Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekkin annetaan lainoja anteeksi kun taas esim. opintolaina on ikuinen taakka kannettavaksi vaikkapa työkyvyttömälle työttömälle

Vierailija
12.01.2019 |

Siinä Ylen yhdessä velkaneuvontaohjelmassa entinen pitkäaikaisvanki sai rötöstelelystä aiheutuneita velkoja anteeksi kymmeniä tuhansia euroja. Jos ihminen taas ottaa opintolainaa saadakseen päivittäisen kaurapuuroannoksensa ja sattuu menettämään työkykynsä hänestä tulee velkavanki jopa kymmeniksi vuosiksi.
Ei käy mitenkään yhteen minun oikeustajulle.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse opiskelin, asuin rintamamiestalon yläkerrassa. Asuntoon ei minun jälkeen muuttanut enää ketään , muutama kävi, mutta ei kelvannut.

Olin mäkissä joka ikinen perjantai töissä, joskus la ja su.

Ei lainaa.

Opiskelin aamusta iltaan ma-pe, sain aina kaikki palautettavat tehtävät tehtyä hyvissä ajoin.

Tein ekan työharjoittelun mäkissä, ihan työssäni, moka. Onneksi tokan tein paikallisessa tilitoimistossa. Sain sieltä kesäksi töitä ja myös jäin äitiysloman sijaiseksi ja sen jälkeen vakinaistettiin.

Työn perään piti muuttaa ja asua alkeellisissa tiloissa. Ja tehdä ei todellakaan mukavaa työtä.

On aloja joiden opiskelu vie vuorokaudesta jopa 16 tuntia. En viitsi tässä mainita mutta niitä opiskelevat tietävät kyllä mistä on kyse. Hankala siihen on työtä enää ottaa

Vierailija
22/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Kaveri ei pystynyt maksamaan opintolainoja, niin hänelle sovittiin maksujärjestely jolla hän lyhentää lainaa 15 euroa kuussa. Siis käytännössä sai lähes kymppitonnin velat anteeksi..[/quote kirjoitti:

En ymmärrä logiikkaasi. Kaverisi ei saanut mitään anteeksi. Hän sai vain maksuaikaa opintolainaveloilleen. Käytännössä laina ei lyhene, vaan pikemminkin noin pienellä kk-lyhennyksellä velkapääoma pikemminkin kasvaa, sillä hoitamattomalle opintolainalle peritään lain mukaista viivästyskorkoa. Jos hän lyhentää vain 15e/kk ja lainaa on paljon, niin ko. summa ei riitä edes korkojen maksuun, joten velkamäärä vain kasvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse opiskelin, asuin rintamamiestalon yläkerrassa. Asuntoon ei minun jälkeen muuttanut enää ketään , muutama kävi, mutta ei kelvannut.

Ei lainaa.

Opiskelin aamusta iltaan ma-pe, sain aina kaikki palautettavat tehtävät tehtyä hyvissä ajoin.

Tein ekan työharjoittelun mäkissä, ihan työssäni, moka. Onneksi tokan tein paikallisessa tilitoimistossa. Sain sieltä kesäksi töitä ja myös jäin äitiysloman sijaiseksi ja sen jälkeen vakinaistettiin.

Työn perään piti muuttaa ja asua alkeellisissa tiloissa. Ja tehdä ei todellakaan mukavaa työtä.

On aloja joiden opiskelu vie vuorokaudesta jopa 16 tuntia. En viitsi tässä mainita mutta niitä opiskelevat tietävät kyllä mistä on kyse. Hankala siihen on työtä enää ottaa

Kiinostaisi kovasti tietää, mikä on tällainen ala. Opetan itse teknillisessä yliopistossa kurssia, jonka työmäärää opiskelijat valittavat aivan liian suureksi opintopistemäärään nähden. Kun sitten oikeasti mittaamme opiskelijoiden ajankäyttöä (heidän oman ilmoituksensa mukaan) tehtävä tehtävältä, saamme tulokseksi, että yli 90 % kurssin opiskelijoista käyttää kurssiin aikaa vähemmän kuin mitä siihen opintopistemäärän mukaisen mitoituksen mukaan pitäisi kuulua.

Toki näin muuten olen sitä mieltä, että lukukausien aikana kannattaa keskittyä opiskeluun ja työnteko kannattaa pääosin sijoittaa yliopiston loma-aikoihin.

Vierailija
24/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaa.

