Abortti ja ystävä, joka ei sitten ollutkaan ihan niin ymmärtänyt haluani olla lapseton
Tuplaehkäisy päästi lävitseen vahingon.
Kerroin perheelliselle ystävälle, että on näin käynyt ja lääkkeellä hoituu nyt pois sitten. Tämä ihminen, joka ei ole kritisoinut ikinä haluani olla lapseton sekosi ihan täysin ja kaikki argumentit oli sellaisia, että hänen on täytynyt elää jossain ihan käsittämättömässä harhassa, johon kuuluu se että olen tahattomasti lapseton ja tyyliin keksinyt tämä vela-jutun siksi. Nyt kun kävi ilmi että näin ei ole niin kaikkea muutakin on saanut kuulla.
"Etkö sä aattele ja pelkää miten yksinäinen oot vanhana, ei se oo vaikeeta ja rankkaakin vaan hetken, vastuu kasvattaa"
Jne jne. Varmasti olen yksinäinen vanhana jos en siihen varaudu ja se voi pelottaakin, mutta en silti tee itselleni IHMISTÄ JOTA EN HALUA. Ja olen tehnyt vaikeita ja rankkoja asioita, miksi ne mua pelottaisi, silloin kun sitä asiaa haluan? Ei mitään saa ilman vaivaa. Mutta kun en halua lasta, niin olisi sama se vaikka saisin valtiolta sille hoitajan. Ja mihin ihmeeseen kasvan olemalla hänen tavallaan kotona vuosikausia? Hyvähän se niille lapsille varmaan on, mutta mitä minä sellaisella "kasvulla" teen?
Ilmeisesti ystävyys on ainakin osin perustunut siihen,että hän luulee minun kadehtivan häntä, tai ei kuulema ole nyt enää "varma mitä mieltä on tästä nyt kun tietää mun ja mun miehen aidot ajatukset lapsista". Ai että pidetään lapsista mutta ei haluta omia? Selvä... voi jumalauta.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
No jo on itsekkyyden huippu, jos kertoo tuollaisen asian kaverille, joka ehkä itse haluaa lapsia/on lapsirakas/ei voi saada lapsia! Jotkut asiat täytyy kantaa itse eikä sysätä niitä toisten päivää pimentämään.
Älä jankkaa tuosta, minkälaisia asioita ihmiset saa kavereilleen kertoa. Ole sinä hiljaa jos kerran haluat, tai puhu vain säästä niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No jo on itsekkyyden huippu, jos kertoo tuollaisen asian kaverille, joka ehkä itse haluaa lapsia/on lapsirakas/ei voi saada lapsia! Jotkut asiat täytyy kantaa itse eikä sysätä niitä toisten päivää pimentämään.
Itsekkyyden huippu lienee, että pitäisi kannatella tuollaisen ihmisen mielenterveyttä ja olla hiljaa omista asioista. Ei tuollaisilla mitään aitoja ystäviä ole. Pitää osata ottaa naama pois omasta navasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaehkäisy petti? Olet todellinen lääketieteellinen ihme, koska on selvitetty, että tuollaista tapahtuu 1/100 000 000 000 tapauksesta. Todellisuudessa on tumpeloitu eikä sillä ole mitään tekemistä tuplaehkäisyn kanssa.
En ole ihan varma mitä väliä sillä on? 10 vuoteen ei ole pettänyt, nyt petti, varmaan jotain omaa tumpelointia, ihmisten kanssa se on mahdollista, inhimillinen tekijä, tilastot ja todennäköisyys että näin joskus käy.
Ei asia oikeastaan muutu miksikään, vaikka olisin tullut raskaaksi ilman ehkäisyä. Olisin ehkä astetta hölmömpi, mutta se olisi toinen keskustelu. Vai onko sinulla tähän jotain eriävää mielipidettä?
