Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?

Pellavalakana -gate
08.01.2019 |

Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!

Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.

Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.

Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.

Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.

Kommentit (459)

Vierailija
401/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesit untuvatäkin samassa? Jospa nöyhtä on siitä peräisin?

Ei kun pikkarini samalla.

Vierailija
402/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pellavan VIKA vaan OMINAISUUS. 

- Pellavapyyhe imee hel...in huonosti vettä: On kuin yrittäisi kuivata itseään muovikassilla

- Pellavavaatteet, esim. miesten pikkutakki, tai mikä tahansa, on jo kaupan henkarissa yhtä ryppykasaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa. Tai päästä kokeilemaan voiko sen ikinä saada silittämällä miksikään

Miten joku voi olla näin täydellisen väärässä pellavapyyhkeen suhteen? Kuinka väärin se on käsitelty, jos on saatu sellaiseksi, että ei ime vettä, tai sitten se ei ole oikeasti pellavaa.

Pellava todella rypistyy helposti, mutta käytössä pehmenee niin, ettei enää rypisty niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmaa pellavapussilakanan kanssa. Onko omasi tehty kierrätyspellavasta?

Vierailija
404/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Pellavapyyhe imee hel...in huonosti vettä: On kuin yrittäisi kuivata itseään muovikassilla

- Pellavavaatteet, esim. miesten pikkutakki, tai mikä tahansa, on jo kaupan henkarissa yhtä ryppykasaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa. Tai päästä kokeilemaan voiko sen ikinä saada silittämällä miksikään

Miten joku voi olla näin täydellisen väärässä pellavapyyhkeen suhteen? Kuinka väärin se on käsitelty, jos on saatu sellaiseksi, että ei ime vettä, tai sitten se ei ole oikeasti pellavaa.

Pellava todella rypistyy helposti, mutta käytössä pehmenee niin, ettei enää rypisty niin paljon.

Pellavapyyhe imee itsensä heti täyteen vettä ja on kostean tuntuinen koska on yleensä myös ohuempi, itsekään en tykkää.

Vierailija
405/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellavan kuuluu olla sellaista vähän ”piikkistä”, mutta se pehmenee nopeasti käytössä. Toisaalta se tietty kovuus on juuri se, mikä tekee pellavasta tarpeen mukaan viileän. Minkään nöyhdän irtoamista en ole koskaan havainnut enkä sellaisesta edes kuullut.

Pellavaa ei koskaan saa laittaa kuivausrumpuun, se katkoo kuidut, pilaa kiillon ja sittn ehkä voi alkaa tuollaista nöyhtää syntymään.

Miten ne kuidut katkeaa kuivausrummun kääntelyssä, mutta ei pyykkikoneen käsittelyssä? Tai käytössä? Viikkaamisessa tulee "teräviä" taitoksia tekstiiliin, niin tämä ei katko kuitua? Kuulostaa vain niin erikoiselta, että yhdenlainen kuidun taivutus pilaisi sen, mutta toisenlainen taivutus ei.

Vierailija
406/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakana -gate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä ne nöyhtäiset tekstiilit kuivausrumpuun.

Ei valitettavasti ole, eikä ole talonyhtölläkään.

Ahaa, köyhä kerrostalossa asuva? Ei tuohon hintaan hyviä pellavalakanoita saa.

Vierailija
407/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta (useita vuosia sitten) ostamani pellavapussilakanat ja -tyynyliinat ovat miellyttävät iholla, eikä mitään nöyhtää niistä lähde. Hyviksi havaittu myös Finlaysonin pyyhkeet, joissa toinen puoli sileää pellavaa ja toinen puoli froteenomaista kudosta.

Vierailija
408/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni huomautus perkaalipuuvillasta, jota Suomessa markkinoidaan laadukkaana. Se on surkeaa laatua, vain 200 lankaa per neliötuuma. Egyptiläinen puuvilla, alkaen 500 lankaa per neliötuuma on laadukasta. Suomessa lakanakulttuuri ja tarjonta aika heiveröistä.

Voisi joku ruveta myymään, nämä alkaen 500-lankaiset ovat todella kestävät ja ihanat käytössä.

Vierailija
409/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni huomautus perkaalipuuvillasta, jota Suomessa markkinoidaan laadukkaana. Se on surkeaa laatua, vain 200 lankaa per neliötuuma. Egyptiläinen puuvilla, alkaen 500 lankaa per neliötuuma on laadukasta. Suomessa lakanakulttuuri ja tarjonta aika heiveröistä.

Voisi joku ruveta myymään, nämä alkaen 500-lankaiset ovat todella kestävät ja ihanat käytössä.

Perkaali on kankaan kudontatapa, kuten esim satiini. Lankatiheys voi olla mitä vaan, ja kankaan raaka-aineen laatu on sitten asia erikseen, eli esim pima- tai egyptiläinen puuvulla.

