Abortti ja ystävä, joka ei sitten ollutkaan ihan niin ymmärtänyt haluani olla lapseton
Tuplaehkäisy päästi lävitseen vahingon.
Kerroin perheelliselle ystävälle, että on näin käynyt ja lääkkeellä hoituu nyt pois sitten. Tämä ihminen, joka ei ole kritisoinut ikinä haluani olla lapseton sekosi ihan täysin ja kaikki argumentit oli sellaisia, että hänen on täytynyt elää jossain ihan käsittämättömässä harhassa, johon kuuluu se että olen tahattomasti lapseton ja tyyliin keksinyt tämä vela-jutun siksi. Nyt kun kävi ilmi että näin ei ole niin kaikkea muutakin on saanut kuulla.
"Etkö sä aattele ja pelkää miten yksinäinen oot vanhana, ei se oo vaikeeta ja rankkaakin vaan hetken, vastuu kasvattaa"
Jne jne. Varmasti olen yksinäinen vanhana jos en siihen varaudu ja se voi pelottaakin, mutta en silti tee itselleni IHMISTÄ JOTA EN HALUA. Ja olen tehnyt vaikeita ja rankkoja asioita, miksi ne mua pelottaisi, silloin kun sitä asiaa haluan? Ei mitään saa ilman vaivaa. Mutta kun en halua lasta, niin olisi sama se vaikka saisin valtiolta sille hoitajan. Ja mihin ihmeeseen kasvan olemalla hänen tavallaan kotona vuosikausia? Hyvähän se niille lapsille varmaan on, mutta mitä minä sellaisella "kasvulla" teen?
Ilmeisesti ystävyys on ainakin osin perustunut siihen,että hän luulee minun kadehtivan häntä, tai ei kuulema ole nyt enää "varma mitä mieltä on tästä nyt kun tietää mun ja mun miehen aidot ajatukset lapsista". Ai että pidetään lapsista mutta ei haluta omia? Selvä... voi jumalauta.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaehkäisy petti? Olet todellinen lääketieteellinen ihme, koska on selvitetty, että tuollaista tapahtuu 1/100 000 000 000 tapauksesta. Todellisuudessa on tumpeloitu eikä sillä ole mitään tekemistä tuplaehkäisyn kanssa.
En ole ihan varma mitä väliä sillä on? 10 vuoteen ei ole pettänyt, nyt petti, varmaan jotain omaa tumpelointia, ihmisten kanssa se on mahdollista, inhimillinen tekijä, tilastot ja todennäköisyys että näin joskus käy.
Ei asia oikeastaan muutu miksikään, vaikka olisin tullut raskaaksi ilman ehkäisyä. Olisin ehkä astetta hölmömpi, mutta se olisi toinen keskustelu. Vai onko sinulla tähän jotain eriävää mielipidettä?
Jos tämä ei ollut ensimmäinen aborttisi kuten annat ymmärtää, muutan mieltäni ja ymmärrän ystävääsi.
Vierailija kirjoitti:
Kamala, puhut omasta lapsestasi "ihminen jota en halua!."
Siis jotain ihan järkkyä.
Yawn. Mene kauhistelemaan mieluummin sitä, kuinka monet vanhemmat haukkuvat, hakkaavat ja laiminlyövät jo olemassa olevia lapsiaan. Ai niin mutta eiväthän teikäläiset välitä kuin alkioista ja sikiöistä. Heti, kun on vauva ulkona, niin kummasti loppuu teidänkin leirissä se sädekehän hinkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaehkäisy petti? Olet todellinen lääketieteellinen ihme, koska on selvitetty, että tuollaista tapahtuu 1/100 000 000 000 tapauksesta. Todellisuudessa on tumpeloitu eikä sillä ole mitään tekemistä tuplaehkäisyn kanssa.
En ole ihan varma mitä väliä sillä on? 10 vuoteen ei ole pettänyt, nyt petti, varmaan jotain omaa tumpelointia, ihmisten kanssa se on mahdollista, inhimillinen tekijä, tilastot ja todennäköisyys että näin joskus käy.
Ei asia oikeastaan muutu miksikään, vaikka olisin tullut raskaaksi ilman ehkäisyä. Olisin ehkä astetta hölmömpi, mutta se olisi toinen keskustelu. Vai onko sinulla tähän jotain eriävää mielipidettä?
