Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäisen haju??

Vierailija
10.01.2019 |

Olen 46- vuotias naisihminen, ilman lääkityksiä ja perussairauksia. Sukupuolielämä jäänyt taakse yli neljä vuotta sitten. Ruokavalio ( kasvissyöjä) ollut sama jo 24 vuotta, juon vettä paljon.
Viimeisen vuoden aikana olen alkanut haista! Siis sillä tavalla että itsekin huomaan hajun esim. vaatteita vaihtaessa: alapäässä sellainen imelänpistävä haju pesujenkin jälkeen, ja kainalohiki haisee myös melkein heti ” oudolle”. Muuten en ole kova hikoamaan.
Ensin luulin että tiputtelen pissaa housuun mutta ei tämä sitä ole. Mitään vuotoja tai kutinoita ei ole ( menkat normaalit), verikokeet normaalit.. jne.
Onko teillä kanssasiskot ollut samanlaisia huomioita itsestänne, onko mikään auttanut?
Mainittakoon vielä että hormonitasotkin on mitattu ja niiden mukaan ei vielä vaihdevuodet näköpiirissä. Auttakaa! Pelkään jo että tämän haistavat muutkin kuin oma nenäni.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vedellä, alapään, kainalot toki suohkusaippualla. Enkä rassaa millään pulloharjalla :)

Minulla on jokin sellainen ajatus että kyse on koko kropan ongelmasta, se mikä on, en tiedä enkä halua leimautua sen enempää luulotautiseksi, mutta syöpää pelkään.

Siskoni tosin puhui minun ikäisenäni usein että ” haisenko oudolle”? No en minä mitään haistanut, enkä tietenkään hänen kainaloitaan, alakerrasta puhumattakaan, tarkemmin nuuskinut. Hänen menkkansa loppuivat/ olivat loppuneet noihin aikoihin.

Mitä ruokavalioon tulee, syön siis periaatteessa ihan kaikkea paitsi lihaa, kalaa ja liivatetta sisältävää. Sipulin olen jo karsinut, kahvia menee aamulla pari kuppia, kaalia en syö ollenkaan ja suklaata/ pullaa/ sipsejä jne. todella harvoin, kerran kuussa ehkä. Sokeria en lisää mihinkään, se mitä tulee, tulee suklaassa ( se kerran/ kk), tai leivässä, joista syön vain kauraa tai ruista.

Kertokaa lisää jos kokemusta löytyy, erityisesti te jotka tunnistatte ilmiön. Ja kiitos KAIKILLE vastanneille❤️!

terv. ap

Vierailija
42/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peseydyn päivittäin, alapesu aamuin illoin vähintään. Seksielämää ei ole kun ei ole enää miestäkään.

Ei ole kyllä halujakaan. Menkat tulevat säännöllisesti, olen hedelmällinen kun hormonitasoja on mitattu. Kertovatko ne kaiken, en tiedä..

Vaatteet ovat puhtaat!! Likaisuuttani en haise. Haju on outo, itselle epätyypillinen, vieras. Tosiaan erilainen kuin ennen, sekä alapäässä että kainaloissa. Muualta en haise ( tämä testattu läheisiltä jotka rehellisesti sanovat).

Tottakai pelottaa joku syöpäkin, meillä on sitä suvussa 😟.

Ja lääkärille olen asiasta maininnut, mutta kun verikokeet ok, niin ohje on luokkaa ” pese hyvin ja laita bepanthenia”. Tämä siis gyneltä sekä yleislääkäriltä kuultua.

Ne joilla kokemuksia vastauksissa, tietävät mitä tarkoitan: vieras haju, ikään kuin ei ” oma”.

Paljon vastauksia, kiitos!! ap

Ehkä sinä nyt vaan hinkkaat paikkoja puhtaaksi ihan liikaa. Toivottavasti et ainakaan millään pesuaineilla. 

Minä, 44v., en pese itseäni päivittäin, enkä myöskään alapäätäni, paitsi menkkojen aikaan. En haise, eikä alapääni haise. En todellakaan käytä alapään pesussa mitään pesugeelejä tai mitään voiteita ym. "kauneusjuttuja", mitkä ovat nyt muodissa. En myöskään ajele karvoja. Lämmin vesi, niin kaikki ok. Alapää kun ei tarvitse muuta kuin vettä, paitsi jonkun tulehduksen aikaan tietenkin tarvittavat aineet.

