Mitä tekisit jos kaikenlainen sosiaaliturva lakkautettaisiin?
Ei enää äitiysavustusta, lapsilisiä, työttömyystukea, eläkettä. Ei kertakaikkiaan mitään tukea valtion puolesta. Mitä tekisit siinä tilanteessa?
Kommentit (99)
No ainakaan toistaiseksi ei mitenkään, saan ainoastaan opintotuen nyt, mies töissä ja hyvä palkka, itse käyn AMK:n ohella töissä 1-4 kertaa viikossa, joten rahasta ei ole huoli. Kohta valmistun itse alalle jossa töitä on runsaasti tarjolla.
No, lapsettomana sinkkuna saisin paljon enemmän rahaa kun verot laskisivat. Sen sijaan joutuisin varmaan italialaiseen tyyliin tukemaan siskoani, jolla on mielenterveysongelmia, ja joka elää täysin yhteiskunnan tuilla. Lopputulema olisi varmaan sama taloudellisesti kuin nytkin.
Tämä kyllä lisäisi sukujen sisäisiä siteitä, mutta olisi ikävämpää sekä tukijoille että tuettaville.
Ehkä se kuitenkin vähentäisi motivaatioita sellaisiin viiden lapsen äitien perusteettomiin avioeroihin, joissa äippä vähän romanttisesti rakastuu ja heivaa täysin viattoman ja pahaa-aavistamattoman miehensä pihalle. Ja uusikin rakkaus sitten lähtee livohkaan kun ei halua vastuuta pesueesta.
Sekä jotenkin holtittomaan lisääntymiseen niissä alemmissa luokissa, jossa sukupolvi toisensa jälkeen elää vain tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien perusteella kukaan ei edes etsisi työpaikkaa. Ihmekös valtio velkaantuu.
PIenten lasten äidithän joutuisivat joka tapauksessa jäämään kotiin, kun ei olisi varaa päivähoitoon.
Ai minulta meni ohi, jos tukien lisäksi puhuttiin myös julkisten palveluiden lakkauttamisesta.
AP kirjoitti ei mitään tukea valtion puolesta. Kunnalliset päiväkodit tarjoaisivat palvelujaan, mutta joutuisit maksamaan niistä tuottajahinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien perusteella kukaan ei edes etsisi työpaikkaa. Ihmekös valtio velkaantuu.
PIenten lasten äidithän joutuisivat joka tapauksessa jäämään kotiin, kun ei olisi varaa päivähoitoon.
Ai minulta meni ohi, jos tukien lisäksi puhuttiin myös julkisten palveluiden lakkauttamisesta.
Eihän niitä lakkautettaisi, mutta sekä päivähoito-että koululaitos ovat aika raskaasti tuettuja, joten kuvaan tulisivat lukukausimaksut, jotka vastaisivat kuluja. Ja opiskelutarvikkeet tulisivat maksullisiksi.
Veikkaan että itseltä lähtis elanto. (Kaupan ala) kun ihmiset eivät enää tuhlaisi siihen mitä myyn. Sitä myöden sitten lähtisi talo alta koska se on suuremmaksi osaksi pankin.
Muutettaisiin varmaan sukulaisten nurkkiin maalle ja autettaisiin maatilan töissä asumista ja ruokaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan toistaiseksi ei mitenkään, saan ainoastaan opintotuen nyt, mies töissä ja hyvä palkka, itse käyn AMK:n ohella töissä 1-4 kertaa viikossa, joten rahasta ei ole huoli. Kohta valmistun itse alalle jossa töitä on runsaasti tarjolla.
Ja mikähän ala tänä on?
Vaikka tuet lakkautettaisiin, ei verot mitenkään välttämättä merkittävästi pienenisi, kyllä ahne päättäjä aina keksii käyttöä kansalaisten äyreille. Korruptio varmaan lisääntyisi, kun kukaan ei voisi luottaa tulevaan, eikä oikeudenmukaiseen valtioon.
Itse lopettaisin vuokranmaksun ja eläisin jonkin aikaa säästöillä (olen opiskelija). Hakisin töitä, mutta koko työelämä varmasti mullistuisi täysin (paljon uusia työttömiä esim. etuuskäsittelijöistä ym. ja romahtavia yrityksiä) ja jos en löytäsi mitään millä elää, muuttaisin vanhempieni luokse. Siellä tekisin metsätöitä ja myisin esim. polttopuita. Muuatta lääkekasvia viljelisin varmaan myös.
Olen yrittäjä ja lähes riippumaton valtion tuista. Meillä yrittäjillä on taito selviytyä ja pärjätä, vaikka valtiolta ei tulisi penniäkään.
Lapsilisän poistaminen ei olisi katastrofi. Asuntokin on velaton, joten uskoisin jatkossakin pärjääväni ilman valtion sponsorointia.
Ensin karsisin turhia kuluja esim.
- En tilaa mitään lehtiä kotiini tai yritykseeni.
- En tilaa Netflixiä tai Spitifya.
- Ammattiyhdistyksestä olen jo eronnut.
- Turhista harrastusyhdistyksistä olen eronnut.
- Käyttäisin julkista terveydenhuoltoa.
- En polta tupakkaa.
- En osta alkoholijuomia.
- Ostan vaatteita ja jalkineita vain tarpeeseen.
- Käyn kampaajalla harvemmin. Värjään itse hiukseni.
- Karsin taksimatkat minimiin (ajan omalla autolla).
- En tilaa kotiini siivoojaa (siivoan itse).
- Karsin pesulapalvelut minimiin (pesen itse matot kesällä mattolaiturilla)
- Kuntosalijäsenyyden lopettaisin ja kävisin hiihtämässä ja lenkkeilemässä
- Täydennysopiskelusin yliopiston kursseilla, koska yliopisto-opetus on kaikille ilmaista (tenttioikeus on vain tutkinto-oppilailla)
Karsisin jonkin verran ruokakuluja:
- Ruokajuomana vesi.
- Kokkaan ruoat itse.
- Vertailen kaupassa tuotteiden kilohintoja.
- Teen aina kasvisruokia.
- Sipsejä ja snacksejä ostan harvemmin.
Seuraavaksi keskittyisin miettimään, miten saan lisättyä ansiotuloja tai pääomatuloja esim:
- Vuokraan asuntoani airbnb tai booking.com sivujen kautta
- Markkinoin omaa ammatillista osaamistani ja alan tekemään extrakeikkoja viikonloppuisin ja iltaisin
- Voisin mennä firmojen hallituksiin ja saan hallituksen kokouspalkkiota
Myisin asuntoni ja muuttaisin Britteihin opiskelemaan. Toivon mukaan sieltä löytyisi työpaikkakin valmistumisen jälkeen.
Yrittäjä pärjää aina kirjoitti:
Olen yrittäjä ja lähes riippumaton valtion tuista. Meillä yrittäjillä on taito selviytyä ja pärjätä, vaikka valtiolta ei tulisi penniäkään.
Lapsilisän poistaminen ei olisi katastrofi. Asuntokin on velaton, joten uskoisin jatkossakin pärjääväni ilman valtion sponsorointia.
Ensin karsisin turhia kuluja esim.
- En tilaa mitään lehtiä kotiini tai yritykseeni.
- En tilaa Netflixiä tai Spitifya.
- Ammattiyhdistyksestä olen jo eronnut.
- Turhista harrastusyhdistyksistä olen eronnut.
- Käyttäisin julkista terveydenhuoltoa.
- En polta tupakkaa.
- En osta alkoholijuomia.
- Ostan vaatteita ja jalkineita vain tarpeeseen.
- Käyn kampaajalla harvemmin. Värjään itse hiukseni.
- Karsin taksimatkat minimiin (ajan omalla autolla).
- En tilaa kotiini siivoojaa (siivoan itse).