On aloja joiden opiskelu vie vuorokaudesta jopa 16 tuntia. En viitsi tässä mainita mutta niitä opiskelevat tietävät kyllä mistä on kyse. Hankala siihen on työtä enää ottaa[/quote

Kiinostaisi kovasti tietää, mikä on tällainen ala. Opetan itse teknillisessä yliopistossa kurssia, jonka työmäärää opiskelijat valittavat aivan liian suureksi opintopistemäärään nähden. Kun sitten oikeasti mittaamme opiskelijoiden ajankäyttöä (heidän oman ilmoituksensa mukaan) tehtävä tehtävältä, saamme tulokseksi, että yli 90 % kurssin opiskelijoista käyttää kurssiin aikaa vähemmän kuin mitä siihen opintopistemäärän mukaisen mitoituksen mukaan pitäisi kuulua.

Toki näin muuten olen sitä mieltä, että lukukausien aikana kannattaa keskittyä opiskeluun ja työnteko kannattaa pääosin sijoittaa yliopiston loma-aikoihin.

Nämä on aloja joissa opiskelijamäärät ovat hyvin pieniä. Näiden alojen opiskelijat istuvat yötä myöten koululla tekemässä harjoitustöitä. 

Vierailija
25/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä törttöilijöillekin kannattaa joskus antaa iso osa veloista anteeksi. Ai että miksi? Koska jos velat on liian isot, ihminen kokee helposti jääneensä vaille toivoa paremmasta ja luovuttaa. Yhteiskunnan elätiksi heittäytyneeltä velalliselta ei saa perittyä senttiäkään, joten velkojat jää nuolemaan näppejään. Lisäksi syrjäytymisestä aiheutuu paljon kuluja yhteiskunnalle, joten kaikki häviää.

Vierailija
26/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä Ylen yhdessä velkaneuvontaohjelmassa entinen pitkäaikaisvanki sai rötöstelelystä aiheutuneita velkoja anteeksi kymmeniä tuhansia euroja. Jos ihminen taas ottaa opintolainaa saadakseen päivittäisen kaurapuuroannoksensa ja sattuu menettämään työkykynsä hänestä tulee velkavanki jopa kymmeniksi vuosiksi.

Kela antaa opintolainoja anteeksi joissakin tapauksissa.

Kerrotko vielä miten se tapahtuu

Valmistumalla ajoissa. Se on 40% yli 2500 menevästä lainaosuudesta.

totta, nykyään valmistumalla nopeasti ja tienaamalla heti ensimmäisenä työvuotena niin paljon että maksaa lainan kerralla pois heti ensimmäisenä vuotena valmistumisestaan saa ihan törkeät verovähennykset tästä, veli teki juuri niin. itse en saanut kuin koroista vähennykset aikanaan, lainan kyllä maksoin seuraavana keväänä valmistumisestani kokonaan pois kun kesäkuussa olin edellisenä vuonna valmistunut. laki muuttui myöhemmin niin että verovähennyksen saa myös lainan lyhennyksestä eikä pelkistä koroista kuten minä aikoinaan. ihan hyvä, kannustaa lainan ottoon kun siitä jopa maksetaan nykyään kun lainan lainan lyhennys on verovähennyskelpoista. lainaa ottamalla voi siis käytännössä jopa tienata joissain tapauksissa hyvillä tuloilla lyhentämällä laina nopeasti heti pois valmistumisen jälkeen. esim. kertalyhennys 10.000€ lainalla seuraavana vuonna valmistumisesta esim. 50.000€ vuosituloilla tuottaa todella hyvän verovähennyksen kun veroprosentti alkaa olla yli 30%.

Sanotko MISTÄ muka sai verovähennykset? LYHENNYKSISTÄ ei koskaan anneta verovähennyksiä. Nyt joko trollaat tai olet käsittänyt jotain pahasti väärin. Jos maksaa nopeutetusti niin verovähennykset nimenomaan vähenevät kun maksettava korkokin (euroissa) on pienempi.

Kirjoittaja ei trollaa ja on ymmärtänyt suunnilleen oikein. Vuosina 2005-2013 opintonsa aloittaneet ja tarpeeksi nopeasti valmistuneet saavat verotuksessa vähennyksen nimenomaan opintolainan lyhennyksistä. Opintolainavähennyksen voi käyttää 10 vuoden aikana, joten lainaa ei tarvitse lyhentää erityisen nopeasti.

1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneet eivät enää saa opintolainavähennystä verotuksessa, vaan heillä Kela maksaa suoraan osan opintolainasta, jos on valmistunut tarpeeksi nopeasti. Amk:sta valmistunut lapseni kertoi juuri, että opintolaina oli automaattisesti yli kymppitonnin opintolaina oli automaattisesti muuttunut vähän yli seitsemän tonnin opintolainaksi ilman, että hänen tarvitsi tehdä mitään asian eteen.

