Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa - ei helvetti tätä menoa!
Käyn siellä niin paljon kuin ikinä kerkiän ja nyt oli kaksi päivää välissä. Mummo ei pysty puhumaan, mutta kyyneleitä tuli silmistä. Kuivunut kakka vaipoissa 😢
Kommentit (196)
Mitä tekee joku iso herra vaikka 10 000 euron kuukausipalkalla? Olisin tyytyväinen vaikka 2 000 euron palkkaan ja kyllä uskoisin, että jokainen noista "herroista" pärjäisi vähemmälläkin.
Viettehän huolenne mitoituksesta ja siitä aikamäärästä, mitä toivotte omaisenne saavan, esimiehelle ja esimiehen esimiehelle. Hoitajat eivät voi tilanteelle mitään ja omaiset usein sysäävät nämä asiat nimenomaan hoitajalle. Hoitaja kun vie viestiä eteenpäin, naureskellaan ja pahimmillaan määräaikaista sopimusta ei jatketa.
Viekää varsinkin yksityisillä esimiehiä vastuuseen koska te maksajat olette tärkeitä ja julkisella puhukaa potilasasiamiehelle.
Hyväkään hoitaja ei pysty ihmeisiin, jos esimerkiksi on yöllä vaikka 75 asukkaan hoivakodissa 2 hoitajaa. Se on melkein 40 asukasta per pää. Väkisellään, jos kakka tulee housuun esim 10min hoitajakäynnin jälkeen, se kuivahtaa vaippaan, kun hoitaa sen jälkeen 37 asukkaan vaipat.
Mulla oli itselläni joskus parhaimmillaan 16 asukasta aamulla, joten hoitoaikaa jäi joku 4.5min per hoidettava jos kaikkien oli saatava lääkkeet ennen klo 10 aamulla. Ja samalla tehtiin itse aamupala.
Suomi-Areenaan uponneilla rahoilla olis palkattu monta hoitajaa. Samoin kuin Kela olisi voinut palkata omalla osuudellaan hakemusten käsittelijöitä ja Veikkaus olisi voinut laittaa yli satatonnisensa oikeasti hyvään tarkoitukseen.
Hoitokotiprovoaja taas vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivä ympärivuorokautisessa hoivakodissa maksaa tällä hetkellä noin 120€/vuorokausi. Surettaa hoidon huono taso, mutta kuinka paljon enemmän olisimme valmiita maksamaan?
120euroa vuorokaudessa kannattaisi asua hotellissa.
Suomen laitoksessa ei edes pascavaippoja vaihdeta tuolla summalla.
Juuri toissapäivänä puhuin yksityisen hoitolaitoksen omistajan kanssa. 126€/vuorokausi itsemaksavilta, eikä hoivakoti silti tuota voittoa. Ympärivuorokautinen henkilökunta siinä maksaa eikä tilat, joten vertaus hotelliin on huono.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on.
Hoitajat ilmeisesti ajattelevat, että hoitajan työn pitäisi olla leppoisa kynsienlakkaamis- ja kahvinjuomispaikka, mistä vielä pitäisi maksaa paaaaljon nykyistä korkeampaa palkkaa.
Hoitajien etiikka? Hah hah haa.[/quote/]
Asukkaiden kynsien lakkaaminen on heille todellista luksusta. Turha sinun on pilkata. Ongelma on pikemminkin se, että työn määrä on niin suuri, että kynsien lakkaus jää pakostakin vähemmälle, koska siitä tingitään ennemminkin kuin perushoidosta, lääkkeistä ja ravitsemuksesta. Mutta hoitajien niskassa on jatkuva paine: Sinun on hoidon ohella tuotettava asukkaille mielekästä sisältöä arkeen. Nykyisellään vanhusten hoitolaitoksissa vanhukset istuvat odottaen kuolemaa. Tätä yritetään tietysti kaunistella ja vääristellä, että arki on mahtavaa meidän hoitokodissa. No ei ole. Se on odotusta - päivästä toiseen, kunnes kuolema korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu ei auta kirjoitti:
Suuntaa töihin hoitoalalle.
Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap
Sun mummo on varmaan aika vanha.
Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap
Lääkärinä itse kyllä uskon hoitajien haluavan tehdä työnsä hyvin ja parhaalla mahdollisella tavalla potilaan eduksi.
Hoitotyön johtamisen periaatteet ovat usein kehnoja, ja johtavien hoitajien etääntyminen kauas kliinisestä todellisuudesta - he kun tekevät vain hallinnollista työtä - varmasti heikentää hoitotyön laatua. Jokaisen johtavan hoitajan pitäisi ainakin kerran kuukaudessa tehdä töitä "etulinjassa": lähihoitajien kanssa vaippaa vaihdellen ja sairaanhoitajien kanssa lääkkeitä jaellen. Tämä ehkä jotenkin parantaisi hoitotyön edellytyksiä, ja hallinnolliset hoitajat voisivat tllöin myös tosissaan viestittää ylemmilleen mitä hoitotyössä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on.
Hoitajat ilmeisesti ajattelevat, että hoitajan työn pitäisi olla leppoisa kynsienlakkaamis- ja kahvinjuomispaikka, mistä vielä pitäisi maksaa paaaaljon nykyistä korkeampaa palkkaa.
Hoitajien etiikka? Hah hah haa.
Mitä ihmettä? Ei sen työn pidä myöskään olla niska limassa raatamista surkealla palkalla ja kauhealla kiireellä. Moni hoitaja varmasti haluaisi viettää enemmän aikaa hoidettavien parissa, mutta nykysysteemillä se ei käy.
Yksityiset hoitokodit kilpailevat pelkällä hinnalla,laatu sitten...
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ollaan taas edellä:
https://www.talouselama.fi/uutiset/ruotsissa-pohditaan-pitaisiko-lapsil…
Siellä sentään pohditaan. Mikä säästö olisikaan, jos "ökyrikkaat" eivät enää saisi lapsilisiä.Onhan se tulorajanveto hankalaa, mutta johonkinhan se pitäisi laittaa.
Ruotsissa on myös eläkekatto...
Olen työskennellyt vanhainkodissa hoitajana ja lopetin, koska ei minun fyysiset ja henkiset voimat vaan riittäneet. 3-vuorotyö, jatkuva kiire ja painostus ja palkkaa saat nippanappa paritonnia kuussa käteen lisien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu ei auta kirjoitti:
Suuntaa töihin hoitoalalle.
Itse olen jo elämäni ehtoopuolella. Tyttäreni tekee hoitotyötä pienellä palkalla ja tykkää työstään. -ap
Sun mummo on varmaan aika vanha.
Mitä ihmeellistä siinä on? Itselläni on elämää enemmän takana kuin edessä. Mummo on 80-vuotias. -ap
Tää on provo. Jäit kiinni huonolla matikkapäälläsi. Sanoit olevasi elämäsi ehtoopuolella. Jos sun mummo on 80, niin oot itse noin 40. Elämän ehtoopuolella tosiaan xD Kohta alat varmaan selittää, että ei kun sun äiti sut 15-vuotiaana ja mummo kans sun äidin. Niinpä niin...
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä itse kyllä uskon hoitajien haluavan tehdä työnsä hyvin ja parhaalla mahdollisella tavalla potilaan eduksi.
Hoitotyön johtamisen periaatteet ovat usein kehnoja, ja johtavien hoitajien etääntyminen kauas kliinisestä todellisuudesta - he kun tekevät vain hallinnollista työtä - varmasti heikentää hoitotyön laatua. Jokaisen johtavan hoitajan pitäisi ainakin kerran kuukaudessa tehdä töitä "etulinjassa": lähihoitajien kanssa vaippaa vaihdellen ja sairaanhoitajien kanssa lääkkeitä jaellen. Tämä ehkä jotenkin parantaisi hoitotyön edellytyksiä, ja hallinnolliset hoitajat voisivat tllöin myös tosissaan viestittää ylemmilleen mitä hoitotyössä tarvitaan.
Näin minäkin uskon ja hoitajat tekevät varmasti parhaansa. Oulussa on ollut vuosia tämä sairaala otsikoissa, jossa hoidetaan paljon vanhuksia; mikään vaan ei koskaan tunnu muuttuvan.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulussa-selvitetaan-mihin-sosiaali-j…
Ihan vinkkinä jokaiselle arvostelijalle, että tulisitte vaikka vuodeksi kokeilemaan sitä hoitotyötä. Sitä muka niin leppoisaa kahvinjuontia 3-vuorotyön muodossa, samalla p*skalla palkalla. Se kun haluaisit tehdä työsi tunnollisesti ja rauhassa, mutta et voi, kun pitäisi olla jo seuraavassa huoneessa. Alalla on myös paljon nokittajia ja kamalia työkavereita, jotka tekevät työstäsi vielä kurjempaa. Lääkäri tiuskii ja ärjyy ja saattaa määrätä ihan ihme lääkityksiä ja niitä sitten saat hoitajana miettiä ja pohtia ja varmistaa ja korjata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..
Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.
En oo tuo eka kommentoija, mutta oon osin samaa mieltä. Minunkin mummo oli loppuaikoina niin huonossa kunnossa että päivät meni vain sängyssä maatessa ja vaivoista kärsiessä ja voivotellessa. Ei pystynyt liikkumaan, ei nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja sanoi itsekin vuosia joka kerta että haluais jo pois. Vuosikausia eli noin ennen kuin luonnollinen kuolema tuli. Sinunko mielestä vanhan ja sairaan pitäis kitua vain siksi, että omainen ois iloinen kun voi käydä silloin tällöin kesäisin ja jouluna katsomassaP Itse ainakin kuolisin mielummin ns. saappaat jalassa, kuin päätyisin muiden armoille kitumaan. Sellainen 85 vois olla hyvä ikä lähteä, aiemmin toki jos sairastuu sitä ennen niin vakavasti että elämä menee kärsimiseksi.
Kävit vissiin aikasin aamulla ennen kun aamutoimia oli tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä pidä väkisin pitää elossa hoitamalla. Meitä on täällä jo nyt aivan liikaa. Saisi antaa luonnon tehdä päätökset eli kun luonnossa eläin kuolee vanhuuteen eikä kukaan todellakaan vie vanhuuden päivinä hoitokotiin niin sama saisi olla ihmiskunnassa..
Miettikää nyt vähän mitä puhutte!!! Todennäköisesti ääni kellossa muuttuu kun kyseessä on oma rakas omainen.
En oo tuo eka kommentoija, mutta oon osin samaa mieltä. Minunkin mummo oli loppuaikoina niin huonossa kunnossa että päivät meni vain sängyssä maatessa ja vaivoista kärsiessä ja voivotellessa. Ei pystynyt liikkumaan, ei nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja sanoi itsekin vuosia joka kerta että haluais jo pois. Vuosikausia eli noin ennen kuin luonnollinen kuolema tuli. Sinunko mielestä vanhan ja sairaan pitäis kitua vain siksi, että omainen ois iloinen kun voi käydä silloin tällöin kesäisin ja jouluna katsomassaP Itse ainakin kuolisin mielummin ns. saappaat jalassa, kuin päätyisin muiden armoille kitumaan. Sellainen 85 vois olla hyvä ikä lähteä, aiemmin toki jos sairastuu sitä ennen niin vakavasti että elämä menee kärsimiseksi.
Samaa miettinyt olen. Onneksi on riski molemmilta puolilta sydän-ja verisuonitauteihin. Kun ikää tulee, alan juoda kermaa ja syödä suklaata oikein urakalla. Tai sitten hamstraan jotakin lääkettä, jolla voi kätevästi itse päivänsä päättää. Toivon todella, että eutanasia tulisi Suomessakin lailliseksi. En halua hoitoon minnekään kaameaan laitokseen, paskavaipoissa makaamaan ja dementikkojen huutoa kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on.
Hoitajien etiikka? Hah hah haa.[/quote/]
Asukkaiden kynsien lakkaaminen on heille todellista luksusta. Turha sinun on pilkata. Ongelma on pikemminkin se, että työn määrä on niin suuri, että kynsien lakkaus jää pakostakin vähemmälle, koska siitä tingitään ennemminkin kuin perushoidosta, lääkkeistä ja ravitsemuksesta. Mutta hoitajien niskassa on jatkuva paine: Sinun on hoidon ohella tuotettava asukkaille mielekästä sisältöä arkeen. Nykyisellään vanhusten hoitolaitoksissa vanhukset istuvat odottaen kuolemaa. Tätä yritetään tietysti kaunistella ja vääristellä, että arki on mahtavaa meidän hoitokodissa. No ei ole. Se on odotusta - päivästä toiseen, kunnes kuolema korjaa.
Tuollakin pilkkaajalla muuttuu ääni kellossa, jos joskus makaa sängyssä muiden armoilla ja kakat housussa.
Sellaista se on.
Hoitajien etiikka? Hah hah haa.