Mitä minun pitää tehdä, jotta laihdun? Pitäisi syödä 1500kcal, jotta aineenvaihdunta toimisi, mutten kuluta kuin 1600kcal päivän aikana.
Asun 70km päässä työpaikastani. Tällä välillä ei kulje julkista liikennettä, eli joudun käyttämään omaa autoani työmatkoihin. Istun työmatkat ja työpaikalla istun työpisteelläni 95% ajastani. En siksi, että haluaisin, mutta minun on käytännössä istuttava omassa huoneessani, jossa lankapuhelimeni on. Käyn vain lounaalla 8 metrin päässä ja välillä vessassa, enempää askeleita ei juurikaan tule.
Takaisin kotiin menen autolla. Kaupassa käyn tietenkin autolla. Lapset pitää viedä harrastuksiin autolla, koska 30 kilometrin matka suuntaansa ei nyt hyvällä tahdollakaan mene pyörällä/hiihtäen/kävellen. Kun sitä julkista liikennettä ei ole.
No, käytännössä herään aamuisin klo 6.30. Lähden töihin klo 7. Olen töissä klo 8-16. Kotona klo 17 tai jos tulen kaupan kautta, klo 17.30. Teen ruokaa/vien tai haen lapsia/autan lapsia läksyissä jne. Istun siis joko autossa tai kotona. Tai seison hellan äärellä. Päivän velvollisuudet loppuvat noin klo 21, jolloin käyn suihkussa ja alan mennä nukkumaan.
Liikuntaan on aikaa viikonloppuisin.
Minulla on sykemittari, aktiivisuusmittari ja olen käynyt myös työnantajan tarjoamana kulutusmittauksessa. Kulutan tavanomaisen työpäivän aikana noin 1600kcal, koska istun siitä suurimman osan. Ja sitten ravitsemusterapeutti sanoo, että pitäisi syödä 1500kcal, jotta aineenvaihdunta pelaisi ja saisin tarpeelliset ravintoaineet.
Miten siis laihdutan? Miten lisään aktiivisuutta satoja kaloreita päivän aikana tai kulutan tuhansia viikonloppuna, kun kaloreita ei saa nipistää?
Olen 170-senttinen ja painan 79 kiloa.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen tapahtuu syömällä, ei liikkumalla.
Olin ennen tasan samassa jamassa, minullakin oli ennen ties mitä tekosyitä sille, että ei ole aikaa liikkua ja paino nousi 62->73kg.
Kummasti sitä nykyään tulee kuitenkin 15000-30000 askelta päivässä, sekä pari pidempää lenkkiä ja kolme 1,5-2,5h salitreeniä viikossa vedettyä. Tuntuu silti nykyisellään että aikaa on jopa aiempaa enemmän. Neljä kiloa pudonnut nyt parissa kuukaudessa vaikka lihas kasvanut, kaloreitani ja niiden lähteitä olen tarkkaillut puhelinsovelluksen avulla.
Vierailija kirjoitti:
No jumpata ehdin, siis nostella kahvakuulaa ja käyttää vastuskuminauhaa. Näitä teen samalla kun kyselen läksyjä ja muuta sellaista, joihin ei tarvita käsiä. Mutta sitä hikiliikuntaa en saa aikaiseksi ja se olisi se, joka kuluttaisi kaloreita.
Kaikki aktiviteetti lisää kulutusta. Koululaisten tulisi selvitä omatoimisti läksyistään, siinähän sinulla on joutilasta aikaa liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen tasan samassa jamassa, minullakin oli ennen ties mitä tekosyitä sille, että ei ole aikaa liikkua ja paino nousi 62->73kg.
Kummasti sitä nykyään tulee kuitenkin 15000-30000 askelta päivässä, sekä pari pidempää lenkkiä ja kolme 1,5-2,5h salitreeniä viikossa vedettyä. Tuntuu silti nykyisellään että aikaa on jopa aiempaa enemmän. Neljä kiloa pudonnut nyt parissa kuukaudessa vaikka lihas kasvanut, kaloreitani ja niiden lähteitä olen tarkkaillut puhelinsovelluksen avulla.
Sunlaiset hulluna liikkujat on eri juttu kuin normi painonhallitsijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin paikallapönötystyön oman hyvinvointini vuoksi fyysiseen työhön ja minulla on koira, nämä selittää askeleet ja lenkit. Salilla käyn käsittääkseni ihan keskiverrosti painonpudottajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Asun 70km päässä työpaikastani. Tällä välillä ei kulje julkista liikennettä, eli joudun käyttämään omaa autoani työmatkoihin. Istun työmatkat ja työpaikalla istun työpisteelläni 95% ajastani. En siksi, että haluaisin, mutta minun on käytännössä istuttava omassa huoneessani, jossa lankapuhelimeni on. Käyn vain lounaalla 8 metrin päässä ja välillä vessassa, enempää askeleita ei juurikaan tule.