Vierailija
27/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateellisten panettelua kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Kaveri ei pystynyt maksamaan opintolainoja, niin hänelle sovittiin maksujärjestely jolla hän lyhentää lainaa 15 euroa kuussa. Siis käytännössä sai lähes kymppitonnin velat anteeksi..[/quote kirjoitti:

En ymmärrä logiikkaasi. Kaverisi ei saanut mitään anteeksi. Hän sai vain maksuaikaa opintolainaveloilleen. Käytännössä laina ei lyhene, vaan pikemminkin noin pienellä kk-lyhennyksellä velkapääoma pikemminkin kasvaa, sillä hoitamattomalle opintolainalle peritään lain mukaista viivästyskorkoa. Jos hän lyhentää vain 15e/kk ja lainaa on paljon, niin ko. summa ei riitä edes korkojen maksuun, joten velkamäärä vain kasvaa. 

Tässä on varmaan kysymyksessä järjestely, jossa on sovittu, että kaveri maksaa 15 e/kk esim. viiden vuoden ajan, ja sen jälkeen loppulaina annetaan anteeksi.

Vierailija
28/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin - kun olen luullut, että nimenomaan ainakin osan opintolainoista saa anteeksi, jos valmistuu jossain annetussa ajassa... No, kerrankos sitä väärin ymmärtää. 

Kaikki eivät ole opiskelleet silloin kun tällainen on ollut mahdollista. Tuliko tämä sinulle jotenkin yllätyksenä? Sitä paitsi on vielä aloja joissa se valmistuminen määräajassa ei onnistu kuin ehkä 10% opiskelijoista. Kurssit ovat ylimitoitettuja ja niiden suorittaminen ajallaan on lähes mahdotonta. 

Niinpä. Eikä se ajoissa valmistuminen ole aina mahdollista, vaikka olisi kuinka lahjakas ja ahkera. Omakin valmistumiseni viivästyi vuodella, kun jouduin kuukauden sairauslomalle eikä mulle annettu mahdollisuutta korvata poissaoloja yhdeltä pakolliselta kurssilta.

Vierailija
29/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa, että velkoja on myös mahdollista saada anteeksi. Tosin sillä varauksella, että velkaantunut on kääntänyt kelkkansa ja pyrkii edes lopun elämäänsä elämään yhteiskuntakelpoisesti. Eräs tuttuni teki näin. Lopetti 20 vuoden sekoilun, jätti päihteet, sitoutui kuntoutusohjelmiin, pääsi opiskelemaan ja jopa töihin yli 40-vuotiaana. Velkasaneerauksessa sai kymmenien tuhansien velat anteeksi. Mutta se raha menee takaisin ulosottoon, jos menee yksikin uusi lasku ulosottoon.

Ihanaa, että ihminen sai uuden mahdollisuuden.

Vierailija
30/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela antaa opintolainoja anteeksi joissakin tapauksissa.

Kerrotko vielä miten se tapahtuu

Valmistumalla ajoissa. Se on 40% yli 2500 menevästä lainaosuudesta.

totta, nykyään valmistumalla nopeasti ja tienaamalla heti ensimmäisenä työvuotena niin paljon että maksaa lainan kerralla pois heti ensimmäisenä vuotena valmistumisestaan saa ihan törkeät verovähennykset tästä, veli teki juuri niin. itse en saanut kuin koroista vähennykset aikanaan, lainan kyllä maksoin seuraavana keväänä valmistumisestani kokonaan pois kun kesäkuussa olin edellisenä vuonna valmistunut. laki muuttui myöhemmin niin että verovähennyksen saa myös lainan lyhennyksestä eikä pelkistä koroista kuten minä aikoinaan. ihan hyvä, kannustaa lainan ottoon kun siitä jopa maksetaan nykyään kun lainan lainan lyhennys on verovähennyskelpoista. lainaa ottamalla voi siis käytännössä jopa tienata joissain tapauksissa hyvillä tuloilla lyhentämällä laina nopeasti heti pois valmistumisen jälkeen. esim. kertalyhennys 10.000€ lainalla seuraavana vuonna valmistumisesta esim. 50.000€ vuosituloilla tuottaa todella hyvän verovähennyksen kun veroprosentti alkaa olla yli 30%.

Sanotko MISTÄ muka sai verovähennykset? LYHENNYKSISTÄ ei koskaan anneta verovähennyksiä. Nyt joko trollaat tai olet käsittänyt jotain pahasti väärin. Jos maksaa nopeutetusti niin verovähennykset nimenomaan vähenevät kun maksettava korkokin (euroissa) on pienempi.

