Montako kirjaa tuli luettua viime vuonna?
Otsikossa kysymys. Aihe tuli mieleen tuosta "lukevat naiset" -ketjusta. Pohdiskelin tässä joutessani, että löytyykö täältä aihe vapaalta minkä verran lukutoukkia ja kuinka monta kirjaa ihmisillä vuodessa menee. Itselläni on tapana laittaa lukemani kirjat ylös, niin pysyy vähän kärryillä lukutahdista ja hyvät lukukokemuksetkin jäävät muistiin. Viime vuoden saldo oli 103 kpl. Olen vähän pettynyt määrään, mutta jospa tänä vuonna olisi aikaa lukea enemmänkin.
Kommentit (50)
Lue kirja-arvosteluja, niistä saa hyviä vinkkejä kiinnostavista kirjoista. Jos pitää jostakin kirjasta,
kannattaa lukea kirjailijan muukin tuotanto.
300. Mutta ei tuosta pidä loukkaantua olen älykkö.
Vain tuhannestasadasta yksi ihminen kykenee tähän ja minä olen sellainen.
En ole edes erityisen ylpeä tästä.
Se tarkoittaa sitä että en ole kiinnostunut työntekemisestä. Luen vain sohvalla perse homeessa kirjoja.
Nyt menossa on Hessen Arosusi neljättäsataakahta kertaa.
Arvioisin että n. 10-15 kirjaa. Keskimäärin sellainen yksi kirja per kuukausi. Nyt kun miettii niin Netflix-aikana ja töiden ohessa se on yllättävän iso määrä. Olen ihan tyytyväinen itseeni, vaikka minään suorituksena en lukemista ikinä koekaan.
Yhtä hyvin voisi kysyä, että paljonko äo:si on. Alkaa tulla lukuja yläkanttiin. Näidenkin vastauksien luvuista pitää vähentää yli puolet, niin aletaan olla oikeilla jäljillä. Ei siinä mitään, ihminen on turhamainen ja haluaa esittää aina vähän fiksumpaa ja aikaansaavampaa kuin onkaan. Annettakoon se hänelle anteeksi.
Viime vuonna luin 114 kirjaa. Edellisvuosi (2017) oli huippu: luin 177 kirjaa. Tänä vuonna olen lukenut jo 4 kirjaa.
Pidän suppeata kirjapäiväkirjaa, joten määrät on helppo tarkistaa.
Otin BookBeatin käyttöön kesäkuussa ja se näyttää nyt 105 luettua tai kuunneltua kirjaa. Sanottakoon nyt heti että liikun luonnossa koirien kanssa 2-4 tuntia joka päivä ja nykyään kuuntelen aina jotakin kirjaa samalla. Samoin työmatkat, kuntosalikäynnit, pitemmät automatkat ja joskus jopa kauppareissut teen äänikirja korvanapeissa soiden.
Toukokuussa sain Helmet-lukuhaasteen valmiiksi joten ainakin 50 kirjaa olin siis lukenut ennen BookBeatia.
Muuten en pidä tilastoja.
Karkeasti arvioisin että vuonna 2018 luin 180-190 kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä, että paljonko äo:si on. Alkaa tulla lukuja yläkanttiin. Näidenkin vastauksien luvuista pitää vähentää yli puolet, niin aletaan olla oikeilla jäljillä. Ei siinä mitään, ihminen on turhamainen ja haluaa esittää aina vähän fiksumpaa ja aikaansaavampaa kuin onkaan. Annettakoon se hänelle anteeksi.
Höpönlöpön.
Oma saldoni: Bookbeat 128. Aldiko (Gutenberg) 18. Oma kirjahylly jossain 30-50. Kirjasto 11.
Yhteensä 187-200.
Bookbeat lähes triplaa lukunopeuden, joten jo kahden tunnin bussimatkalla sujahtaa puoltoista romaania, vaikka.
Palstatekstin lukunopeus mulla on noin 500 sanaa minuutissa. Normaalikirjaa (perusromaani, fonttikoko 10-12) luen keskimäärin sata sivua tunnissa, riippuen tekstin laadusta. Jos eläydyn ja uppoudun, lukunopeus joko nopeutuu tai hidastuu. Olettaisin sen riippuvan tunteiden laadusta ja määrästä.
Jotkut kun ei katsos selaa facebookia, iltasanomia tai instagramia kaiken päivää.
Okei, teen tekstiä työkseni, joten se vaikuttanee asiaan.
En laskenut, mutta ehkä noin 30. Nämä siis huvin vuoksi luetut, työkirjallisuutta en arvioinut mukaan.
Alkuvuodesta tuli luettua vähemmän, jotenkin se tuntui hankalalta vaikka olen aina pitänyt lukemisesta. Sitten totesin ikänäön alkaneen vaivata ja tarvitsen lukulaseja. Niitä hankittuani lukeminenkin taas maistui, meni sellaiset 2-3 kirjaa kuussa.
