Antti Rinne suoraan jonojen ohi sairaalaan
Reilu meininki, Antti palasi Suomeen ja pienen köhän takia suoraa kyytiä sairaalaan. Tavallinen suomalainen jonottaisi kuusi tuntia terveyskeskuksessa ja sitten pääsisi hoitsun vastaanoton kautta parin päivän saikkulapun kanssa kotimatkalle.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa sulle, että kaikki on erilailla noilla ihmisillä. Mun äiti oli töissä opetusministeriössä ( nyt eläkkeellä) Minä ihmettelin aikoinani, että kun minä olin kipeä niin en jonotellut mihinkään. Kun taas kaveripiirissä ihmiset kiroili, että aina saa jonottaa tai ajan saa kuukauden päähän ja jonottaa. Minä en jonottanut ikinä ja kävelin ovista sisään. Mä oikeasti ajattelin, että mulla on vaan käyny hyvä tuuri aina. Kerran mutsin kanssa juttelin tästä asiasta, niin se sano että meillä on asiat erilailla. Ei meidän terveyshuolto ole samanlailla kun muilla. Perheenjäsenenä pääset soitolla niin kauan kun olet 25v. Sen jälkeen jonottelet niinku muutkin ellet mene yksityiselle. Olen kerran jonotellut sitten itsekin ja vaihdoin sen jälkeen yksityiseen omine rahoineni. Epäreiluahan toi on, kun muut on muka tärkeämpiä.
Voin kertoa, että on myös alueellisia eroja. Meillä oli ilo asua Helsingin Kruununhaassa v.1988-2000 vaikka tulotasomme puolesta emme olisi missään tapauksessa kuuluneet sinne. Siellä pelasi terveydenhoito. Terveyskeskukseen pääsi saman tien - usein aikaa tarjottiin nopeammin kuin sinne pääsi (esim. pääsetkö puolen tunnin kuluttua). Hammashoitolasta tuli kotiin lappuja, jossa kehotettiin varamaan aika tarkastukseen ja kun soitit, ajan sai heti/parin päivän päähän. Sain jopa kodinhoitajan kotiin auttamaan kun oli pieniä lapsia. Samaan aikaan muualla asuvat tutut kuuntelivat suu auki. Tuttu kodinhoitaja kertoi, ettei hänen alueellaan lapsiperheet saa missään tapauksessa kodinhoitajaa avukseen.
Kun sitten muutimme eri kaupunginosaan tavallisten kuolevaisten pariin, ja "vaadin" näitä itsestäänselvyyksinä pitämiäni asioita, minulle naurettiin päin naamaa.
Jotkut eivät tiedä flunssan ja influenssan eroa. Olisiko tässä ketjussa kyse siitä että ei tiedetä sitä mikä on keuhkoputkentulehdus ja mikä taas keuhkokuume?
Vai onko ihan vaan Rinne-antipatioita...
Suuri osa työikäisistä on työterveyshuollon piirissä. Ei ole pitkiä jonoja.
Jos on ollut Espanjassa sairaalahoidossa useamman viikon eikä saa ensin matkustuslupaa, niin tilanne on varmaan ollut aika vakava.
Täällä asioiden tilasta mitään tietämättömät kommentoivat, huvittavaa- tai oikeastaan ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä akuuttia keuhkokuumetta sairastava otetaan aina suoraan sairaalaan. Hölmö.
Ei minua ainakaan otettu. Annettiin vain antibioottiresepti ja sanottiin heippa. Siinä sitten lähdin henkitoreissani apteekkiin, vaikken meinannut edes pystyssä pysyä ja julkisilla jouduin rytkyttämään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa sulle, että kaikki on erilailla noilla ihmisillä. Mun äiti oli töissä opetusministeriössä ( nyt eläkkeellä) Minä ihmettelin aikoinani, että kun minä olin kipeä niin en jonotellut mihinkään. Kun taas kaveripiirissä ihmiset kiroili, että aina saa jonottaa tai ajan saa kuukauden päähän ja jonottaa. Minä en jonottanut ikinä ja kävelin ovista sisään. Mä oikeasti ajattelin, että mulla on vaan käyny hyvä tuuri aina. Kerran mutsin kanssa juttelin tästä asiasta, niin se sano että meillä on asiat erilailla. Ei meidän terveyshuolto ole samanlailla kun muilla. Perheenjäsenenä pääset soitolla niin kauan kun olet 25v. Sen jälkeen jonottelet niinku muutkin ellet mene yksityiselle. Olen kerran jonotellut sitten itsekin ja vaihdoin sen jälkeen yksityiseen omine rahoineni. Epäreiluahan toi on, kun muut on muka tärkeämpiä.
Mun on äärimmäisen vaikea uskoa, että joku opetusministeriön virkamies pääsisi perheineen terveyskeskusjonojen ohitse. Eihän siellä terveyskeskuksessa edes tiedetä, missä kukakin työskentelee, ja valtion virkamiehiä meillä on tuhansia ja taas tuhansia. Itsekin olen, eikä tässä 3100 e brutto ja +1000 ihmistä samalla nimikkeellä tunne olevansa mikään erikoistapaus. :D
Veit sanat näppikseltäni - ei todellakaan joku opetusministeriön virkamies ole eikä ole ollut mikään erityistapaus. Ehkä heidän perheensä on ollut yksityisen asiakkaita, ja kommentoijalla on nyt asiat menneet vähän sekaisin.
Virastoissakin on työterveydenhoito johon ilmeisesti jossain paikoissa kuuluu perheenjäsenetkin. Yksi tuttu oli kelassa aikanaan ja niillä se sopimus oli ainakin siihen aikaan yksityisellä lääkäriasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijoille keuhkokuume on jakatalvinen itseaiheutettu vitsaus. Lopulta puolet heistä kuolee tupakoinnin aiheuttamiin tauteihin. Onko sitte yhteiskunnan maksettava heidän kustannukset.
"Tupakoitsijalle keuhkokuume on jokatalvinen itseaiheutettu vitsaus." oletko nyt ihan varma tuosta jokatalvisesta? Itseaiheutetusta keuhkojutuissa tupakoitsijoiden suhteen olen melko lailla samaa mieltä.
Mutta että keuhkokuume vuosittain ihan peruskamaa?
Kyllä. Isäni poltti 40 vuotta. Viimeiset vuodet joka talvi joutui sairaalaan kehkokuumeen takia. Tajusi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä akuuttia keuhkokuumetta sairastava otetaan aina suoraan sairaalaan. Hölmö.
Ei minua ainakaan otettu. Annettiin vain antibioottiresepti ja sanottiin heippa. Siinä sitten lähdin henkitoreissani apteekkiin, vaikken meinannut edes pystyssä pysyä ja julkisilla jouduin rytkyttämään kotiin.
Sama minullakin aikanaan, tosin oli kuski mukana eli ei tarvinnut mennä julkisilla yksin apteekin kautta kotiin.
Kadehditko Antti Rinteen pääsyä sairaalaan keuhkokuumeessa? Tarvitset psykiatrista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kaikki muutkin tuossa tilanteessa pääsevät sairaalaan.
Ei todellakaan pääse. Monessa terveyskeskuksessa ei pääsisi edes lääkärin vastaanotolle.
Keuhkokuume on jo todettu ja hoito aloitettu ulkomaisessa sairaalassa. Kuvitteletko, että joku taviskaan joutuisi siiinä tilanteessa jonnekin terkkarin päivystykseen jonottamaan? Tää koko keskustelu vaan on niiiiin täysin turha ja perustuu kummallisiin todellisuuskäsityksiin. T: Hoitaja
6tuntia on Täällä ihan normaali jonotusaika lääkärin vastaanotolle. Enempi sairastavat tunnistaa siitä, että heillä on eväät mukana. Juduimme erittäin huonon voinnin vuoksi palaamaan kesken kotiin, 40asteen kuumeessa. Seuraavana päivänä sittentiputukseen. Puhelimessa meillekkin oli luvattu se pääsy jonon ohi.
Minulla onkin tuo työterveys, jossa hoitaja antaa hoito-ohjeet ja sairausloaa mutta ääkärin vastaanotolle on viikkojen jono.
Keuhkokuumeitakin on erilaisia. Ei kaikki vaadi sairaalahoitoa. Isäni sairastui myös aikoinaan Espanjassa vakavasti keuhkokuumeeseen. Kun matkustus sallittiin, lensi heti Helsinkiin. Koneessa sai lisähappea. Kentältä ambulanssikyydillä sairaalaan.
Älkää viitsikö kadehtia vakavasti sairastuneita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen köhän? Eikö sillä ole keuhkokuume? Onhan vähän eri juttu kuin pieni lentsu.
Niin kauan se on pieni köhä kun jonotat lääkärille, jos hoitajan mielestä on aihetta. Jos tuo on totta että kansanedustajilla on työterveys Mehiläisessä niin on melko kaksinaismoralistista touhua kenenkään väittää että normi päivystys toimii niin kuin pitäisi.
Niin? Mikä tässä on ongelma Rinteen kohdalla?
Hänellähän on DIAGNOSOITU keuhkokuume siellä ulkomailla (todennäköisesti matkavakuutuksen turvin käydyssä sairaanhoidossa, kuten kaikilla muillakin normaaleilla ihmisillä) ja hänet on siirretty JATKOHOITOON Suomeen.
Todellakaan tuossa tilanteessa ei Helsinki-Vantaalta kuskata päivystysjonoon odotelemaan vaan suoraan sairaalaan.
Totta on, että jos menee päivystykseen köhän vuoksi eikä ole erityisen kipeä, niin joutuu ihan normaaliin jonoon. Eihän siinä vaiheessa TIEDETÄ että se on keuhkokuumetta. Sitten riippuen potilaasta ja hänen tilastaan, joko kotiin tai sairaalahoitoon,
Kun lapseni (8 v.) sairastui keuhkokuumeeseen, olimme käyneet aamupäivällä terveyskeskuksessa. Siellä mitattiin tulehdusarvot, kuunneltiin jne. eikä mitään flunssaa kummempaa löytynyt. Illalla lapselle tuli todella, todella kova vatsakipu. Ei pystynyt kävelemään eikä oikein istumaankaan. Lähdimme päivystykseen jossa ihan normaalisti triagen kautta jonoon (täällä ei ole erillistä lasten päivystystä). Hänet kuitenkin triagessa arvioitiin niin kipeäksi, että pääsimme nopeasti lääkärille, joka sanoi heti epäilevänsä taustatietojen (pitkittynyt flunssa) ja vatsakivun vuokis epäilevänsä keuhkokuumetta. Kävimme pikapikaa rönrgenissä, verikokeissa ja virtsakokeissa, kaikkiin pääsimme nopeasti ja heti kun tulokset tulivat lääkärin kautta osastolle.
Samankaltainen systeemi kaverillani, ihan aikuisella.
Valmiin diagnoosin kanssa kukaan ei joudu päivystykseen jonottamaan odotustilaan ja jos joutuu niin on kyseessä virhe ja valitusta vaan kehiin.
Vierailija kirjoitti:
6tuntia on Täällä ihan normaali jonotusaika lääkärin vastaanotolle. Enempi sairastavat tunnistaa siitä, että heillä on eväät mukana. Juduimme erittäin huonon voinnin vuoksi palaamaan kesken kotiin, 40asteen kuumeessa. Seuraavana päivänä sittentiputukseen. Puhelimessa meillekkin oli luvattu se pääsy jonon ohi.
Minulla onkin tuo työterveys, jossa hoitaja antaa hoito-ohjeet ja sairausloaa mutta ääkärin vastaanotolle on viikkojen jono.
