Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kreikan "helteet"

Vierailija
13.06.2024 |

Ihme uutisia. Käytiin noin 20v sitten kreikassa ja oli 4 päivää 43-45 varjolämpötilat. Nyt alle 40 ja hirveä kohu. Tuolloin ei mitään. Mitä hel...tiä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agendan mukaan pitää ulista ja vähän koittaa pitää kansaa varpaillaan. 

Vierailija
2/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteistä on uutisoitu aina. Et vain muista.

Olitteko Ateenassa? Meren rannalla on aina raikkaampi ilma, mutta Ateena on sellainen kattila josta liikenteen pakokaasutkaan eivät kunnolla tuuletu pois. Akropolis on suljettu, koska heikkokuntoiset ja -sydämiset ovat kiipeämisen jälkeen ihan piipussa normaalinakin kesäpäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muisti vääristää joitain asioita... itse just olin viime viikolla Rodoksella ja lämpötilat on ajankohtaan nähden tosi korkeat, eikä vain suomituristien mielestä vaan ihan paikallisasukkaiden ja tilastojen mukaan. Samoin viime kesänä oli harvinaisen korkeat lämpötilat esim just niiden palojen aikoihin, ja vielä syyskuun puolivälin jälkeenkin oli kovat helteet. 

Ja 20v sitten ei tehty joka asiasta juttua nettilehtiin, ihmiset ei myöskään olleet niin uusavuttomia ettei olisi tajunneet miten kovissa helteissä toimitaan. Nythän jo Ulkoministeriö lähettelee ohjeita jos on tehty matkustusilmoitus. 

Vierailija
4/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteistä on uutisoitu aina. Et vain muista.

Olitteko Ateenassa? Meren rannalla on aina raikkaampi ilma, mutta Ateena on sellainen kattila josta liikenteen pakokaasutkaan eivät kunnolla tuuletu pois. Akropolis on suljettu, koska heikkokuntoiset ja -sydämiset ovat kiipeämisen jälkeen ihan piipussa normaalinakin kesäpäivänä.

Ysärin alkuvuosina tuli saarihypeltyä ja oli aika hurjan näköistä kun Ateenasta lähti laivalla, niin järkyttävä pakokaasu- ja ties mikä pilvi kaupungin yllä, ei siis näkynyt koko kaupunkia ollenkaan. 

Vierailija
5/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sää ei ole ilmasto, paitsi helteellä. 

Vierailija
6/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku random suomituristi käväissyt Kreikassa 20 vuotta sitten ja nyt kyseenalaistaa uutiset että siellä on vaarallisen kuuma.

Vierailija
7/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, virallisissa mittauksissa verrataan samaa mittauspistettä eri vuosiin. Ei just sitä sun lomakohdetta ja sen sekalaista lämpömittarivalikoimaa. 

Vierailija
8/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kesäkuussa, ap?

Nyt ei olla edes kesäkuun puolivälissä mutta lämpötila vastaa heinä-elokuun vaihdetta. 

Vierailija
9/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin rodoksen ennusteen itse viikko pari sit  kun lehdessä mainittii  puhuttiin 45c. Korkein tais olla 32 seuraavan kahden viikon ennusteessa. 

Vierailija
10/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä muisti vääristää joitain asioita... itse just olin viime viikolla Rodoksella ja lämpötilat on ajankohtaan nähden tosi korkeat, eikä vain suomituristien mielestä vaan ihan paikallisasukkaiden ja tilastojen mukaan. Samoin viime kesänä oli harvinaisen korkeat lämpötilat esim just niiden palojen aikoihin, ja vielä syyskuun puolivälin jälkeenkin oli kovat helteet. 

Ja 20v sitten ei tehty joka asiasta juttua nettilehtiin, ihmiset ei myöskään olleet niin uusavuttomia ettei olisi tajunneet miten kovissa helteissä toimitaan. Nythän jo Ulkoministeriö lähettelee ohjeita jos on tehty matkustusilmoitus. 

No ne oli tuolloin myös paikallisten mielestä liian kovia lämpötiloja kuten nytkin. Täällä ei uutiskynnys ylittynyt. 

