Mitä minun pitää tehdä, jotta laihdun? Pitäisi syödä 1500kcal, jotta aineenvaihdunta toimisi, mutten kuluta kuin 1600kcal päivän aikana.
Asun 70km päässä työpaikastani. Tällä välillä ei kulje julkista liikennettä, eli joudun käyttämään omaa autoani työmatkoihin. Istun työmatkat ja työpaikalla istun työpisteelläni 95% ajastani. En siksi, että haluaisin, mutta minun on käytännössä istuttava omassa huoneessani, jossa lankapuhelimeni on. Käyn vain lounaalla 8 metrin päässä ja välillä vessassa, enempää askeleita ei juurikaan tule.
Takaisin kotiin menen autolla. Kaupassa käyn tietenkin autolla. Lapset pitää viedä harrastuksiin autolla, koska 30 kilometrin matka suuntaansa ei nyt hyvällä tahdollakaan mene pyörällä/hiihtäen/kävellen. Kun sitä julkista liikennettä ei ole.
No, käytännössä herään aamuisin klo 6.30. Lähden töihin klo 7. Olen töissä klo 8-16. Kotona klo 17 tai jos tulen kaupan kautta, klo 17.30. Teen ruokaa/vien tai haen lapsia/autan lapsia läksyissä jne. Istun siis joko autossa tai kotona. Tai seison hellan äärellä. Päivän velvollisuudet loppuvat noin klo 21, jolloin käyn suihkussa ja alan mennä nukkumaan.
Liikuntaan on aikaa viikonloppuisin.
Minulla on sykemittari, aktiivisuusmittari ja olen käynyt myös työnantajan tarjoamana kulutusmittauksessa. Kulutan tavanomaisen työpäivän aikana noin 1600kcal, koska istun siitä suurimman osan. Ja sitten ravitsemusterapeutti sanoo, että pitäisi syödä 1500kcal, jotta aineenvaihdunta pelaisi ja saisin tarpeelliset ravintoaineet.
Miten siis laihdutan? Miten lisään aktiivisuutta satoja kaloreita päivän aikana tai kulutan tuhansia viikonloppuna, kun kaloreita ei saa nipistää?
Olen 170-senttinen ja painan 79 kiloa.
Kommentit (90)
En ymmärrä tätä kirjastojuttua. Olen aina ollut himolukija ja lapseni myös, mutta kyllä meille riitti kauppakassillinen tai ikean kassillinen kirjoja kerran viikossa. Riittävän iso kassi.
Samoin kaupassa voi käydä urakalla kerran viikossa, ruokaa laittaa kerralla kolmen päivän satsi ja pakastaa.
Onko nyt kyse ennemmin siitä, ettei osata organisoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perusaineenvaihdunta kuluttaa 1500 kaloria ja mittari näyttää että kulutat vain 1600 kaloria, niin tuohan tarkoittaisi että liikut päivittäin ainoastaan 100 kalorin edestä. Ei taida olla mahdollista kuin suurinpiirtein vuodepotilailla. Käythän esim. suihkussa, haet postin postilaatikosta, kannat kaupasta ruokaostoksia teet lumitöitä/haravoit/ajat nurmikkoa, siivoat jne. Vähennä kaloreita, liikunta toki tärkeää kunnon kannalta, ja auttaa syömisen hillitsemisessä (ei tee mieli vetää napaa täyteen, jos on hikitreeni edessä tai sen jälkeen), mutta laihduttamisessa tärkeintä on se mitä ja kuinka paljon syö, ei liikkuminen.
Kulutusta ei voi millään mittarilla tietää, joten älä hullujas neuvo.
Miksi ei voi? Kyllä labrassa mittaavat.
https://www.alamy.com/stock-photo-obese-person-undergoing-measurement-o…
Mistä olet saanut tuon käsityksen, että kuluttaisit vain 1600 kCal päivässä?
Etkö voi järjestää töihin itsellesi seisomatyöpistettä?
Aineenvaihduntasi kyllä toimii, vaikka saisit vähemmän kaloreita. Nimittäin jos aineenvaihdunta lakkaa toimimasta, kuolet jokseenkin heti.
Sekä levossa, että liikkeessä.
https://www.maastrichtinstruments.nl/portfolio/omnical-calorimeter/
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka kommentoivat että 100 kcal vajeellakin laihtuu ovat sinällään oikeassa, mutta pitää huomioida että tällöin tyyliin yksi munkki tuhoaa kolmen päivän kalorivajeen. Itse en ainakaan halua jättää elämästä kokonaan pois esim. kyläillessä syötäviä pullia, satunnaista roskaruokaa yms.
Siksi tähtään siihen että arjessa tulisi n. 300 kcal vaje, jotta voi sitten välillä myös herkutella lihomatta.
AP, kokeile syödä esim. 1300 kcal.
Painonhallinnassa ja yleensäkin elämässä se "herkkujen" syöminen tai syömättä jättäminen ei ole pääasia. Oikea ja hyvä ravinto sen sijaan on.
Maalla 30km taittuu nopeammin kuin kaupungissa 10km matka. Joten nämä ajomatkoihin kuluvat ajat ovat liioiteltuja.
Minulla on saman pituinen työmatka, kolme alakouluikäistä lasta, käyn viikoittain kirjastossa, asutaan maalla. Ehdin liikkua.
Käyn kerran viikossa lasten harrastusten aikana juoksemassa tunnin lenkin. Sen jälkeen ehdin käymään kaupassa ja kirjastossa joko lasten kanssa tai ilman. Kirjastossa on ihanaa lueskella, mutta jos on vähän aikaa, nappaan vaan ison kasan kirjoja mukaan.
Viikonloppuna käyn yksin pitkällä lenkillä. Usein käydään toisena päivänä lasten kanssa retkeilemässä, hiihtämässä, uimassa, pulkkamäessä (mäen kiipeäminenkin menee liikunnasta), geokätköilemässä tms.
Kotona on jumppakumppari, puntteja ja kahvakuula. Lihaskuntotreeniä teen liian vähän, mutta jonkun kerran viikolla kuitenkin. Vartissakin ehtii paljon.
Tee aamulenkki. Itsekin olen neljän lapsen äiti, ja käyn joka aamu lenkillä 6:30-7:15. Mies osallistuu tietysti myös lasten aamutoimiin joten tämä on mahdollista. Jos on halua liikkua, löytyy myös tilaisuus. Ihan varmasti.
syö vähemmän ja jättä auto 15min kävely matka päähän
Ne jotka kommentoivat että 100 kcal vajeellakin laihtuu ovat sinällään oikeassa, mutta pitää huomioida että tällöin tyyliin yksi munkki tuhoaa kolmen päivän kalorivajeen. Itse en ainakaan halua jättää elämästä kokonaan pois esim. kyläillessä syötäviä pullia, satunnaista roskaruokaa yms.
Siksi tähtään siihen että arjessa tulisi n. 300 kcal vaje, jotta voi sitten välillä myös herkutella lihomatta.
AP, kokeile syödä esim. 1300 kcal.