Jos tämä ei ollut ensimmäinen aborttisi kuten annat ymmärtää, muutan mieltäni ja ymmärrän ystävääsi.
No sinä et paljoa sitten taida ymmärtää... Aloitin seksielämän nykyisen partnerin kanssa 10 vuotta sitten. Tämä ihana yhteiskunta kieltää meiltä sterin alle 30v. Joten me teemme parhaamme ja ilmeisesti muut vain nauttivat siitä, kun saavat ajatella kuinka lapsettomuuden täytyy sisältää joko piilotettua kateutta, holtittomuuta tai muuta paheksuttavaa.
Mitäs jos välillä katselisitte noita lapsia, niitä joiden vanhemmat on olleet niin upeita ja uljaita että ovat lisääntyneet, suorastaan virheettömiä, ja sitten kohtelevat niitä huonosti? Miksi lapsettomuus on suurempi synti jollekin kuin lasten huono kohtelu. Sitä en ymmärrä.
Lapsettomuus on ok, ehkäisy on ok, sterilisaatio on erittäin ok. Mutta abortti minusta ei ole. Siinä päätetään jo alkanut elämä. Joten olisi minullekin vaikea paikka, varsinkin, jos puhut aiheesta kevyesti ymmärtämättä, että toisille abortti ei ole mikään kevyt toimenpide.
Itse antaisin lapsen adoptioon, mikäli en lasta haluaisi, ja sellaista odottaisin.
Mina olen aiti, ehka vahan vastoin tahtoani tulin raskaaksi mutta rakastan lastani joka minulle kuitenkin suotiin.
Ymmarran vapaehtoisesti lapsettomien ajatuksia ja kunnioitan heidan paatostaan. Samoin kunnioitan monen lapsen vanhempien paatosta.
En kuitenkaan osaa hyvaksya sita, etta joku pysayttaa jo sykkivan sydamen. Mina henkilokohtaisesti uskon, ettei se ole meidan ihmisten asia paattaa toisen oikeudesta elaa. Olen ollut AP:n ystavan tilanteessa, ja vaikka en reaktiotani nayttanytkaan, en enaa pida kyseiseen kaveriin yhteytta. Asia ei liity millaan tavalla lapsihaaveisiin, vaan erilaisiin arvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on ok, ehkäisy on ok, sterilisaatio on erittäin ok. Mutta abortti minusta ei ole. Siinä päätetään jo alkanut elämä. Joten olisi minullekin vaikea paikka, varsinkin, jos puhut aiheesta kevyesti ymmärtämättä, että toisille abortti ei ole mikään kevyt toimenpide.
Itse antaisin lapsen adoptioon, mikäli en lasta haluaisi, ja sellaista odottaisin.
Saat tehdä niin, en estä tai vastusta. Ystäväni ei ole missään vaiheessa saarnannut lapsen elämästä ja abortista. Vaan alkoi sillä, että
"mä oon aina luullu että yritätte Mikon kanssa kuitenkin jotenki vähän koko ajan"
"Etkö sä sitten oikeesti haluu olla Mirjan ja Marjon kanssa" (heidän lapset joita vien monesti jonnekin)
"Sä vaan luulet ettet pärjää"
"se on oikeesti tosi ihanaa lapsi on pienen vaan hetken ja pienenä se on ihana ja isona se on ihana ja kohta pääset jo niistä eroon ja aina niistä on seuraa vanhakasi" (toistensa suhteen ristiriitaista pommitusta kokeillen josko johon oletettuun huoleen osuisi)
jne.
Kyse on siis puhtaasti siitä, että hän ei ole vuosiin kuunnellut, ymmärtänyt tai hyväksynyt minua. Parhaimmillaan on pieni säälivä hymykare huulilla ajatellut että ai että kun meillä on tää mitä Maijulikin niin haluaisi... Lisäksi ei tunnu tajuavan minua ihmisenä, ihan kuin en jaksaisi jotain lasta. Varmasti jaksaisin jos sen haluaisin. Montaa muutakin juttua on tullut haluttua ja survottua elämässä.