Takaisin kotiin menen autolla. Kaupassa käyn tietenkin autolla. Lapset pitää viedä harrastuksiin autolla, koska 30 kilometrin matka suuntaansa ei nyt hyvällä tahdollakaan mene pyörällä/hiihtäen/kävellen. Kun sitä julkista liikennettä ei ole.
No, käytännössä herään aamuisin klo 6.30. Lähden töihin klo 7. Olen töissä klo 8-16. Kotona klo 17 tai jos tulen kaupan kautta, klo 17.30. Teen ruokaa/vien tai haen lapsia/autan lapsia läksyissä jne. Istun siis joko autossa tai kotona. Tai seison hellan äärellä. Päivän velvollisuudet loppuvat noin klo 21, jolloin käyn suihkussa ja alan mennä nukkumaan.
Minulla on sykemittari, aktiivisuusmittari ja olen käynyt myös työnantajan tarjoamana kulutusmittauksessa. Kulutan tavanomaisen työpäivän aikana noin 1600kcal, koska istun siitä suurimman osan. Ja sitten ravitsemusterapeutti sanoo, että pitäisi syödä 1500kcal, jotta aineenvaihdunta pelaisi ja saisin tarpeelliset ravintoaineet.
Miten siis laihdutan? Miten lisään aktiivisuutta satoja kaloreita päivän aikana tai kulutan tuhansia viikonloppuna, kun kaloreita ei saa nipistää?
Kyllä sinä laihdut noudattamalla tuota 1500 kcal ruokavaliotakin ja vaikka et lisäisi liikuntaa. Peruskulutukseksi on tuolla vähäisellä liikunnallakin hieman yli 2000 kcal/vrk. Se tarkoittaa ainakin 500 kcal vajetta on joka päivä, viikossa 3500 joten laihtumista pitäisi tulla 1 kg /2 viikkoa.
Meinaatko että aineenvaihdunta loppuu jos syöt alle 1500 kcal? Seliseli. Itse laihduin juuri noista mitoista 18 kg jättämällä syömiset 1000 - 1200 kcal/päivä, hitaasti mutta varmasti. Eikä tule edes nälkä kun katsoo mitä syö. Liikkuminen on vain plussaa, laihtumisessa tärkein on ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin paikallapönötystyön oman hyvinvointini vuoksi fyysiseen työhön ja minulla on koira, nämä selittää askeleet ja lenkit. Salilla käyn käsittääkseni ihan keskiverrosti painonpudottajaksi.
2,5 h salilla nyt on vaan tyhmyyttä, mutta jos se sinut onnelliseksi tekee niin anna palaa.
Ps. Tutkitusti yli tunnin mittaiset urheilusuoritukset nostavat elimistön kortisolitasoja, joten pidemmän päälle ylipitkillä treeneillä saattaa olla epäsuotuisa vaikutus.
-eri
tuo Mosleyn 5/2 on edelleen ihan pätevä homma..jujuna tässä onkin se, että 5/2 sai paastopäivinä syödä tosi vähän..myöhemmin on tullut ilmi, että 800kcal laihduttaa myös näinä paastopäivinä ja tarkoitus onkin sitten painonalentumisen jälkeen pitää näitä 800 kcal- päiviä kerran viikossa ruoka-ikkunan puitteissa. Laihtuminen tapahtuu näin jopa helpommin kuin tuolla aikaisemmalla dieetillä. Kukin tekee toki mitä tykkää..en kuitenkaan heti ryttäisi..
Miksi kirjastossa ei käytäisi joka viikko? Joku sanoi, että ei olisi mahdollista. Lapset lukevat paljon ja kirjastossa voi hyvin käydä 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen tapahtuu syömällä, ei liikkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjastossa ei käytäisi joka viikko? Joku sanoi, että ei olisi mahdollista. Lapset lukevat paljon ja kirjastossa voi hyvin käydä 2-3 kertaa viikossa.
Tottakai VOI käydä mutta tässähän oli nyt kyse ajan löytämisestä liikkumiseen ja kirjastokäyntejä harventamalla sitä aikaa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä laihdut noudattamalla tuota 1500 kcal ruokavaliotakin ja vaikka et lisäisi liikuntaa. Peruskulutukseksi on tuolla vähäisellä liikunnallakin hieman yli 2000 kcal/vrk. Se tarkoittaa ainakin 500 kcal vajetta on joka päivä, viikossa 3500 joten laihtumista pitäisi tulla 1 kg /2 viikkoa.
Tämä. 170-senttisen ihmisen peruskulutus ei todellakaan ole 1600kcal. 1500 kcal on ihan hyvä määrä, todennäköisesti voisit syödä vielä 100-200 kcal enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 170-senttisen ihmisen peruskulutus ei todellakaan ole 1600kcal. 1500 kcal on ihan hyvä määrä, todennäköisesti voisit syödä vielä 100-200 kcal enemmänkin.
Kaloreita enemmän merkitystä on ruuan sisällöllä.
