Montako kirjaa tuli luettua viime vuonna?
Otsikossa kysymys. Aihe tuli mieleen tuosta "lukevat naiset" -ketjusta. Pohdiskelin tässä joutessani, että löytyykö täältä aihe vapaalta minkä verran lukutoukkia ja kuinka monta kirjaa ihmisillä vuodessa menee. Itselläni on tapana laittaa lukemani kirjat ylös, niin pysyy vähän kärryillä lukutahdista ja hyvät lukukokemuksetkin jäävät muistiin. Viime vuoden saldo oli 103 kpl. Olen vähän pettynyt määrään, mutta jospa tänä vuonna olisi aikaa lukea enemmänkin.
Kommentit (50)
Olen se joka lukee 300 kirjaa vuodessa.
Kärsin kirjanlukemisesta. Koulut jäi käymättä. En ole töissä ja tätä lukuharrastusta tai pakkomiellettä ei käsitellä mielenterveysongelmana. En siis saa apua ongelmaan lainkaan.
Kirjan lukeminen on omalla kohdalla syrjäyttänyt minut ja ainoa keskustelut käyn lähinnä kuolleiden kirjailijoiden kanssa.
On minulla kissa, mutta hän ei lue kirjoja. Hän lukee minua ja minä tottelen häntä.
Sairaseläke auttaisi minua paljon ja turhaudun jatkuvien työttömyystukihakemusten täyttämisestä.
About 20, useassa kirjassa 700-900 joten mielestäni turha pelkkiä lukumääriä vertailla.
428 - keskimäärin sama kuin muinakin vuosina.
Ei yhtään kirjaa yli 20 vuoteen. Pistäkää paremmaksi.
En tiedä, en ole laskenut. En pidä lukemista minään kilpajuoksuna, jota pitäisi mitata tai laskea. Laatu ennemmin kuin määrä, tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole laskenut. En pidä lukemista minään kilpajuoksuna, jota pitäisi mitata tai laskea. Laatu ennemmin kuin määrä, tässäkin.
Mulla laskeminen on lähinnä omaa intoilua asiasta, ei kilpailua muiden kanssa. Olin nuorena tosi innokas lukija, mutta aikuisena tuli sellainen noin 10 v ajanjakso jolloin olin niin väsynyt, kiireinen ja masentunut etten jaksanut lukea kuin vanhoja suosikkeja. Kun pääsin taas hyvään lukuvireeseen, aloin pitämään kirjaa lukemisistani. Minusta on hauska vertailla eri vuosia, millaista kirjallisuutta olen milloinkin lukenut jne. Tykkään tehdä listoja, joten miksen tässäkin asiassa :)
En laske, sanotaan 1,5 per kk. Arviolta. Ammattikirjallisuutta en laske tähän. Yksi oli ainakin todella huonosti suomennettu ja vajaa 800 sivua sitä tuli aika hitaasti eestaas luettua kun ei meinannut asiat selvitä helposti.
35 kirjaa. Olen tyytyväinen määrään, keskittymiskykyni on masennuksen vuoksi aika olematon.
25- kaunokirjallista teosta, en ole laskenut. Joululomalla luin Taivaanpallon loppuun ( en tykännyt) ja Junnu Vainion elämänkerran. Olen lukenut kyllä elämäni aikana jo tarpeeksi. Aina pitää kuitenkin olla kirja luvun alla. Nyt on Juha Hurmeen Niemi kesken ja Hesarin kirjaston Verhoeven dekkari e-kirjana.
Olen myös sitä mieltä, että kirjan kuuntelu ei ole sama asia kuin lukeminen. Toki kirjallisuudesta voi nauttia niinkin, mutta se ei ole lukemista, vaan kuuntelemista. Jos kysytään montako kirjaa luit, niin kuunnellut kirjat eivät kirjaimellisesti olleet lukemista. Kirjoja toki voi kuunnella puuhaillessaan jotain muuta, mutta lukeminen kyllä vaatii täydellisen keskittymisen eikä silloin voi puuhailla paljon muuta, paitsi ehkä syödä.