Taas yksi vela joka ei tajua itsekään missä paasa ja vaahtoaa samasta asiasta kaverissaan. Tämä on ennen kaikkea Vauva-palsta ja täällä on paljon äitejä ja isiä, joiden ajatusmaailmaan ei sovi abortilla retostelu. Ihmekös tuo jos saat kitkeriä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se abortti nyt tuli puheenaiheeksi?
Oliko ystävä niin läheinen että koit että asia on hälelle kiinnostava. Vai miksi ihmeessä kerroit miehesi ja sinun välisen asian?
Harmittiko sinua että olittekin niin hedelmällisiä että tulit raskaaksi tuplaehkäisystä huolimatta ja kerroit asian siinä harmityksessa?
On muuten jotenkin todella huonosti ehkäisyssä käynyt että sekä pillerit että kondomit pettää molemmat samalla kertaa, tai sitten on tullut käyttövirhe molemmissa molemmille.Tässä on niin paljon hassua höpötystä, että on miltei vaikea tarttua. Ilmeisesti sinulle on vierasta tällaisten asioiden puhuminen, joten ajattelet että se olisi minullekin? Liittyi keskusteluun lääkärissä käymisestä ja kuukautisista, ei ollut mulle "iso" asia. On tosiaan huonoa tuuria. Voidaanhan me sitäkin päivitellä. Mutta koska sataa pillerin ja sataa kondominkäyttäjää vuodessa kohden tule toistakymmentä raskautta, niin siksi teen testejä. On tämä silti eka kerta 10 vuoteen.
Mistä ihmeestä 100 pillerinkäyttäjää kohti on vuodessa toistakymmentä raskautta? Sehän on melkein yhtä paljon kuin raskauksia niille, jotka eivät ehkäise lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et paljoa sitten taida ymmärtää... Aloitin seksielämän nykyisen partnerin kanssa 10 vuotta sitten. Tämä ihana yhteiskunta kieltää meiltä sterin alle 30v. Joten me teemme parhaamme ja ilmeisesti muut vain nauttivat siitä, kun saavat ajatella kuinka lapsettomuuden täytyy sisältää joko piilotettua kateutta, holtittomuuta tai muuta paheksuttavaa.
Mitäs jos välillä katselisitte noita lapsia, niitä joiden vanhemmat on olleet niin upeita ja uljaita että ovat lisääntyneet, suorastaan virheettömiä, ja sitten kohtelevat niitä huonosti? Miksi lapsettomuus on suurempi synti jollekin kuin lasten huono kohtelu. Sitä en ymmärrä.
Itselläni on seksielämää yli 20 vuotta takana, nolla lasta ja nolla aborttia. En vastusta aiheellisia abortteja mutta en ymmärrä myöskään ihmisiä jotka eivät viitsi käyttää ehkäisyä huolellisesti. Tuplaehkäisy ei taatusti petä montaa kertaa, et ole nyt rehellinen. En usko edes yhden kerran tapahtuneen oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
On aina kovin kevyt puhua että ”antaisin adoptioon”, vaikka silloin nainen joutuu läpikäymään raskauden hormoneineen, synnytyksen etc...
No ei tuo ole mikään ystävän kanssa keskusteltava aihe! Kuuluu vain miehelles ja sulle, ei kenellekään muulle! Vai ootko sitä porukkaa, joka raportoi jokaisen sänkykokemuksensa reaaliajassa kavereille....jos mä olisin aikoinani joutunut tekemään abortin, en olisi iljennyt sitä kenellekään kertoa. Se olis ollu mun oma yksityinen taakkani, ei mitään, minkä voi oksentaa kavereiden päänvaivaksi.....
Vierailija kirjoitti:
Mina olen aiti, ehka vahan vastoin tahtoani tulin raskaaksi mutta rakastan lastani joka minulle kuitenkin suotiin.
Ymmarran vapaehtoisesti lapsettomien ajatuksia ja kunnioitan heidan paatostaan. Samoin kunnioitan monen lapsen vanhempien paatosta.
En kuitenkaan osaa hyvaksya sita, etta joku pysayttaa jo sykkivan sydamen. Mina henkilokohtaisesti uskon, ettei se ole meidan ihmisten asia paattaa toisen oikeudesta elaa. Olen ollut AP:n ystavan tilanteessa, ja vaikka en reaktiotani nayttanytkaan, en enaa pida kyseiseen kaveriin yhteytta. Asia ei liity millaan tavalla lapsihaaveisiin, vaan erilaisiin arvoihin.
