Teini iskee aina vanhemman heikkoihin kohtiin suuttuessaan
Miten toimitte kokeneemmat kasvattajat. T. Tuoreen teinin äiti
Kommentit (61)
Kysy, mihin sinä pyrit, kun haukut noin? Haluatko, että minäkin haukun sinua samalla tavalla?
Kysy, mitä sinä haluat? Luuletko saavasi sen tällä tavalla? Luuletko, että annan mitä haluat, jos puhut noin? Vai voisitko uskoa, että saat nopeammin, jos pyydät kauniisti?
En keksi muutakaan kuin että horjutat teiniä kysymällä jotain sellaista, mitä hän ei osaa odottaa.
Ja jos pystyt ennakoimaan ne tilanteet, joissa teini suuttuu, niin pohjusta etukäteen: mä tiedän, että sä et tule pitämään tästä, mutta mitä paremmin pystyt hillitsemään itsesi ja mitä nätimmin puhut, niin sitä nopeammin tilanne ratkeaa.
Mun melko tuore teini on myös kerran kovasti suuttuessaan sanonut mulle tosi pahasti. Tuntuihan se kurjalta mutta en pitänyt sitä kovin vakavana. Ei teini vielä pysty hillitsemään itseään samalla tavalla kuin aikuinen ja välillä näitä ylilyöntejä tulee. Jälkeenpäin keskusteltiin asiasta, teini oli aidosti pahoillaan ja pyysi anteeksi. Varmaan näitä vielä myöhemminkin tulee mutta kyllähän aikuinen siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kysy, mihin sinä pyrit, kun haukut noin? Haluatko, että minäkin haukun sinua samalla tavalla?
Kysy, mitä sinä haluat? Luuletko saavasi sen tällä tavalla? Luuletko, että annan mitä haluat, jos puhut noin? Vai voisitko uskoa, että saat nopeammin, jos pyydät kauniisti?
En keksi muutakaan kuin että horjutat teiniä kysymällä jotain sellaista, mitä hän ei osaa odottaa.
Ja jos pystyt ennakoimaan ne tilanteet, joissa teini suuttuu, niin pohjusta etukäteen: mä tiedän, että sä et tule pitämään tästä, mutta mitä paremmin pystyt hillitsemään itsesi ja mitä nätimmin puhut, niin sitä nopeammin tilanne ratkeaa.
Ei näin kuten esität. Teini aikuistuu ja hänelle pitää antaa lisää vapauksia ilman että hänen pitää niistä taistella. Tuo uhkaileminen on viimeinen, mitä pitäisi tehdä. Ei ole tarkoitus että teinistä tulisi osapuoli vaan idea on puhaltaa yhteiseen hiileen. Vanhemman pitää kyetä luopumaan määräysvallastaan. Mielummin niin ettei edes tule yhteentörmäyksiä.
Kiitos vinkeistä ketjussa, täytyy miettiä asiaa ja puhua vielä huomenna. Nyt kun puhuin teinille siitä miten toi tyyli ei ole ok, teini oli täysin vailla katumusta ja tokaisi vain kasvata paksumpi nahka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin kuten esität. Teini aikuistuu ja hänelle pitää antaa lisää vapauksia ilman että hänen pitää niistä taistella. Tuo uhkaileminen on viimeinen, mitä pitäisi tehdä. Ei ole tarkoitus että teinistä tulisi osapuoli vaan idea on puhaltaa yhteiseen hiileen. Vanhemman pitää kyetä luopumaan määräysvallastaan. Mielummin niin ettei edes tule yhteentörmäyksiä.
Mikä tuossa on uhkailua? Sekö, että pyydetään hillitsemään itseään?
Vierailija kirjoitti:
Mun melko tuore teini on myös kerran kovasti suuttuessaan sanonut mulle tosi pahasti. Tuntuihan se kurjalta mutta en pitänyt sitä kovin vakavana. Ei teini vielä pysty hillitsemään itseään samalla tavalla kuin aikuinen ja välillä näitä ylilyöntejä tulee. Jälkeenpäin keskusteltiin asiasta, teini oli aidosti pahoillaan ja pyysi anteeksi. Varmaan näitä vielä myöhemminkin tulee mutta kyllähän aikuinen siitä selviää.
Pyysitkö sinä anteeksi mitään vai käyttäydytkö sinä ihan oikein? Mistä hän suuttui. Olisko hän hälunnut päättää jostain omasta asiastaan mutta sait hänen tuntemaan syyllisyyttä ja pyytämään anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Paha paha paha merkki. Itse olin vaikea teini ja tappelin vanhempieni kanssa vaikka kuinka paljon. Koskaan en kuitenkaan raskinut iskeä siihen heikoimpaan kohtaan vaikka olisin kuinka vihainen.
Vanhempia kunnioitti ja uskollisuus perhettä kohtaan oli vahva.Tosi paha merkki.
HÖPÖHÖPÖ! Et ole vaikeaa teiniä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teiniä saa opettaa, että jos jotain elämässä haluaa, niin pitää oppia pyytämään nätisti.
Ymmärrän että sattuu kun sanotaan osuvasti, tuli se minkäikäisen suusta tahansa, mutta pystytkö mitenkään ajattelemaan että kyseessä on kuitenkin lapsi. Saattaa olla fiksu ja kyetä havainnoimaan ympäristöään tarkkanäköisestikin, mutta ei kuitenkaan vielä ymmärrä elämää kokonaisvaltaisesti eikä sitä miten vaikeaa oikea aikuisen elämä voi olla. Eli koeta ignoorata, olla itse se aikuinen!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä ketjussa, täytyy miettiä asiaa ja puhua vielä huomenna. Nyt kun puhuin teinille siitä miten toi tyyli ei ole ok, teini oli täysin vailla katumusta ja tokaisi vain kasvata paksumpi nahka.
Tuohon mä jatkaisin lujasti, että ei asiat mene ihmissuhteissa näin - kukaan ei saa käyttäytyä loukkaavasti, oli toisella paksu nahka tai ei. Kertoisin myös, että tuo kommentti paksummasta nahasta on manipulatiivinen ja ilkeä, ja ei ok ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Varmaan teini sanoo tähänkin jotain pilkallista, mutta mun mielestä on silti tärkeää kertoa mikä on oikein ja mikä väärin.
Huono ja kuriton kasvatus. Meillä ei kumpikaan käyttäydy tyhmästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpensä uhkailua ja vallan käyttöä:
http://
Vierailija kirjoitti:
Kysy, mihin sinä pyrit, kun haukut noin? Haluatko, että minäkin haukun sinua samalla tavalla? Kysy, mitä sinä haluat? Luuletko saavasi sen tällä tavalla? Luuletko, että annan mitä haluat, jos puhut noin? Vai voisitko uskoa, että saat nopeammin, jos pyydät kauniisti?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että sattuu kun sanotaan osuvasti, tuli se minkäikäisen suusta tahansa, mutta pystytkö mitenkään ajattelemaan että kyseessä on kuitenkin lapsi. Saattaa olla fiksu ja kyetä havainnoimaan ympäristöään tarkkanäköisestikin, mutta ei kuitenkaan vielä ymmärrä elämää kokonaisvaltaisesti eikä sitä miten vaikeaa oikea aikuisen elämä voi olla. Eli koeta ignoorata, olla itse se aikuinen!
Ongelma ei ole se että minuun sattuisi se heikko kohta koska en minä oikeasti piittaa teinin mielipiteestä kyseeseen asiaan. Ongelma on se ettei ihmissuhteissa käy tuolla lailla toimia ja se satuttaa että oon onnistunut kasvattamaan tuollaisen heikkoon kohtaan potkaisijan. Mutta joo, jospa koettaisi pitää asian mittasuhteissaan ja jatketaan harjoituksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tapahtumapaikka Porvoo?
0/5
Siis mikä tässä sinusta viittaa provoon? En tajua. Ap
Vierailija kirjoitti:
joo jos siinä samassa tilanteessa alkaa puhumaan näitä, niin teini ottaa sen helposti lässytyksenä ja ärsyyntyy vaan enemmän. voi myös olla katumus jo päällä jota ei halua myöntää, joten haluaa vaan tilanteesta pois mahdollisimman nopeasti jolloin vanhemman filosofointi vaan pahentaa tilannetta.
eli ota vaikka puheeksi joitakin tunteja tilanteen jälkeen. kerro teinillesi että sillä on tollainen taipumus iskeä heikoimpaan kohtaan muttei tule sillä saavuttamaan mitään. voit vaikka rautalangasta vääntäen sanoa, että vaikka luettelisit kaikki nämä mun heikkoudet (jos on munaa niin luettele vaikka ne omat heikkouteusi teinille siinä tai anna ymmärtää että tiedät ne jo ihan itsekin), niin sillä ei ole mitään merkitystä etkä saa tahtoasi paremmin läpi. eli pakota keksimään muita keinoja toimia ristiriitatilanteissa, ota sanoilta voima pois. ihminenhän on ilkeä kun haluaa keskustelun loppuvan tai shokeerata toisen hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpensä uhkailua ja vallan käyttöä:
http://
Vierailija kirjoitti:
Kysy, mihin sinä pyrit, kun haukut noin? Haluatko, että minäkin haukun sinua samalla tavalla? Kysy, mitä sinä haluat? Luuletko saavasi sen tällä tavalla? Luuletko, että annan mitä haluat, jos puhut noin? Vai voisitko uskoa, että saat nopeammin, jos pyydät kauniisti?
Uhkailu ja vallan käyttö on sitä, että ”otan sinulta kännykän pois, jos puhut noin” tai ”ensi viikolla et saa tämän takia viikkorahaa”.
Kysymykset ilman sanktioita ei ole uhkailua. Etenkään jos et ole itse suuttunut.
Jos tuo on uhkailua, niin sekin on uhkailua, kun 2-vuotias pyytää pöydässä maitoa, etkä anna sitä ennenkuin lapsi sanoo ”saisinko maitoa kiitos”.
Hyvä tavaton sentäs, kun toiselta ei saa enää edes kysyä mitään ilman, että se koetaan uhkailuksi!
Mulla ollut kolme teiniä, yksi vielä tulossa. Mutta kukaan ei lähtisi pilkkaamaan vanhempiensa noin. Ei hyvä heiluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon mä jatkaisin lujasti, että ei asiat mene ihmissuhteissa näin - kukaan ei saa käyttäytyä loukkaavasti, oli toisella paksu nahka tai ei. Kertoisin myös, että tuo kommentti paksummasta nahasta on manipulatiivinen ja ilkeä, ja ei ok ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Varmaan teini sanoo tähänkin jotain pilkallista, mutta mun mielestä on silti tärkeää kertoa mikä on oikein ja mikä väärin.
Teen varmaankin tämän huomenna. Tänään ei työviikon jälkeen enää irtoa :).
Joko teini on kurissa tai viis hirttä poikki. Siinä pyrkii hankkimaan valtaa itselleen kuten pikkukakarakin.
Mikäli vielä availee jatkuvasti perheen ulkopuolisille skismojaan, ei ole enää pelkästään viis hirttä poikki.
Jos ei kykene asumaan kotona, voi pakata tavaransa (mikäli on todella vaikea, sama koskee nuorempaakin).