Goodreadsin mukaan kirjoja kertyi 41. Tavoitteiden asettamisessa, saati vertailussa muiden määriin on se huono puoli, että silloin tulee varmasti helpommin napattua lukuun ns. kevyempiä ja lyhyempiä kirjoja, kuin paksuja klassikoita, vaikka molemmat kiinnostaisivat ihan yhtä paljon. Jos asettaa itselleen tavoitteen, kannattaa laskea se sen mukaan, että voi lukea haastavimpiakin kirjoja ajan kanssa, sen sijaan että täytyy vain ahmia lyhyitä kirjoja, jotta varmasti pääsee tavoitteeseen.
45 minulle uutta kirjaa, en koskaan laske montako vanhaa suosikkia luen uudestaan vuoden aikana. Veikkaus on, että yhteissumma on jotain 60-70. Äänikirjoihin en ole oikein oppinut :( Muistini on hyvin visuaalinen, ja jos vaan kuuntelen tarinaa, esim. henkilöhahmot menevät helposti sekaisin.
Tämän vuoden tavoite on lukea 52 uutta kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön.
Oma saldoni: Bookbeat 128. Aldiko (Gutenberg) 18. Oma kirjahylly jossain 30-50. Kirjasto 11.
Yhteensä 187-200.
Bookbeat lähes triplaa lukunopeuden, joten jo kahden tunnin bussimatkalla sujahtaa puoltoista romaania, vaikka.
Palstatekstin lukunopeus mulla on noin 500 sanaa minuutissa. Normaalikirjaa (perusromaani, fonttikoko 10-12) luen keskimäärin sata sivua tunnissa, riippuen tekstin laadusta. Jos eläydyn ja uppoudun, lukunopeus joko nopeutuu tai hidastuu. Olettaisin sen riippuvan tunteiden laadusta ja määrästä.
Jotkut kun ei katsos selaa facebookia, iltasanomia tai instagramia kaiken päivää.
Okei, teen tekstiä työkseni, joten se vaikuttanee asiaan.
Kuunteletko nopeutettuna? Ääneen lukeminenhan on hitaampaa kuin "tavallinen" lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Goodreadsin mukaan kirjoja kertyi 41. Tavoitteiden asettamisessa, saati vertailussa muiden määriin on se huono puoli, että silloin tulee varmasti helpommin napattua lukuun ns. kevyempiä ja lyhyempiä kirjoja, kuin paksuja klassikoita, vaikka molemmat kiinnostaisivat ihan yhtä paljon. Jos asettaa itselleen tavoitteen, kannattaa laskea se sen mukaan, että voi lukea haastavimpiakin kirjoja ajan kanssa, sen sijaan että täytyy vain ahmia lyhyitä kirjoja, jotta varmasti pääsee tavoitteeseen.
Minä luen aina montaa kirjaa samanaikaisesti, joten niille paksummillekin riittää aikaa ja energiaa. Toki tämä tyyli ei sovi kaikille, enkä minäkään varmaan niitä luettua jos tavoite olisi vaikka kirja päivässä tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luette noin nopeasti?
Olen kohtuu nopea lukija, ja luen helposti tunnin, pari päivässä, vapaapäivinä joskus enemmänkin. Perheessä yksi teini, ei lemmikkejä, kuljen työmatkat julkisilla (tästä jo tulee 50 min lukuaikaa päivässä), en katso juurikaan telkkaria jne. Kun lapsi oli tarhaikäinen, oli elämä muutenkin hektisempää ja raskaampaa enkä lukenut kuin muutaman kirjan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Otin BookBeatin käyttöön kesäkuussa ja se näyttää nyt 105 luettua tai kuunneltua kirjaa. Sanottakoon nyt heti että liikun luonnossa koirien kanssa 2-4 tuntia joka päivä ja nykyään kuuntelen aina jotakin kirjaa samalla. Samoin työmatkat, kuntosalikäynnit, pitemmät automatkat ja joskus jopa kauppareissut teen äänikirja korvanapeissa soiden.
Toukokuussa sain Helmet-lukuhaasteen valmiiksi joten ainakin 50 kirjaa olin siis lukenut ennen BookBeatia.
Muuten en pidä tilastoja.
Karkeasti arvioisin että vuonna 2018 luin 180-190 kirjaa.
Kuuntelukirja ei ole kyllä sama kuin kirjan lukeminen. Muistatkohan mitään "lukemaasi"? Vahvasti epäilen että et.
Keltaisessa kirjastossa on laadukkaita kirjoja. Luen lisäksi tietokirjoja, dekkareitakin ja best sellereitä.
Se 140 kirjaa lukenut.