Minusta on ihan fiksua, ettet väkisin jatka ystävyyssuhdetta sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailmaa et jaa. En sano tätä ilkeilläkseni, koska olen itsekin toiminut samoin ja lopettanut yhteydenpidon täysin eri arvomaailmaa edustavaan ihmiseen. Monesti ihmiset tuntuvat ajattelevan, että erimielisyydet nyt vain kuuluvat ystävyyssuhteeseen ja kypsän ihmisen kuuluu sietää niitä. Arvoristiriidat voivat kuitenkin olla todella repiviä ja mennä hyvin syvälle, joten siinä tapauksessa on molempien osapuolten kannalta terveempää päättää kaveruussuhde.
Sori, ohis. Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on seksielämää yli 20 vuotta takana, nolla lasta ja nolla aborttia. En vastusta aiheellisia abortteja mutta en ymmärrä myöskään ihmisiä jotka eivät viitsi käyttää ehkäisyä huolellisesti. Tuplaehkäisy ei taatusti petä montaa kertaa, et ole nyt rehellinen. En usko edes yhden kerran tapahtuneen oikeasti.
kaikki tän langan lukijat janoaa nyt holtittomasti että miten sä oot tälläsen ratakiskon vääntämiseen jälkeen EDELLEEN siinä uskossa että ap:lla on pettänyt enemmän kuin kerran :D miten se on mahdollista! Mitä ihmettä sä oikein luet? Kukaan saa tuota käsitystä alkuunkaan ja sinä sitten jopa selityksen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo ole mikään ystävän kanssa keskusteltava aihe! Kuuluu vain miehelles ja sulle, ei kenellekään muulle! Vai ootko sitä porukkaa, joka raportoi jokaisen sänkykokemuksensa reaaliajassa kavereille....jos mä olisin aikoinani joutunut tekemään abortin, en olisi iljennyt sitä kenellekään kertoa. Se olis ollu mun oma yksityinen taakkani, ei mitään, minkä voi oksentaa kavereiden päänvaivaksi.....
Olen pahoillani että sinulla ei ole ollut oikeita ystäviä. Se ei silti muuta mitenkään sitä, mistä asioista puhun ystävieni kanssa. Tämä ihminen on kertonut minulle omasta elämästään paljon rankempia asioita kuin minun aborttini, ja olemme saaneet toisiltamme paljon tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina kovin kevyt puhua että ”antaisin adoptioon”, vaikka silloin nainen joutuu läpikäymään raskauden hormoneineen, synnytyksen etc...
Adoptio on lisäksi lähestulkoon aina jonkinasteinen sosiaalinen itsemurha. Tiedän tapauksen, jossa liian myöhään raskauden havainnut nainen päätti antaa lapsensa adoptioon ja seurauksena suku käänsi hänelle selkänsä. Oli kuulemma "vastuutonta" antaa oma lapsi pois. En oikein ymmärrä tätä, että abortti on vastuutonta, adoptioon antaminen on vastuutonta mutta ei-toivotun lapsen väkisin kasvattaminen olisi sitä oikeaa vastuunkantoa? Vaikka lapsen perustarpeista huolehdittaisiin, niin kyllä hän vaistoaa, jos on vanhemmilleen taakka ja riesa, jota ei alunperin edes haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan rehellinen, mutta sinä et nyt taida ymmärtää lukemaasi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvien ystävien kanssa puhutaan Ihan Kaikesta. Ikävää, jos sinulla ei ole sellaisia, mutta älä pidä omaa ajattelumaailmaasi ainoana oikeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan rehellinen, mutta sinä et nyt taida ymmärtää lukemaasi.
ap
En muuten näin sivumennen sanoen ole koskaan törmännyt niin sisälukutaidottomiin ihmisiin kuin mitä monet palstailijat täällä :D
No jo on itsekkyyden huippu, jos kertoo tuollaisen asian kaverille, joka ehkä itse haluaa lapsia/on lapsirakas/ei voi saada lapsia! Jotkut asiat täytyy kantaa itse eikä sysätä niitä toisten päivää pimentämään.
Hormonihirmut muualle järkyttymään faktoista.