Vierailija
410/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silkkisatiiniset lakanat ihan ihanat kesällä, en vaihtais enää mihinkään. Siis oikeaa silkkisatiinia.

Sulla on siis silkkilakanat?

Silkkisatiini = silkkiä

Polyestersatiini = polyesteriä

Puuvillasatiini = puuvillaa

ja niin edelleen.

Vierailija
411/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras pyyhkeeni on n. 30 v. vanha pellavapyyhe! Ihana iholla, ohut ja kuivaa sekä kuivuu nopeasti. Onneksi on toinen, hieman uudempikin. Eivät enää edes rypisty ja tuntuvat todella miellyttäviltä!

Vierailija
412/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkisatiiniset lakanat ihan ihanat kesällä, en vaihtais enää mihinkään. Siis oikeaa silkkisatiinia.

Silkkisatiini = silkkiä

ja niin edelleen.

Minulla on silkkityynyliinoja ja ovat todella miellyttäviä. Mieleiseni materiaali lakanoissa ja tyynyliinoissa on aina ja ikuisesti korkealaatuinen puuvillasatiini.

Vierailija
413/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 3 pellavavaatetta Lidlistä nyt kesällä.

Kaikki kutittivat. Ja loputkin kaupassa on samanlaisia.

Vierailija
414/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja puuvillan kudontatavat liittyvät ketjun/otsikon pellava-aiheeseen miten?

Vierailija
415/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkisatiini = silkkiä

ja niin edelleen.

Minulla on silkkityynyliinoja ja ovat todella miellyttäviä. Mieleiseni materiaali lakanoissa ja tyynyliinoissa on aina ja ikuisesti korkealaatuinen puuvillasatiini.

Siis kumpi, silkki vai puuvilla vai molemmat? Tuossa kehuit sekä silkkiä että puuvillaa tyynyliinoissa.

Ja aiheeseen, erilaisten kokeilujen jälkeen olen päätynyt siihen että _korkealaatuinen_, usein siis myös kallis pellava on jatkossa aina mun valinta. Ja eivät siis ole mitään satasen halpislakanoita ala ikea/hm/familon/jne.

Vierailija
416/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm...kuulostaapa ikävältä. Itselläni on myös. Artesaani teki vintin täytteistä löytämistäni pellavalangoista, ovat ehkä 30-luvulta. Aluksi hieman karheita, mutta pehmenneen viidessä vuodessa. Noin 150 pesukertaa 60-90 asteessa. Mankeloitu. Eivät nöyhdänneet uusinakaan. Ehkäpä n.100 pesukertaa korjaa asian. Ellei, pellavakin palaa.

Vierailija
417/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin 3 pellavavaatetta Lidlistä nyt kesällä.

Kaikki kutittivat. Ja loputkin kaupassa on samanlaisia.

Ostin Nanson pellavamekon eikä se kutittanut edes ennen ensimmäistä pesua.

Vierailija
418/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkisatiini = silkkiä

ja niin edelleen.

Siis kumpi, silkki vai puuvilla vai molemmat? Tuossa kehuit sekä silkkiä että puuvillaa tyynyliinoissa.

Ja aiheeseen, erilaisten kokeilujen jälkeen olen päätynyt siihen että _korkealaatuinen_, usein siis myös kallis pellava on jatkossa aina mun valinta. Ja eivät siis ole mitään satasen halpislakanoita ala ikea/hm/familon/jne.

Kehuin molempia. Minulla on muutama silkkityynyliina, tykkään. Kaikki muut liinavaatteet ovat korkealuokkaista puuvillasatiinia, tykkään. Pellava ei ole mieleinen materiaali liinavaatteissa eikä vaatteissa.

Vierailija
419/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkisatiini = silkkiä

ja niin edelleen.

Kehuin molempia. Minulla on muutama silkkityynyliina, tykkään. Kaikki muut liinavaatteet ovat korkealuokkaista puuvillasatiinia, tykkään. Pellava ei ole mieleinen materiaali liinavaatteissa eikä vaatteissa.

Niin, ja olen eri henkilö kuin "Silkkisatiiniset lakanat ovat ihanat kesällä..." mielipiteen kirjoittanut.

Vierailija
420/459 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme 18v sitten Kyprokselta 4 valkoista lakanaa. Ohuenohutta silkkimäistä puuvillaa. Nyt olemme nukkuneet niissä (käyttämättä muita, esim. pussilakanoita lainkaan) nämä 18v ja olen tehnyt testamentin, että minut on haudattava tässä lakanassa! Ne kestävät ja kestävät, ovat kuin unelma ympärillä, silti lämpimät, talvella ohut huopa päällä.  Kerran kk huuhtelen puolipesulla. Iki-ihanat muistot Limassolista!