Keski-ikäisen haju??
Olen 46- vuotias naisihminen, ilman lääkityksiä ja perussairauksia. Sukupuolielämä jäänyt taakse yli neljä vuotta sitten. Ruokavalio ( kasvissyöjä) ollut sama jo 24 vuotta, juon vettä paljon.
Viimeisen vuoden aikana olen alkanut haista! Siis sillä tavalla että itsekin huomaan hajun esim. vaatteita vaihtaessa: alapäässä sellainen imelänpistävä haju pesujenkin jälkeen, ja kainalohiki haisee myös melkein heti ” oudolle”. Muuten en ole kova hikoamaan.
Ensin luulin että tiputtelen pissaa housuun mutta ei tämä sitä ole. Mitään vuotoja tai kutinoita ei ole ( menkat normaalit), verikokeet normaalit.. jne.
Onko teillä kanssasiskot ollut samanlaisia huomioita itsestänne, onko mikään auttanut?
Mainittakoon vielä että hormonitasotkin on mitattu ja niiden mukaan ei vielä vaihdevuodet näköpiirissä. Auttakaa! Pelkään jo että tämän haistavat muutkin kuin oma nenäni.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile aamulla soodavettä, se muuttaa kehon pH:n normaaliksi, kohillaan olevassa arvossa ei kasva ylimääräisiä pöpöjä, se on kuin maaperä. Myös omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna poistaa bakteereja yms. Pelkkä vegaanius ei tee kenestäkään tervettä.
Kiitos vinkistä! En ole vegaani vaan kasvissyöjä ja käytän myös maitotuotteita sekä kananmunaa. Ovat eriasioita ( ohis!) ap
Terveen pillun tuoksu on merellisen raikas, välillä pähkinäinen, muttei ikinä pistävä tai kalaisa.
M57
Vierailija kirjoitti:
Voiko muuttuva hormonitoiminta aiheuttaa näitä hajuja?
Voi. Tuo vaihe menee ohi. Pistävä kainalohiki, johon pesukaan ei oikein auta, on yksi menopaussin oire. Saattaa kestää muutaman vuoden mutta sen jälkeen sitä muuttuukin täysin hajuttomaksi.
Käy lääkärillä.
Ja aloita seksielämä. Olet liian nuori homehtumaan pystyyn.
Provo jälleen kerran. Puhdas neljävitonen ei haise iän vuoksi yhtään miltään.
Käväisepä sisäelintutkimuksissa, voi olla jotain häikkää maksassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Provo jälleen kerran. Puhdas neljävitonen ei haise iän vuoksi yhtään miltään.
Eihän tuossa mistään generalisoinnista puhuttukaan :)
Tiedän tuon hajun mitä tarkoitat. Se sama haju on äidissäni 50 + ja ystävättäressäni hieman alle 50 v. Olen olettanut että johtuu hormonitoiminnan muutoksista. Äidiltäni on poistettu kohtu, mutta en tiedä onko ystävättärellä vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon hajun mitä tarkoitat. Se sama haju on äidissäni 50 + ja ystävättäressäni hieman alle 50 v. Olen olettanut että johtuu hormonitoiminnan muutoksista. Äidiltäni on poistettu kohtu, mutta en tiedä onko ystävättärellä vaihdevuodet.
Tiedän, ummehtuneen pottu- ja kaalikellarin haju hieman homeeseen vivahtavanakin.
Vierailija kirjoitti:
Terveen pillun tuoksu on merellisen raikas, välillä pähkinäinen, muttei ikinä pistävä tai kalaisa.
M57
Simpukat on asia erikseen.
Tuttu tunne! Tuo haju.
Lääkärissä käyty, niin gynellä kuin urologilla.
Vaihdevuodet ei vielä alkaneet, mutta hajun tunnistan. Se kiusaa itseäni.
Olen itse epäillyt hormonikierukkaa.
Itsehoito tuotteet käytössä, ph asiat tiedossa, ruokavalio ei tosin hyvä.
En ole keksinyt ratkaisua.
Bakteerivaginoosi iski ekan kerran kun kierukan laitoin. Se on jotenkin eri miltä se haisee, tosiaan kalamaiselta.
Aika neuvoton , kun on aktiivinen seksielämäkin niin tämä vaivaa.
Äitini ominaishaju muuttui pitkäksi aikaa sairastuttuaan rintasyöpään, sairaus huomattiin varhain. Nyt muutamia vuosia myöhemmin hänellä on niin puhtaat kuin tämän ajan kuluessa voi sairauden kanssa olla ja haju on hälvennyt.
Haju ei ollut mitenkään aivan kamala, mutta erikoinen.
(Voi toki olla että haju johtui jostain muusta ja huolissaan tuli kuviteltua kaikenlaista. Tai sitten haju tarttui sairaalasta hoidoissa ravatessa)
Minulla ei haise hiki, iho eikä vagina. Peseydyn päivittäin, käytän dödöä ja kosteusvoiteita, pukeudun joka päivä puhtaisiin vaatteisiin. N56
Peseydyn päivittäin, alapesu aamuin illoin vähintään. Seksielämää ei ole kun ei ole enää miestäkään.
Ei ole kyllä halujakaan. Menkat tulevat säännöllisesti, olen hedelmällinen kun hormonitasoja on mitattu. Kertovatko ne kaiken, en tiedä..
Vaatteet ovat puhtaat!! Likaisuuttani en haise. Haju on outo, itselle epätyypillinen, vieras. Tosiaan erilainen kuin ennen, sekä alapäässä että kainaloissa. Muualta en haise ( tämä testattu läheisiltä jotka rehellisesti sanovat).
Tottakai pelottaa joku syöpäkin, meillä on sitä suvussa 😟.
Ja lääkärille olen asiasta maininnut, mutta kun verikokeet ok, niin ohje on luokkaa ” pese hyvin ja laita bepanthenia”. Tämä siis gyneltä sekä yleislääkäriltä kuultua.
Ne joilla kokemuksia vastauksissa, tietävät mitä tarkoitan: vieras haju, ikään kuin ei ” oma”.
Paljon vastauksia, kiitos!! ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei haise hiki, iho eikä vagina. Peseydyn päivittäin, käytän dödöä ja kosteusvoiteita, pukeudun joka päivä puhtaisiin vaatteisiin. N56
No kaikkea kivaa sulle jatkossakin, mutta miksi halusit kaikkien tätä lukevien tietävän tämän?
Vierailija kirjoitti:
Peseydyn päivittäin, alapesu aamuin illoin vähintään. Seksielämää ei ole kun ei ole enää miestäkään.
Ei ole kyllä halujakaan. Menkat tulevat säännöllisesti, olen hedelmällinen kun hormonitasoja on mitattu. Kertovatko ne kaiken, en tiedä..
Vaatteet ovat puhtaat!! Likaisuuttani en haise. Haju on outo, itselle epätyypillinen, vieras. Tosiaan erilainen kuin ennen, sekä alapäässä että kainaloissa. Muualta en haise ( tämä testattu läheisiltä jotka rehellisesti sanovat).
Tottakai pelottaa joku syöpäkin, meillä on sitä suvussa 😟.
Ja lääkärille olen asiasta maininnut, mutta kun verikokeet ok, niin ohje on luokkaa ” pese hyvin ja laita bepanthenia”. Tämä siis gyneltä sekä yleislääkäriltä kuultua.
Ne joilla kokemuksia vastauksissa, tietävät mitä tarkoitan: vieras haju, ikään kuin ei ” oma”.
Paljon vastauksia, kiitos!! ap
Mulla alkaa alapää haista, jos käytän yhtään mitään pesuainetta. Ihan pelkkä lämmin vesi on ainut mikä pitää homman kunnossa. Tuli vaan mieleen, että jos hajujen pelossa peset liikaa? Alapään pH:t sekaisin?
Kyllä se voi johtua jostain mitä syöt. Varsinkin jos niissä hajuissa on vaihtelua. Ruoka vaikuttaa virtsan, ulosteen, hien ja muiden eritteiden laatuun ja hajuun. Yksittäistä ruoka-ainetta en osaa nimetä. Jos se on yhtäkkiä alkanut ja pysyvä, niin olisiko koko bakteerikantasi jotenkin muuttunut jostain syystä.
Johtuu ihmiselle luonnottomasta ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikkea kivaa sulle jatkossakin, mutta miksi halusit kaikkien tätä lukevien tietävän tämän?
Koska täällä kysytään keski-ikäisten hajusta. Olen mielestäni keski-ikäinen enkä haise. Ei siis ole mikään keski-ikäisten "ominaishaju". Ap'n sekä vagina että hien paha haju viittaa sairauteen tai bakteeri/hormoni-peräiseen häiriöön. Sori jos jollain tuli paha mieli vastauksestani. Pidän jatkossa hajuttomuuteni omana tietonani.
Totta, voivat johtua ihan eri asioista, tai sitten tosiaan hormonitoiminta tjsp on kaiken takana.
Kasvissyöjä olen ollut niin pitkään etten usko sen yhtäkkiä vaikuttavan 🙂.
Halusinkin lähinnä kysellä, onko muilla vastaavia havaintoja, onko niihin löytynyt syytä ja mikä auttanut. Suurkiitos tähän astisista! ap