Asia on kokonaan omasi, valinta on omasi ja sinä sen kanssa elät, en minä. Valitettavasti abortti on asia, joka vaivaa vielä 70v iässäkin, vaikka miten olisi sitä mieltä, että se oli ainoa oikea valinta. Turhan moni miettii, että nyt se oma lapsi täyttäisi 40 vuotta. Jostain syystä tuossa vaiheessa unohtaa sen, että itse piti sitä lasta aikanaan "ihmisenä, jota ei halunnut elämäänsä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se abortti nyt tuli puheenaiheeksi?
Oliko ystävä niin läheinen että koit että asia on hälelle kiinnostava. Vai miksi ihmeessä kerroit miehesi ja sinun välisen asian?
Harmittiko sinua että olittekin niin hedelmällisiä että tulit raskaaksi tuplaehkäisystä huolimatta ja kerroit asian siinä harmityksessa?
On muuten jotenkin todella huonosti ehkäisyssä käynyt että sekä pillerit että kondomit pettää molemmat samalla kertaa, tai sitten on tullut käyttövirhe molemmissa molemmille.Tässä on niin paljon hassua höpötystä, että on miltei vaikea tarttua. Ilmeisesti sinulle on vierasta tällaisten asioiden puhuminen, joten ajattelet että se olisi minullekin? Liittyi keskusteluun lääkärissä käymisestä ja kuukautisista, ei ollut mulle "iso" asia. On tosiaan huonoa tuuria. Voidaanhan me sitäkin päivitellä. Mutta koska sataa pillerin ja sataa kondominkäyttäjää vuodessa kohden tule toistakymmentä raskautta, niin siksi teen testejä. On tämä silti eka kerta 10 vuoteen.
Mistä ihmeestä 100 pillerinkäyttäjää kohti on vuodessa toistakymmentä raskautta? Sehän on melkein yhtä paljon kuin raskauksia niille, jotka eivät ehkäise lainkaan.
Tässä taulukot todellistä ja täydellistä käyttöä vertaillen:
https://www.ehkaisynetti.fi/fi/ehkaisymenetelmat/ehkaisymenetelmien-teh…
Tämän mukaan hormonikierukka on pätevämpi kuin sterilisaatio. Ilmankos sitä suositellaan. Yhdessä ne on 1/500 000 varmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaehkäisy petti? Olet todellinen lääketieteellinen ihme, koska on selvitetty, että tuollaista tapahtuu 1/100 000 000 000 tapauksesta. Todellisuudessa on tumpeloitu eikä sillä ole mitään tekemistä tuplaehkäisyn kanssa.
En ole ihan varma mitä väliä sillä on? 10 vuoteen ei ole pettänyt, nyt petti, varmaan jotain omaa tumpelointia, ihmisten kanssa se on mahdollista, inhimillinen tekijä, tilastot ja todennäköisyys että näin joskus käy.
Ei asia oikeastaan muutu miksikään, vaikka olisin tullut raskaaksi ilman ehkäisyä. Olisin ehkä astetta hölmömpi, mutta se olisi toinen keskustelu. Vai onko sinulla tähän jotain eriävää mielipidettä?
Asia on kokonaan omasi, valinta on omasi ja sinä sen kanssa elät, en minä. Valitettavasti abortti on asia, joka vaivaa vielä 70v iässäkin, vaikka miten olisi sitä mieltä, että se oli ainoa oikea valinta. Turhan moni miettii, että nyt se oma lapsi täyttäisi 40 vuotta. Jostain syystä tuossa vaiheessa unohtaa sen, että itse piti sitä lasta aikanaan "ihmisenä, jota ei halunnut elämäänsä".
Mitäs tämän ketjun ensimmäisellä sivulla sanottiinkaan omien tunteiden ja pelkojen projisoimisesta toisiin? Hmm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyyden huippu lienee, että pitäisi kannatella tuollaisen ihmisen mielenterveyttä ja olla hiljaa omista asioista. Ei tuollaisilla mitään aitoja ystäviä ole. Pitää osata ottaa naama pois omasta navasta.
Itsekkyyden huippu on pitää ystävää terapeuttinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihminen, joka ei edes muista voivansa lisääntyä muuten kuin ehkäisyä ajatellessa. Päässäni ei ole koskaan ollut yhtäkään aikuiselämän haavetta, johon liittyisi lapsi. Se olisi yhtä hassua, kun siellä olisi yhtäkkiä norsu. En haaveile perheestä nyt, vanhana, telkkarin edessä jätskin syömisestä lasten kanssa, niiden opettamisesta pyöräilemään tai perhepäivällisistä.
Se on niiden ihmisten ajatusvirtaa, jotka haluavat lapsia. Kadutko sinä 70vuotiaana, että sinulla ei ole olympiamitalia, vaikka sinulla olisi ollut siihen mahdollisuus? Tuskin.
Älä sovittele omia ajatuksenvirtojasi minun päälleni, ole niin kiltti. Siitä tulee sinullekin huono olo, kun se on kuitenkin tapa hallita ihan omia pelkojasi. Sinua pelottaa abortti. Sinua pelottaa 70 vuotias abortin tehnyt sinä. Minua ei. Siksi minä teenkin abortin. Ja jos samoin käy, teen sen toisenkin kerran. Toivotaan että päästään sinne steriin kun aika on.
Vierailija kirjoitti:
Älä sovittele omia ajatuksenvirtojasi minun päälleni, ole niin kiltti. Siitä tulee sinullekin huono olo, kun se on kuitenkin tapa hallita ihan omia pelkojasi. Sinua pelottaa abortti. Sinua pelottaa 70 vuotias abortin tehnyt sinä. Minua ei. Siksi minä teenkin abortin. Ja jos samoin käy, teen sen toisenkin kerran. Toivotaan että päästään sinne steriin kun aika on.
Olet sen verran älykäs ettei kannata täällä yrittää keskustella joidenkin mammojen kanssa, joiden äo on alle 70....tuhlaat vain aikaasi.
Noilla on suunnilleen kaksi aivosolua, ja toinen niistä pyörii niiden kohdun ympärillä.
Minulla on kaksi lasta. En toivo kolmatta. Nyt kierukka, ehkä sterilisaario jossain vaiheessa.
Vahinkoraskaus olisi vaikea paikka. Raskausaika ja ne seuraavat pari vuotta eivät huvittaisi. Odotan jo sitä, että kuopuksenkin kanssa pääsee kunnolla tekemään kaikkea. En ole luonteeltani niin äiti, että haluaisin pyörittää pikkulapsiperhettä vuosia toisensa perään.
Periaatteessa en vastusta aborttia. Mutta jos olisin raskaana, niin en tiedä pystyisinkö. Jos rakastan näitä kahta, miksi en rakastaisi kolmatta? Tuntuu kuin kieltäisin lapseni jos abortoisin heidän sisaruksensa. Ehkäisy ei aiheuta samanlaista tunnetta!
Ehkä kaveri kokee jotain samanlaista? Jos vietätte paljon aikaa yhdessä, niin ehkä hänelle tulee tunne, että tosiaanko heidän elämänsä näyttää niin kurjalta ja lapset ovatkin vain ankeita räkänokkia? En sano että se olisi kaveriltasi järkevä ajatus, mutta eivät tunteet aina ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, mutta ei se, että kertoo ystävälleen muistakin kuin kevyistä, pinnallisista asioista tarkoita että pitäisi sitä terapeuttinaan. Minusta ei kuulosta kovinkaan hyvältä ystävyydeltä, tai ystävyydeltä lainkaan, jos ei voida puhua mistään syvemmästä tai vaikeammasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaveri kokee jotain samanlaista? Jos vietätte paljon aikaa yhdessä, niin ehkä hänelle tulee tunne, että tosiaanko heidän elämänsä näyttää niin kurjalta ja lapset ovatkin vain ankeita räkänokkia? En sano että se olisi kaveriltasi järkevä ajatus, mutta eivät tunteet aina ole.
Kuten aloituksessa sanoin, olen ollut äärimmäisen avoin sen suhteen, että en lapsia halua. Minusta on lähinnä ystävältäni väärin, että ilmeisesti hänelle se on niin kurjaa se lapsettoman elämä, että minunhan on pakko valehdella ja haaveilla siitä perheestä. Miksi hän ei vain poikkaissut välejään minuun, jos ei pysty lapsettomia sietämään?
Ja hoidan ja leikitän hänen lapsiaan... että miksi pitäisin lapsia "räkänokkina" ? Olenhan itsekin ollut lapsi! Tulee sellainen olo, että onko se jotenkin psyykkisesti helpompaa yhtäkkiä unohtaa se lapsista pitäminen, ja ajatella, että vihaan hänen lapsiaan. Jotenkin helpompi tajuta jonkun halu olla lapseton, kun ajattelee sen johtuvan lapsivihasta? Onko lapsista tykkäävä lapseton jotenkin sellainen, mistä ei saa otetta, tai vaihtoehtoisesti lapsettomuus ärsyttää niin paljon, että se pitää kiukutella epäihmiseksi se lapseton?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta. En toivo kolmatta. Nyt kierukka, ehkä sterilisaario jossain vaiheessa.
Vahinkoraskaus olisi vaikea paikka. Raskausaika ja ne seuraavat pari vuotta eivät huvittaisi. Odotan jo sitä, että kuopuksenkin kanssa pääsee kunnolla tekemään kaikkea. En ole luonteeltani niin äiti, että haluaisin pyörittää pikkulapsiperhettä vuosia toisensa perään.
Periaatteessa en vastusta aborttia. Mutta jos olisin raskaana, niin en tiedä pystyisinkö. Jos rakastan näitä kahta, miksi en rakastaisi kolmatta? Tuntuu kuin kieltäisin lapseni jos abortoisin heidän sisaruksensa. Ehkäisy ei aiheuta samanlaista tunnetta!
Miksi ihmeessä se kaveri luulisi noin? Siksi että toinen ei halua lapsia? Ei musta mun siskon elämä hevosten kanssa ole kurjaa haisuliräkänokkien kanssa pyörimistä vaikka en itse hevosia halua. Jos sulla ei ole koiraa niin onko sulle koiraperheen elämä ankeaa? Miksi ihmeessä otat itseesi jonkun toisen valinnan elämästään O____o ? Ja luulet että se on jotain syvää inhoa kun toinen ei halua mitä sinä? Mitä helv ihme en voi tajuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, mutta ei se, että kertoo ystävälleen muistakin kuin kevyistä, pinnallisista asioista tarkoita että pitäisi sitä terapeuttinaan. Minusta ei kuulosta kovinkaan hyvältä ystävyydeltä, tai ystävyydeltä lainkaan, jos ei voida puhua mistään syvemmästä tai vaikeammasta aiheesta.
Tänä itsekkyyden luvattuna aikakautena kaikkeen keksitään kyllä veruke.
Mietin vaan, että miksi piti mennä kertomaan tälle perheelliselle ystävälle? Ei tuo reaktio ollut minusta mitenkään yllättävä. Jospa opit nyt sen että jos et jatkossakaan osaa ehkäistä ja hupsista taas tarvitaan sitä yhtä pilleriä niin pidät sen t*rpasi kiinni, tai korkeintaan lässytät muiden velojen kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, että miksi piti mennä kertomaan tälle perheelliselle ystävälle? Ei tuo reaktio ollut minusta mitenkään yllättävä. Jospa opit nyt sen että jos et jatkossakaan osaa ehkäistä ja hupsista taas tarvitaan sitä yhtä pilleriä niin pidät sen t*rpasi kiinni, tai korkeintaan lässytät muiden velojen kanssa asiasta.