Viime dubain reissulla 45-47. Ei kukaan pahemmin valitellut. Kuuma oli sen toki myönnän. Ei uutisoitu täällä.

Vierailija
11/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateenassa on koulut suljettu kuumuuden vuoksi, erittäin harvinaista sekin.

Nyt on kesäkuu, ei vuoden kuumin aika. Ymmärrätkö ap? 

Vierailija
12/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itseasiassa saman suuntainen havainto.

1991 oltiin Antalyassa kesäkuun alussa. Hellettä oli yli 30 koko viikon. 

2009 ja 2015 niin ikään Turkin eteläosassa kesäkuun eka viikolla ja oli mukava 20-24, toisella kerralla hieman sadekuuroista. 

2008 Kosilla ja Bodrumissa viileää ja sateista.

Nyt kun olen matkaillut huhti-toukokuussa mm Kroatiassa ja Italiassa, on ollut suorastaan koleaa viime vuodet.

Onkohan se paahdeaika lyhyempi mutta kuumempi nykyisin tai jotain

Vierailija
13/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne oli tuolloin myös paikallisten mielestä liian kovia lämpötiloja kuten nytkin. Täällä ei uutiskynnys ylittynyt. 

Viime dubain reissulla 45-47. Ei kukaan pahemmin valitellut. Kuuma oli sen toki myönnän. Ei uutisoitu täällä.

Dubai on aavikolla, siellä nyt on keskilämpötila muutenkin korkeampi kuin Kreikassa. 

Vierailija
14/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei elokuun lopussa ole hirmuhelteitä Ateenassa. Harmittaisi kyllä ja paljon, jos jäisi Akropolis kokematta liian kuuman sään vuoksi. 

Vierailija
15/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoin rodoksen ennusteen itse viikko pari sit  kun lehdessä mainittii  puhuttiin 45c. Korkein tais olla 32 seuraavan kahden viikon ennusteessa. 

Jaa, mut mitä jos katsoisit tuoreemman?  Esim. Foreca lupaa +40 tänään Rodokselle. 

Vierailija
16/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen valossa taitaa se kuuma jakso Välimeren maissa alkaa entistä aiemmin ja jatkuu aiempaa pidempään. Keskikesän kuumasta ajasta ovat kertoneet jo antiikin historioitsijat, joten se itsessään ei ole uutinen.

Vierailija
17/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistat, niin silloinkin kyllä uutisoitiin kuinka monta vanhusta on Kreikan helteissä kuollut.

En kyllä itse ymmärrä yhtään, mikä saa kesällä ihmiset lähtemään Välimerelle johonkin 40 asteen helteisiin. Onko tuo jotain extreme-matkailua? Pahimpina vuosina Euroopassa kuolee yli 100 000 ihmistä helteisiin. Suurin osa vanhuksia ja sydänsairaita.

Vierailija
18/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateenassa on koulut suljettu kuumuuden vuoksi, erittäin harvinaista sekin.

Nyt on kesäkuu, ei vuoden kuumin aika. Ymmärrätkö ap? 

Ei se ymmärrä. Ap ei erota edes kuukausia toisistaan. Paikallisen sään ja ilmaston ero on hänelle mahdotonta ymmärtää.

Vierailija
19/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää, että kenen etu on väittää, että helle mikä tappaa ihmisiä jo kesäkuussa on jokin tavallinen ilmiö.

Persut, jotka ovat vuosia väittäneet, että ilmastonmuutos on huijausta, ja nyt kokevat paniikkia ja selittelynhalua? Jotka haluavat halpaa bensaa, ja bensa-autoja?

Vierailija
20/38 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Agendan mukaan pitää ulista ja vähän koittaa pitää kansaa varpaillaan. 

Ilmastommuutos edistyy aina kun mittari alkaa olla yli +10, ainakin jos lehtiä uskoo. En sitten tiedä eikö media pikkuhiljaa tajua että jos asiaa todistetaan oikeaksi pelkällä maanisella hokemisella ja skeptisten maalituksella niin kyseessä ei ole tiede vaan uskonnollinen kultti. Okei, tuo olettaisi että medialla olisi kyky ymmärtää noiden kahden ero. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän