Teini iskee aina vanhemman heikkoihin kohtiin suuttuessaan
Miten toimitte kokeneemmat kasvattajat. T. Tuoreen teinin äiti
Kommentit (61)
Paha paha paha merkki. Itse olin vaikea teini ja tappelin vanhempieni kanssa vaikka kuinka paljon. Koskaan en kuitenkaan raskinut iskeä siihen heikoimpaan kohtaan vaikka olisin kuinka vihainen.
Vanhempia kunnioitti ja uskollisuus perhettä kohtaan oli vahva.
Tosi paha merkki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata suututtaa sitä
No tämä ei ole vaihtoehto. Esim. teini joutuu odottamaan 20 minuuttia, saa raivarin ja alkaa haukkua vanhempaa jostain ihan muusta asiasta. Vaikka lihavaksi tai mikä nyt kullakin voisi olla heikko kohta. En viitsi laittaa omaani. T. Ap
No jos haukkuisi vaikkapa lihavaksi, sillä olisi todellakin seuraamuksia ja vakavan keskustelun paikka. Nyt voi olla vaikeaa jos ei aiemmin ole asiaa läpi käyty. Vaikka suututtaa, toista ei voi haukkua sillä tavalla. Ja jos puhe ei mene perille, ottaisin etuja pois, esim. puhelimen.
Suuttua saa mutta myös teinin pitää oppia hallitsemaan kielenkantansa vaikka olisi vihainen.
Minulla on kaksi teiniä, mutta ei tuollaista kokemusta. Mutta minulla onkin vain poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei ole vaihtoehto. Esim. teini joutuu odottamaan 20 minuuttia, saa raivarin ja alkaa haukkua vanhempaa jostain ihan muusta asiasta. Vaikka lihavaksi tai mikä nyt kullakin voisi olla heikko kohta. En viitsi laittaa omaani. T. Ap
Pudota etuuksia. Sanoisin, ettei esim. huvita maksaa viikkorahaa ihmiselle, joka haukkuu minua.
Toki myös joka ikinen kerta sama kertomus, miten ensinnäkään meillä ei kotona haukuta ketään + toisen solvaaminen heikkoon kohtaan iskemällä on vaan raukkamainen teko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi teiniä, mutta ei tuollaista kokemusta. Mutta minulla onkin vain poikia.
Kyseinen teini on poika.
Pidä kunnon kuri - äläkä pelasta jokaisesta pulasta.
Minulla ei ollut teininä tuossa ongelmaa koska vanhempani haukkuivat minun heikkouksiani ensin itse, joten hauku (i) mme kaikki toinen toisiamme ties millä nimillä. Eikä kukaan koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. (molemmilla akateemisilla vanhemmilla johtava asema työelämässä)
Taitaa olla aika yleistä ihmisillä se, että suuttuneena isketään heikkoon kohtaan, mutta se on tosi ikävää. Ja varsinkin kun on kyse läheisestä ihmisestä, se satuttaa tosi paljon. Keskustelisin teinin kanssa asiasta silloin, kun hän ei ole suuttunut. Kertoisin, kuinka paljon se satuttaa. Ja kun teini haukkuu vanhempia, niin toisen vanhemman pitää olla haukutun vanhemman puolella ja sanoa, että noin ei meillä puhuta, mutta ei tietenkään satuttaa samalla tavalla teiniä, eikä tietenkään mitään fyysisiä rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et anonyymille palstalle viitsi heikkouksiasi kertoa? Aika lyhyt provo 0/5
Mistä hän on sen oppinut?
Meidän teinit ei sitä tee. Emmekä mekään. Eli luulen, ettei teineillä ole edes mallia, että toista voisi haukkua noin.
Taitaa antaa samalla mitalla takaisin kuin mitä on kuunnellut ikänsä.
Mulla esiteini myös haukkunut ikävästi. Mistä se sitten kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aika yleistä ihmisillä se, että suuttuneena isketään heikkoon kohtaan, mutta se on tosi ikävää. Ja varsinkin kun on kyse läheisestä ihmisestä, se satuttaa tosi paljon. Keskustelisin teinin kanssa asiasta silloin, kun hän ei ole suuttunut. Kertoisin, kuinka paljon se satuttaa. Ja kun teini haukkuu vanhempia, niin toisen vanhemman pitää olla haukutun vanhemman puolella ja sanoa, että noin ei meillä puhuta, mutta ei tietenkään satuttaa samalla tavalla teiniä, eikä tietenkään mitään fyysisiä rangaistuksia.
Ei ole yleistä ainakaan vähän paremmissa piireissä. Tuollaisen käytöksen vuoksi suljetaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ei vaan jaksais ruveta vääntämään kyseisestä asiasta kun siihen se kuitenkin menee. Eikä ole tapana haukkua teiniä, se tässä tuntuukin niin kurjalta kun ei pitäis olla aihetta käyttäytyä noin mulkerosti. Miten tehdä korjausliike jos ei ymmärrä miten tähän on tultu. T. Ap
osa voi olla luonnettakin. en itse noin ilkeä ollut, mutta tiedostan että yksi huonoimmista luonteenpiirteistäni on, että halutessani voisin iskeä heikoimpaan kohtaan liikoja miettimättä. sen tiedostaminen on yksi askel mutta toinen on se että tajuaa ja haluaa jättää sanomatta. eli tavallaan mukavaksi ihmseksi kasvaminen. teinisi todennäköisesti tai toivottavasti tajuaa ruveta olemaan hienotunteisempi ajan kanssa tai jos oppii kantapään kautta- voit ihan ottaa puheeksi tämän taipumuksen ja kysyä miksi aina isket heikoimpaan kohtaan jne. joillakin on taustalla sitä ettei muuten koe tulevansa kuulluksi ja älähtää sitten aggressiivisesti, mutta jotkut taas sitten on teininä ihan kuspäitä. itse olin tavallista rauhallisempikin jopa mutta tiedostin olevani myös ilkeä vaikka pidin sen kurissa ihan itse.
Minustakin kannattaa suhtautua ankarasti eli vakavan keskustelun lisäksi tarvittaessa asettaa joku sanktio, vaikka viikkorahan pudottaminen. Lapsen pitää opetella hillitsemään kielensä, vaikka olisi kuinka raivoissaan. Omia vanhempia pitää kunnioittaa ja tietysti myös muita ihmisiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ei vaan jaksais ruveta vääntämään kyseisestä asiasta kun siihen se kuitenkin menee. Eikä ole tapana haukkua teiniä, se tässä tuntuukin niin kurjalta kun ei pitäis olla aihetta käyttäytyä noin mulkerosti. Miten tehdä korjausliike jos ei ymmärrä miten tähän on tultu. T. Ap
Jos teini pitää sinua tunteettomana ja siksi koittaa haavoittaa sinua että näkisi sinulta jotain reaktiota?
Kerro hänelle että hänen puheensa tuntuvat pahalta. Kerro hänelle että miltä tilanne tuntuu.
Et ole opettanut,että sen lauluja laulat,jonka leipää syöt. Ihan hyvä kasvatusperiaate myös tulevaa työuraa ajatellen. Suuresta suusta kärsii koko kroppa...