No voin rehellisesti sanoa, että olen äärimmäisen tyytyväinen että kerroin. Eihän hän järkyttynyt abortista, vaan siitä että en halua elää elämää, jota olen hyvin selvästi sanonut olevani haluton elämään. Kerrotko minulle miksi meidän olisi pitänyt jatkaa ystävinä? Hänhän on vähätellyt koko keskeisimmän elämänvalintani ja ehkä odottanut että minusta tulee äiti. Kyllä nyt oli korkea aika päättää tai muuttaa todella radikaalisti ystävyyttämme.
Tuosta ehkäisyn pettämisestä... Minä tulin 16-vuotiaana raskaaksi vaikka söin e-pillereitä ja lääkäri suunilleen haukkui minut idiootiksi teiniksi, joka ei muista syödä pillereitään ! Mutta minä otin sen joka päivä, en ollut edes sairastanut mitään mahatautia. Ne vain pettivät. Tein abortin.
22-vuotiaana petti kierukka, jonka olin hankkinut kun en luottanut pillereihin ja lisäksi poikakaveri käytti kumia. Tulin raskaaksi ja lääkäri tyrmäsi että Ei Mitenkään Mahdollista tuollainen tuplaehkäisyn pettäminen.
Tein abortin.
Ja 34-vuotiaana, strilisaation läpikäyneenä tulin yllättäen raskaaksi vaikka luotin siihen ettei enää niin kävisi. Tässä vaiheessa oli 2 lasta ja lapsiluku täynnä . Päätin kuitenkin pitää vauvan ja mies oli samaa mieltä. Terve poika tuli.
Luulen, että seksistä luopuminen olisi minulle takuuvarma ehkäisykeino!
Oletko sä vielä sen ikäinen, että et saa sterilointia?
Mutta, vaikka ajatus abortista mua kauhistuttaakin, niin ymmärrän kyllä että jokaisella on oma elämä ja omat valinnat, jos niihin pystyy vaikuttamaan. Luulen vaan että teidän ystävyytenne ei tule jatkumaan. Itse olen vienyt ystäväni klinikalle ja hakenut hänet. (Hän kyllä olisi halunnut lapsen, mutta sen raskauden siittäjä oli väkivaltainen alkoolisti ja hän ei halunnut olla tämän kanssa tekemisissä enää ikinä eikä tehdä tälle lasta. )Minusta se oli viisasta. Ystäväsi ei taida ajatella, että jokaisella lapsella on oikeus olla rakastettu ja haluttu, eikä kenenkään pidä tehdä lasta, joka ei ole haluttu. Lopputulos väkisin synnyttämisestä ei ole lapsen paras.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että yksi yleisin abortintekijöiden joukko on äidit? Ilmeisesti lapsia ei haluta enempää tai on tultu raskaaksi imetyksestä huolimatta liian pian. Joten sinänsä vertaisryhmää voisi ennemmin hakea äideistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että yksi yleisin abortintekijöiden joukko on äidit? Ilmeisesti lapsia ei haluta enempää tai on tultu raskaaksi imetyksestä huolimatta liian pian. Joten sinänsä vertaisryhmää voisi ennemmin hakea äideistä.
Olen muistavinani, että pari vuotta sitten julkaistun tutkimuksen mukaan eniten abortteja Suomessa tekivät tuolloin 25-34 -vuotiaat pienten lasten äidit. Teinien aborttiluvut ovat sen sijaan olleet laskussa jo pidemmän aikaa. Osatekijä lienee monilla paikkakunnilla käyttöön otettu ilmainen ehkäisy nuorille ja lisäksi nykyteineissä tuntuu olevan aiempaa enemmän heitä, joilla ei ole kiire seksielämän aloittamiseen. Telkkarin teiniäidit ovat sitten asia erikseen.
Tässä taulukot todellistä ja täydellistä käyttöä vertaillen:
https://www.ehkaisynetti.fi/fi/ehkaisymenetelmat/ehkaisymenetelmien-teh…