Onko kellään kokemuksia lukion keskeyttämisestä?
Opiskelen nyt lukiossa ensimmäistä vuotta ja olen harkinnut keskeyttämistä. Opiskelu tuntuu todella raskaalta eikä lukio ole minulle oikea koulu muutenkaan. Koulu stressaa ja ahdistaa, lisäksi opiskelua vaikeuttavat erilaiset oppimisvaikeudet ja sairaudet. Voinko nyt kevään yhteishaussa yrittää vaihtaa amikseen?
Kommentit (28)
Onko se todella sen arvoista? Myöhemmin varmasti kaduttaa. Mieti vielä.
Minun mielestäni on. En yksinkertaisesti pärjää lukiossa enkö jaksa.
Ap
Ajattelin kyllä hakea media-alalle enkä hoitoalalle. Opettajat eivät oikein ymmärrä tätä sairastelua (ibs johon ei ruokavalio auta) Ja migreeni. Jännitän koulua ja tunteja niin paljon että vatsa menee jo siitä sekaisin. Minulla on jatkuvasti kipuja ja vessassakin menee helposti koko tunti. Mitään "oikeaa" sairautta ei ole ikinä siis todettu ja tätä pidetään lähinnä vikana korvien välissä, mitä se varmaan osittain onkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko se todella sen arvoista? Myöhemmin varmasti kaduttaa. Mieti vielä.
Jos ensimmäisen vuoden puolivälissä jo tökkii, miksi pitäisi hakata päätä seinään? Kiva kun 6 vuoden päästä havahtuu olevansa aivan väärällä alalla. ohistelija
En todellakaan usko että tulisin katumaan myöhemmin, koska en ole ollenkaan lukiotyyppiä muutenkaan.
Ap
Laita yhteishaussa hakemukset. Voit myös ottaa yhteyttä koulusi opoon/kuraattoriin.
Olen jättänyt lukion kesken toisen vuoden loppupuolella. Nyt minulla on kaksi tutkintoa ja ammattiopettajan pätevyys. Joskus unissa käyn yhä lukiota, joten jotain keskeyttämisestä jäi alitajuntaan.
Minullakaan kyse lopettamisessa ei ollut varsinaisesti se, ettenkö olisi pärjännyt. Elämäntilanne ei vain motivoinut tarpeeksi jatkamaan. Vanhemmat eivät painostaneet mihinkään suuntaan, mutta isä sanoi etten saisi koskaan heitä syyttää siitä, etteivät "pakottaneet" jatkamaan.
Tee rohkeasti oma valinta, kunhan et jää tyhjän päälle!!
Tässä on terveiset siltojen alle
Siellä se on Jarkka ja Niemisen Kalle
Ne innosta hehkuen lähtivät maailmalle
Taivas oli kattona seikkailijalle
Kumpikin nyt on jo vuosia juonut
Ja rantojen miehiksi nahkansa luonut
Tai ehkä ne onkin jo maatuneet mullan alle
Opo on vahvasti sitä mieltä ettei mun pitäisi keskeyttää, ollaan tästä siis puhuttu. Hänen mielestään pärjään todella hyvin ja ainoa murhe on nuo sairauden aiheuttamat poissaolot. En oikein tiedä mitä tässä enää voi tehdä, varmaan sitten vaipan kanssa lukio loppuun. Aina helpottaa kun on lomaa tai viikonloppu.
Ap
Jos vatsan oireilu on kerta noin hankalaa, oletko harkinnut psykologia? Oletettavasti siis psyykkinen oire.
Olen käynyt tämän takia vaikka missä psykologeilla ja terapioissa mutta ei se auta. Olen entinen koulukiusattu ja osittain varmaan johtuu siitäkin tämä jännittäminen. Toisaalta meidän koulussa on vähän sisäilmaongelmia ja voihan olla, että vatsa reagoi niihin. Kouluruoasta tämä ei johdu kun sitäkään en luonnollisesti uskalla syödä.
Ap
Tänään olen ollut myös vatsataudissa ja koko päivä on mennyt vessassa istuessa. Ahdistaa kamalasti ja haluaisin mieluummin avanteen.
Ap
Jos keskeytät lukion, niin sinulla pitäisi olla jokin järkevä toinen suunnitelma. Media-ala ei ole sellainen, koska siltä alalta ei saa töitä. Lisäksi ammattikoulussa on kiusaamista selvästi enemmän kuin lukiossa, joten koulunkäynti saattaa muuttua vain ahdistavammaksi, jos vaihdat amikseen.
Kaikki kiusaajani ovat lukiossa. Opiskelu on myös hirveän työlästä ja raskasta, koska minulla on keskittymisvaikeuksia. Kursseja on jäänyt suorittamatta jne.
Ap
Jätin kesken 2000 -luvun alussa. En ole katunut kyllä päivääkään ja toimin nykyään yrittäjänä. Kävin parturi-kampaajaksi. Tee miten sydän sanoo!
Mieti ensin joku hyvin työllistävä ala, media ei ole sellainen.
Älä nyt aikuinen nainen siihen kiusaamiseen jää vellomaan enää tuossa iässä!
Tottakai voit. Itse keskeytin päivälukion ekan vuoden helmikuussa mutta jatkoin aikuisena iltalukiossa.
Voit hakea.