
Tee tili Nordnetiin, siitä lähtee homma käyntiin. Nyt on hyvä aika ostaa, pörssi on sukeltanut ja hinnat alhaalla. Tulevaisuus tosin vähän epävakaan oloinen kaikenkaikkiaan.
Olen sijoittamassa lapsen varoja. Nordnetin superrahastoja olen katsellut. Mietin ajankohtaa kun taantuma kolkuttelee porteilla että odotanko vielä että tulee kunnon rytinä alas ja vasta sitten laitan rahat rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittamassa lapsen varoja. Nordnetin superrahastoja olen katsellut. Mietin ajankohtaa kun taantuma kolkuttelee porteilla että odotanko vielä että tulee kunnon rytinä alas ja vasta sitten laitan rahat rahastoihin.
Ajallinen hajautus == ALOITA heti. SIJOITA tasaisesti, riippumatta nousuista ja laskuista.
Nallen mukaan nyt on menossa kuolleen kissan pomppu osakkeissa, joten ei kantsi ostaa toistaiseksi niitä.
Nallehan ei mitään tiedä, mutta kerroin silti. 😂
Minä ostan asunto-osakkeita ja sitten vuokraan niitä ihmisille. En ole lukenut mitään oppaita.
Tuleeko sijoittamisesta kuluja ? (Muita kuin verot ja osakkeen osto).
Mulla on tili Osuuspankissa, joten aloin kuukausisäästäjäksi. Aloitan maltillisella summalla, 100 €/kk, OP Maailma indeksirahasto. Katsotaan sitten myöhemmin lisää. Tähtäin on n. 25 vuoden päässä, jolloin ehkä pääsen työeläkkeelle ja haluan vähän lisää voita leivän päälle.
Johdon taustoihin tutustuminen on ehkä hieman liioittelua ainakin vanhempien ja isompien pörssiyhtiöiden kohdalla, mutta ihan soitellen sotaan ei kannata lähteä osakkeisiin sijoittamaan.