Miten olette säästäneet eläkettä varten?
Otsikossa kysymys eli kiinostaisi kuulla, että minkä ikäisenä olette aloittaneet eläkesäästämisen? Käytättekö eläkerahastoja, sijoitatteko itse vai laitatteko ”sukan varteen”? Mikä on mielestänne sopiva summa eläkesäästöjä varten ja oletteko itse saavuttaneet säästötavoitteenne?
Kommentit (3)
36v aloitin laittamaan noin satasen kuussa, seligsonin rahastoihin ja etf:iin. Nyt 10v myöhemmin kun asuntolaina tulee maksetuksi nostan säästösummaa. Vielähän tässä pitäisi töitä tehdä 15-20 vuotta....
Perintörahat iskin kiinni kaupunkiasuntoon, eiköhän ne siinä säily, kuluja siitä toki on, käytämme kesämökkinä.
Ensinnäkin, suunnittele taloutesi niin, että sinulla ei ole velkoja jäädessäsi eläkkeelle. Hyvä olisi nykyvuokrien hinnoilla olla oma asunto, jossa asumiskulut ovat edulliset. Asunnot on hyvä hankkia alueelta, jossa ne saa myös myytyä.
Itse myin ison omakotitalon heti kun lapset lähti maailmalle. Tilalle ostin uuden asunnon keskustasta lyhyen kävelymatkan päästä palveluista. Vastike ja muut kulut 300€/kk, joten hyvin riittää eläke. Vastaavan vuokra olisi ainakin tonni kuukaudessa.
Erotuksella ostin osakkeita ja metsää. Osakkeiden hinnat ovat tulleet alaspäin, mutta metsän arvo on noussut ja sieltä tulee tuottoa. Tilillä on nyt rahaa vajaa satatonnia. Sen sijoitan uuteen metsäpalstaan. Sijoitusasunto oli harkinnassa, mutta tuttavien kauhukokemukset vuokralaisista haihdutti moiset suunnitelmat. Osakkeet olkoot odottamassa uutta nousua. Osakkeissa suosin puoliksi hyviä osingonmaksajia ja puoliksi riskisijoituksia. Jos riski toteutuu ja rahat menee, niin ei se kaada talouttani.
Mökin lahjoitimme lapsille useammassa erässä, niin veroja ei mennyt. Käyttöoikeus on itsellä ja paljon siellä kalastelen kun mökki on lapsilta vapaana. Perunamaa, kasvimaa ja marjapensaita on omassa käytössäni. Aika hyvin nämäkin pienentää ruokalaskuja.
25 v. aloitin ankaran säästämisen, nyt eläkkeellä ja talous turvattu.
Kiinteistöt, sijoitukset, pankkitilit.