Ihmiset eivät jostain syystä täällä tajua, että kun siirtyy sairaanhoidosta toiseen sairaalaan jatkohoitoon (kuten Rinne), ei todellakaan mene minkään päivystyksen tai terveyskeskuksen kautta. Sairaalasta toiseen siirrytään suoraan, jos ja kun tauti on ensimmäisessä yksikössä vakavaksi todettu. Ja näin menetellään ihan kaikkien kansalaisten kohdalla. Täällä puhutaan asioista, jotka eivät liity Rinteen tilanteeseen mitenkään. Aloittakaa oma ketju terkkarin jonoista, koska Rinne ei nyt niihin liity mitenkään.
Ambulanssilla julkiselle tulevat ei jonota kuin korkeintaan sängyssä käytäväpaikalla. Ja jos tiedossa, että siirtyy toisesta sairaalasta, niin se paikka on yleensä valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Vaikka sinulla olisi lääkärin kirjoittama diagnoosilappu ja tilasi pahenee, niin siellä päivystyksessä istut, 6-8 tuntia, verikoe otetaan ja sitten saat kuulla, että eihän tämä mitään kerro, kun yöt antibiootteja, mene kotiin ja varaa aika omalle terveysasemalle. Ei puhettakaan siitä, että pääsisi osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät jostain syystä täällä tajua, että kun siirtyy sairaanhoidosta toiseen sairaalaan jatkohoitoon (kuten Rinne), ei todellakaan mene minkään päivystyksen tai terveyskeskuksen kautta. Sairaalasta toiseen siirrytään suoraan, jos ja kun tauti on ensimmäisessä yksikössä vakavaksi todettu. Ja näin menetellään ihan kaikkien kansalaisten kohdalla. Täällä puhutaan asioista, jotka eivät liity Rinteen tilanteeseen mitenkään. Aloittakaa oma ketju terkkarin jonoista, koska Rinne ei nyt niihin liity mitenkään.
Sairaalasta toiseen ambulanssikyydillä mennään päivystyksen kautta, jos siirtyy ns. alemmasta sairaalasta ylempään. Keskussairaalasta terveyskeskukseen mennessä paikka on valmiina, terveyskeskuksesta keskussairaalaan tarvitaan lähete ja mennään päivystykseen.
Näin ainakin Päijät-Hämeessä joulukuun alussa, siellä päivystyksessä lähetteen mukaan akuutti tapaus sitten odotti 5 tuntia, että lääkäri ehtisi tutkimaan ja pääsisi jatkohoitoon. Sairaanhoitaja otti vastaan, totesi potilaan sekavaksi ja sitten jätettiin 10 muun kanssa samaan huoneeseen odottamaan. Aivoinfarkti pitäisi hoitaa nopeasti, Lahdessa odotetaan mahdollisimman pitkään,jotta ei tarvitse liuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Vaikka sinulla olisi lääkärin kirjoittama diagnoosilappu ja tilasi pahenee, niin siellä päivystyksessä istut, 6-8 tuntia, verikoe otetaan ja sitten saat kuulla, että eihän tämä mitään kerro, kun yöt antibiootteja, mene kotiin ja varaa aika omalle terveysasemalle. Ei puhettakaan siitä, että pääsisi osastolle.
Ei se ole mitään PÄÄSEMISTÄ vaan JOUTUMISTA. Aina lähetetään kotiin toipumaan jos vain mahdollista, koska se on kuitenkin potilaalle paras paikka. Jos potilaan kunto on sellainen että JOUDUTAAN ottaa osastolle, niin silloin se osasto on paras paikka, ja ei todellakaan edes potilaan kannalta toivottu tilanne, että tauti on noin paha.
Veit sanat näppikseltäni - ei todellakaan joku opetusministeriön virkamies ole eikä ole ollut mikään erityistapaus. Ehkä heidän perheensä on ollut yksityisen asiakkaita, ja kommentoijalla on nyt asiat menneet vähän sekaisin.