Joitakin vuosia sitten pesin alapäätäkin voimakkaan tuoksuisilla pesuaineilla ja aina ihmettelin, kun kutiaa ja haiskahtaa, sekä valkovuotoa oli runsaasti. Jouduin käyttämään pikkuhousunsuojia. Kutinaan laitoin bepanthenia ja se taas aiheutti lisää hajuja. Sitten luin netistä ohjeen, että pelkästään vesi riittää. Aloin pesemään vedellä (jonkun verran vartalon huuhtelun ohessa saattoi mennä ainettakin, mutta hyvin vähän), meni jokunen viikko ja alapää lopetti kutinan ja haisemisen. Valkovuotoakaan ei ole enää lähes ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei haise hiki, iho eikä vagina. Peseydyn päivittäin, käytän dödöä ja kosteusvoiteita, pukeudun joka päivä puhtaisiin vaatteisiin. N56

No kaikkea kivaa sulle jatkossakin, mutta miksi halusit kaikkien tätä lukevien tietävän tämän?

Koska täällä kysytään keski-ikäisten hajusta. Olen mielestäni keski-ikäinen enkä haise. Ei siis ole mikään keski-ikäisten "ominaishaju". Ap'n sekä vagina että hien paha haju viittaa sairauteen tai bakteeri/hormoni-peräiseen häiriöön. Sori jos jollain tuli paha mieli vastauksestani. Pidän jatkossa hajuttomuuteni omana tietonani.

Eihän, vaan otsikko on "keski-ikäisen haju", ap kertoo omasta tilanteestaan ja kysyy, tunnistaako muut. Ei yleistä koskemaan kaikkia keski-ikäisiä. Tarkkaavaisuutta!

Vierailija
44/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu hormoneista. Itse on 39, mutta viimeiset pari vuotta olen aina haissut ennen  menkkoja ehkä viikon. Siis en haise itseltäni, vaan kainalohiki haisee pistävältä, samoin alapää. Kun menkat alkaa, haju käipyy. Arvelen tuon johtuvan estrogeenitason laskusta siinä vaiheessa kiertoa.

Vaikka ap:n hormonitasot olisivat vielä normaalit, se ei tarkoita etteivätkö ne voisi olla laskeneet siitä mitä ovat joskus olleet. Siinä kun on yksilöllistä vaihtelua. Jos niitä ei ole mitattu tyyliin 25-30 -vuotiaana, emme tiedä mikä on ap:n normaali.

Eli luultavasti sinulla ap alkaa pikkuhiljaa vaihdevuodet. Estrogeenitasosi ovat vähitellen alkaneet laskea, ollen vielä normaalit ja vaikuttamatta vielä kuukautisiin.

Verikokeissa on muutenkin tärkeää tiedostaa se, että mikä on viitearvojen mukaan normaali, ei ole välttämättä oman itsen normaali. Naiselle hemoglobiini on normaali jos se on yli 117. Jos minä menisin lääkäriin ja hb olisi vaikka 120, lääkäri olisi tyytyväinen. Minulla sen sijaan soisi hälytyskellot päässä ja lujaa, koska hemoglobiinini on aikuisiällä ollut järestään yli 140. Eli se voisi olla laskenut todella paljon ja olla silti normaali.

Sama voi olla minkä hyvänsä arvon kohdalla: lääkärin mielestä normaali ei välttämättä ole sinun normaalisi.

Vierailija
45/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit ap pestä suihkusaippualla alapään. Minulle se pesuaine kyllä aiheuttaa heti kirvelyä, joten pesen joko vedellä tai intiimipesuainella. Minulla myös alapäässä on ollut joskus makea tuoksu, mutta siitä pääsin eroon, kun lopetin pikkuhousunsuojan käytön. Minulla nimittäin tulee normi valkovuotoa, jonka en halunnut päätyvän pikkuhousuihin.

Vierailija
46/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö puuvillaisia pikkuhousuja ap? Keinokuidut voi aiheuttaa hajuja.

Vierailija
47/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu hormoneista. Itse on 39, mutta viimeiset pari vuotta olen aina haissut ennen  menkkoja ehkä viikon. Siis en haise itseltäni, vaan kainalohiki haisee pistävältä, samoin alapää. Kun menkat alkaa, haju käipyy. Arvelen tuon johtuvan estrogeenitason laskusta siinä vaiheessa kiertoa.

Vaikka ap:n hormonitasot olisivat vielä normaalit, se ei tarkoita etteivätkö ne voisi olla laskeneet siitä mitä ovat joskus olleet. Siinä kun on yksilöllistä vaihtelua. Jos niitä ei ole mitattu tyyliin 25-30 -vuotiaana, emme tiedä mikä on ap:n normaali.

Eli luultavasti sinulla ap alkaa pikkuhiljaa vaihdevuodet. Estrogeenitasosi ovat vähitellen alkaneet laskea, ollen vielä normaalit ja vaikuttamatta vielä kuukautisiin.

Verikokeissa on muutenkin tärkeää tiedostaa se, että mikä on viitearvojen mukaan normaali, ei ole välttämättä oman itsen normaali. Naiselle hemoglobiini on normaali jos se on yli 117. Jos minä menisin lääkäriin ja hb olisi vaikka 120, lääkäri olisi tyytyväinen. Minulla sen sijaan soisi hälytyskellot päässä ja lujaa, koska hemoglobiinini on aikuisiällä ollut järestään yli 140. Eli se voisi olla laskenut todella paljon ja olla silti normaali.

Sama voi olla minkä hyvänsä arvon kohdalla: lääkärin mielestä normaali ei välttämättä ole sinun normaalisi.

Kiitos Sinulle, juuri näin ❤️! ap

Vierailija
48/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa! Kiitos Sulle vastauksesta 🙂. ap

Vierailija
49/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnon keino ilmoittaa miehille, että tässä kulkee kuivavittuinen vanhapiika, pysykää kaukana. Monista akoista sellainen elämänilo ja elo katoaa 40+ vuotiaana.

Ja miehistä tulee äksyjä ukkoja.

Vierailija
50/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia vaatteita käytät?

Olen huomannut, että kaikki keinokuidut tms alkavat haista päälläni helpommin ja nopeammin kuin puhtaat puuvillaiset tuotteet esim.

Pari vuotta sitten jo, mulla alkoi ihan järjetön hikoili ja ahistus. Rillit oli huurussa ja iho helmeili. Oli todella inhottavaa, kesti vuoden.

Olen siis vasta 43 mutta epäilen että olis ollu vaihdevuosia yms

Vierailija
51/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyessään ihminenkin alkaa eltaantumaan.

Vierailija
52/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkäihoinen ja käytän puuvillaa, öisin annan alapään tuulettua ja olen ilman pikkareita. En käytä ollenkaan pikkuhousunsuojia, valkovuotoa ei ole oikeastaan koskaan ollut, vain kuukautisten aikana side & tamponi käytössä.

Hormonaalista ehkäisyä viimeksi parikymppisenä, ei pillereitä, ei kierukkaa.ap

Vierailija
53/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pestä kainalot tavallisen suihkusaippuan sijaan pesunesteellä, jossa alhainen ph, se ehkäisee hienhajua. Löytyy tavallisesta kaupasta, esim. Lactoline.

Vierailija
54/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät haisee. Niiden jälkeen ei voi esim. vessassa käydä.

Vierailija
55/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pestä kainalot tavallisen suihkusaippuan sijaan pesunesteellä, jossa alhainen ph, se ehkäisee hienhajua. Löytyy tavallisesta kaupasta, esim. Lactoline.

Käytössä! Vaan ei auta. Olen atoppikko ( iän myötä helpottanut), mutta poikani atopian vuoksi kaikki hellävaraisetkin pesuaineet testattu.. Eniten ihmetyttää, miten 5 minuuttia on suihkusta ja alapää ja kainalot voivat haista PAHALLE hetkessä. ap

Vierailija
56/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ” atoopikko”. Typot, nuo

p€rleleet... ap

Vierailija
57/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottakoon vielä se, etten kuvittele kaikkien keski - ikäisten ( tai vanhempien) haisevan samalle. Ei tietenkään! Vertaistukea & kokemuksia& apua haen ❤️.

ap

Vierailija
58/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ominaishaju muuttui pitkäksi aikaa sairastuttuaan rintasyöpään, sairaus huomattiin varhain. Nyt muutamia vuosia myöhemmin hänellä on niin puhtaat kuin tämän ajan kuluessa voi sairauden kanssa olla ja haju on hälvennyt.

Haju ei ollut mitenkään aivan kamala, mutta erikoinen.

(Voi toki olla että haju johtui jostain muusta ja huolissaan tuli kuviteltua kaikenlaista. Tai sitten haju tarttui sairaalasta hoidoissa ravatessa)

Sytostaatit saavat ominaishajun muuttumaan, samoin myös jotkut muut lääkkeet.

Toki työpaikaltakin voi hajuja kulkeutua, tai sieltä missä paljon oleskellaan, esim. sairaalasta. Oma tyttäreni väittää, että minun kotonani haisee sairaalalta, jossa siis olen töissä.

Ja sitten se hormonitoiminta.

Vierailija
59/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino raikastaa kainalot on kastaa pumpulituppo alkoholipitoisella kasvovedellä ja pyyhkiä kainalot sillä. Hiki itsessään ei haise, vaan bakteerit aiheuttaa hajun. Alkoholipitoinen kasvovesi vähentää hajua aiheuttavia bakteereja iholla.

Vierailija
60/67 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla nyt liikaa aikaa nuuskia itseäsi?? Samaa mieltä sen vastaajan kanssa joka sanoi että ala elää,olet liian nuori kuolemaan pystyyn!

Menoa ja meininkiä,iloa hyvistä ruuista ja ehkä viineistäkin- ja mies kehiin (nainen jos niin tahdot)- unohdat napasi ympärillä pyörimisen😁

Terveiset.hajuton iloluontoinen sekasyöjä,viininlitkijä ja seksistä kovasti nauttiva eukko 55v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi