Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!

Vierailija
11.01.2019 |

Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Suuntaa töihin hoitoalalle.

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Sun mummo on varmaan aika vanha.

Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap

Hahhah älä viitsi😅 kiinni jäit, provo.

Vierailija
42/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap

Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap

Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...

Olet oikeassa siinä, että minulla on huono matikkapää. Selitän kuitenkin sen verran, että olen vanhempi kuin 40-vuotias ja tämä taas ei kuulu yhtään asiaan, josta on puhe.  Miksi ihmeessä edes tarttua johonkin ikäkysymykseen, jos aihe on tärkeämpi? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Hahhah älä viitsi😅 kiinni jäit, provo.

Mene pois! 🖕

Vierailija
44/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..

Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.

Toivon, että eutanasia on sallittu siihen mennessä kun itse olen vanha. Ottaisin sen silloin, kun toinen vaihtoehto olisi enää hoitokoti.

Ja tämä on mielipiteeni, vaikka oma läheiseni on tällä hetkellä uudessa ja modernissa hoitokodissa, jossa on ihanat hoitajatkin.

Vierailija
45/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstaa pidempään seuranneet tunnistavat ap:n. Tekee usein negatiivisia hoitokoteihin ja vanhusten hoitoon liittyviä aloituksia. Joskus runsailla taustatiedoilla, joskus vähemmillä. Oma sukulaisuussuhde vanhukseen vaihtelee. Asia sinänsä on tärkeä ja vaatii keskustelua, mutta ap on silti provo.

Vierailija
46/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...

Olet oikeassa siinä, että minulla on huono matikkapää. Selitän kuitenkin sen verran, että olen vanhempi kuin 40-vuotias ja tämä taas ei kuulu yhtään asiaan, josta on puhe.  Miksi ihmeessä edes tarttua johonkin ikäkysymykseen, jos aihe on tärkeämpi? -ap

Okei, teillä nyt vain sattuu olemaan teiniäitejä useammassa sukupolvessa. 

"Elämänsä ehtoopuolella"  ja 40-vuotias: provoilija väritti nyt aika tunnistettavasti :D Tarkkuutta seuraavalla kerralla.

Vierailija
47/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne rahat, mitkä menee m a m u j e n hyysäämiseen pitäisi kohdentaa suomalaisille vanhuksille ja lapsille!

Juu, jännä että yhteiskunnalta löytyy rahaa jonkun 1,5 vuotta sitten häärineen Turun murhamiehen asioiden setvimiseen ”oliko se t-erroriteko vaiko ei”. Tai puimaan oikeudessa meidän veonmaksajien piikkiin, oliko sotalain mukaista irakilaissotilaan roikottaa isisläisen irtileikattua päätä Facebook-videollaan. Että hyi-hyi, 1,5 vuotta ehdonalaista Suomessa tuosta teosta. Nyt tuollainen (!) ukko kävelee vapaana kaduillamme ja käväisee välillä ilmoittautumassa vankeinhoidossa.

Miksei näitä lähetetä kotiinsa tai panna suoraan betonisaappaissa mereen?

Tuollaisiin hassataan rahaa, mutta kotimaan vanhukset ja lapset ovat heitteillä.

Olen niin samaa mieltä! Lauseen loppuosasta en uskalla olla samaa mieltä

❋𝚟𝚊𝚒𝚔𝚔𝚊 𝚘𝚕𝚎𝚗𝚔𝚒𝚗❋ (hyshys) -ap

Vierailija
48/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muu ei auta kirjoitti:

Okei, teillä nyt vain sattuu olemaan teiniäitejä useammassa sukupolvessa. 

"Elämänsä ehtoopuolella"  ja 40-vuotias: provoilija väritti nyt aika tunnistettavasti :D Tarkkuutta seuraavalla kerralla.

Voi nyt jo helvetti! Tässä keskustelussa ei ole kysymys teineistä eikä äitiydestä vaikka sinä nyt sen jotenkin ymmärsit väärin!

Vierailija
49/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä vanhusten tehostetussa palveluasumisyksikössä.

Itse en kyllä pidä palkkaustamme "paskana", kuten joku ilmaisi. Vaippojen vaihtaminen on myös vain pieni osa vanhustyötä, ja vaikka se ei aina (tilanteesta riippuen) kovin mieltä ylentävää ole, hoidan senkin homman ihan mielelläni koska tiedän että sen jälkeen avustamallani ihmisellä on parempi olla ainakin siinä suhteessa!

T: Hoitaja

Vierailija
50/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-palstaa pidempään seuranneet tunnistavat ap:n. Tekee usein negatiivisia hoitokoteihin ja vanhusten hoitoon liittyviä aloituksia. Joskus runsailla taustatiedoilla, joskus vähemmillä. Oma sukulaisuussuhde vanhukseen vaihtelee. Asia sinänsä on tärkeä ja vaatii keskustelua, mutta ap on silti provo.