Opintolaina on ainoa laina josta ainakin takavuosina sai nimenomaan sekä koroista että lyhennyksistä verovähennyksen, jolloin tietyissä tilanteissa lainan reaalikorko meni negatiiviseksi. Tällä nimenomaan kannustettiin ottamaan opintolainaa sen sijaan että opiskelijat olisivat opintojensa ohella jossain kaupankassalla töissä, jolloin valmistuminen nopeutuu kun voi opiskella tehokkaammin ilman tarvetta käydä samalla esim. iltaisin töissä. Kannuste oli siis valmistumaan nopeammin kun etenkin yliopistoissa valmistumisajat olivat tavoiteaikoja pidemmät. Näin ainakin tuossa n. kymmenen vuotta sitten oli ja nykyisin ekonomina työskentelevä veljeni otti maksimilainat ja lyhensi ne nopeasti könttänä vuodessa parissa ja sai massiiviset verovähennykset suurilla tuloilla. Itseäni tämä etu ei koskenut kun opiskelin vuosina 1999-2006 valmistuen lisensiaatiksi. Otin lähes maksimilainat kyllä parantaakseni opiskeluaikaista elintasoani vaikka kesätöissä paperitehtaallakin olin ja sittemmin kandidaattina oman alan töissä neljännestä opiskeluvuodesta alkaen. Ajattelin opintolainan olevan rahaa jota siirrän tulevaisuudesta tulevista palkoista siihen opiskeluaikaan jo kun rahaa olisi ollut muuten vähemmän. sitten niistä palkoista oli saatu ikään kuin osa jo etukäteen opiskeluaikaa helpottamaan. niinhön se olikin kun maksoi lainan pois niistä palkoista sitten. korothan olivat poenet ja niistä sai vähän verovähennystäkin.

alla Kelan sivuilta:

Opintolainavähennys on verovähennys. Kun lyhennät opintolainaasi pankille, maksat opintolainavähennyksen verran vähemmän veroja. Opintolainavähennys koskee vain korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintonsa ennen 1.8.2014.

Voit saada opintolainavähennyksen, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

olet aloittanut ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintosi ennen 1.8.2014

suoritat tutkinnon määräajassa ja

sinulla on opintolainaa yli 2 500 euroa.

Vähennykseen oikeuttavia tutkintoja ovat:

alempi tai ylempi korkeakoulututkinto

ammattikorkeakoulututkinto tai ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

Voit saada vähennyksen vain ensimmäisestä tutkinnosta, jonka suorittamisen olet aloittanut 1.8.2005–31.7.2019. Alemmasta korkeakoulututkinnosta voit saada opintolainavähennyksen vain, jos sinulla on opinto-oikeus pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon.

Eli kun lyhennät lainaa saat lyhennyksestä verovähennyksen jota sanotaan opintolainavähennykseksi mutta ehtojen tulee täyttyä. Eli lainaa tulee olla riittävästi ja pitää vlamistua määräajassa.

Vierailija
31/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hienoa, että velkoja on myös mahdollista saada anteeksi. Tosin sillä varauksella, että velkaantunut on kääntänyt kelkkansa ja pyrkii edes lopun elämäänsä elämään yhteiskuntakelpoisesti. Eräs tuttuni teki näin. Lopetti 20 vuoden sekoilun, jätti päihteet, sitoutui kuntoutusohjelmiin, pääsi opiskelemaan ja jopa töihin yli 40-vuotiaana. Velkasaneerauksessa sai kymmenien tuhansien velat anteeksi. Mutta se raha menee takaisin ulosottoon, jos menee yksikin uusi lasku ulosottoon.

Ihanaa, että ihminen sai uuden mahdollisuuden.

Mutta samaan rehellisesti elänyt ja optimistisesti tulevaisuuteen katsonut opiskelija jolle on koitunut vastoinkäymisiä opiskelun aikana tai sen jälkeen joutuu kärsimään veloista lopun ikänsä. Hän ei ole rasittanut yhteiskuntaa eikä kanssaihmisiä mutta on silti se suurin kärsijä. Sekö sitten on mielestäsi oikein?

Vierailija
32/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Tukiainen on yksi näitä velkojaan anteeksi saaneita. 60 000 euroa.

Monet julkkiksethan jättää nimenomaan verovelkansa maksamatta, koska ne vanhenee nopeimmin eikä heillä ole aikomustakaan maksaa niitä.