- Karsin pesulapalvelut minimiin (pesen itse matot kesällä mattolaiturilla)
- Kuntosalijäsenyyden lopettaisin ja kävisin hiihtämässä ja lenkkeilemässä
- Täydennysopiskelusin yliopiston kursseilla, koska yliopisto-opetus on kaikille ilmaista (tenttioikeus on vain tutkinto-oppilailla)Karsisin jonkin verran ruokakuluja:
- Ruokajuomana vesi.
- Kokkaan ruoat itse.
- Vertailen kaupassa tuotteiden kilohintoja.
- Teen aina kasvisruokia.
- Sipsejä ja snacksejä ostan harvemmin.Seuraavaksi keskittyisin miettimään, miten saan lisättyä ansiotuloja tai pääomatuloja esim:
- Vuokraan asuntoani airbnb tai booking.com sivujen kautta
- Markkinoin omaa ammatillista osaamistani ja alan tekemään extrakeikkoja viikonloppuisin ja iltaisin
- Voisin mennä firmojen hallituksiin ja saan hallituksen kokouspalkkiota
Itse siis luopuisit muiden yrittäjien palveluista, mitä itse myyt kun ilmeisesti oletat ettei asiakkaat luopuisi sinun myymistä palveluista?
Alkaisin huoraks jos muita töitä ei ois saatavilla.
Yrittäjänä olisin tyytyväinen sosiaaliturvan poistamisesta. Jos ei tarvitsisi maksaa TYEL-maksuja, sotu-maksuja, työttömyysvakuutusmaksuja ja ryhmähenkivakuutusmaksuja, niin olisin mielelläni valmis palkkaamaan työntekijöitä yritykseeni. Palkan sivukulut ovat se tuöllisyämisen este edelleen. Työntekijällekin jäidi enemmän palkkaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito ei ole osa sosiaaliturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito ei ole osa sosiaaliturvaa.
Kyllä vaan on, kuuluu yksityisiin sosiaalipalveluihin niiltä osin kuin ei ole kunnallista.
Teille, jotka sanovat että ryhtyisitte rötöstelijöiksi:
Ottakaa huomioon, että jos Suomessa olisi tällainen rikollisuuden piikki, meidän poliisivoimat EIVÄT millään mittakaavalla olisi valmiita siihen.
Tämä johtaisi siihen että poliisityöstä tulisi yhä enemmän hutiloidumpaa, poliisit stressaantuneita ja ehkä peloissaan koska ryöstöjengejä ympäriinsä. Säännöt menisi uusiksi.
Tämä johtaisi siihen, että mahdollisuus siihen että et koskaan edes ehdi sinne lokoisalle vankilan sängylle kasvaisi eksponentiaalisesti, koska poliisi saattaisi ampua sinut paljon todennäköisemmin kaaoksen keskellä. Eihän niillä edes olisi tilaa kaikille oikeudenkäyntiä odottaville putkissa.
Hankkisin aseen, yrittäisin paeta Ruotsiin, varastaisin ja ryöstäisin jos olisi pakko.
Aika vähän olen laskenut nytkään elämässäni sosiaaliturvan varaan. Henkivakuutus on jo riittävän iso, työkyvyttömyysvakuutus myös. Eläkettä varten pitäisi itse säästää enemmän, mutta ei varmaan eläkemaksujakaan menisi.
Sairaskuluvakuutukset tulisi varmaan hankittua, jos lakisääteinen sairasvakuutusjärjestelmä poistuisi.
Itse varmaan nykyisenä nettomaksajana hyötyisin tilanteesta lyhyellä tähtäimellä, niin kuin muutkin nettomaksajat. Sairastuminen tai työttömyys olisi sitten eri juttu. Varmasti tuossa ap:n dystopiassa hyvinvoivien määrä pienenisi tasaisesti, kun perheitä putoaisi kadulle tai leipäjonoihin sairastumisen tai työttömyyden johdosta. Siitähän se eriarvoisuus sitten lisääntyisi entisestään.