Vettä säästävät pesukoneet ovat perseestä.
Pesu kestää ikuisuuden ja puhdasta ei tule.
Haluaisin Ö-luokan koneen joka pesee nopeasti ja hyvin. Ihan sama maksaisiko pesu 4 vai 5 senttiä.
Vedensäästö on myös 90% järjetöntä. Todellinen ongelmahan on viemäriin joutuvat vieraat aineet, ei veden määrä. Viemärit toimivat paremmin kun likavesi on laimeea ja se on helpommin puhdistettavissa.
Eikä se vesi mihinkään häviä. Sitä vain kierrätetään.
Kommentit (44)
Lisään itse vettä pesuun ja laitan pesun jlk pari huuhtelua. Kivasti menee illat...
Joo kyllä oli yllätys kun pesin ekaa kertaa uudella koneella ja kone ilmoitti pesuajaksi 4,5 h. Vanhan koneen vastaava ohjelma kesti tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä oli yllätys kun pesin ekaa kertaa uudella koneella ja kone ilmoitti pesuajaksi 4,5 h. Vanhan koneen vastaava ohjelma kesti tunnin.
Voisitko kertoa minkä merkkinen kone tuo on? Etten tulisi ostaneeksi tuota konetta. Ei minulla ole työpäivän jälkeen noin paljon aikaa pyykinpesuun.
Mulla vaihtui myös pesukone ja yritin pestä jollain eco-ohjelmalla. Kesti jumalattoman kauan ja vaatteet tulivat likasina pois. Yritin siis toimia ympäristöystävällisesti. Eräs tuttu suositti käyttämään pikaohjelmia. Niitä tulee nyt käytettyä enemmän, ecoa ei koskaan. Vaaleat lakanat pesen vielä 90 sateisessa vedessä ja lisään varmuuden vuoksi Vanishia.
Nykyiset pesukoneet ovat tehottomia. Lasten ollessa pieniä mulla oli tosi hyvä Bosch, mutta se rikkoutui abt 13 vuoden jälkeen. Pesin siinä ulkovaatteet ja lenkkarit sekä joitakin mattoja. Juu tiedän - ei saa.
Miksi te liioittelette? Yleensä se aika minkä pesukone ilmoittaa lyhenee siitä kun kone saa mitattua pyykin painon. Ja jos kone ei ole ihan täysi niin se lyhenee kyllä. Eikä ole pakko käyttää pisintä eko-ohjelmaa, onhan niitä muitakin vaikka kuinka paljon. Esim. Tunnin ohjelma löytyy varmasti suurimmasta osasta koneita. Ja se pieni määrä vaahtoa on ihan normaalia, ei mikään pyykkikone pysty 100-prosenttiseen huuhtelutulokseen. Eli jos vaahtoa on aivan vähän niin lisähuuhtelua ei tarvita.
Mun pesukoneessa on erikseen Eco-nappi jolla pesuohjelma kestää pidempään ja jotain se väittää säästelevänsä. Mutta vaikka en painakaan, puuvillapesu 60 astetta tehohuuhtelulla kestää 2 h 37 min. Eco-napilla kestää jotain 4-5 h.
Vierailija kirjoitti:
Mun pesukoneessa on erikseen Eco-nappi jolla pesuohjelma kestää pidempään ja jotain se väittää säästelevänsä. Mutta vaikka en painakaan, puuvillapesu 60 astetta tehohuuhtelulla kestää 2 h 37 min. Eco-napilla kestää jotain 4-5 h.
2h 37 min tehohuuhtelulla ei ole liian pitkä
aika.
Vierailija kirjoitti:
Eco nappi useasti nykyään tarkoittaa että vaikka olisitkin valinnut 60 asteen pesuun, niin eco napilla pestään automaattisesti 20-40 asteessa pidemmän aikaa.
Minun koneeni sanoo että eco-puuvilla täysi kone on 6h!!! Kuka jaksaa odottaa niin kauan koneen valmistumista? Onneksi löytyy tunnin pesu 40 C ja sama 60 C 20-30 min pidempänä.
Ja vakuutusyhtiökään ei välttämätä korvaa kokonaan tai mitään, jos jättää koneen yksin pyärimään päivän/yön ajaksi.
Ikävä on vanhaa rakasta Siemensin konetta, jonka myin kun tarvitsin pienemmän koneen. Pyykki oli aina puhdasta, ohjelmat lyhyitä. Nykykoneiden pesu on sama kuin pesisit käsiä saippualla, mutta hanasta ei tule kuin tippa silloin tällöin vettä. Lisäksi osat kuluvat herkemmin. Siihen sanoi pesukonekorjaaja, että nykykoneita ei ole tehty enää 20 vuoden käyttöön. Entisessä Siemens Lady apkoneessakin, sisäosat oli oli terästä, kuin nykyisessä kaikki muovia. Onko sekin sitten ekoa ja kestävää kehitystä. Tuntuu, että sen sanan alle saa laittaa mitä vaan niin sen on pakko olla oikeik ja totta (ja sitten kuluttajaa viedään kuin pässiä narussa.)
Joka kerta, kun on joutunut ostamaan uuden vanhan tilalle on pesuajat pidentyneet. Uusimmassa koneessa pisin aika taitaa olla 4h. Lyhyemmillä ohjelmilla ei tule puhdasta ja se eco on täysin ajan ja sähkön tuhlausta. Vettähän tämä ohjelma ei lämmitä eikä käytä. Onneksi meillä joihinkin ohjelmiin voi valita lisäksi lisäveden.
Toivottavasti tämä kestää vielä useamman vuoden, koska seuraava malli varmaan pesee vuorokauden ja teelusikallisella vettä.
Toimiiko jos ennen ohjelman käynnistämistä kaataa pesurumpuun ekstravettä?
Mun LG pesee 8 kg pyykin tunti ja 37 min. 40 asteisessa vedessä. Ihan puhdasta on tullut kun vertasi siihen vanhempaan Whirpool-pesukoneeseen mikä mulla oli 7 vuotta kunnes sanoi itsensä irti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te liioittelette? Yleensä se aika minkä pesukone ilmoittaa lyhenee siitä kun kone saa mitattua pyykin painon. Ja jos kone ei ole ihan täysi niin se lyhenee kyllä. Eikä ole pakko käyttää pisintä eko-ohjelmaa, onhan niitä muitakin vaikka kuinka paljon. Esim. Tunnin ohjelma löytyy varmasti suurimmasta osasta koneita. Ja se pieni määrä vaahtoa on ihan normaalia, ei mikään pyykkikone pysty 100-prosenttiseen huuhtelutulokseen. Eli jos vaahtoa on aivan vähän niin lisähuuhtelua ei tarvita.
Minä kirjoitin vaahdosta aiemmin. Tarkennan, että pääsääntöisesti kyse ei ole aivan vähäisestä vaahtomäärästä. Vaahtoa on huuhteluveden pinnalla paksu valkoinen kerros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin vaahdosta aiemmin. Tarkennan, että pääsääntöisesti kyse ei ole aivan vähäisestä vaahtomäärästä. Vaahtoa on huuhteluveden pinnalla paksu valkoinen kerros.
Sis tarkennan, että nimenomaan vielä sen viimeisen huuhteluveden pinnalla. Superhuuhteluvalinnalla minun pesukoneessani niitä huuhteluvesiä on kaksi.
Onko teillä kaikilla pp-koneen vesihana kiinni? XD
Kerran kokeilin eco-pesua ja ainakin 2-3 tunnin leipomisen jälkeen vaatteet tuli likaisempana ulos kuin meni sisään :D
Meillä on Mielen lone, jossa voi valita runsaan veden extra-asetuksena.
Olen vähentänyt pesuaineen määrää huomattavasti ja silti usein huuhteluvesi vaahtoa + mustissa vaatteissa näkyy pesuainejäämiä. Kyllästyttää laittaa ekstrahuuhtelu aina, sitäpaitsi mun Mielessä ei voi valita ylimääräistä huuhtelua tiettyihin juuri muutenkin lyhyempiin ohjelmiin.
Toinen turhake on vessan kaksoishuuhtelu. Pikkupainikkeella ei koskaan mene paperi alas, joten en käytä sitä enää. Ärsyttää kaikki mukaekologisuus, minkä seurauksena vettä / energiaa kuluukin loppujen lopuksi enemmän kuin vanhoilla laitteilla.
Olen ap samaa mieltä ja tiskikoneissa sama tilanne.
Viimeksi, kun oli pakko ostaa uusi tiskikone, sanoin kaupassa, että en ole ostamassa säästöpossua, kun myyjä kehui vettä säästäviä koneita.
Tulossa on mökille ostettavat koneet ja vesi tulee omasta porakaivosta jabyritän löytää mahd. paljon vettä käyttävät koneet.
Mullakin sama