Voi olla, että tuommoinenkin henkilö on olemassa. Itse en ole huomannut noita aloituksia ja ihan oman pahan olon takia tein tämän aloituksen. Ehkä sitten on muitakin, jotka ovat huomanneet epäkohtia.

Kaikkia hoitokoteja en missään tapauksessa moiti ja nyt jo kaduttaa aloitus että en vaan loukkaisi ketään. -ap

Vierailija
51/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että tuommoinenkin henkilö on olemassa. Itse en ole huomannut noita aloituksia ja ihan oman pahan olon takia tein tämän aloituksen. Ehkä sitten on muitakin, jotka ovat huomanneet epäkohtia.

Kaikkia hoitokoteja en missään tapauksessa moiti ja nyt jo kaduttaa aloitus että en vaan loukkaisi ketään. -ap

Onko jotain sellaista, mistä erityisesti haluaisit tietoa tai keskustelua aiheeseen liittyen?

T: Tuo hieman ylempänä kommentoinut hoitaja

Vierailija
52/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain sellaista, mistä erityisesti haluaisit tietoa tai keskustelua aiheeseen liittyen?

Kuten sanoin: Kadun aloitustani enkä halua moittia kaikkia hoitokoteja. Senkin kerroin, että tytär on hoitoalalla ja ihan sydämestään tekee sitä työtä. Aikaa vaan ei ole tarpeeksi. Tuo mummon tilanne kuitenkin oli anteeksiantamaton. -ap

Vierailija
53/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..

Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.

En oo tuo eka kommentoija, mutta oon osin samaa mieltä. Minunkin mummo oli loppuaikoina niin huonossa kunnossa että päivät meni vain sängyssä maatessa ja vaivoista kärsiessä ja voivotellessa. Ei pystynyt liikkumaan, ei nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja sanoi itsekin vuosia joka kerta että haluais jo pois. Vuosikausia eli noin ennen kuin luonnollinen kuolema tuli. Sinunko mielestä vanhan ja sairaan pitäis kitua vain siksi, että omainen ois iloinen kun voi käydä silloin tällöin kesäisin ja jouluna katsomassaP Itse ainakin kuolisin mielummin ns. saappaat jalassa, kuin päätyisin muiden armoille kitumaan. Sellainen 85 vois olla hyvä ikä lähteä, aiemmin toki jos sairastuu sitä ennen niin vakavasti että elämä menee kärsimiseksi.

Samaa miettinyt olen. Onneksi on riski molemmilta puolilta sydän-ja verisuonitauteihin. Kun ikää tulee, alan juoda kermaa ja syödä suklaata oikein urakalla. Tai sitten hamstraan jotakin lääkettä, jolla voi kätevästi itse päivänsä päättää. Toivon todella, että eutanasia tulisi Suomessakin lailliseksi. En halua hoitoon minnekään kaameaan laitokseen, paskavaipoissa makaamaan ja dementikkojen huutoa kuuntelemaan.

Siitä on sitten aika lyhyt matka siihen, että joku lääkäri tai rahoista päättävä sanoo että tuota nyt ei ainakaan katsella, pois vaan, riippumatta potilaan tai omaisten omasta tahdosta. Ja mikä on sitten se tarpeeksi huonokuntoisuuden raja vai saako kaikki normaalikuntoiset(työkykyiset) mutta itsetuhoiset, köyhät tai muuten vaan ärsyttävät eutanasian kun joku random sossuvirkailija niin päättää ...

Vierailija
54/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus siitä että päätän päiväni ennenkuin jonkun muun täytyy pestä hanurini. Suosittelen kaikille muillekin. Se ei ole enää elämää jos ei itsestään kykene pitämään huolta. Silloin vain odottaa kuolemaa, aiheuttaa muille kauheasti töitä ja huolehdittavaa samalla kuin kunto ja olotila vain rapistuu vuodesta toiseen. Makaat jossain hoitokodissa sängyssä tai istut tuolissa seinään tuijottaen ja välillä nukkuen.

Hyi helvetti, ei ikinä.

Vierailija
55/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä vaihdoit sitten mummon vaipan? Mitä hoitaja sanoi kun kerroit asiasta?

Vierailija
56/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin: Kadun aloitustani enkä halua moittia kaikkia hoitokoteja. Senkin kerroin, että tytär on hoitoalalla ja ihan sydämestään tekee sitä työtä. Aikaa vaan ei ole tarpeeksi. Tuo mummon tilanne kuitenkin oli anteeksiantamaton. -ap

Luin ketjun hieman harppoen läpi, ja liityin keskusteluun vasta pari viestiä ylempänä, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Veikkaan myös, että vaikka vanhusten arki hoitajan näkökulmasta on tuttua, saattaisi asiat omaisena mennä turhankin paljon tunteisiin. Omaisen roolissa sitä on kuitenkin eri paikalla, kuin hoitajana. Ja onhan se hoivakodissa asukkaana olevakin itselle tärkeä ihminen.

Kyllä minun mielestä on ihan ok ja paikallaan nostaa esille havaittuja epäkohtia - tai mikäli ei oikein ole varma tilanteesta, niin sitten kysellä ja ihmetellä.