Vierailija
33/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
34/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkintokohtainen lainamäärä: 5 lv x 9 kk/lv x 400 e/kk = 18 000 euroa

Lainavähennyksen enimmäismäärä: (18 000 e - 2 500 e) x 30 % = 4 650 euroa

Eli aika ison verovähennyksen saa opintolainan lyhentämisestä, jos vain tutkinnon on saanut valmiiksi määräajassa. Ja tuo lainavähennys tehdään vielä VEROISTA eikä verotettavasta tulosta eli tuo vähennys on ihan oikeaa rahaa käteen lainan lyhentäjäöle. Aika hyvä etu kun 18.000€ lainasta saa anteeksi 4650€. Ei korkovähennys ole tuohon verrattuna mitään.

verottajan sivuilta:

Jos olet valmistunut määräajassa ja lyhennät opintolainaa, saat verotuksessa tietyin edellytyksin opintolainavähennyksen. Uudet opiskelijat eivät saa opintolainavähennystä vaan opintolainahyvitystä.

Opintolainavähennystä myönnettäessä otetaan huomioon opintolainat, jotka olet nostanut 1.8.2005 tai sen jälkeen aloitettujen korkeakouluopintojen aikana.

Opintolainavähennys myönnetään, jos

olet läsnä olevana aloittanut korkeakoulututkinnon suorittamisen 1.8.2005 tai sen jälkeen

olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopintosi ennen 1.8.2014

olet suorittanut korkeakoulututkinnon määräajassa.

Jos olet aloittanut ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintosi 1.8.2014 tai sen jälkeen, saat Kelalta opintolainahyvitystä. Silloin et kuulu opintolainavähennyksen piiriin. Opintolainahyvitys koskee siis uusia opiskelijoita ja aikaisemmin opintonsa aloittaneet säilyvät vähennysjärjestelmän piirissä.

Vähennys tehdään veroista. Jos vähennyksen määrä on suurempi kuin verojesi määrä eli koko summaa ei voi vähentää veroista, syntyy vähentämättä jääneestä osasta opintolainavähennyksen veroalijäämä. Verohallinto vähentää sen automaattisesti ilman eri vaatimusta seuraavien 10 vuoden aikana. Tutkinnon suorittamisvuodesta on kuitenkin saanut kulua korkeintaan 15 vuotta.

Vierailija
35/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun oikeustajusi on nyt erehtynyt, sillä kukaan ei joudu olemaan velkavanki vuosikymmeniä ainakaan saman velan vuoksi. Ihan kaikki velat vanhentuvat 15 vuodessa, paitsi yksityishenkilölle maksettavat 20 vuodessa.

Oikeasti ihan kuka tahansa voi saada velkajärjestelyn, jos on pysyvästi maksukyvytön. Esteistä huolimatta sen voi saada painavilla syillä, kuten eräät rikolliset.

Vierailija
36/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin - kun olen luullut, että nimenomaan ainakin osan opintolainoista saa anteeksi, jos valmistuu jossain annetussa ajassa... No, kerrankos sitä väärin ymmärtää. 

Saa, saa, jos valmistuu ajoissa. Olet ymmärtänyt ihan oikein ja kelan sivuilta lukemalla voit asian varmistaa tai js et saa selvää asiasta kelan nettisivuilt niin soit vikk kelan, ellet minua usko. tässäkin ketjussa on asiaa käsitelty. ja verottajankin sivuilla on asiasta lisätietoa.

Vierailija
37/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainahyvitys

Jos nostat opintolainaa korkeakoulututkinto-opintojesi aikana ja suoritat tutkinnon määräajassa, voit saada opintolainahyvityksen. Se tarkoittaa, että Kela maksaa osan opintolainastasi. Opintolainahyvitys koskee vain korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintonsa 1.8.2014 tai sen jälkeen.

Vierailija
38/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli se ex-vanki oli mennyt naimisiin kolmen lapsen yh:n kanssa.

Nyt muka mahdotonta maksaa 50 000 € velkaa koska huono palkka ja "elatusvastuu".

Joten annetaan velat anteeksi!

Vierailija
39/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt on parempi että huumerikolliselle annetaan miljoona anteeksi ja hän menee töihin kuin että jatkaa rikoksiaan. Työllä kun ei kannata alkaa lyhentää.

Vierailija
40/69 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun oikeustajusi on nyt erehtynyt, sillä kukaan ei joudu olemaan velkavanki vuosikymmeniä ainakaan saman velan vuoksi. Ihan kaikki velat vanhentuvat 15 vuodessa, paitsi yksityishenkilölle maksettavat 20 vuodessa.

Oikeasti ihan kuka tahansa voi saada velkajärjestelyn, jos on pysyvästi maksukyvytön. Esteistä huolimatta sen voi saada painavilla syillä, kuten eräät rikolliset.

Ai minulla on yhä maksettavana lähes 20 vuotta vanhaa opntolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan