Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (459)

Vierailija
361/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pellavaa saunan persaluset, ja pitkä verhokappa, joka on Suomessa kasvatettua ja käsitletyä  pellavaa. Vieläkin siinä on selkeitä tikkuja, vaikka on yli 100 vuotta vanha.

Vierailija
362/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaa kovin mielipiteitä. Vaatteissakin puolet rakastaa puolet inhoaa. Se kulahtanut look ei ole mulle vaatteissa mieleinen mutta muissa tekstiileissä ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavaa ainoastaan perseen alle lauteille. Muuten ihan hirveitä

Vierailija
364/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakaa kovin mielipiteitä. Vaatteissakin puolet rakastaa puolet inhoaa. Se kulahtanut look ei ole mulle vaatteissa mieleinen mutta muissa tekstiileissä ok.

Pellavakankaissa, kuten muissakin tekstiileissä, on laatueroja. Ei mulle ole koskaan tapahtunut mitään nöyhtähelvettiä, itse asiassa ensimmäistä kertaa tällaisesta kuulen. Vaikka olen kymmeniä vuosia omistanut pellavatekstiilejä, joista osa on perittyjä eli vieläkin vanhempia.

Samoin vaatteissa hyvälaatuinen pellava kyllä ottaa vähän lajityypillistä ryppyä tiettyihin kohtiin, mutta ei näytä kulahtaneelta. Laadun erottaa.

Vierailija
365/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta enää ikinä pellavalakanoita.

Piti olla ihan luksusta. Eivät ole. Nöyhtää tuli aivan valtavasti. Imuroida täytyi joka päivä.

Nykyisin emme käytä niitä ollenkaan.

Huonoimmat lakanat ikinä. Samalla rahalla olisi saanut kolme hyvää lakana settiä.

Kerran mies kysyi, että kuinka paljon pölyä on keuhkoissa kun lattiallakin on joka aamu noin paljon.

Se kommentti sinetöi ajatukseni pistää lakanat pois käytöstä.

Mistä niin huonolaatuiset pellavat, Finlaysoniltako?

Vierailija
366/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellavakankaissa, kuten muissakin tekstiileissä, on laatueroja. Ei mulle ole koskaan tapahtunut mitään nöyhtähelvettiä, itse asiassa ensimmäistä kertaa tällaisesta kuulen. Vaikka olen kymmeniä vuosia omistanut pellavatekstiilejä, joista osa on perittyjä eli vieläkin vanhempia.

Samoin vaatteissa hyvälaatuinen pellava kyllä ottaa vähän lajityypillistä ryppyä tiettyihin kohtiin, mutta ei näytä kulahtaneelta. Laadun erottaa.

Sepä, ne ovat "vieläkin vanhempia" eli niistä ovat nöydät kuluneet pois vuosikymmeniä sitten, ja jäljellä on ne ihanan sileät kuidut.

Eli tästä voi päätellä, että parhaat pellavalakanat löytyvät kirppareilta?

Vierailija
367/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan kuullut tuommoisesta, ja meillä on aika paljon erilaisia pellavatekstiileitä. Ne on pehmeitä ja sileitä. No toki helposti ryppyyntyvät, mutta pellavaisen ei ole tarkoitustaan näyttää ihan sliipatulta vaan tietty rentous kuuluu asiaan. Ja siksi ne onkin niin mukavia :)

Vierailija
368/459 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava on tarkoitettu talouteen, jossa pyykki keitetään, kuivataan auringossa ja mankeloidaan jättimankelilla. Kun olin lapsi, ne olivat ihania. Tallessa on vieläkin muistokappaleita, mutta ei mulla ole mitään millä niitä hoitaa.

Vierailija
369/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos kokemuksia Rustan pellavalakanoista?

Vierailija
370/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.

Balmuir Castello lakanat on valmistettu erittäin korkealaatuisesta Egyptin puuvillasta, joka on yksi hienolaatuisimmasta puuvillakuidusta. Castello-lakanan korkea 400TC-lankaluku antaa materiaalille kauniin, hienostuneen kiillon ja silkkisen pehmeyden.

Tykkään noista hotellilakanoista, ostettiinkohan jostain turun sataman lähellä olleesta firmasta? Ihan randomilla palkattiin sisään lautalta tullessa ja alulakanoita ostettiin monta. Onn parempia kuin ikeat mutta kyllä niissäkin 10 vuotta tuntuu.

Mikään egyptinpuuvillakaan ei enää ole sitä mitä ennen - oli puuvilla, pellava tai lautatavara, kaikessa näkee pikakasvatuksen jäljen. Uusi pellava ei myöskään ole sitä mitä isoäidin kopioissa, meilläkin on kai sata vuotta vanhoja pyyhkeitä ja lakanoita.

Alensin kerran yhden ruttuisen pellavapyyhkeen koppuran 50-luvylta (äitini kapioita) rätiksi keittiön allaskaappiin. Sitten vuosien päästä muutin taloyhtiöön jossa oli mankeli...arvaatte varmaan...rätti muuttui kiiltäväksi kuin pelti ja pehmeäksi kuin pumpuli. Käytin monta vuotta kasvopyyhkeenä.

Nuo Balmuirin lakanat on silmät ja pehmeät. Laadusta en osaa sanoa mutta useamman vuoden ovat säilyneet.

Vierailija
371/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen pellavalakana ehkä ei ole premium-laatua. Mutta itse käytän valkopesujauhetta, tehokasta pesuohjelmaa ja kuivausrumpua, ja pellavalakanat tuntuvat tosi mukavilta.

Vierailija
372/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä pellavalakanoita. Pellavatyynyliinä kuivattaa hiuksia. Sellaisia ei ainakaan kannata käyttää.

Kuivattaa hiusta??? Miten?

Vierailija
373/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavasta saa pehmeän hankaamalla, se vastaa kulumista. Siitä vaan nyrkkipyykkäämään lakanat ;)

Vierailija
374/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta blogien lukeminen ja vertaistuen kerjääminen

Vierailija
375/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasen pellavalakana ehkä ei ole premium-laatua. Mutta itse käytän valkopesujauhetta, tehokasta pesuohjelmaa ja kuivausrumpua, ja pellavalakanat tuntuvat tosi mukavilta.

Varmaan pllavalakanat kannattaa pestä erikseen eikä muun pyykin seassa.

Vierailija
376/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat oikeat ns. hotellityyliset ylelliset lakanat tehdään joko perkaali- tai egyptinpuuvillasta. Niitäkin löytyy valitettavasti eritasoisella laadulla, joten hinta antaa kyllä osviittaa valinnan suhteen.

Egypti puuvilla on yksi laatu. Perkaali laajempi käsite.

Aloituksessa puhutaan pellavasta. Se on eri asia kuin puuvilla.

Vierailija
377/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kuullut muiltakin, mutta itsellä ei samaa kokemusta pellavalakanoista ja käytän vallan niitä. Parit on Finlaysonilta, jokunen Ellokselta ja muutama jostain, en enää muista mistä. Ei sen kummemmin premiumlaatua, mutta ei halvimpiakaan. Yksikään ei ole mennyt tuommoiseksi.

Pesen pellavat aina keskenään 60 asteessa ja siten, että kone ei ole tupaten täynnä (2 pussilakanaa/kone) Minulla ei ole kuivausrumpua, joten normaalisti kuivuvat, mutta silitän kaikki pussilakanat. Yksikään ei ole ollut karhea tai pistävä iholle ja minäkin olen herkkäihoinen. Myöskään mitään pölyämistä tai nöyhtääntymistä ei ole ollut. Tyynyliinat tosin vaihdoin silkkisiin, jotta hiukset eivät kärsi. Minulla nukkuu kaksi koiraa samassa sängyssä ja pellava on tosi kestävää, kun lakanoita pitää pestä usein.

Vierailija
378/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä pellavalakanoita. Pellavatyynyliinä kuivattaa hiuksia. Sellaisia ei ainakaan kannata käyttää.

Kuivattaa hiusta??? Miten?

Koska ne imee kosteutta ja rasvaa.

Se on kihara hiuksen eka sääntö. Ei pellava tyynyliinaa.

Vierailija
379/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakanat kannattaa pestä keskenään. Ei linkoamista eikä kuivausta kuivausrummussa.

Vierailija
380/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavalakanat kannattaa pestä keskenään. Ei linkoamista eikä kuivausta kuivausrummussa.

Onko ohjeita pillun pesuun?