Ongelma on varmaan siinä, että koet että sulla pitäisi olla omaa aikaa, kuten kirjastoa ja shoppailua, ja koet että kävelylenkki on sen päälle vaan velvollisuus kuten laskujen maksu.
Sun tilanteessa aika kävelylenkkiin ja saliin löytyy, kun hahmotat että se on sun omaa aikaa, jolloin saat olla rauhassa, vaikka kuunnella musiikkia tai äänikirjaa, ja nähdä kavereita.
Jos perusaineenvaihdunta kuluttaa 1500 kaloria ja mittari näyttää että kulutat vain 1600 kaloria, niin tuohan tarkoittaisi että liikut päivittäin ainoastaan 100 kalorin edestä. Ei taida olla mahdollista kuin suurinpiirtein vuodepotilailla. Käythän esim. suihkussa, haet postin postilaatikosta, kannat kaupasta ruokaostoksia teet lumitöitä/haravoit/ajat nurmikkoa, siivoat jne. Vähennä kaloreita, liikunta toki tärkeää kunnon kannalta, ja auttaa syömisen hillitsemisessä (ei tee mieli vetää napaa täyteen, jos on hikitreeni edessä tai sen jälkeen), mutta laihduttamisessa tärkeintä on se mitä ja kuinka paljon syö, ei liikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos perusaineenvaihdunta kuluttaa 1500 kaloria ja mittari näyttää että kulutat vain 1600 kaloria, niin tuohan tarkoittaisi että liikut päivittäin ainoastaan 100 kalorin edestä. Ei taida olla mahdollista kuin suurinpiirtein vuodepotilailla. Käythän esim. suihkussa, haet postin postilaatikosta, kannat kaupasta ruokaostoksia teet lumitöitä/haravoit/ajat nurmikkoa, siivoat jne. Vähennä kaloreita, liikunta toki tärkeää kunnon kannalta, ja auttaa syömisen hillitsemisessä (ei tee mieli vetää napaa täyteen, jos on hikitreeni edessä tai sen jälkeen), mutta laihduttamisessa tärkeintä on se mitä ja kuinka paljon syö, ei liikkuminen.
Kulutusta ei voi millään mittarilla tietää, joten älä hullujas neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutusta ei voi millään mittarilla tietää, joten älä hullujas neuvo.
No olenko sanonut että noin tapahtuu? Opettele lukemaan. Sanoin "jos". Koska ap kertoo että hänellä on tällaiset "lukemat", jotka tekee hänen laihduttamisestaan mahdotonta, halusin tuoda esille että "lukemat" on järjettömiä. Samaa mieltä, että tarkkaa kulutusta ei voi tietää. Mutta jos laihdutus takkuaa, niin silloin on syötävä vähemmän. Kukaan ei ole laihtunut syömällä enemmän kuin kuluttaa, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on varmaan siinä, että koet että sulla pitäisi olla omaa aikaa, kuten kirjastoa ja shoppailua, ja koet että kävelylenkki on sen päälle vaan velvollisuus kuten laskujen maksu.
Sun tilanteessa aika kävelylenkkiin ja saliin löytyy, kun hahmotat että se on sun omaa aikaa, jolloin saat olla rauhassa, vaikka kuunnella musiikkia tai äänikirjaa, ja nähdä kavereita.
Olet alapeukuttanut tätä ap, mutta kyse on priorisoinnista.
Totta kai sinulla pitää olla omaa aikaa, mutta miksi kävelylenkki illalla ei olisi sitä.
Vai onko kaikki liikunta sinusta inhottavaa? Tietenkään silloin siihen ei löydy aikaa, jos haluat sinne yhtä paljon kuin hammaslääkäriin.
Jos tapanasi on palkita itsesi munkilla, toki ruispala kuulostaa tylsältä. Silti jos todella haluat painonpudotusta, kannattaa motivoida itsesi.
Jos tapanasi on viettää omaa aikaa lämpimässä kirjastossa, toki kävelylenkki pimeässä ja sateessa kuunnellen äänikirjaa kuulokkeilla on tylsempi vaihtoehto. Jälleen, jos oikeasti haluaisit painonpudotusta ja terveellisyyttä kannattaisi motivoida itsesi.
Osittain väärin - aerobinen liikunta toki kuluttaa kaloreita liikunnan aikana mutta voimaharjoittelu kuluttaa niitä pitkään treenin jälkeen. Lisäksi voimaharjoittelu lisää lihasmassaa jolloin kulutat lepotilassakin enemmän.
Tsekkaa Youtubesta kanava Fitnessblender. Itselläni on myös vähän aikaa mutta kotona on käsipainot ja Fitnessblenderiltä löytyy aivan kaikkea: voimaa, aerobista, low impact, pilates, jooga, venyttely, HIIT... ja kaikkia voi muokata omaan kuntoon sopivaksi. Tehokas treeni alusta loppuun alle 25min!