T: Hoitaja

Vierailija
57/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luulee, että hoitajat hoitavat oikein mielellään heidän omaisiansa. Ihan rahan takia sitä tehdään, kuten muitakin töitä.

Luopukaa lapsiperheet vaikka tuistanne, jos haluatte parempaa hoitoa vanhuksillenne. Miksi vieraan pitäisi puoli-ilmaiseksi niitä kakkavaippoja vaihdella? 

No ei todellakaan. Rahaa siitä ei paljoakaan saa. Sain vähän enemmän palkkaa, kun olin joulun töissä ja yötöistä tulee myös vähän enemmän, mutta kun se perhe...

Vierailija
58/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo tuo eka kommentoija, mutta oon osin samaa mieltä. Minunkin mummo oli loppuaikoina niin huonossa kunnossa että päivät meni vain sängyssä maatessa ja vaivoista kärsiessä ja voivotellessa. Ei pystynyt liikkumaan, ei nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja sanoi itsekin vuosia joka kerta että haluais jo pois. Vuosikausia eli noin ennen kuin luonnollinen kuolema tuli. Sinunko mielestä vanhan ja sairaan pitäis kitua vain siksi, että omainen ois iloinen kun voi käydä silloin tällöin kesäisin ja jouluna katsomassaP Itse ainakin kuolisin mielummin ns. saappaat jalassa, kuin päätyisin muiden armoille kitumaan. Sellainen 85 vois olla hyvä ikä lähteä, aiemmin toki jos sairastuu sitä ennen niin vakavasti että elämä menee kärsimiseksi.

Läheiseni (iäkäs) oli eräässä tutkimuksessa ja tuloksia kuullessaan ylilääkäri sanoi, että jos jotain leikattava löytyy, niin eipä se kannata. Elämänlaatu on jo niin huono ja ystävätkin ovat jo kuolleet. Mitäpä sitä täällä enää on virkaa olla.

Läheiseni järkyttyi paljon tuosta asenteesta.

Hän haluaa elää ja hänellä on ikäisiään ystäviä, joihin hän pitää yhteyttä!

Myös vanhuksen elämää pitää arvostaa. Ajatuksesi jostain 85 iästä poistumisen kannalta on kammottava.

Jos vanhuuden mukavuuseutanasia sallittaisiin, häviäsi elämää haluavien vanhusten arvostus ja heitä alettaisiin pitää taakkana. Samalla alettaisiin pitää taakkana muita tuottamattomia. Alettaisiin toivoa jokaisen turhan tekevän eutanasian. (vammaiset, pitkäaikaissairaat, pitkäaikaistyöttömät jne) ihmistä alettaisiin arvottaa tuottavuuden mukaan.

Vierailija
59/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheiseni (iäkäs) oli eräässä tutkimuksessa ja tuloksia kuullessaan ylilääkäri sanoi, että jos jotain leikattava löytyy, niin eipä se kannata. Elämänlaatu on jo niin huono ja ystävätkin ovat jo kuolleet. Mitäpä sitä täällä enää on virkaa olla.

Läheiseni järkyttyi paljon tuosta asenteesta.

Hän haluaa elää ja hänellä on ikäisiään ystäviä, joihin hän pitää yhteyttä!

Myös vanhuksen elämää pitää arvostaa. Ajatuksesi jostain 85 iästä poistumisen kannalta on kammottava.

Jos vanhuuden mukavuuseutanasia sallittaisiin, häviäsi elämää haluavien vanhusten arvostus ja heitä alettaisiin pitää taakkana. Samalla alettaisiin pitää taakkana muita tuottamattomia. Alettaisiin toivoa jokaisen turhan tekevän eutanasian. (vammaiset, pitkäaikaissairaat, pitkäaikaistyöttömät jne) ihmistä alettaisiin arvottaa tuottavuuden mukaan.

Uskoisin, ettei lääkäri ole tarkoittanut, etteikö arvostaisi iäkkäänkin elämää. Kyse on kuitenkin leikkauksesta, josta toipumiseen menee aikaa. Iäkkäillä usein on myös monenlaisia perussairauksia, jotka voivat nekin vaikuttaa leikkaukseen ja toipumiseen. Joissakin tapauksissa on todennäköistä, että vaikka asia x olisi mahdollista saada kuntoon leikkauksella, toipuminen on niin hidasta ja pitkällistä että leikkauksenjälkeinen tilanne on huonompi kuin ennen leikkausta.

Ihan siis tiivistettynä; lääkäri lie arvioinut leikkauksen hyödyt ja haitat ja sen, mitä merkitystä sillä on potilaan elämänlaatuun. Ylihoitaminen ei ole järkevää, ellei sille oikeasti ole perusteita.

Vierailija
60/196 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeeta luettavaa. Onneksi omien vanhempieni ei koskaan tarvinnut mennä noihin laitoksiin. Saivat asua kotona loppuun asti.